Tak chlapáci, opět
po čase došlo k nějak ým změnám
v systému registru vozidel, tak to zkusím stručně
shrnout. Jistě jste již zaznamenali, že byla zrušena místní
příslušnost,
což znamená,
že můžete požádat o cokoli kdekoli. Pokud tedy požádám
o něco na jiném
úřadě, než kam patřím
trvalým bydlištěm, mohou nastat v podstatě
tři možnosti:
- Mám v šechny
doklady a není
žádný
problém –
je mi vyhověno
kdekoli
-
Ž ádám o něco,
k čemu je třeba podívat se do spisu vozidla (třeba
nějaká složitější
přestavba), který
ovšem
leží
na
„mém“
úřadu - vyhověno mi bude
taky, ale ne na počkání, protože
úřad,
kde žádám, si spis
nejprve vyžádá
u mého úřadu
a pak teprve provede požadované, takže
to budu mít třeba
do 14 dnů
- Jako bod 2, ale chci to ihned
–
nedá se nic dělat, budu si
muset dojet na svůj
úřad
Jediná výjimka z tohoto pravidla je vyřazen í
vozidla z provozu (postaru depozit). Značky
mohu sice uložit kdekoli, ale logicky je musím vyzvednout
na stejném úřadu, kde jsem je
uložil.
Hodně medi álně
probíranou změnou
je převod vozidla v případě,
že ten druhý (ať
už původní majitel nebo nový majitel) tzv. neprokáže
součinnost, a že se tedy vozidlo na něho převede, i když se na úřad nedostaví.
Tak jednoduše to ale fungovat
nemůže a taky nefunguje. Povinnost předložit předepsané
doklady platí i tady, a jestliže
jsem tedy třeba v sobotu prodal auto a kupci předal společně s autem i technické
průkazy a třeba i plnou moc s ověřeným
podpisem v očekávání,
že on to na sebe přepíše,
čeká mě problém,
pokud to neudělá.
Na úřadu sice uplatním
tu jeho nesoučinnost, ale k převodu
bez jeho účasti
musím doložit
změnu vlastnictví (a kupní smlouvu jsme třeba
ani nesepsali) a předložit protokol o evidenční prohlídce.
A ten nezískám, protože už nemám
ani auto, ani tech. průkazy. A navíc
musím počkat, až uplyne zákonná
desetidenní lhůta, kterou ten nový
majitel na převod má.
Já osobně důrazně radím
převádět
vozidlo za důsledné účasti
obou a institut plných mocí apod. uplatňovat
pouze v případech, kdy toho druhého dobře
znám a nehrozí, že by potom nereagoval, hrál
mrtvého brouka apod. Jinak si opravdu zadělávám
na problém.
Dalš í
změnou je prodloužení
platnosti protokolu o evidenční
prohlídce ze 14 na 30 dnů.
Nově se ale taky
evidenčn í prohlídka vyžaduje
u vývozu vozidla do zahraničí,
což způsobí
problém tomu, kdo to udělá,
jako se to dělalo dosud, že se
totiž auto vyveze a pak se teprve jde na úřad.
Netuším, jak udělá
evidenčku, když auto bude už třeba
někde v Africe, kam se běžně vyvážejí
třeba staré
tahače.
Co to všechno
přinese? Jednoznačně větš í komfort žadatelům, protože už si nebudou
muset brát dovolenou a jezdit přes
celou republiku, pokud převádějí
vozidlo. Určitě to pomůže i těm,
kteří mají firmu kdekoli, ale sídlo této firmy z jakýchkoli
důvodů (daňových
apod.) třeba v Praze. Teď můžou na úřad v místě
firmy, pokud potřebují udělat
nějaký úkon na vozidle. Určitě
dojde taky k přelivům žadatelů z velkých magistrátů,
kde se dlouho čeká, na okolní menší
úřady. Tam ale zase mají
menší
kapacitu, takže postupně dojde k vyrovnávání,
ale v jakých počtech a na jaké
úřady, to se zatím
předpovědět nedá.
|