Jak jsem se stal motorkářem II.

VF 750C Magna

 

   Je to už pár let, kdy jsem psal článek o mém tehdy čerstvě zakoupeném „miláčkovi“ a tenkrát jsem slíbil, že určitě připíšu časem nějaké zkušenosti. Od té doby mi na počítadle kilometrů přibylo rovných 50 000, takže nějak vnitřně cítím, že bych snad  i mohl…  Také mne těší, že moje tehdejší nadšení z nového stroje pravděpodobně nakazilo mnoho jiných, kteří zvažovali koupi stroje. Od té doby mi přišlo mnoho E-mailů jednak s různými otázkami na to, či ono ohledně Magny, ale také hodně ohlasů, že můj článek ovlivnil několik osob v rozhodování a tito nyní sedlají stejný stroj. Musím podotknout, kterak mé ješitné ego se tetelí radostí nad tím, že tito noví majitelé Magny jsou ze stroje stejně nadšeni , jako já po jeho zakoupení.

   Jak jsem již napsal - od prvních krůčků natočeno rovných 50 tisíc. A mé tehdejší nadšení? Stále naprosto stejné. Za těch několik let jsem měl možnost si vyzkoušet a projet mnoho strojů různých značek i stylů a Magnu řadím stále mezi první místa ve svém pomyslném žebříčku.  Moje hodnocení ovlivňuje několik faktorů: především je to pro mne univerzálnost motocyklu. Jedná se o to, že tento stroj je schopen si vyjet  jednak v koloně chopper – cruiser a tam si nenápadně vrnět v klidu s ostatními, mezi něž vzhledově zapadá. Pouze zkušený motorkář si možná všimne trochu netradičního čtyřválce a bytelného rámu, které jsou pro tuto kategorii méně obvyklé.  Při  jízdě v této kategorii  je však třeba počítat s tím, že v kopcích bude majitel Magny neustále „překopávat“ rychlosti oproti jiným strojům, které utáhnou obvykle kopec při pomalejší jízdě na některý z vyšších rychlostních stupňů. Také s plynovou rukojetí je potřeba si hrát velmi citlivě a to pouze po milimetrech, aby dotyčný v koloně nepoletoval stylem brzda-plyn mezi kolegy. Zrychlení Magny obzvláště na některý z nižších rychlostních stupňů je poměrně velmi extrémní na tuto kategorii. Lépe se Magna cítí v kolně strojů kategorie „Naked“ , jejichž dynamika jízdy je motoru Magny poměrně blízká. Občas si ale také vyjedu s kamarády na sportovněji založených strojích a s jízdou nemám problém. Zrychlení, pevnost kvalitně postaveného rámu i ovladatelnost stroje mi dovoluje držet tempo i s touto kategorií.(Nemám teď na mysli supersporty s výkonem přes 100KW).  Magna je schopna ve velice krátkém čase dosáhnout rychlosti slušně přes 200 km/h.  I ve vyšších rychlostech se chová velice poslušně a do zatáček jde mnohem ochotněji, než by se na první pohled mohlo zdát. Fortelný rám a převod řetězem způsobuje, že se motorka nikterak nekroutí, ani nehrbí  a drží

naprosto klidnou a stabilní stopu. Převod řetězem, který se zpočátku jeví díky náročnější údržbě jako nedostatek, se v tuto chvíli stává předností.  Bavíme-li se však o jízdě v rychlostech blížících se 200km/h, tak zde již Magna nemůže konkurovat sportovním strojům a to hlavně kvůli aerodynamice. Tento stroj není stavěn na to, aby se v takových rychlostech nepoddával proudění vzduchu a větrným poryvům.  Pokud chcete jezdit na Magně rychleji, tak tato jízda vyžaduje perfektní oblečení a vhodnou přílbu a také zkušenosti s ježděním. Ale pokud si někdo libuje v takovémto stylu jízdy, tak si zřejmě nepořídí Magnu. Píšu to jen proto, že v extrémních případech to tento stroj je schopen zvládnout.   

   S Magnou jsme společně absolvovali již spoustu cest v různých podmínkách.  Bydlím v horách, kde jsou cesty na úrovni tankodromu a rovný úsek se tu jen těžko hledá. Vyšplhali jsme spolu na GrosGlochkner  v Alpách, sjeli jsme spoustu dálnic. Za tu dobu nevyžadovala motorka žádnou zvláštní údržbu. Klasicky měním zhruba po 8-10 tisících olej a svíčky, totéž  mi vydrží gumy. Řetězovou sadu jsem měnil zhruba po 35 tisících. Jednou výměna ložiska v předním kole. Žádné jiné opravy ani seřízení tento stroj dosud nevyžadoval a stále šlape jako hodinky. Magna je pověstná svou spolehlivostí.  Tedy pardon! Kamarádi z K1400 by mi neodpustili, kdybych se nezmínil o jedné závadě, se kterou jsem měl nemalé tarble a bojoval jsem s ní asi dva roky. Tedy: vždy, když jsem vjel do prudkého deště tak zhruba po 10 minutách stroj začal postupně vynechávat až „chcípnul“ úplně. Stačilo však několik minut počkat, a stroj opět naskočil a byl schopen chvíli jet, než se situace opakovala. Jasně ! Někudy teče do elektriky.  ALE KDE??? Snažil jsem se projít a zaizolovat každičký spoj, vyměnil jsem kabely ke svíčkám zkontroloval jsem snad každý milimetr stroje. Doma jsem postavil Magnu na špalky, nastartoval, nakopl rychlost a několik hodin na ni lil vodu ze všech stran, abych vyvolal obdobné podmínky, jako na silnici. Nic. Motor šlapal v pohodě.  Avšak při prvním dešti na cestě se vše opakovalo. Asi po dvou letech (vyhýbal jsem se ježdění v dešti) jsem závadu objevil. Spínací skříňka je na Magně umístěna na boku pod nádrží a celá vložena do plastového krytu. Úplnou náhodou jsem objevil, že tento je prasklý ze spodní strany, takže tato závada nebyla naprosto vidět. Ejhle problém byl objeven a nakonec lehce odstraněn. Tímto bych s odstupem času ještě jednou rád poděkoval celé skupině z K1400, která při cestě z Rakouska byla ochotna se mnou asi 10x trpělivě vždy zastavovat a čekat, až motor zase naskočí a ujedeme asi tak 3km.

Celkově hodnotím spolehlivost stroje na jedničku. Pokud by někomu nevyhovoval ten zmíněný sekundární převod, tak podle mých informací se dá Magna přestavět na pohon řemenem. Nevím přesně, která firma v ČR to dělá, ale asi to nebude problém zjistit. Pokud jsem se doslechl, tak přestavba stojí  okolo 20tis. Občas zavítám na některé akce „Magna clubu“, kde je možnost se podělit o zkušenosti s jinými majiteli a prohlédnout si různé úpravy strojů. Vesměs se jedná o rozšíření nádrže a rozšíření předních šavlí, kde je pak dosazen druhý brzdový kotouč.  Nechám na každém majiteli, aby si o svém stroji rozhodoval sám.

Můj názor je, že nádrž ač se zdá celkem dostatečná, má skutečně jen velice malý objem. Je to vlastně jen taková slupka, pod níž se ukrývají karburátory a celé sání, takže pojme jen 12,5l benzínu. Při průměrné spotřebě okolo 6l (při klidné jízdě do 90km zhruba 5l a při jízdě po dálnici okolo 200km/h něco přes 9l) počítejte s poměrně častým tankováním. Zvažoval jsem také zprvu zvětšení nádrže, ale pak jsem měl možnost shlédnout, jak to ve skutečnosti vypadá. Zvětšení o pouhých 5l objemu udělá z motorky „méně vzhledný stroj“.(Já to nazývám Tlustý Pitbull).  Dle mého názoru to vizuálně pokazí krásné a vyvážené linie, které Magna určitě má. A za těch 5l navíc mi to prostě nestojí. Ale znovu podotýkám, že je to věcí vkusu a praktičnosti každého majitele. Co se brzd týče: z prvopočátku jsem měl dojem, že na tu váhu a dynamiku stroje jsou brzdy trochu „Achylovou patou“. Vzadu pouze buben a vepředu jeden kotouč s dvoupístkem se zdálo být hodně málo. Jde však podle mého spíše jen o zvyk. Zadní buben spolehlivě zablokuje kolo okamžitě po prudším sešlápnutí a totéž platí i u předního kola. Už se mi stalo, že jsem musel „zašlajfovat“ mašinu hodně zprudka a na drsnějším povrchu šlo zadní kolo vzhůru. Takže si vystačím s tím, co tam „šikmoočko“ v továrně namontoval a chtělo to jen trochu cviku.  Celkově nemám, co bych tomuto stroji vytknul.  Možná, že pro mnohé ortodoxní vyznavače určitého stylu je to trochu hybrid, ale pro někoho, kdo má prostě rád motorky, ať už je to jakákoli kategorie, je to asi stroj, který uspokojí mnohé chutě.  Je obrovská škoda, že výroba tohoto stroje skončila někdy v roce 2003 a žádný další adekvátní nástupce se již nenašel. Každopádně nápad s osazením vynikajícího závodního motoru do slušného rámu,  s pevnými litými koly a dát tomu vzhled stylu cruiser, byl asi na začátku odvážný. Nicméně kdo tento stroj vlastní, tak nejspíše ví proč. U mne odpadá rozhodování o tom, zda si chci dnes vyjet na pohodovou a pohodlnou „kochačku“, nebo na svižnější sportovní jízdu a kterouže motorku si dneska vlastně chci vzít..  Neuspokojí pouze vyznavače jízdy v blátě a náročném terénu. Ale když nad tím tak přemýšlím- takové cestovní enduro s motorem z Magny….   Asi napíšu do Japonska.

¨  Další článek snad po ujetí 100 000, ale myslím, že bych se jen opakoval. Pokud někdo uvažujete o vlastnictví tohoto stroje, mohu pouze doporučit. Občas se v nabídce nějaká Magna objeví, ale počítejte s tím, že si neustále oproti strojům tohoto stáří a kubatury drží vyšší cenu. Je také proč. Obdobně spolehlivý a víceúčelový stroj budete hledat jen těžko.  Takže neváhejte. NEBUDOU!!

 

COBRA

   

Spojení na autora článku :
Text : Cobra

 
Foto : autor článku + archiv K1400

602 691854

   

Zpět na první díl článku :

Zpět do sekce : moje máša :

 
TATA (upcbroadband.cz) 05.04.2012 08:18
Takže letos Slavoňovice - Magna sraz. Jo ?
Kovik (iol.cz) 05.04.2012 18:02
dobrý počtení! at ti to jezdí!
Cobra (99.20) 06.04.2012 08:11
No na Magna srazu jsem už dlouho nebyl- loni v Ostravě pouze na skok, takže pokud okolnosti a čas dovolí, tak samozřejmě přijedu moc rád.
Čistič (iol.cz) 24.04.2012 08:51
Honda je Honda
Jim (sil.at) 24.04.2012 23:30
jj, a čím víc válců, tím víc Honda, viď Františku o:)))
siid (t-ipconnect.de) 10.04.2013 18:04
Ahoj pred 2 roky sem si ji koupil mam dotaz kde mam nani shanět dily a doplnky je starsi a ma oděrky chciji postupně dát do pucu nebo porad kde se opravujou chrom atd jinak jede super sem sni spokojenej dik siid
Zdenek (ke-elektronik.de) 07.06.2019 09:48
Zdravím majitele magny.Měl bych na vás takovou prozbu.Dovezl jsem si také magnu a na přihlášení po mě chtějí rozložení zatížení náprav jednotlivě jinak to prý nepřihlásí.Jak ste to řešil vy a nebo to přihlásily normálně.Děkuji za info.602102657 nebo jilkovimz@seznam.cz
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser