|
Motto
: "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně
špatné zkušenosti. Ptejte |
|
se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Když to nejede... část II. -
spojka |
|
|
|
|
|
|
Problémů které se přímo nebo druhotně vztahují ke
spojce může být celá řada avšak všeobecně by jsme je mohli shrnout do dvou
skupin. 1) spojka nevystavuje nebo vystavuje problémově 2) spojka klouže. |
|
|
Příčin proč nastanou problémy se spojkou je velmi mnoho, avšak v drtivé
většině lze problémy se spojkou připsat na vrub její životnosti nebo
způsobu používání - kterým její životnost můžeme výrazně ovlivnit. |
|
Pokud tedy pomineme, že spojka byla pro ten či onen daný stroj výrobcem
špatně dimenzovaná (což není až tak vzácný jev jak by jste si možná
mohli myslet), stejně (přestože jsme spojku "šetřili" a správně
používali) musíme počítat s tím, že nás dříve či později problém zvaný
spojka nemine. |
|
|
1 - A)
spojka nevystavuje |
ilustrační foto |
s největší pravděpodobností se bude jednat
o poruchu ovládání a proto - jak vždy zdůrazňuji, při hledání závady
půjdeme cestou nejmenšího odporu. U spojky ovládané lankem nebývá problém
prověřit funkčnost tohoto ovládání. Jediné co se zde vlastně může pokazit
je lanko
, bovden,
páčka spojky nebo vypínací mechanizmus. Většinou se to dá odhalit již pouhou
vizuální kontrolou. Daleko hůře se bude hledat porucha u spojky, která je
ovládaná kapalinou. Zde nejprve zkontrolujte stav kapaliny - kvalitu,
hladinu a těsnost všech spojů. Pokud je vše OK pak by mohl být problém v
manžetách pístku pumpy případně v "prasátku". |
|
Obě tyto manžety jsou vystavené poměrně velkému
namáhání a může se stát, že již nejsou |
foto č.1 |
schopné vyvinout nebo udržet potřebný tlak. U obou
druhů ovládání však může nastat další problém, který je podstatně
horší a s vlastním
ovládání již nesouvisí. |
|
1 - B)
spojka vystavuje problémově |
u spojek které byly vystaveny velice
namáhavému provozu, ale též u takových které byli používány ve stylu
(jsem líný řadit - ona to nějak překousne) dochází k velmi výraznému
vymačkání spojkového koše a náboje. Co to pro spojku a její funkci znamená? Vlivem nadměrného nebo
cukavého namáhání spojky se v místech A+B
(viz. obrázek č.1) vytvoří |
poměrně hluboké "záseky" ve kterých pak A
ocelové lamely a B třecí lamely uvíznou přestože tlak
přítlačného talíře byl již uvolněn (pustili jste spojku). Další
možností která způsobuje problémový chod spojky je vyhřátí a zkroucení
ocelových lamel. Funkce takovéto spojky je pak více nežli problémová a je
nutné přistoupit k opravě. |
|
|
Jestliže jste po rozebrání takto problémové spojky zjistili, že
ocelové lamely jsou prohnuté více nežli udává servisní kniha je
nezbytné do spojky osadit nové neboť jejich oprava nepřichází v
úvahu. I vzhledem k jejich ceně si ušetříte spoustu zbytečné
práce a nervů. Pokud zjistíte, že je vymačkaný spojkový koš a náboj
(viz. foto č.1 A+B) a hloubka "záseků" ještě nepřesahuje cca 1mm pak
vzhledem k ceně těchto dílů stojí za to pokusit se přesným opilováním
- alespoň částečně zmenšit hloubku záseků. Nemá však smysl tyto záseky
zpilovat zcela neboť tímto zvětšujete vůli na zubu lamely a opětovné
vyklepání záseků bude o mnoho rychlejší. |
|
|
2 -
spojka klouže |
foto č.2 |
Musíte si
uvědomit, že spojkové lamely jsou zcela normální spotřební věc - například
jako brzdové destičky. To znamená, že dříve nebo později začne vlivem
opotřebení každá spojka klouzat. Pokud se opotřebí brzdové destičky
|
poznáme to velice snadno již
pouhým vizuálním pohledem. Jak ale poznat opotřebené spojkové lamely? Poznáme to velice
jednoduše. Vezměte svůj na provozní teplotu zahřátý stroj pří
zařazeném nejvyšším rychlostním stupni v oblasti středních otáček do slabin
- jinými slovy - prudce přidejte plný plyn. Pokud při shora popsané akci
uslyšíte mírné "přidušení" motoru (nevyletí okamžitě do otáček)
a ucítíte okamžité zvětšování rychlosti potom je vše v naprostém
pořádku. Jestliže však uslyšíte, že
motor poslušně a velmi rychle zvýšil otáčky
a cítíte, že se jen velice zvolna nebo
takřka vůbec nezvětšuje
rychlost jízdy pak vězte, že je někde chyba. Pokud budu
předpokládat, že máte v motoru předepsaný olej jehož
hladina |
ilustrační foto |
|
je na předepsané úrovni,
pak je nanejvýš pravděpodobné, že vaše spojkové lamely mají na kahánku.
Avšak není nutné stroj okamžitě odstavit. Je však nutné počítat s tím, že
pokud vám při této zkoušce opotřebení prokluzuje spojka na pětku po
krátkém čase bude prokluzovat i na čtyřku, trojku ......... Prostě jak
jsem řekl : lamely mají na kahánku a je nejvyšší čas opatřit si nové.
