Jiný styl počtvrté.........

25.12.2014

  Nebo popáté? Už ani nevím. Jenom ale doufám, že teď už fakt naposled

   Nějak se už stalo tradicí, že vždy když si koupím nějakou novou motorku, tak že se potřebuji s kamarády podělit o nové dojmy. Řečeno jinak, vykecat se a možná i trošku pobavit. Naposled to bylo, když jsem tady na jaře psal o jednom BMW  klikni zde.  O motorce, která byla pro moje potřeby úplně stejným omylem jako moje předchozí manželství a tak podle toho asi vyznělo i to moje její hodnocení. Když jsem ji kupoval tak jsem si myslel, mylně, že bude tak nějak cestovnější, pohodlnější a míň závodnická. Prostě, výrobce mě jejím zařazením do kategorie sporttourer uvedl v omyl a já blbec mu naletěl. A i když mám dost zkušeností se soudy o rozvod,

alimenty a podobně, tak o tohle se ale s takovým gigantem
soudit nebudu. Je mi totiž jasné, že bych byl bez šancí. Takže jsem začal pátrat po tom, co toho fašistu nahradí. Samozřejmě po něčem co bude víc cestovní, víc pohodlný a míň závodnický. No a když jsem se pak kousek svezl na kamarádovým litrovým Varaderu,  došlo mi že zrovna něco takovýho si představuju a začal tu Hondici za nějakou rozumnou cenu hledat. Jenže, narazil jsem na problém. V reále je to Varadero pěkný, líbí se mě, ale na fotkách jsem na něm nic pěknýho neviděl. A tak nad těmi inzeráty to moje nadšení vždy nějak ochablo a další hledání  jsem odložil. Pak k nám ale na technickou přijel nějaký chlapík s Aprilií ETV 1000 Caponord. S motorkou kterou jsem neznal, nikdy před tím neviděl a o jejíž existenci jsem neměl ani tušení. Koncepce naprosto stejná jako u Varadera, ale oblečená do něčeho, čemu vdechli duši italští mistři dizajnu. No ... byla to taková láska na první pohled.  A když jsem si pak na ni ještě sednul, bylo rozhodnuto. I když přiznávám že chvilku to rozhodnutí v mozku zabojovalo s tou příslovečnou italskou spolehlivostí, nebo chcete li, s nespolehlivostí, ale srdíčko vyhrálo. Jenom doufám že čas neukáže, že to bylo Pyrhovo vítězství.

  Takže ..... vo co vlastně gou. Vo velký cesťák. A cesťák to je, i když ho asi všude najdeme mezi endurama. Litr, V twin, vodník, stříkačka, osmiventil, výrazný podčtverec 97 na 67, 98 koní, šestikvalt, 230 kilo. A tím, že se tváří s takovou nějakou podmračenou nasraností, se asi i v klidu snaží naznačit co dovede. Umí 220, stovku udělá za 3 a půl a na dvoustovku kterou má za 17, mu stačí 680 metrů.

   A teď se nějak pokusím ty jednotlivý seskupení součástek ze kterých je motorka smontovaná popsat po kouskách tak, jak je vidím .
   Tvary motorky tentokrát pominu. Ty jsou vidět a každému se budou líbit nebo nelíbit jinak. Mně se líbí moc, proto jsem do ní taky šel. Za zmínku však stojí ty drátěná kola. Špajchny totiž nesměřují od náboje do středu ráfku jak je běžné, ale až na protější stranu kde vyúsťují z ráfku ven bokem od patky pneumatiky. Takže kromě toho že to vypadá zajímavě, to umožňuje nazouvat bezdušáky. A k vzhledu ještě jedna věc která není na fotkách moc vidět. Motorka je obrovská. Nebudu tady porovnávat rozměry opsané z nějakých katalogů, ale když stojí vedle ní moje o 100 kilo těžší Véelko, vypadá proti ní jak dorostenec. No a s těmi rozměry logicky souvisí i výška sedla. 820 mm, tedy dost. Pro někoho by to mohl být asi problém, ale pro mě super. A když k tomu ještě přidám řídítka, jejich šířku, výšku, rozevření a vzdálenost od těla, dostávám se k tomu, co by se dalo nazvat nejen jako pohodlný, vzpřímený, ale přímo dokonalý posaz. I ty stupačky nejsou až za prdelí jak u Bavoráka, ale pod ní. Teď ale možná někoho napadlo jak se slučuje pohodlí při vzpřímeném posazu a těch 220 km/h . Nevím jak u jiných podobných motorek, ale u Caponorda to tak prostě funguje. Myslím, že ten plexištít museli vyvíjet v aerodynamickém tunelu, protože i v rychlostech kolem 200 nepociťuju žádný tlak do prsou, ale hlavně žádné mlácení hlavy ze strany na stranu, kterýho jsem si za tu sezónu na BMW užil dost. U Bavoráka se mě při rychlostech nad 150 pokoušel ten vzduch obtékající nádrž roztahovat nohy od sebe tak, že jsem je musel silou tlačit k sobě jak ženská bránící se znásilnění. U Aprilky mám kolena schovaný za mrňavým deflektorem který umožňuje výdech vzduchu od chladiče a tak mě ani třísla nehlásí nějaký zvýšený nároky na to, udržet nohy v přirozené poloze. I ten aerodynamický hluk v helmě je na tu rychlost víc než přijatelný. Palubní deska odpovídá začátku jednadvacátého století. Vlevo analogový rychloměr s digitálním kilometrovníkem, uprostřed ten stejný otáčkoměr a vpravo LEDková multifunkční placka. Ta ukazuje teplotu motoru jak v číselné tak i v analogové formě, množství benzínu, teplotu vzduchu a i nějaký texty kterým nerozumím, protože nevysílá česky. Žádná moje dosavadní motorka mě nikdy nic podobnýho nehlásila, tak jsem se rozhodl že to asi nebude zas tak moc důležitý a už to ani nečtu. Jen mě trošku uniká smysl kontrolky se symbolem stojanu. Ta se po zapnutí zapalování rosvítí, pak zhasne a v tomto stavu už zůstane nafurt ať dělám se stojanem co chci. Motor Rotax má ETV převzatý ze supersportu Aprilia RST Futura, jen trochu zcivilizovaný.

   Jinými slovy, obrali ho na kompresi, o 1000 otáček a 15 koní. A za sebe dodávám, zaplať pánbu za to. Je víc než dostatečně pružný a pořád je nějak cítit ta jeho chuť se pořádně roztočit. Bohužel svou ochotu přehání už i malý kousek nad volnoběhem na samém začátku provozních otáček. V podstatě ve stejném okamžiku kdy i při nějakém popojíždění vymezíme plynovou rukojetí vůli na lanku. Takže, vymotat se z parkoviště, otočit se na silnici, to je potřeba se s touto motorkou zase znovu naučit, aby u toho člověk mohl být suverén a nevypadal jak blbec. Musím přiznat že já zatím, teda doufám že jenom zatím, patřím spíš mezi ty druhé. Asi tomu dopomáhá i spojka. Má sice akorátně plynulý záběr, ale ta síla na páčku je strašná. Rozhodně nic pro nějakou křehkou dívčinu. Šestikvalt, odstupňování, řazení, naprostá pohoda. Snad jen, to řazení neutrálu. Pokud se motorka ještě pohybuje, je to sranda. Pokud však už stojí, nastává trošku problém. Je to ale věc té tvrdé spojky. Chce to prostě za tu páčku zabrat až zbělají prsty a kontrolka nám pak nahlásí úspěch. Spotřeba se pohybuje kolem šesti a tak má motorka v kombinaci s pětadvacetilitrovou nádrží silně nadprůměrný dojezd. Manévrování na místě je díky vyššímu těžišti logicky horší, ale tuto nesnáz nám Aprilka vynahradí okamžitě po rozjezdu. Takovou kombinaci pohodlí a jízdních vlastností bych mezi choppery nebo cruisery asi hledal těžko. Velká deviza motorky je, že díky velkým zdvihům dobře vyladěného pérování ( 175 a 185 mm, vzadu i za jízdy seřizovatelného ) je úplně jedno, jestli jedeme po rovným, nebo po hrbatým. Prostě, motorka mi vždy hlásí abych se staral o svý, že tohle je její starost, ne moje. Oni i u Marzocchi mají mistry v oboru. Ze začátku jsem měl ale pocit že se motorce nějak moc nechce do zatáček. A ono přitom chce. Akorát mi muselo dojít, že tím že sedím výš, ji o to musím tělem trošku důrazněji poprosit. A když to udělám, odmění se mě. Poděkuje a dá mi najevo, že si ty zatáčky užívá stejně jako já. Jede tam kam chci, nevlní se u toho a neodskakuje. Jenom si uvědomuju, že ty opravdu rychlé zatáčky by šly určitě jezdit ještě o něco rychleji, ale mozek mě vždy hlásí stop. Asi to bude tím, že mám na tom Caponordu hlavu o nějakých 20 čísel nad silnicí výš než jsem byl do teď zvyklý a tím pádem mě nějaký blbý podvědomí upozorňuje, že bych padal z větší výšky a že by to proto zcela logicky i víc bolelo. Vzpomínky na ty probdělý noci po zlomeninách z autocrosu jsou zkrátka pořád ještě dost čerstvý. Věc kterou po těch statisících najetých na různých motorkách ale naprosto nechápu je, že ETV je naprosto imunní na vyjeté koleje od tiráků. Zkrátka, jede v dolíku, po hraně i po stěně těch kolejí tak jak chci . Tedy rovně. Ani zadek mě nehlásí žádný pokus o nějaký vlnění. Zprvu jsem si dokonce myslel, že jsou ty koleje jen optický klam. Přepínače na řídítkách nevybočují od standartu, až na dva. Čudlík na blinkry je tak blízko palce a funguje tak, že se mě chce ty blinkry dávat i tam, kde nemusím. Naproti tomu si ale v Noale asi víc přihli Chianti když zapojovali tlumená a dálková světla. Dopředu tlumená, dozadu dálková. No nic, snad toho najezdím víc přes den. Určitě byli ale Taloši ve stejném stavu i když umísťovali zásuvku. Ta není někde u řídítek jak by bylo logické, ale pod sedlem. Já si zkrátka nedovedu představit, že by mě ten drát od džípíesky plandal kolem nádrže a končil až pod zadkem. No .... a to poslední o čem bych se měl samozřejmě ještě zmínit jsou brzdy. A já fakt nevím jak by to zmínění mělo vypadat. Nevím jak to o nich napsat, jestli je mám pochválit, nebo pohanět. U Intrudera jsem na ně nadával že jsou dobrý akorát na nějaký přibrzďování a u Bavoráka jsem je zase vychválil tak, že to vypadalo jakoby už motorka nemohla brzdit víc. Jenomže ...... v případě Caponorda šli u Bremba ještě o hódně velký kus dál. A bohužel bez ABS. Stačilo mě, pomalu, na jedničku, v mírném náklonu se té brzdové páčky jen tak dotknout. Koleno splasklo za týden, kotník za čtrnáct dní, ale motorka zůstala odřená furt. Moc, moc, moc se bojím toho, jestli budu někdy muset na nějakým kluzku z nějaké normální rychlosti intenzivněji zabrzdit. Škodolibí kamarádi mě radí nastříkat aspoň z jedné strany ty kotouče Wédéčkem. A já si říkám, že to není zas tak blbý nápad. Jestli kvůli těm brzdám ještě jednou lehnu, tak to určitě zkusím. No ..... a uvidím :-))

