BMW R1100S

27.02.2014

  Varování !
Tohle všechno tady napsané je potřeba brát s rezervou . Možná je všechno jinak , ale já to vidím takhle :-)

JINÝ STYL POTŘETÍ A SNAD NAPOSLED.

Tady - KLIK - jsem kdysi hrdopyšně prohlašoval něco v tom smyslu, že XF 650 doma zůstane ať se děje co se děje. Jenže, člověk míní, osud mění. Po pěti letech a čtyřiceti tisících s Freewindem jsem totiž zase náhodou při šmejdění po netu 
narazil na to, že v nějakém bazaru v exdederónské  lokalitě nabízí jednoho superkrasavce BMW R1100S za cenu o které mě zprvu napadlo že je to překlep. Nebyl. A i když rozhodně 
nepatřím mezi ty co si cvrknou blahem do gatí když uvidí ve znaku tu roztočenou modrobílou vrtulku, protože tahle značka ať už v autech nebo motorkách není zrovna moje vysněná parketa, napadlo mě, proč to nezkusit. Řekl jsem si, že když už jezdím s Intruderem který má Vtwin, což je motor který zrovna neoplývá nějakou velkou logikou, motor který nedává ani 50 koní na litr a přesto chlastá stejně jako Kalousek se Zemanem dohromady, proč bych nemohl zkusit jezdit i s jiným technickým nesmyslem. Možná v tom sehrála roli i moje lakota nebo závist , že by po tom za ty prachy skočil někdo jiný. Asi nemá cenu podotýkat že se moje rozhodnutí  do toho jít doma nesetkalo zrovna se stejným nadšením jako u mně, ale mám tu nejlepší ženskou na světě a tak se stalo že mě ten Bavorák začal říkat pane.

   BMW je takový zvláštní výrobce. Tvrdošíjně trvá na svém tradičním řešení i když je už prokázané že není, decentně řečeno, zrovna z nejlepších. A tak jako u aut trvá na zadním náhonu od kterého už pomalu upouští i jeho věčný rival Mercedes, tak silnější motorky zase vybavuje svým klasickým boxerem. Tahle koncepce motoru má sice kvůli vyvážení dvouválcového čtyřtaktu logiku, použít ho ale na motorce je totální minela. Možná to bylo odůvodnitelné někdy ve třicátých letech minulého století kdy podvozek, pneumatiky a kvalita cest umožňovaly motorkám v zatáčkách spíš jen takový symbolický náklon. To se tenkrát vychvalovalo hlavně nízko položené těžiště. Jenže, doba se změnila a dnes ty motorky nakláníme o pár čísel víc. V Mnichově na to zareagovali tak, že motor přestěhovali do prvního patra a do uvolněného místa v přízemí šoupli kvaltovnu. Prostě, obrátili to celé vzhůru nohama aby ty válce trochu zvedli, aby se s nimi v zatáčkách nedřelo o zem. No a když k tomu připočítáme ještě 18 litrů benzínu umístěných v té nejvyšší možné výšce, tak to hlavní, to vychvalované nízko položené těžiště prostě odešlo do hajzlu. Takové manévrování s motorkou která váží blbých 220 kilo když stojíme vedle ní je dost problém. Musím ji stále držet téměř kolmo abych ji udržel, aby mě nespadla. A aby se s ní manévrovalo ještě hůř, tak ji Němci ještě navíc vybavili i hodně malým rejdem. Zlatý můj třistačtyřicetikilový parník.

   Jestliže každý výrobce motorek vyvíjí nový typ jako konkrétní model, tak ti v těch kožených kraťasech s padacím mostem místo puntu šli i tady jinou cestou. Vzali ten svůj univerzální letitý, i když modernizovaný motor, našroubovali ho do nějakého svého univerzálního rámu a z toho všeho udělali několik typů motorek podle toho, do jak velkého množství umělé hmoty se to všechno obleče. A tak máme v řadě R fůru typů. Stejné motorky, jiná šolna. Možná je to ale jako u Hondy v případě Valkýrky a Goldwinga. Třeba to Rko také vyrábí zrovna v tom provedení na jaké jim včera dovezli plasty. Všechny typy R mají proti ostatním běžným motorkám tři zásadní odlišnosti. Kromě toho zmíněného kontroverzního boxeru ještě zavěšení předního a zadního kola. To přední je zavěšeno na vidlici Telelever, patentu BMW. Vyznačuje se tím, že propojka kluzáků nad blatníkem je spojena kulovým čepem s podélným rozvidleným ramenem, vzadu zeširoka uchycenému k nosné části motorky. Protože se ale tím pádem při propérování mění úhel sklonu vidlice, tak klasický "krk" nahrazuje druhý kulový čep. Takže péra nehledejme jak jsme zvyklí v těch trubkách co vedou ke kolu, je to totiž odpružený pouze jednou centrální pružinou umístěnou mezi tím ramenem a rámem. Díky tomu ale může nad nádrž trčet hliníkové kolečko připomínající ventil jak od nějakého parovodu, kterým si můžeme dokonce i za jízdy poštelovat tvrdost odpružení. No a zadnímu zavěšení kola BMW zase říká paralever. Zřejmě proto, že to letmo uložené kolo visí na něčem co vzdáleně připomíná paralelogram. Jeho horní část tvoří na dvou místech se ohýbající futrál na kardan, dolní jen tenká těhlice. To vše ze stejného materiálu jako byl Holzmanův ztracený klíček

 - KLIK -  A stejně jako v případě předního odpružení, tak tady taky můžeme i za jízdy sáhnout tentokrát pod svůj zadek na jiné kolečko od jiného parovodu a jeho otáčením si upravit jak velký natřásání bude vyhovovat naší prcce.

   Dost ale techniky a pojďme si motorku prohlédnout, sednout si na ni a projet se. R 1100 S je z celé té Rkové řady zabaleno do toho menšího množství bakelitů. A přiznejme skopčákům že se jim podařilo je opravdu krásně natvarovat. Motorka ze všech čtyř stran působí tvarově vyváženým dojmem který neskrývá i trochu oprávněné agresivity. Jakoby ten tvar naznačoval že ji těch 100 koní popožene až k 230ti a stovku zvládne za tři a půl. Mě se však nejvíc líbí z levé strany. Díky tomu že v zadní části je motorka postavená tak nějak naruby, myslím tím to že uprostřed jsou výfuky a teprve kolem nich zbytek motorky, tak nic neruší ve výhledu a to letmo uložené kolo je vidět v celé své kráse. Jako by byla odmontovaná vidlice a to kolo tam bylo jen tak opřené. Když jsem motorku kupoval a uviděl vzadu ty neoriginální trpajzlíky Kellermann místo blinkrů, řekl jsem si že je kvůli své bezpečnosti raději co nejdříve vyměním. Svůj názor jsem ale změnil hned jak jsem je pustil a šel je dozadu zkontrolovat. Nevím jestli ti pidižvíci vysílají luxy, lumeny nebo kandely, ale ty prdy jakýma to z nich jde ven jsou úžasný.

   Nasedání na motorku je činnost, která patří mezi mé asi nejméně oblíbené. Sedlo je sice stejně vysoko jako u Freewinda, ale díky tomu zmíněnému vysoko umístěnému těžišti se ji snažím při tom držet opravdu svisle. Nepřišel jsem totiž na to kterému náklonu mám dát přednost protože nevím co by byla pro škodolibé přihlížející větší sranda. Jestli kdybych při tom nasedání spadl já přes motorku, nebo ona na mně. Po usednutí je asi logický pohled na palubní desku. Ten ale na tomto provedení Rka doporučuji vynechat. Na to, že je to vyrobeno na začátku jednadvacátého století to rozhodně není nic čím by se dalo chlubit. Množství kontrolek které jsou navíc idiotsky a nepřehledně roztroušené, některé na panelu jiné v budíku a klasický otáčkoměr a tachometr, který až na dvojnásobné čísla na stupnici připomíná péráka. Žádný digitál , ale otáčející se kolečka s čísly. A stejně jak u toho péráka, tak taky žádný palivoměr. Já si už bohužel nepamatuju kdy jsem na tom jel, kdy jsem tankoval, kolik jsem pak ujel a tím pádem ani netuším kolik by tam toho benzínu tak ještě mohlo být. U Čízy jsem před pětačtyřiceti lety otevřel nádrž, zatřepal s motorkou a byl jsem v obraze. Teď otevřu, zatřepu ..... a vím prd. Zaplať pánbu že to má aspoň kotrolku rezervy. Disajnér ji ale musel navrhovat v době Octoberfestu když měl 2 promile, protože ji namaloval nazeleno. Myslím si že u motorky této cenové kategorie (v době výroby 450 000,-) by měl být palivoměr stejnou samozřejmostí jako čepičky na ventilkách. Pochvalu si na druhé straně zaslouží všechny ty tlačítka a čudlíky na řídítkách. Všechny jsou v dosahu prstů a všechny cvakají tak jak by měly. Dokonce jsem přišel na chuť i tomu "hádéčkovýmu" ovládání blinkrů. Obě tlačítka jsou cenťák od palců a nemusíme tím pádem ten levý palec vyvracet směrem vzhůru aby jsme pak jeho krčením a narovnáváním plýtvali silou posouváním nějaké páčky. Do seriové výbavy motorky patří i vyhřívané hefty. Naprd. Vždy když mě byla zima na ruce tak vždycky jen na konečky prstů a nikdy na dlaň. Na pumpě ukradené tankovací rukavice jsou proti té zimě účinější.
   Posaz? Auauau. Není to sice taková hrůza jak na nějaké Ninje nebo Hayabusi, ale přece jenom já si pohodlí představuju trošku jinak. Ty řídítka ti blbouni fakt mohli dát trochu výš. Navíc ten posaz je koncipován spíš pro ženský. Protože díky tomu že se sedlo dozadu poměrně příkře zvedá, sjíždí po něm člověk dopředu a tlačí kulama na nádrž. Myslím si že některé části těla je potřeba spíš šetřit, než je opotřebovávat způsobem pro který nejsou určeny.
   Spojka (suchá, jednolamelová jak u aut) a šestikvalt, tady není co vytknout. Takhle si představuju že by ty věci měly pracovat. Obdivovatelé značky by určitě řekli: jó to je ta německá dokonalost. Já zase říkám: každému se občas něco povede. Motor? Tak teď bych měl asi k motorce pokleknout, sepnout ruce a odprosit ho za to, že jsem ho ze začátku tak trošku poplival. Přestože točí stejně jako Freewind do osmi tisíc, tak to že volnoběh motá pouze přijatelnou tisícovku dává tušit že použitelný rozsah otáček bude zespodu větší. A taky je. Jde krásně odspodu, od tří tisíc se už snaží pochlubit tím co dovede a netrváme li na nějakým velkým zrychlení, tak i na šestku neprotestuje ani při dvou tisících. Už když jsem se jen tak na jedničku, pokoušel v lednu projet v práci po dvoře zjistil jsem, že s tím plynem asi budu muset zacházet o něco opatrněji než jsem zvyklý. To jsem ale ještě netušil že to pak na silnici až postrčím ručičku otáčkoměru do té druhé poloviny stupnice, tak že to bude ještě mnohem horší. A platí to už při rozjezdu kdy chci, nebo potřebuji z místa takzvaně vystřelit. Musím si opravdu dávat velký pozor na to aby motorka neodjela beze mně, a já nešel na krovky. Takže jsou asi jenom dvě věci který se dají celému hnacímu agragátu vytknout. Tou první je to co se line z výfuků. Žádný brutál který by odpovídal tomu jak se motor snaží, ale něco co připomíná MZetu z doby kdy jsme poroučeli větru a dešti. A tou druhou jsou ty rány které se občas ozývají z kardanu. Naštěstí jsem ale o nich četl ještě dřív než jsem je uslyšel, protože jinak bych se určitě rozbrečel že ten ranec který jsem ušetřil při koupi budu muset vypláznout za opravu.
   Svezení. Jako člověk odkojený socialistickými výrobky nějak podvědomě očekávám že všude kde se něco hýbe musí být zákonitě vůle. A to jsem čekal i v tom letmo uloženém zadním kole. Předpokládal jsem že kromě toho že bude pérovat nahoru a dolů, tak že bude pérovat i ze strany na stranu. Naštěstí tomu tak není. Motorka drží perfektně stopu a na žádným povrchu není ani náznak po nějakým vlnění. Řezat s ní zatáčky je prostě radost. Vždy když mě napadne že by motorka nebyla proti tomu zkusit to ještě o číslo rychleji, podívám se pod sebe na ty do boku trčející válce. A představa o kolik by se vyprázdnila peněženka kdyby jsme lehli, tak ta funguje mnohem účiněji než nějaký omezovač. Rozhodně nepatřím mezi ty co by mohli potvrdit tvrzení některých, že je dobré obložit ty ventilová víka kevlarem aby se o ten asfalt v zatáčkách neošoupaly. Mám li se ale vrátit ke své realitě, tak musím říct že motorka je hodně tvrdá. I když ty parovodní ventily nastavím na co nejvíce soft, mám pocit že jsem je otočil na hard. Jestliže Freewindu bylo jedno po čem jede, tak Bavorák se snaží tvážit jako nóbl pán který chce jen to nejlepší. Moje pokusy dostat ho na špatnou silnici nebo polňačku mě znepříjemňuje takovým způsobem, že se mu raději snažím vyhovět. V Mnichově mysleli i na to že je občas potřeba motorku zpomalit nebo dokonce i zastavit. Tady ale nevymýšleli nějaké své nové řešení a použili na to součástky z dovozu. 3x kotouč, 3x čtyřpístek. K tomuto tématu jsou ale asi slova zbytečná, protože o tom jak to funguje určitě nejvýstižněji vypovídají nápisy Brembo na brzdičích. Tato moje devátá motorka v pořadí úplně změnila můj pohled na brzdy na motorce. Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že jenom takový něžný pohlazení brzdové páčky dovede takový divy. Ta dávka tlaku kterou do těch čtyřpístků pustíme udělá s neuvěřitelným komfortem přesně to co chceme. Oni i ti Taliáni nevyrábí jenom samý šunty. A jak to Brembo funguje ve spojitosti s ABS? Bohužel, tady nemůžu sloužit. V autě to vyzkouším jednoduše. Vyřadím, dupnu na brzdu a uvidím co se z toho vyvrbí. Ale na motorce? Nevím. Pořád mám nějaký psychický šprajc za tu brzdu pořádně zabrat. Fakt se bojím toho, že by ty volty nebo ampéry na tom tištěném spoji řídící jednotky mohly zrovna zabloudit a já bych si ustlal. K R1100S všude přidávají nálepku sporttourer. Jenže tourer, tedy cestovní, podle mě znamená že na tom budou jezdit dva. A tak jsem poprosil kamaráda aby mě na tom kousek svezl. No a pro mě jako pro spolujezdce stačila opravdu jen chvilka abych pochopil jaký to asi bylo na inkvizičním právu útrpném. Sezení vysoko na úzkém bobku bez jakékoliv opěrky s kolenama kousek pod bradou, to už je snad lepší sedět na lavici obžalovaných. Takže hovno sporttourer. Možná vše ostatní, ale rozhodně ne žádný tourer. Bavorák má ještě jednu vlastnost o které ale nevím jestli je kladná nebo záporná. Sice tu, že snobští zakomplexovaní strupi kteří kvůli tomu aby neutrpělo jejich ego zatracují "rejži", se na mě nedívají jak na boveráka.
   A tak ..... mám li to všechno tady napsaný nějak shrnout, tak musím říct že je až s podivem, že BMW R1100S vymysleli a vyrábí tady takoví  - KLIK -  Ona to rozhodně není špatná motorka, možná patří ve své třídě mezi ty lepší. Ale na to, aby vyvolala nějaký samovolný orgasmus to rozhodně není.

   Čus někde. Ale s Intruderem. Petr Brno

 

   spojení na autora článku

Text : Petr Brno    

+420 604 200 888
Foto : Petr Brno    

petrbrnointruder

 

 

Zpět do sekce : moje máša  

 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/moje/BMW/R_1100S/petr.php:101) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/moje/BMW/R_1100S/petr.php:101) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Palo (orange.sk) 27.02.2014 09:00
Petre, pekne si to dal do hromady, skutočne pekne. Diky
PetrGL1800 (eurotel.cz) 27.02.2014 13:24
Peťo,ABS se neboj.Už jsem měl pár možností ho na Golďasu využít a nemá to chybu.Spolehlivě ubrzdilo dost kritickou situaci i ve dvou,protože i při tvrdým brzděním můžeš trochu řídit a poslat to do směru vedle překážky.Petr
Jim (poruba.net) 27.02.2014 13:34
Moc hezký článek, hezčí bude až ten o BMW a malým žlutým hazlu, už se těším, však Péťa nezklame o:)))))
Luboko (hotnet.cz) 27.02.2014 21:01
Hezké počtení.Poslední věta však hovoří za vše.:-)))) Tak Ahoj na cestách.
Jarouš (medialine.cz) 15.03.2015 08:47
Díky PB, tak jsem si vloni říkal, "tu jsem ještě neměl:-)", už jsem aj na pár 1100 a 1200 seděl, ale nejel a fčíl už vím, že ju ani mít nebudu!!!
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser