Opravdu Velký flám - Pyreneje 2006

 

Část druhá – Millau, Andorra, Pyreneje 

   Sete je typické plážové městečko s přístavem pro turistické plachetnice a velké trajekty (i do Afriky).

   Po pěti dnech na cestě jsme se rozhodli v tomto prostředí zůstat dvě noci, trochu se porozhlédnout po okolí  a udělat plánovaný výlet na most v Millau. Také jsme poprvé na cestě zapochybovali, jestli jsme si nevzali příliš velké sousto. Za námi bylo 2700 km, před náni ještě cca  3300. Po jednodenním odpočinku se nám už vrátil optimismus a

chmurná představa, že nedojedeme k Atlantiku byla zažehnána. Nutnou podmínkou celé moji pohody (jak definoval Robert) bylo „mít plné břicho, plnou nádrž a mezi nohama motorku“

   Výlet do Millau na most zabral celý den. Jednak jsme jeli těmi nejužšími okreskami přes hory, jednak jsme si to užívali. Krajina tam je krásná, připomínající něco mezi Beskydami  a Jeseníky. Také jsme trochu bloudili, ale všude, kde jsme zastavili bylo krásně. Trochu práce

dalo najít nájezd na dálnici, pak se zjistilo, že nájezd ještě není hotový (v mapě ale byl). Nakonec ale vše dopadlo OK, zaplatili jsme 7,5 Euro a projeli asi 15km po dálnici včetně toho mostu.
   Zpátky jsme do kempu dojížděli za kýčovitého západu slunce a s očekáváním, jestli ještě na cestě potkáme něco krásnějšího, než údolí s mostem u Millau. Také jsem si v ten okamžik vzpomenul na Generálovu myšlenku jet do Millau na otočku  - tak už jen kvůli té kráse kolem, bych to na otočku nikdy nejel – nehledě na obrovskou únavu.

   No a teprve, když opouštíme Sete, začíná hlavní část naší cesty. Makáme do Carcassonne, což je nádherné historické město, jehož

dominantou je historická část s hradem. Srovnal bych to snad jen se San Marinem. Dále plujeme směr Quillan a

nocujeme na Col de Perche, pod hlavním hřebenem Pyrenejí.

   Další den začíná trochou deště, po 30 km svítí slunko. Pohybujeme se v cca 1600 m.n.m. Začíná před námi to, kvůli čemu jsem tu jel – miliony zatáček v desítkách průsmyků – a budu toho mít na konci cesty i já „plnou prdel“.
   Andora je před námi. Malé hlavní město je sevřeno mezi vysokými srázy a na šířku má cca 600m a táhhne se údolím asi 3km. Po té nás vítá Španělsko, což znamená levný benzín – 1.9 Euro a drahé ubytování – 40 Euro se snídaní. Sem tam potkáváme motorkáře – jen zřídka,
provoz je tak malý, že se cítíme až stísněně. Jen jakási parta Švýcarů nás potkává pravidelně asi tři dny po sobě, protože mají podobnou trasu ale jiné pořadí cílů.Sjíždíme z Andorry dolů do La Seu de Urgel, pak na Sort a zpátky do kopců směr Francie. V horách máme ubytování. Další den pak pokračujeme na hranici , kterou překračujeme přes průsmyk Col de Portilion. Tady začínají trasy Tour de France a podobných cyklistických závodů – asfalt je tu počmáraný pokynama cyklistům.
   V průsmyku Col de Peyrosourde je nádherná vyhlídka. Pak cesta padá ve stovkách zatáček dolů do Arreau, aby zase mohla šplhat na Col de Aspin. Potkáváme stále častěji cyklisty (asi 4 za půl hodiny) než auta. Motorky nikde, počasí azuro s kýčovitými obláčky.

   A jako na houpačce zase valíme dolů do Ste Marie de Campan, kde odbočujeme doleva na Col de Tourmalet, což je Mekka znalců Tour de France. Z Tourmaletu sjíždíme velice opatrně (v zatáčkách je štěrk) a v nižších polohách

zase dáváme pozor na „kušajse“. (Kolegové motorkáři v protisměru na nás to slovo řvali, ale Robert, přestože umí dobře německy pochopil, až najel ..). To bylo první setkání s hovnem (kravským) na silnici. Dorazili jsme do Argeles-Gazost (jižně od Lourdes), kde jsme složili hlavy přes noc a ráno pak jsme se dali doleva a přes další dva průsmyky dojeji k Eaux Bones na cestu N134, vedoucí z Francie opět do Španiel. Průsmykem Col de Pourtalet jsme vjeli do
Španělska. Necháváme za zády vrcholky Pyrenejí – sjíždíme až pod úpatí. Zde odbočujeme na N330 (směr Jaca) a pak dále jedeme na N240 (směr Pamplona). Po cca  15 km za Jacou jsme si odskočili na kulturně-historický výlet do Monastiru San Chuan de La Peňa. Tam jsou dva monastiry – nový, opravený s peněz EU, a starý, vyhrabaný do skály. Zdejší skály a vlastně celý masív je velmi zajímavý – geolog by si zgustnul.
   Po návratu na hlavní cestu pokračujeme na cestě k jezeru Yasa, kde v kempu dostáváme bungalov a v hospodě potkáváme německou skupinu na Baworácích. Večer v jedenáct se pak všichni museli jít podívat, co to je za divnou motorku F6C – nemohli pochopit, že někdo jiný vyrábí boxery a dokonce šestiválce, byli v údivu ( a také trochu
nametení z těch piv).

   Ráno jsme nabrali opět přísně severní směr a pelášíme opět do Francie po NA 137 až na Pic de Orhy. Při průjezdu údolím jsme pozorovali na cestě drobné kamínky, bylo jich čím dál více. Byly divné – neprskaly pod kolama – bylo to druhé setkání s hovnem, tentokrát ovčím.

   Tady při výjezdu na Pic de Orhy jsem prožil „svoji cestu do nebe“.

Tak krásný výjezd jsem ještě neabsolvoval. Nyní si jej přehrávám na videu, jelikož celé Pyreneje byly snímány videokamerou se stativem na řidítkách – a je se na co koukat. Nádherně jsem si užíval posledních pár zatáček před vrcholem, docela jsem držel plyn naplno. Před vrcholem krátký tunel, přes který zářilo proti mně slunko. Výjezd z tunelu velmi ostrou vlevo, ještě pár zatáček a parkoviště, pod kterým pluly mraky. Ukázka videa je na konci článku.

Baskickem jsme již projeli velmi rychle a spěchali jsme do Biarritz a hledali nějaký kemp na pobřeží Atlantiku. Ceny však nás zahnaly dále (asi 5km) do vnitrozemí. Tam jsme dva dny  odpočívali a nabírali sílu na odpornou a nudnou

cestu domů po francouzských, švýcarských a rakouských dálnicích.

video wmv

14,12MB

   Cíle bylo dosaženo, bylo to náááádherné a jel bych to znova. Doporučuji všem, byl to zážitek na celý život.

 

Radim

Foto  : Robert

Video : Radim

Zpět na úvod článku :

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce : Velký flám

 
     
Durdis (army.cz) 14.12.2006 15:00
Pěkný článek o super cestě. Někdy bych rád zažil něco podobného. Třeba mi to vyjde o sezóně 2007.
(upc.cz) 14.12.2006 15:22
ty bejku ty se máš!!!! jakej byl celkovej náklad na cestu?
.Radim (iol.cz) 14.12.2006 18:56
celkové náklady 32000 Kč
(upc.cz) 14.12.2006 22:29
tak to jste se moc nešetřili
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser