|
Jak se rodí Indian |
25.02.2016 |
|
|
|
|
|
|
Těžko
říct, kdy a kde to vlastně začalo. Díky tátovi jsem se rozhodně od šmíru
umazal hodně brzo, omamnou vůni benzinu jsem zřejmě cítil ještě
v kočárku a zvuk dvoudobé „třiapůly“ mi později zněl jako nebeská hudba.
Když jsem byl malý kluk, jezdíval k mým prarodičům na venkov nějaký pan
Novák z Prahy s červeným Indianem Chief Tehdy jsem se asi poprvé k této
nádheře přiblížil, když jsme si hráli s ostatními dětmi na dvorku na
Indiány. Netušil jsem, co to je za červené monstrum, ale působilo to
ohromně impozantně a ten dojem, který to na mě udělalo, zanechal v mé
klučičí duši stopy natrvalo. Moje chuť
přesedlat z kola na motorku byla natolik intenzivní, že mi táta vyrobil
již někdy ve 13 letech mini-bike, a to razantní přestavbou staré Jawy
21. Nalakoval ten zázrak kombinací barev červená a krémová, čímž
předurčil mé další putování. Ještě dneska si pamatuju
|
|
|
na ten opojný pocit, když jsem poprvé usednul
na ten úžasný stroj, který měl zalomenou zadní kyvku, nádrž
z minimaxu, namísto kol bantamy a sedlo z „pařezu“. Všichni kluci mi
ten stroj nebetyčně záviděli. Táta mě přitom nechával potrápit se
s údržbou a s různými závadami a obvyklými neduhy těchto strojů,
takže jsem se nakonec i něco naučil a pochopil jsem, jak to tam
vlastně všechno funguje a jak motor Jawa 50 správně „vytunit“
Pokračoval jsem potom plynule k Jawě 50 Mustang, kterou mi táta taky
postavil a nalakoval neodolatelnou barevnou kombinací modrá-šedá
|
|
|
|
S Mustangem jsem si užil krásné roky a
v duchu se těšil na to, až mi bude 18 a až se třeba objeví na scéně
nějaká ČZ 175, anebo dokonce Jawa 350. Ale těšil jsem se marně.
Namísto dvouválce jsem vyfasoval dětský kočárek a moje tajné sny
zůstaly ukryté kdesi v hloubi klučičí duše, kam jsem se vracel čím
dál méně. |
Následovaly motorkářsky
nevýznamné roky, kdy se moje povědomí o jedné stopě smrsklo na
|
|
občasné
povzdechnutí nad bublajícími krasavci, kteří se začaly na našich
silnicích po roce ´89 objevovat. Od dob, kdy jsem sedlal mustanga, jsem
na ničem větším neseděl, a když mě kamarád někdy v devadesátém roce
poprvé svezl na čtyřválcové Hondě, tak jsem se klepal strachy z té
ohromné síly. První cesta do Ameriky v roce ´99 byla ovšem tím správným
impulsem, abych se vrátil ke svým starým klukovským snům. Je zvláštní,
že jsem zcela podvědomě vyrazil tenkrát v San Franciscu do prodejny
Harley-Davidson a vůbec jsem nad tím nepřemýšlel. Nelákalo mě nic
jiného, než odkaz starých sekáčů, kteří brázdili od třicátých let první
americké dálnice od pobřeží k pobřeží na mohutných dvouválcích. Bylo
úplně jasné, kam mě srdce táhne. |
V roce 2003 jsem zase po letech usedl za řídítka
vlastní motorky, a to na klasický jednoválec Suzuki Savage 650 (foto
č. 5,6), který mi v té době připadal víc než dostačující a tak nějak
jsem se s tím mohl i finančně popasovat. Jednobuch, nebo-li „big single“
mě vozil k úplné spokojenosti dva roky, jenže jsem si
velmi rychle uvědomil, že tohle nebude ono. Savage měl sice všechny
správné atributy, chopper design, pěkný vzduchem chlazený motor, pohon
řemenem, opravdu povedený zvukový projev, kůži, brašny, ale mě pak po
několika vyjížďkách došlo, že tohle je |
|
|
|
|
|
|
|
č - 5 |
č - 6 |
č - 7 |
č - 8 |
č - 9 |
č - 10 |
|
|
spíše pro holky a hned na jaře 2005 jsem přesedlal na
dvouválec. Mým prvním V-twinem byla Suzuki VL 800
Volusia (foto č. 7, 8, 9 ). Vybíral jsem pečlivě a v dané
kategorii jsem asi víc muziky za tyhle peníze dostat nemohl. O svých
prvních zážitcích s Volusii jsem psal už dříve a článek naleznete
zde. Volusia je opravdu dobrý stroj a užil jsem si s ní spoustu
radosti. Motor zvládal i
výlety ve dvou, na které jsem občas manželku vylákal. Motor měl
solidní od spodu, zdravý zátah i dospělý zvuk a přidáváním doplňků jsem
z ní postupně udělal opravdovou krasavici. První choutky na změnu jsem
dostal už v roce 2007, když jsem si v Texasu poprvé půjčil Harley
Davidson Road King (foto č. 10) a okusil poprvé opravdu velký
motor s pořádnými vibracemi (reportáž
zde) .Bylo to jasný. Něco takového chci mít doma, protože objem
přeci ničím nenahradíš a pořádný cruiser nemůže mít motor pod litr. Do
mých dalších motorkářských dobrodružství mi ovšem hodila vidle úplně
jiná událost, a sice náš famózní bodový systém, v důsledku jehož
nadměrného využívání jsem se v roce 2008 úspěšně vybodoval do nuly, aniž
jsem o tom věděl. Stačilo si dát dvakrát ročně přestupek a nenechat
mezitím potřebných 12 bezúhonných měsíců. Na ten okamžik, kdy jsem
otevřel obálku s modrým pruhem, jejíž obsah mě vyzýval, abych do sedmi
dnů odevzdal ŘP, dodnes nezapomenu. A bylo po ptákách. Nejenom, že jsem
se naučil jezdit autobusem a metrem a chodit co nejvíc pěšky, ale musel
jsem se nechat všude odvážet jako nemohoucí. Nakonec jsem Volusii
prodal, protože jsem to prostě nemohl vydržet. Leštit laufy v garáži na
sucho mi působilo nesnesitelné strádaní. Takže šla Volusia z baráku,
myslím, že kupec udělal dobrý kauf. Odvezl si báječný a pěkně ustrojený
kousek a věřím, že mu dodnes dobře slouží, alespoň bych si to přál. |
Když mi po roce řidičák vraceli, musel jsem jít
potupně na zkušební jízdy s autem, abych předvedl, že umím ještě vůbec
jezdit. Jenže, na to abych dostal zpět i razítko na velkou motorku bych
musel udělat i jízdy na motorce, což mi úředníci v únoru nechtěli kvůli
sněhu dopřát, takže jsem byl i nadále bez papírů a jenom mlsně koukal,
jak se kolem prohání ostatní šťastlivci, kteří si uměli řidičák lépe
ohlídat. |
Všechno má svůj čas, takže jsem se po
dalším roce odhodlal a zabojoval v autoškole znovu, abych mohl dostat
svoje „áčko“ zpět. To byla lekce. Zkoušky jsem musel dělat na
dvouválcové silniční Hondě, která šla zběsile do otáček a učitel mě
nutil, abych jí točil furt, na což jsem nebyl z Volusie zvyklý. Nevím,
jaké máte s autoškolami zkušenosti, ale tohle byl magor, jsem docela
pokorný a trpělivý člověk, ale tady jsem fakt trpěl, když mi nějaký blb
drží zezadu řídítka, která mi trčí mezi nohama, a která jsou připravená
ze mě udělat fofrem eunucha. No nic, dal jsem to za jedna a bez chyby a
mohl jsem se znovu vrátit mezi motorkáře. |
|
|
Mezitím jsem si ovšem stihl nadělat spoustu zábavy
změnou práce, kdy jsem se rozhodl vrhnout své síly do mezinárodního
byznysu a na motorku mi nezbýval stejně čas. Pozitivní bylo, že jsem
si mohl občas vyrazit služebně do USA, kde jsem si v létě mohl
půjčit motorku a udělat s ní za pár dní alespoň tisíc mil. Začal
jsem v roce 2008 okruhem kolem Grand Canyon na HD Road King Classic
(foto č. 13, 14), kam jsme s partou vyrazili z Las Vegas. O tomto flámu jsem již
psal
zde. Další pokračování bylo potom za pár let v Atlantě, kde jsem si
osedlal |
č - 13 |
č - 14 |
|
Harley Davidson Electra Glide Classic, která byla v té době na
mém virtuálním seznamu zbožných přání a já jsem si na ní opravdu parádně
užil. Vyrazili jsme z Atlanty na sever, projeli celou Georgii až do
Tennessee a Severní Karoliny přes Apalačské hory do indiánské rezervace
Cherokee a protáhli to po vyhlášené horské Blue Ridge Parkway se
zakončením na famózní trase Tail of the Dragon (Dračí Ocas, foto č.