   A to je asi tak všechno . I když .... možná je taky všechno jinak :-)

   Takže, někdy na jaře někde ahoj.  Petr Brno

 

   spojení na autora článku

Text : Petr Brno    

+420 604 200 888
Foto : Petr Brno    

petrbrnointruder

 

 

Zpět do sekce : moje máša  

 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/moje/Aprilie/Caponord/ETV_1000.php:92) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/moje/Aprilie/Caponord/ETV_1000.php:92) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Bronnsky (spk.cz) 26.12.2014 15:20
Peťane kamaráde, od tebe se čte dobře téměř všechno (pokud si teda zrovna nebereš do huby H-D :-D ), dokonce i o asfaltomrdalech umíš vypravovat poměrně poutavě. Ale ty zmíněné vysoké rychlosti mi v Tvém případě dělají trochu starost. Uvědomuješ si kolik ti je? :-D
Vendys (cox.net) 26.12.2014 16:09
Peťo pěkný počteníčko, díky za ně. Taky si myslím, že není potřeba nutně se držet jen jednoho stylu a čím víc toho člověk vyzkouší, tím víc ho to zkoušení baví...takže si myslím, že ačkoliv to vypadá, že jseš s Aprilkou maximálně spokojenej, nebude to tvůj poslední stroj mimo styl :-)
Standa (uvt.cz) 26.12.2014 17:07
hezky se to četlo :-)
Dejna (iol.cz) 27.12.2014 15:42
Příjemné čtení plné informací na dlouhé zimní večery ,u kterého se nejde culit od ucha k uchu .Ano je potřeba ,aby ste nás vy starší učili jak si zase nenabít hubu 😃 I když ,kdo sebou nemajzl není motorkář či motorkářka.Díky Péťo pěkná práce.
Hanys (iol.cz) 27.12.2014 19:34
Díky fajné čtení
Kouťas (213.148) 28.12.2014 08:41
Diky moc Petane za pekny clanek. Take si myslim, ze posuzovat jiny styl bez jeho prakticke znalosti je neco jako lizat zmrzlinu pres okno. Takze, co Ti jeste zbyva ziskat za zkusenosti? Napada me plocha draha nebo ze by snad vrchol cestovani - GL 1800? :o))) A jeste jednou DIKY !
Jim (sil.at) 28.12.2014 14:41
Abych citoval mého nejmenovaného kamaráda : "Stejně všichni skončíte u HD." o:)))))
Petr Brno (upcbroadband.cz) 31.12.2014 22:23
Jime, jde jen o to, jakýmu publiku to ten moudrý kamarád říkal
Jim (poruba.net) 01.01.2015 10:48
No byli tam jezdci a ledvinky, ale před Tebou by asi tu odvahu neměl, ostatně já bych si to taky z oka do oka moooooc rozmejšlel bo jsi strašně prchlivej, aby Ti nerupla céfka a nemusels pak táhat nohu. o:)))))))))))
Profesor (214.7) 03.01.2015 20:21
Pěkně napsaný, díky Petře.
Medved (62.237) 05.01.2015 16:45
Jim> to mas sice asi pravdu, ale mne se jeste koncit nechce ;-).
Jim (poruba.net) 05.01.2015 16:53
to Medved, však jo, já taky na introška nedám dopustit a nemám potřebu stroje furt měnit o:)))
Jarouš (medialine.cz) 15.03.2015 08:59
Díík Peťane za článek, Taloši dizajn uměj, to ví všichni, ále, že to dali takhle fajn do kupy??? No a na mě, kterej má gule trošku níž než Ty, bohužel vysoký sedlo:-)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser