|
Jak
jsem se stal motorkářem II. |
|
VF 750C Magna |
|
|
|
|
|
|
Je to už
pár let, kdy jsem psal článek o mém tehdy čerstvě zakoupeném „miláčkovi“ a
tenkrát jsem slíbil, že určitě připíšu časem nějaké zkušenosti. Od té doby
mi na počítadle kilometrů přibylo rovných 50 000, takže nějak vnitřně cítím,
že bych snad i mohl… Také mne těší, že moje tehdejší nadšení z nového
stroje pravděpodobně nakazilo mnoho jiných, kteří zvažovali koupi stroje. Od
té doby mi přišlo mnoho E-mailů jednak s různými otázkami na to, či ono
ohledně Magny, ale také hodně ohlasů, že můj článek ovlivnil několik osob
v rozhodování a tito nyní sedlají stejný stroj. Musím podotknout, kterak mé
ješitné ego se tetelí radostí nad tím, že tito noví majitelé Magny jsou ze
stroje stejně nadšeni , jako já po jeho zakoupení. |
|
|
Jak jsem
již napsal - od prvních krůčků natočeno rovných 50 tisíc. A mé tehdejší
nadšení? Stále naprosto stejné. Za těch několik let jsem měl možnost si
vyzkoušet a projet mnoho strojů různých značek i stylů a Magnu řadím stále
mezi první místa ve svém pomyslném žebříčku. Moje hodnocení ovlivňuje
několik faktorů: především je to pro mne univerzálnost motocyklu. Jedná se o
to, že tento stroj je schopen si vyjet jednak v koloně chopper – cruiser a
tam si nenápadně vrnět v klidu s ostatními, mezi něž vzhledově zapadá. Pouze
zkušený motorkář si možná všimne trochu netradičního čtyřválce a bytelného
rámu, které jsou pro tuto kategorii méně obvyklé. Při jízdě v této
kategorii je však třeba počítat s tím, že v kopcích bude majitel Magny
neustále „překopávat“ rychlosti oproti jiným strojům, které utáhnou obvykle
kopec při pomalejší jízdě na některý z vyšších rychlostních stupňů. Také
s plynovou rukojetí je potřeba si hrát velmi citlivě a to pouze po
milimetrech, aby dotyčný v koloně nepoletoval stylem brzda-plyn mezi kolegy.
Zrychlení Magny obzvláště na některý z nižších rychlostních stupňů je
poměrně velmi extrémní na tuto kategorii. Lépe se Magna cítí v kolně strojů
kategorie „Naked“ , jejichž dynamika jízdy je motoru Magny poměrně blízká.
Občas si ale také vyjedu s kamarády na sportovněji založených strojích a
s jízdou nemám problém. Zrychlení, pevnost kvalitně postaveného rámu i
ovladatelnost stroje mi dovoluje držet tempo i s touto kategorií.(Nemám
teď na mysli supersporty s výkonem přes 100KW). Magna je schopna ve
velice krátkém čase dosáhnout rychlosti slušně přes 200 km/h. I ve vyšších
rychlostech se chová velice poslušně a do zatáček jde mnohem ochotněji, než
by se na první pohled mohlo zdát. Fortelný rám a převod řetězem způsobuje,
že se motorka nikterak nekroutí, ani nehrbí a drží |
naprosto
klidnou a stabilní stopu. Převod řetězem, který se zpočátku jeví díky
náročnější údržbě jako nedostatek, se v tuto chvíli stává předností.
Bavíme-li se však o jízdě v rychlostech blížících se 200km/h, tak zde již
Magna nemůže konkurovat sportovním strojům a to hlavně kvůli aerodynamice.
Tento stroj není stavěn na to, aby se v takových rychlostech nepoddával
proudění vzduchu a větrným poryvům. Pokud chcete jezdit na Magně rychleji,
tak tato jízda vyžaduje perfektní oblečení a vhodnou přílbu a také
zkušenosti s ježděním. Ale pokud si někdo libuje v takovémto stylu jízdy,
tak si zřejmě nepořídí Magnu. Píšu to jen proto, že v extrémních případech
to tento stroj je schopen zvládnout. |
|
S Magnou jsme společně absolvovali již spoustu cest v různých podmínkách.
Bydlím v horách, kde jsou cesty na úrovni tankodromu a rovný úsek se tu jen
těžko hledá. Vyšplhali jsme spolu na GrosGlochkner v Alpách, sjeli jsme
spoustu dálnic. Za tu dobu nevyžadovala motorka žádnou zvláštní údržbu.
Klasicky měním zhruba po 8-10 tisících olej a svíčky, totéž mi vydrží gumy.
Řetězovou sadu jsem měnil zhruba po 35 tisících. Jednou výměna ložiska
v předním kole. Žádné jiné opravy ani seřízení tento stroj dosud nevyžadoval
a stále šlape jako hodinky. Magna je pověstná svou spolehlivostí. Tedy
pardon! Kamarádi z K1400 by mi neodpustili, kdybych se nezmínil o jedné
závadě, se kterou jsem měl nemalé tarble a bojoval jsem s ní asi dva roky.
Tedy: vždy, když jsem vjel do prudkého deště tak zhruba po 10 minutách stroj
začal postupně vynechávat až „chcípnul“ úplně. Stačilo však několik minut
počkat, a stroj opět naskočil a byl schopen chvíli jet, než se situace
opakovala. Jasně ! Někudy teče do elektriky. ALE KDE??? Snažil jsem se
projít a zaizolovat každičký spoj, vyměnil jsem kabely ke svíčkám
zkontroloval jsem snad každý milimetr stroje. Doma jsem postavil Magnu na
špalky, nastartoval, nakopl rychlost a několik hodin na ni lil vodu ze všech
stran, abych vyvolal obdobné podmínky, jako na silnici. Nic. Motor šlapal
v pohodě. Avšak při prvním dešti na cestě se vše opakovalo. Asi po dvou
letech (vyhýbal jsem se ježdění v dešti) jsem závadu objevil. Spínací
skříňka je na Magně umístěna na boku pod nádrží a celá vložena do plastového
krytu. Úplnou náhodou jsem objevil, že tento je prasklý ze spodní strany,
takže tato závada nebyla naprosto vidět. Ejhle problém byl objeven a nakonec
lehce odstraněn. Tímto bych s odstupem času ještě jednou rád poděkoval celé
skupině z K1400, která při cestě z Rakouska byla ochotna se mnou asi 10x
trpělivě vždy zastavovat a čekat, až motor zase naskočí a ujedeme asi tak
3km. |
Celkově
hodnotím spolehlivost stroje na jedničku. Pokud by někomu nevyhovoval ten
zmíněný sekundární převod, tak podle mých informací se dá Magna přestavět na
pohon řemenem. Nevím přesně, která firma v ČR to dělá, ale asi to nebude
problém zjistit. Pokud jsem se doslechl, tak přestavba stojí okolo 20tis.
Občas zavítám na některé akce „Magna clubu“, kde je možnost se podělit o
zkušenosti s jinými majiteli a prohlédnout si různé úpravy strojů. Vesměs se
jedná o rozšíření nádrže a rozšíření předních šavlí, kde je pak dosazen
druhý brzdový kotouč. Nechám na každém majiteli, aby si o svém stroji
rozhodoval sám. |
|
Můj
názor je, že nádrž ač se zdá celkem dostatečná, má skutečně jen velice malý
objem. Je to vlastně jen taková slupka, pod níž se ukrývají karburátory a
celé sání, takže pojme jen 12,5l benzínu. Při průměrné spotřebě okolo 6l
(při klidné jízdě do 90km zhruba 5l a při jízdě po dálnici okolo
200km/h něco přes 9l) počítejte s poměrně častým tankováním. Zvažoval
jsem také zprvu zvětšení nádrže, ale pak jsem měl možnost shlédnout, jak to
ve skutečnosti vypadá. Zvětšení o pouhých 5l objemu udělá z motorky „méně
vzhledný stroj“.(Já to nazývám Tlustý Pitbull). Dle mého názoru to
vizuálně pokazí krásné a vyvážené linie, které Magna určitě má. A za těch 5l
navíc mi to prostě nestojí. Ale znovu podotýkám, že je to věcí vkusu a
praktičnosti každého majitele. Co se brzd týče: z prvopočátku jsem měl
dojem, že na tu váhu a dynamiku stroje jsou brzdy trochu „Achylovou patou“.
Vzadu pouze buben a vepředu jeden kotouč s dvoupístkem se zdálo být hodně
málo. Jde však podle mého spíše jen o zvyk. Zadní buben spolehlivě zablokuje
kolo okamžitě po prudším sešlápnutí a totéž platí i u předního kola. Už se
mi stalo, že jsem musel „zašlajfovat“ mašinu hodně zprudka a na drsnějším
povrchu šlo zadní kolo vzhůru. Takže si vystačím s tím, co tam „šikmoočko“
v továrně namontoval a chtělo to jen trochu cviku. Celkově nemám, co bych
tomuto stroji vytknul. Možná, že pro mnohé ortodoxní vyznavače určitého
stylu je to trochu hybrid, ale pro někoho, kdo má prostě rád motorky, ať už
je to jakákoli kategorie, je to asi stroj, který uspokojí mnohé chutě. Je
obrovská škoda, že výroba tohoto stroje skončila někdy v roce 2003 a žádný
další adekvátní nástupce se již nenašel. Každopádně nápad s osazením
vynikajícího závodního motoru do slušného rámu, s pevnými litými koly a dát
tomu vzhled stylu cruiser, byl asi na začátku odvážný. Nicméně kdo tento
stroj vlastní, tak nejspíše ví proč. U mne odpadá rozhodování o tom, zda si
chci dnes vyjet na pohodovou a pohodlnou „kochačku“, nebo na svižnější
sportovní jízdu a kterouže motorku si dneska vlastně chci vzít.. Neuspokojí
pouze vyznavače jízdy v blátě a náročném terénu. Ale když nad tím tak
přemýšlím- takové cestovní enduro s motorem z Magny…. Asi napíšu do
Japonska. |
¨
Další článek snad po ujetí 100 000, ale myslím, že bych se jen opakoval.
Pokud někdo uvažujete o vlastnictví tohoto stroje, mohu pouze doporučit.
Občas se v nabídce nějaká Magna objeví, ale počítejte s tím, že si neustále
oproti strojům tohoto stáří a kubatury drží vyšší cenu. Je také proč.
Obdobně spolehlivý a víceúčelový stroj budete hledat jen těžko. Takže
neváhejte. NEBUDOU!! |
|
|
|
|
Spojení na autora článku : |
Text :
Cobra |
|
|
|
|
Foto :
autor článku + archiv K1400 |
|
602 691854 |
|
|
|
|
|
Zpět na první díl článku : |
|
Zpět do sekce :
moje máša : |
|
|
|