15) kde je na 11-ti mílích asi 300
zatáček a kde jsem musel občas Electru doslova lámat za roh a zároveň do
kopce. Neuvěřitelný zážitek |
Myslel jsem si, že mám vybráno a chystal jsem se
rozbít prasátko a vrátit lahve od piva, že si tedy půjdu koupit Harleye.
Bez jakéhokoliv rouhání, tenkrát nebyla jiná možnost. Harley Davison
byla jediná značka, která mi mohla dát to, po čem jsem celé ty roky
toužil. Silný velký V-Twin s hlubokou duší a s historickým odkazem. Ale
ouha. Další rok jsem si opět objednával v předstihu motorku v půjčovně,
abych tentokrát zkusil, jak se jezdí ve Virginii a v Massachusetts a na
webu půjčovny Eagleriders se mi přimotala do seznamu značka Indian.
Věděl jsem, že se kolem této famózní legendy
v poslední době něco děje, ale vypadalo to |
|
spíše jako nesmělé pokusy nadšenců, než nějaký seriózní
záměr, vrátit tenhle skvost znovu |
č - 15 |
na silnice. Začal jsem tedy pátrat, „googlit“,
číst a studovat historii značky Indian při postávání v kolonách na Jižní
spojce. Začalo se mi vracet to staré chvění, které jsem cítil jako kluk,
když vedle mne starý pan Novák Indiána bravurním nakopnutím nastartoval.
A v tu chvíli mi to došlo! Indian je zpátky! To co dokázala firma
Polaris za tři roky po akvizici značky Indian udělat, je prostě
obdivuhodné. Původní posměšky, že Indian bude dělat sněžné motorky vzaly
rychle za své, když Indian odhalil v roce 2013 svůj zcela nový motor
Thunder Stroke 111. Následoval Chief Classic a Chief Vintage
s koženými brašnami a větrným štítem. No a právě toho jsem si vybral na
svojí další cestu! |
Když jsem si motorku u Eagleriders ve Washingtonu
vyzvedával, trochu jsem se klepal, protože to, co mi tam přistavili, byl
fakt obrovský stroj. Indian na ničem nešetřil a celkový dojem je
impozantní. Obrovský motor, dominantní chromované plochy, široká řídítka
a úžasné hnědé sedlo a brašny, vše v té nejlepší kůži a s třásněmi.
Kolega, který si půjčoval HD Street Glide na mě na mě nechápavě koukal,
co jsem si to půjčil a když jsem Indiana nakopnul, tak se nám všem tajil
dech. S obrovským respektem jsem opatrně vyrazil a za hodinu jsme byli
s Chiefem největší kamarádi. No a mě došlo, na co jsem celá ta léta
čekal. Na Indiana! Projeli jsme obě Virginie a jako bonus před návratem
zpět jsme projeli Skyline Drive (foto č. 16), což je další úsek
Blue Ridge Parkway (foto č. 17), která se táhne přes celé
Apalačské hory ze Západní Virginie až dolu do Tennessee a Jižní
Karolíny. Dohromady téměř 1.500 mil. Za celou dobu, co jezdím na
motorce, jsem nezažil tolik pozornosti jako s Indianem. Kdekoliv jsem
zastavil, ať už to bylo u pumpy nebo před motelem, tak jsem musel
odpovídat na komplimenty lidí kolem a na dotazy, co je to za motorku a
jak je nádherná. Lidi se chtěli fotit a sáhnout si na ní, připadal jsem
si jako hvězda a nebyl jsem z toho úplně na větvi. V Americe, kde už
člověka přece nemůže nic překvapit, se Indian stal lákadlem pro všechny
kolem a kolega už pak jenom sarkasticky poznamenával, „Ještě že máme
s sebou toho Indiana“ Loučení bylo
těžké. Ten stroj jsem si zamiloval a zároveň už mi bylo jasné, že
z pořizovací ceny té nádhery se mi bude asi motat hlava. Nicméně jsem už
věděl, že to bude buď Indian, anebo budu raději jezdit dál na kole. |
|
Rok utekl jako voda a už jsem zase seděl u internetu
a ladil svoji další cestu. Skončili jsme konferenci v Orlandu na
Floridě, ale já jsem věděl, že pokud si mám definitivně vybrat motorku,
tak jedině v San Franciscu, kde to prostě miluju a kde budu mít ty
správné kulisy na to, abych si to užil. Jenže s jídlem roste chuť.
V nabídce Eagleriders se nově objevila vlajková loď firmy Indian,
poslední model Roadmaster. Tajil se mi dech při pohledu na obrázky
tohoto
|
|
č - 16 |
č - 17 |
|
korábu a říkal jsem si, jestli už jsem úplně nezblbnul a jestli
jsem vůbec schopen takovou motorku zvládnout. Úplný drobek nejsem, ale
420 kilo suché hmotnosti je fakt hodně. No nic, to bylo někdy v květnu,
kliknul jsem na Roadmastera a zarezervoval ho na konec července. Mezitím
jsem na to díky pakárně v práci skoro zapomněl, takže jsem neměl ani moc
čas zabývat se tím, co ta motorka vlastně umí a jak se na ní jezdí.
|
Pár měsíců uteklo jako voda a najednou jsem stál v San
Franciscu na letišti a nasedal do taxíku směrem Eagleriders. První
setkání mi vyrazilo dech, ta motorka je fakt VELKÁ, a to že měla na
windshieldu napsané moje jméno mi trochu rozklepalo kolena. Takže jsem
v nějakém transu podepsal papíry, přeházel věci z kufru do boxů na
motorce a už jsem se celý klepal, abych na ní naskočil. Ten chlapík, co
mě obsluhoval to na mě viděl a ptá se mě „Kam máš vlastně namířeno?“ Tak
jsem mu napůl omámený v sedle motorky nepřítomně odpověděl, „Tak to fakt
nevím kámo“ a vyrazil jsem Dvě hodiny jsem
pobulblával ulicemi San Francisca, po nábřeží Embarcadero, klikatou
Lombard Street a potom zase nahoru a dolů uličkami, kde jezdí cable-car,
stočil jsem to na famózní Golden Gate Bridge (foto č. 18)a zpět
přes nádherný park Presidio znovu do centra. Bolela mě už levá ruka od
spojky, když jsem se furt dokola rozjížděl do kopce v krkolomných
stoupáních, kde se natáčely ty nejlepší automobilové honičky, kdy auta
skáčou přes horizonty až lítají poklice. Motor Thunder Stroke 111 je
vzduchem chlazený, takže jsem mu chtěl dát co pro to, abych viděl,
jestli to uchladí i při pomalé jízdě. Topil pořádně, ale všechno bylo po
třech hodinách trápení v horku úplně v pořádku. |
|
Vymotal jsem se tedy z města a vyrazil jsem úplně
spontánně směrem na jih podél Pacifiku po staré silnici č. 1, což je
úžasná dvouproudá silnice lemující pobřeží až dolů do Los Angeles, což
jsem ale tentokrát v úmyslu neměl. Jel jsem
jako ve snu, motorka se nechala vést jako poslušný oř a jenom jsem lapal
po dechu, když se mi otevíraly úžasné pacifické scenérie s vysokými
skalisky, která lemují pobřeží Tichého oceánu (foto č. 19b). Byl
jsem jak omámený, klopil jsem zatáčky, rozjížděl se na dlouhých
horizontech a úplně jsem |
|
č - 18 |
č - 19b |
|
zapomněl
na čas. Byla krásná sobota, sluníčko
se na západě pokládalo do moře a já se nemohl zbavit dojmu, že se mi to
všechno jenom zdá. Roadmaster jakoby tu radost sdílel se mnou, nadšeně
burácel vlnící se silnicí směrem na jih, až jsem musel začít přemýšlet o
tom, kde budu vlastně spát a jestli seženu alespoň pivo k večeři. Jenže,
byla letní sobota a v letoviscích podél pobřeží bylo všude plno. Nevím,
jestli jsem se někdy zmiňoval o tom, že tyhle cesty moc detailně
neplánuju. Vím, kolik mám dní a kolik jsem schopen za ty tři čtyři dny
najet a podle toho prstem po mapě namaluju odhadem nějaký okruh. Ten
pocit, že nevím, kde budu spát a kam dojedu, mě prostě bere. Máme
všichni natolik organizované životy, že ten pocit úplné svobody v sedle
se nedá ničím nahradit. Nakonec jsem narazil na nepříliš levný motel,
kde měli jeden poslední pokoj. Měl jsem už dost, časový rozdíl a několik
předchozích dní na cestách a v letadle už se na mě podepsaly. Vytáhnul
jsem kartu, dal si pár piv a spal jsem jako dudek s Roadmasterem pod
balkónem. |
|
Druhý den už jsem nemohl ani dospat a hned po snídani
jsem nasedl na oře a vyrazil na východ. Věděl jsem, že se od
Pacifiku blíží ošklivé počasí, tak jsem to otočil do vnitrozemí
Kalifornie směrem k pohoří Sierra Nevada. Neměl jsem žádný konkrétní
plán. Myslel jsem si, že těch 300 mil až na Lake Tahoe do Nevady,
bych mohl dát. Indian jel jako drak. V červenci bylo v údolí San
Joaquin Valley docela výživných 40 stupňů, takže jsem měl po pár
hodinách jízdy spálený rypáček a motorkářské bezprstové rukavice
vypálené na rukách. |
|
č - 18a |
č - 21a |
|
Zastavoval jsem jen abych udělal pár fotek (foto
č. 18a, 21a), když to stálo za to, a
po poledni už jsem viděl v dálce vrcholky Sierra Nevada. Stoupání po
klikatých silnicích směrem k jezeru Lake Tahoe je orgasmický zážitek.
Cítil jsem, jak jsme s Roadmasterem srostlí jako jedno tělo a jedna duše
a po celodenní jízdě jsem necítil žádnou únavu. Poslouchal mě
v zatáčkách úplně bezchybně, vrhal se proti stoupání s mohutným duněním
a nejevil známky žádného zaváhání při brždění. Jel jsem tedy dál. Objel
jsem obrovské jezero Lake Tahoe od jihu (foto č. 20) a pokračoval
nádhernými lesy přes hranici mezi Kalifornii a Nevadou dál přes hory
dolů do polopouště a do hlavního města státu Nevada, Carson City. Začalo
se stmívat, tak jsem tentokrát včas a bez problémů našel nocleh
v typickém motelu, kde se motorka postaví přímo před dveře pokoje. Když
jsem recepčnímu vysvětloval, že chci pokoj dole, abych mohl postavit
motorku před dveře, tak mě ujišťoval, že se tady nekrade. Tak jsem mu
k jeho údivu bezelstně odpověděl, že mu to sice věřím, ale že se na tu
motorku chci celou noc dívat, jak je krásná
|
Druhý den jsem vyrazil dál na severozápad po nádherné
dálnici na Reno, která se vine mezi vrcholky Sierry Nevady (foto č.
21) a kde jsem se stavil u prodejce Indiana, podívat se na nové
modely. Divili se, co tam dělám s kalifornským číslem. Jakoby nevěděli,
že ujet na Indianu tisíc mil je prostě čirá radost
Pak už to bylo jen polykání žluté čáry až za Sacramento, kde jsem
přenocoval u kámoše. Nebýt toho sudu tequilly co jsme vypili s margaritou
u bazénu, tak by mě asi poslední den ráno nebolela tolik hlava
Vyrazil jsem
|
|
č -
20 |
č - 21 |
|
tedy brzo ráno zpět od severu do San Francisca, projel
nádherná místa kolem San Francisco Bay, a když se mi potom otevřela
zátoka a most Golden Gate Bridge v ranní mlze, věděl jsem, že moje
letošní putování skončilo a že se s Roadmasterem brzo rozloučíme. Projel
jsem obřadně přes most s více než tisíci mílemi na tachometru, užil
jsem si polední slunce u moře na Pier 39 a v poledne jsem už předával
motorku zpět v půjčovně, abych ve tři hodiny chytil svůj A380 zpět do
Evropy. Věděl jsem už ale, že se s Indianem neloučíme na dlouho. |
Uběhlo
léto a podzim a já jsem začal po večerech číst recenze a sledovat videa
co vlastně všechno Roadmaster umí a jak moc velkou díru do kasičky mi
udělá. Nebudete tomu věřit, ale díky kalifornskému počasí jsem třeba
vůbec nezjistil, že sedačky a gripy jsou u Roadmastera vyhřívané, anebo
jsem nevěděl, kde je vlastně schovaný USB konektor na muziku, a že se
dají všechny kufry zamknout centrálem. Ten chlap v půjčovně byl ze mě
natolik mimo, že mi toho moc neukázal a potom jsem furt jenom jel a moc
jsem to nezkoumal. Počítal jsem zároveň varianty dovozu motorky z U.S.
v porovnání s oficiálním dovozem a razítkem EU. Nakonec jsem došel
k závěru, že nebudu nic vozit a riskovat problémy s přihlášením a že
koupím nový stroj tady v Čechách. No a jak řekli, tak udělali. Měl jsem
štěstí! Model dle mé specifikace a v požadované barvě, byl už vyrobený
ve skladu a za 14 dní byl v Čechách. Doobjednal jsem pár doplňků (v
základu překvapivě není řazení pata/špička), vyřídil jsem potřebné
papíry a za další týden už stál Indian Roadmaster (foto č. 22)
v mojí garáži a já jsem jenom drtil mezi zuby přání, ať už ta zima
skončí. Co říct na závěr? Myslím, že jsem vybíral zodpovědně a pečlivě.
Takový stroj se kupuje jednou za život a já jsem chtěl mít jistotu, že
nebudou žádné pochybnosti. V Americe jsem sice jeho velikost
respektoval, ale tady v Čechách mi připadá ještě větší, sotva jsem se
s ním trefil do garáže. |
|
Motor je opravdu
mohutný, stejně tak blatníky, chromované padáky a přední štít se
zabudovanými světlomety a všechny tři kufry. Všechny ty úžasné
vymoženosti od bluetooth, přes USB, ABS,
vyhřívané sedačky, parádní výkonnou muziku i velké kufry s centrálním
zamykáním už jsem bral jako realitu, ale když jsem Roadmastera poprvé
postavil do pětimetrové garáže, kde dříve stálo auto, tak mi teprve
došlo, jaký je to obr. Opravdu, ale opravdu už se upřímně těším na první
vyjížďku! |
|
č -
22 |
|
|
Text :
Vaklaf |
spojení na autora článku |
|
Foto :
Vaklaf |
|
|
|
+420
602 362834 |
: |
|
|
|
vaklaf800 |
|
|
|
Zpět do sekce : moje "Máša" |
|
|
|
|
|
|