Sada originálních spojkových lamel není nejlevnější záležitost a tak se
většina z nás
|
začne poohlížet po lamelách od "druhovýrobců".
|
|
V žádném případě zde nechci tvrdit, že by
neoriginální spojkové lamely měly být výrazně horší nežli originální. Ale
vezmu li si opět ke srovnání brzdové destičky jistě mi mnozí dáte za
pravdu že mezi jednotlivými "druhovýrobci" je mnohdy až propastní rozdíl
co do kvality a stejně tomu tak je i se spojkovými lamelami ovšem s tím rozdílem, že
výměna spojkových lamel je přeci jenom náročnější nežli výměna brzdových
destiček. |
Již jsem zde říkal, že od prvních příznaků klouzání spojky musíme počítat
s tím, že se toto |
bude stále zhoršovat. Proto pokud kupujete novou sadu
nebylo by od věci poohlédnout se |
foto č.3 |
též po sadě pružin. Nechci říct, že stávající pružiny
musí být k novým lamelám již nepoužitelné ovšem vezměte v úvahu, že nová
sada spojkových lamel v náhražce stojí řádově 2 - 3.000,- a
originální Suzuki 5.600 zatímco kompletní sada pružin stojí okolo 800 - 1000,- Kč No a řekněte sami stojí vám za to
vyměnit lamely a jenom kvůli úspoře za pružiny zkrátit jejich životnost.
Je sice pravda, že servisní manuál udává jak má být pružina dlouhá což se
dá velice snadno změřit (viz. foto č.3), ovšem kdo z nás dokáže změřit, zda mají také
dostatečnou (požadovanou) přítlačnou sílu. |
A -
demontáž |
|
|
|
pokud to jenom trochu jde
naplánujte si výměnu spojkových lamel společně s výměnou oleje. Proč?
no to je snad každému jasné. Při výměně by jste měli postupovat velice
pečlivě již při rozebírání neboť spojka jako celek je dost složitý díl
(viz. foto č.2), který se skládá z mnoha součástí. Pokud budete
při rozebírání postupovat ukvapeně a zbrkle - mohlo by se vám stát, že
pak při kompletaci s novými lamelami si nebudete vědět rady případně
znejistíte tak, že raději vyhledáte odbornou pomoc přestože výměnu by
měl |
zvládnout průměrně zručný motorkář.
|
foto č.4 |
|
Jestliže jste již spojkové lamely demontovali změřte jejich opotřebení.
V případě že máte k dispozici pouze obyčejné posuvné měřítko
(šupléru) jako je na foto č.3, měřte vždy více
lamel najednou a výsledek podělte počtem lamel, protože
pokud budete měřit pouze jednu lamelu velice snadno "proměříte"
(po jedné můžeme měřit pouze s přesnými měřidly - foto č.4). Poté vezměte
zakoupené lamely a udělejte to samé. Proč to píši. Velice snadno se
vám totiž může stát (pokud jste zakoupili lamely od druhovýrobce),
že nové lamely nebudou mít předepsanou sílu a pokud takovéto lamely
namontujete pak vězte, že si moc nezajezdíte.
|
|
B -
montáž |
|
|
|
jestliže jste tedy jednoduchým propočtem zjistily, že nové lamely
nemají předepsanou sílu pak pro bezproblémový přenos kroutícího
momentu nezbývá nežli zvýšit tlak pružin. Zde jsou dvě možnosti.
Jednak sehnat delší pružiny - což je skoro nemožné nebo o chybějící
sílu podložit stávající pružiny. Někomu se může zdát druhé řešení
neprofesionální (neprofesionální však bylo koupit "tenké" lamely)
až fušérské, avšak věřte mi že toto řešení je plně funkční a
nikterak jím nemůžete svému stroji ublížit neboť jste vlastně pouze
kompenzovali chybějící tlak na lamely. |
|
Nové lamely není nutné nikterak zvláštně
zajíždět jenom je nutné počítat s tím, že chvilku bude trvat nežli si
lamely na sebe navzájem "sednou" a proto první kilometry s novými lamelami
zacházejte se spojkou trochu šetrněji. |
|
Co dodat v závěru ... |
radost z jízdy nebude ani poloviční pokud
zátah stroje není plnohodnotný a tak se včasná výměna lamel určitě vyplatí
i z toho důvodu, že vás při předjíždění nepřekvapí náhle chybějící
zrychlení stroje. |
Mějte se fajn |
Aktualizace 17.04.2006 |
|
Od
zveřejnění tohoto článku neuplynula zase tak dlouhá doba - přesto
někteří z vás (je vás čím dál více) se dostáváte do stavu kdy
vás problém takzvaného "klouzání spojky" čeká rovněž řešit. Proto, že
jste mi mnozí dali za pravdu v tom, že některé náhražky jsou skutečně
vyhozené peníze - začal jsem pátrat po levnějším zdroji originálních
lamel a dnes mohu říci povedlo se. Sehnal jsem dodavatele
originální Suzuki sady která obsahuje následující : 1) spojkové
lamely + spojkové plechy - komplet pro osazení VS 1400 Intruder 2)
kompletní sada pružin - tedy 4 + 4. Tyto pružiny mají zesílený
přítlak !!!! |
originální sada |
3) originální těsnění
pod víko spojky |
Je přirozené že vás
bude zajímat cena. Tak tento komplet pořídíte za 7.500,- včetně
DPH. Vzal jsem několik těchto kompletů na sklad a tak pokud budete
potřebovat tuto kompletní sadu - stačí poslat e-mailem závaznou
objednávku společně s poštovní adresou pro dodání a já vám ji zašlu
společně s daňovým dokladem dobírkou
|
|
|