|
Moje „
MÁŠA“ , aneb, jak jsem se stal „motorkářem“. |
|
VF 750C Magna |
|
|
|
|
|
|
Vzhledem
ke skutečnosti, že moje nadšení z nového stroje zatím neopadlo a také proto,
že tento stroj dosud v této sekci nikdo neprezentoval, dovolil jsem si
započít své „sepisování pamětí“. |
|
Generál o
mně napsal, že mi od mládí nebyla rychlost cizí – no zas tak úplně bych to
neviděl. Nejsem zrovna zběsilec, kterému se za jízdy slije obraz okolí do
souvislého pásu, ale pravdou je, že při rozhodování o koupi stroje rychlost
sehrála určitou roli. |
|
Ale od
začátku : motorkám jsem propadl asi v sedmi letech, kdy mne můj otec
posadil před sebe na dědova „pařeza“ a já se naučil řadit rychlosti, mačkat
spojku a přidávat plyn. Brzy jsem tento úžasný stroj ovládal sám a protože
otec jedné stopě neholdoval a děda již |
|
|
mezi námi nebyl, jaksi
mi patřil. Měl jsem štěstí, že jsme bydleli na předměstí, jako poslední dům
v ulici a za námi se rozkládal bohem zapomenutý kraj okolo řeky a důlních hald – prostě veškeré krásy Karvinska a
Ostravska. Pro kluka na motorce však učiněný ráj bez provozu aut a policistů
( tehdy ještě příslušníků SNB). „Pařez“ brzy pozbyl blatníky, světlo a další
zbytečnosti (na prvním kameni taky výfuk) a stal se z něj „výkonný“, ale
hlavně nesmrtelný motokrosový stroj, zdolávající každou překážku. Později
asi v deseti letech následoval výkonnější motocykl Java 90. Tento byl
skutečně unikátním strojem, vzhledem ke svému výkonu a slušné rychlosti.
Dodnes mám na mnoha místech těla zarostlou škváru, jak jsem se ho učil
krotit. Pak už následovala nepřeberná řada ČZ a Jawa všech kubatur – tehdy
dostupných. Prostě všechno kolem motorů, ať už na jedné, či dvou stopách.
Čas běžel. |
Vyrostl
jsem , oženil se, postavil dům, rozvedl se – no prostě běžný život běžného
chlapa, však to mnozí znáte. Nikdy jsem netoužil příliš po hmotných
statcích, ale jeden sen jsem měl – pěknou motorku. Závistivě jsem pokukoval
po pěkných mašinách snad víc, než po pěkných holkách a říkal jsem si
„jednou…“ ale furt na to jaksi nebylo. Letos na jaře, ale bylo nutkání už
tak silně, že jsem si řekl: „Kdy teda? V důchodu? Člověk by si měl v životě
splnit aspoň jeden sen“. A bylo rozhodnuto. Tedy zatím jen o koupi, ne o
konkrétním stroji. Začalo vyptávání, čtení recenzí, sbírání zkušeností…. Co
vlastně ? Na začátku jsem vyloučil sportovní stroje to mne příliš
nepřitahovalo. Vždycky jsem tíhnul k enduru, takže nějaká Afrika, nebo
Varadero? Taky naháče nejsou k zahození – že by Hornet? Ale „nejkoukavější“
byly vždycky choppery a když jsem jednou pořádal nějakou veřejnou akci, byli
tam motorkáři a jeden měl |
Supermagnu – nádhera se čtyřmi laufy mi už tehdy
učarovala. |
|
Začal jsem se o tento stroj zajímat víc a zjistil, že se jedná o velmi
spolehlivý stroj, se slušným výkonem, který se naoko tváří, jako chopper,
ale srdce má spíše sportovní. V nabídce bylo několik novějších verzí a tak
jsem nakonec koupil stroj Magna VF 750 C z roku 1998, který měl jakýsi
majitel bazaru několik let ve své sbírce spolu s jinými, a tvrdil, že se na
něm projel jen občas, takže naběháno nemá moc. Nepátral jsem po pravdivosti
jeho slov, mašina vypadala zachovale a motor se zdál být v dobré kondici.
Maníci v bazaru mne upozorňovali, |
že prý
je dost živá a já nechtěl ztratit tvář a lhostejně jsem mávl rukou, ačkoli
ve mně byla malá |
ilustrační foto |
dušička.
Naposledy jsem sedlal před mnoha lety Jawu 250. No, nechal jsem si vysvětlit
ovládání zaplatil nemalé peníze a z bazaru vyrazil stylem cowboye a býka na
rodeu s výkřikem, který by se do slušné mluvy dal přeložit jako : „a sakra…“
při neopatrném přidání plynu. No podívaná k popukání. |
|
Ale
během asi 150 km dlouhé cesty jsme si na sebe zvykli a já měl pocit, že
jsme se pro sebe narodili. Zatím si troufám jen tak postupně zjišťovat,
co všechno dokáže, ale myslím, že je to skutečně stroj, jaký jsem
hledal. Možná mi trochu vadí, že nikdy nebude mít ten pravý hluboký
„bublák“ jako čistokrevný V-twin , ale když mám chuť na sportovnější
jízdu, stačí trochu otočit plynovou rukojetí a člověk pocítí těch 90
kobyl pod sebou. Většinou si to jen tak vrním kolem 3000 otáček, ale
třeba v kopcích si vychutnávám nižší rychlostní stupeň, který nechám
roztočit na 7000 a pak se v motoru probudí drak – nebo v mém případě
spíše vzteklá |
|
kobra a
i když nejsem zrovna třasořitka, mám ji co držet. Zadní kolo začne občas
nestíhat třecí síle na asfaltu a pokud |
stíhá,
tak přední ztrácí schopnost gravitace. Magna je moc zajímavá mašina . |
|
Velmi slušný výkon 68 KW a celkem odpovídající krouťák 72 Nm je na celkem
nízký obsah 750 ccm dostatečnou náplastí. Maximální rychlost by se prý měla
blížit někde k 230 Km/h, ale asi se pravdu nikdy nedovím. Při otevřené
mašině už ve 150. mi chce proud vzduch utrhnout hlavu a spoustu dalších
částí těla. Pravdou je, že plynová rukojeť má v tu chvíli ještě notnou
rezervu. Za tu krátkou chvíli, co ji mám, jsem naběhal asi 6000 Km a mohu
říct, že jsem čím dál spokojenější. |
Určitě si ale vyžádá nějaké úpravy. Nejsem zrovna drobeček, takže mi trochu
vadí při delší jízdě hodně pokrčené nohy. Předkopy to tedy jistí a taky jsem
si trochu pohrál se vzhledem stroje. Nějaké ty doplňky, zkrácený zadní
blatník a zapuštěné světlo a dopředu dva reflektory, místo jednoho. Také
nové koncovky výfuků dle vlastního návrhu a s nimi samozřejmě přijde
seřízení tlaků v motoru. Také o rozšíření nádrže silně uvažuji, protože těch
12 litříků při spotřebě asi 6,5 l nevydrží dlouho a já se chystám na daleké
cesty. Jen je potřeba to zvládnout nějak citlivě, aby se nenarušila celková
linie vzhledu, která je myslím dobře propracovaná. No uvidíme. Pak přijde
samozřejmě airbrush a na nádrži na mne své dva zuby a rozeklaný jazyk
vycení – hádejte kdo? Tu oranžovou barvu jsem už koupil a i když nemám
zrovna tuhle barvu moc rád, je tak škaredá, až je hezká a vzhledem k tomu,
že asi žádná jiná mašina tohoto stylu nemá tak nesmyslnou barvu, tak ji
nejspíš zůstane. |
Možná časem
přibude nějaká sestřička s větším obsahem, ale téhle holky bych se nerad
zbavoval. |
Zdravím tedy všechny příznivce našeho stylu pozdravem |
"Nechť je nám zima krátká!" |
|
|
|
|
|
|
|
|
Spojení na autora článku : |
Text :
Cobra |
|
|
|
|
Foto :
autor článku + archiv K1400 |
|
602 691854 |
|
|
|
|
|
Pro pokračování článku klikni : |
|
Zpět do sekce :
moje máša : |
|
|
|