|
Virago XV 535 - nejde nastartovat |
29.05.2012 |
|
|
|
|
|
Popis závady : |
|
Začalo to bez jakéhokoliv varování. Vše fungovalo do poslední
chvíle. A pak jsem přišel do garáže, vytlačil motorku a chtěl jsem
odjed. Ale při zmáčknutí tlačítka startéru jsem slyšel jen točící se
startér. Po několika pokusech jsem ještě zkusil zařadit rychlost a
postrčením motorky protočit motor, jestli si to náhodou „ nesedne „
Stále nic a tak zastrčím motorku zpět do garáže a jdu žhavit PC a na
internetu hledat rady a zkušenosti s takovými příznaky. |
|
Většina komentářů k tomuto problému končila konstatováním, že
problém je ve volnoběžce. A tak jsem začal počítat. Sada pro
renovaci volnoběžky kolem 1000Kč, celá volnoběžka cca 5-6000Kč. A
šli na mě mrákoty. |
|
|
Pro
zjištění rozsahu závady je třeba provést demontáž levého víka motoru
a stáhnout rotor alternátoru. A tak jsem se |
do toho pustil. |
|
Začal jsem samozřejmě vypuštěním oleje viz foto č.1 a
potom
jsem zdemontoval držák stupačky a řadící páky aby byl přístup ke
spodním šroubům na víku motoru viz foto č.2 |
Vyšrouboval jsem všechny šrouby a víko dal stranou viz foto č.3
Tím se otevřel přístup k rotoru alternátoru ke kterému je zezadu
volnoběžka přišroubovaná viz foto č.4 |
Rotor je proto potřeba stáhnou s kónusu hřídele. Nejdříve se musí
povolit a vyšroubovat středový šroub, který drží rotor na hřídeli.
Rotor se přidrží stranovým klíčem 32 a středový |
šroub se povolí.
Šroub má normálně pravý závit. Pak se musí k demontáži rotoru
s hřídele |
foto
č.1 |
použít stahovák.
Já jsem použil stahovák, který jsem měl ještě z JAWY 90 Cross. Jen
jsem do něj vyvrtal tři nové díry pro šrouby s roztečí tří volných
závitů v rotoru. Rozteč závitů je 70 mm. Potom jsem středový šroub
stahováku opřel |
|
|
|
|
|
|
foto
č.2 |
foto
č.3 |
foto
č.4 |
foto
č.5 |
foto
č.6 |
foto
č.7 |
|
přes ocelovou
kuličku na střed hřídele a dotáhnul. Úderem kladiva do středového
šroubu stahováku došlo k odskočení rotoru od hřídele viz foto č.5
|
Pak jsem objevil, v čem byl problém, že nešlo motorku nastartovat.
Kdyby bylo vše v pořádku, tak by při demontáži rotoru šla s rotorem
i volnoběžka, která je přišroubovaná třemi šrouby k rotoru. Ale mě
zůstala volnoběžka po demontáži na hřídeli viz foto č.6 Tři
imbus šrouby byly totiž ustřižené viz foto č.7 |
Postup opravy : |
Koupil jsem tři
kusy pevnostních imbus šroubů M8x12 ( pevnostní třída 12,96 )
potřel je přípravkem na zajištění šroubů ( šroub i závit jsem
předtím odmastit) a přišrouboval jsem jimi volnoběžku k rotoru.
Šrouby jsem ještě zajistil |
důlčíkem. Takhle vypadá komplet sešroubované volnoběžky s rotorem
viz foto č.8 |
|
Potom už zbývá provést zpětnou montáž. Rotor s volnoběžkou nasadit
na hřídel a zajistit šroubem. A v tom se objevil problém. Válečky
jsou ve volnoběžce vloženy volně a proto, když se komplet rotoru
s volnoběžkou nakloní do svislé polohy, aby se nasunul na hřídel,
tak horní váleček vypadne. Tak jsem si lámal hlavu jak to vyřešit.
Napadlo mě namazat váleček vazelínou a povedlo se. Váleček to
podrželo a já mohl rotor s volnoběžkou nasunou na hřídel. Dotáhl
jsem středový šroub a mohl jsem pokračovat. Přišrouboval jsem zpět
víko |
motoru.
(V případě poškozeného těsnění dát nové). Namontoval jsem zpět
držák stupačky |
foto
č.8 |
a řadící páky |
Jako poslední jsem našrouboval zpět vypouštěcí šroub oleje a nalil
olej. |
Tak
a teď jsem byl napnutý, jak to dopadlo. Zapnul jsem zapalování,
zmáčknul startér a „ hurá „ motor naskočil. |
Myslím, že by se tento popis opravy mohl někomu hodit a proto jsem
ho napsal. |
|
|