Filip (vodafone.cz) 04.02.2020 00:59 new
http://www.k1400.cz/clanky/radime/konkretne/svetla/dalkova.php
I. Označení "PL" na jakémkoli světlometu neznamená polykarbonát, ale to, že je kryt nikoli sklem, ale plastem (to označení je tam proto, protože příslušné předpisy, např. č. 1, 8, 112, 113..., vyžadují jiné zkoušky pro skleněný a jiný pro plastový světlomet). Pro uživatele naprosto irrelevatní údaj, na (ne)schválení světlometu to nemá žádný vliv.
II. "DOT" na skle světlometu znamená prohlášení výrobce, že světlomet odpovídá požadavkům FMVSS 108 (CMVSS 108), a je tedy street legal, tj. je přípustné jej namontovat na vozidlo a provozovat ve všech státech, teritoriích a reservacích původních obyvatel Ameriky, bez ohledu na právo států. Zní to kostrbatě, ale jednoduše řečené to pro provozovatele vozidla znamená to samé, co "éčko v kolečku" u nás. Ale nic jako schvalovací proces ("homologace") v USA a CDN neznají, tam výrobce odpovídá za splnění podmínek, NHTSA si to ověří = koncový zákazník neplatí tisícieurové náklady na schválení v každém prodaném kusu.
Vždy musí být u "DOT" "SAE" něco, a u toho podobné kódy, jako u EHK/OSN světlometů. To je naprosto stejně podstatné, protože světlomet pro motocykl s rychlostí do 30 MPH nelze dát na truck, stejně jako světlomet podle předpisu č. 113 nelze dát na nic jiného, než na vozidlo kategorie L a T a světlomet třídy A podle předpisu č. 113 na nic jiného, než moped.
V zásadě jsou tři druhy "DOT" světlometů: unmarked, VOR a VOL.
https://www.google.com/search?q=us+vol+headlight+pattern&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjY496IvrbnAhUPLVAKHUohBsIQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=655 (první obrázek vlevo nahoře je kresba rozhraní).
K seřízení klasického US Low Beam se nepoužívá regloskop, ale Mechanical Aiming Device, prostě heblo, které se nasadí na světlomet a ten se seřídí. Pokud chcete seřídit US Low Beam na regloskopu, pak se seřizuje na dálkovém paprsku. Hodím odkaz na MOT pokyny pro British American Headlamp:
https://mattersoftesting.blog.gov.uk/wp-content/uploads/sites/19/2016/03/Headlamp-aim-changes-for-24-March-2016-Classes-3-4-5-and-7.pdf
Je to na str. 4, jenom je to stranově obrácené. Main Beam = High-beam v britské angličtině.
Pokud budete mít VOR a VOL světlomet, technici STK vám jej budou mít tendenci seřídit jako jednotné evropské asymetrické potkávací světlo, tj. methodou DIN a pod nějakým procentem dolů, jak autor článku pertinentně poznamenal.
To je špatně. Seřizuje se methodou SAE, tj. 25 feet před vozidlem musí být asymetr přesně pod referenční osou, žádné procento dolů. Při seřízení methodou DIN bude oslňovat, zejména VOL bude oslňovat.
III. Pokud není sklon, pro seřízení methodou DIN, udán výrobcem vozidla, pak STK technik je povinen příslušný světlomet seřídit na obecnou hodnotu. Jde to najít na německých stránkách, nepamatuju si to, protože je to odvislé od výšky dolní osvětlené plochy světlometu nad vozovkou. Ale jsou ty hodnoty pro potkávací světlo i mlhový světlomet.
IV. Celková referenční hodnota všech dálkových světlometů je pro vozidla třídy L shodná, jako pro vozidla třídy M a N, tj. 100, přičemž 1 = 4,300 cd @ 25 m, tj. můžete mít na motocyklu dálkové světlomety o svítivosti 430,000 cd na 25 metrech, akorát pouze dva, nikoli čtyři, jako vozidla kategorie M a N. Pokud nevěříte, dejte do google "EHK OSN 53" a přečtěte si to.
V. Pro vozidla kategorie L platí omezení, že účinná plocha osvětlení potkávacích světlometů, jsou-li dva vedle sebe, nesmí být od sebe vzdálena více, než 200 mm. Autor se opravdu hrubě mýlí, pakliže se domnívá, že má-li motocykl dva potkávací světlomety, musí je mít od sebe vzdáleny 600 mm. Tohle nikdy neplatilo, dokonce je může mít i nad sebou, a pro vozidla kategorie M a N do šířky 1.0 m (přičemž zrcátka se nikdy nepočítají) platí 400 mm. Je to logické, i když má motocykl dva potkávací světlomety, z dáli musí být zjevné, že jde o jednostopé vozidlo.
VI. Evropské předpisy jsou fašistické. Vysvětlím: každé zařízení k osvětlování a světelné signalisaci (a nejen ono) prochází náročným schvalovacím procesem (vy mu říkáte "homologace" a je pěkně drahý). Pokud je zařízení k osvětlování, či světelné signalisaci, osazeno výměnným zdrojem světla (většinou žárovkou, karbidku ani petrolejku nikdo neschválí), pak výrobce a) musí na zařízení vyznačit její druh (něco jako H1 12V 55W) a b) její etalonovou (tj. čirou, úplně základní, bez úprav) podobu dodat ke schválení se zařízením k osvětlování či světelné signalisaci, pro které chce schválení. A, jen a pouze, s tímto světleným zdrojem, tj. s tím, jak jej výrobce uvedl, má schválení i zařízení k osvětlování nebo světlené signalisaci. Lidsky řečeno: Pokud máte na světlometu uvedeno něco jako "12V 55-100W", a pokud seženete schválenou 100W žárovku (světelné zdroje musí být schváleny, jsou-li výměnné), můžete ji tam dát. Pokud tam je uvedeno "55W" a vy tam dáte 100, nebo třeba 35, W, tak máte neschválený světlomet. Bengo na to pravděpodobně (hodně pravděpodobně) nepřijde, ale když se něco stane, máte velký průser.
Ono to má svůj sensus: to rozhraní, jak ho vidíte na stěně, nebo na regloskopu, ty hodnoty svítivosti, v předepsaných bodech, jak byly kontrolovány při procesu schvalování, to zařízení bude plnit s předepsaným zdrojem světla. Když tam dáte silnější světlo, bude oslňovat, když slabší, nebude svítit všude, jak má, tj. nebude dostačovat. Jednoduché.
VII. Naprosto legálně můžete mít na vozidle 255 dálkových světlometů, pokud z nich 251 (u motocyklu 253) nebude zapojených. A za zapojené se považuje takové zařízení k osvětlování a světelné signalisaci, vyjma zařízení se zpětným odrazem (odrazka), přičemž odraz ze zadní tabulky registrační značky se za zařízení se zpětným odrazem nepovažuje, které lze uvést v činnost vložením světleného zdroje či pojistky, to říká jak předpis č. 48, tak 53.
Takže, pokud, například, od dálkového světla ustřihnete kabel, tak ta skutečnost, že tam je, tak po ní je každému nic, anžto v tuto chvíli nejde o zapojený dálkový světlomet, tj. ten dálkový světlomet tam prostě není.
Problém je v tom, že 1. bengo to neví, pokud to není echt bengo dopravní kontrola na světla, a to jestli, 2. STK tydýt to taky neví, to by muselo být fakt štěstí, 3. na Ministerium dopravy to ví jedna osoba, a ta může být na dovolené nebo chorá. Ale soud vyhrajete na 100%.
VIII. Mlhový světlomet může být jeden nebo dva, na vozidlech kategorie L, zadní mlhové svítilna může být jedna nebo dvě na vozidlech všech kategorií. To není žádné novum. Opět, u motocyklu mohou být i nad sebou.
IX. Kde se vzalo "tříoko" na motocyklu: severoamerické předpisy nejsou fašistické. FMVSS 108 vyžaduje pro motocykly potkávací a dálkový světlomet, koncovou a brzdovou svítilnu, zadní odrazku, boční odrazky a pokud má konstrukční rychlost vyšší, než 30 MPH, i směrové svítilny. CMVSS 108 to samé, ovšem směrové svítilny musí mít i motocykl s konstrukční rychlostí pod 30 MPH. Přední obrysové svítilny vyžadovány nejsou, boční značky ("side markers" není úplně to samé, co boční obrysové svítilny třídy SM1 nebo SM2 v rámci ECE, takže proto raději použiju termín "boční značky") rovněž ne. Samozřejmě jsou tam i úlevy co do svítivosti (brzdová svítilna a směrové svítilny 1/2 minimální svítivosti předepsané pro vozidla o šířce nižší, než 80") a osvětlené účinné plochy (ECE vůbec neřeší): koncové a brzdové světlo musí mít, jako u všech jiných vozidel, 50 cm2 (ale ne u motocyklů do 30 MPH, tam stačí 2,228 mm2, tj. 22.28 cm2), směrové svítilny, namísto 50 cm2, 23 cm2. A nic víc neřeší.
Takže mlhové světlomety, přídavné dálkové světlomety, přídavné potkávací světlomety (ano, oni znají Auxilliary Low-Beam Headlamps for motor vehicles and Auxilliary Low-Beam Headlamps for motorcycles, které se rovněž zovou Auxilliary Passing lamps, vše řeší normy SAE). Takže někdo tam má 2x driving lamps (tj. přídavné dálkové), někdo 2x passing lamps (tj. přídavné potkávací), někdo vlastně obojí. Nikomu to žíly nerve.
Druhá věc je, jestli to může na dálnici rozsvítit, to už je věcí každého státu, ale motorky fakt nikdo nebuzeruje. Když je FMVSS 108 povolený emulátor, tak jim fakt nikdo nebude zakazovat pořádně vidět. Je pár států, které de iure vyžadují, aby všecky pomocné světlomety (tedy i mlhové) byly vypnuty v předepsané vzdálenosti při míjení vozidla (většinou 500 ft) a při přiblížení se ze zádi k vozidlu (většinou 350 ft), ale de facto tohle nikdo nevymáhá. Vím, že to má Illinois, ale pokud si někdo na oslnění nestěžuje, tak policie tam má dost práce s gangy a kriminálníky, než aby řešila tátu s mlhovkama v mlze.
Chopper style je jasné, odkud pochází, takže je jasné, proč tam to "tříoko" je. A je jasné, že bengo, a STK guma, s tím budou mít problém. Vlastně STK guma ještě větší, než bengo, ale to je jiná věc.
Si vzpomínám, jak na nějakém fóru angláni řešili, jak dostat Viktorku na britské značky. Po hrůzostrašných zkazkách, že bude muset do zadních svítilen řezat a lepit oranžový dekl, a já nevím co, mu tam napsal kolega, na kterém MOTu projde, pokud vymění VOR světlomety za British American Type, že přes to vlak nejede, bo by oslňoval. Že červené blinkry, ani chybějící mlhovku, řešit nebude, ale protože VOR nejde seřídit pro levostranný provoz, musí si objednat světlomety z Japonska. Někde to jde, lidsky, u nás to nepůjde nikdy. What a country.