|
Bodový systém … |
05.09.2013 |
|
|
|
|
|
Bodový systém byl zaveden
novelou zákona č. 361/2000 Sb. (zákon o provozu na pozemních
komunikacích) od 1.7.2006, tedy před sedmi lety. Přes tak dlouhou dobu
stále ještě koluje mezi řidiči spousta fám, nejasností, omylů i
vyložených nepravd. A protože to je téma, které se nás všech týká,
pokusím se uvést je na pravou míru a přidat pár postřehů z praxe. |
|
- „sebrali mi body“ - body se
nesbírají, ale naopak přidělují. Každý začínáme na nule a podle toho,
jak moc na silnici zlobíme, jsou nám přidělovány body až do výše 12
bodů. |
|
- „policajt mi sebral body“ - jak už
víme, nesebral, ale ani nepřidělil. Body totiž nepřiděluje Policie, ale
úřad, pod který spadám dle místa svého bydliště (Městský úřad,
Magistrát), tzn. tam, kam si chodím vyměnit řidič. průkaz. |
|
|
- „někde mě asi párkrát vyfotili,
nevím, jestli za to mám nějaké body“ - nemám, body se totiž
přidělují na základě pravomocně vyřešeného přestupku (popř. trestného
činu). To znamená, že : |
a) přímo na místě mě zastaví
Policie a přestupek se mnou vyřeší, a to jedním ze tří způsobů : |
|
1. |
přestupek uznám a mám peníze,
takže zaplatím a dostanu blok na pokutu – vyřešeno; |
|
2. |
přestupek uznám, ale peníze u
sebe nemám – dostanu blok na pokutu na místě nezaplacenou a složenku
– vyřešeno (bez ohledu na to, že si to pak třeba rozmyslím a
složenku neuhradím – budou to po mně vymáhat); |
|
3. |
nesouhlasím s přestupkem nebo
s výší pokuty – bude se mnou sepsáno oznámení o přestupku a to je
pak postoupeno k řešení správnímu orgánu. Ten to se mnou vyřeší a
teprve na základě jeho pravomocného rozhodnutí jsou mi přiděleny
body. |
|
b) v případě, že přestupek je
pouze zdokumentován a není jasné, kdo vozidlo řídil (a nemusí jít jen o
měření rychlosti), je dotazem na centrální registr vozidel ztotožněn
provozovatel vozidla a ten má pak dvě možnosti : |
|
1. |
buď zaplatí pokutu za to, že
(jednoduše řečeno) s jeho vozidlem byl spáchán přestupek (a potom si
to doma vyřídí s tím, komu vozidlo půjčil :-) ) - za to body
nejsou |
|
2. |
práskne řidiče, se kterým je potom vedeno správní řízení
|
|
Policie ČR, Městská
policie, správní orgán, soud (prostě ten orgán, který přestupek nebo
trestný čin projednal) poté pošle oznámení o tomto skutku na místně
příslušný registr řidičů, který provede záznam do karty řidiče a přidělí
body. |
Nemůže se
tedy stát, abych měl nějaké body a nevěděl o tom. VŽDY MUSÍ přidělení
bodů předcházet pravomocné projednání přestupku s konkrétním pachatelem
(ovšem jiná situace je, pokud to se mnou třeba i někdo projednal, ale já
jsem na to už zapomněl :-) ). |
- „nikdo mi neřekl, že mám nějaké
body“ - nikdo mi to říkat nebude. Úřad nemá povinnost (a ani nemůže)
každému psát, že mu přidělil nějaký ten bodík. Vyrozumí mě až tehdy,
když jsem nasbíral 12 bodů (to už ale společně s výzvou k odevzdání
řidičáku). Pokud si nejsem jistý, jak na tom jsem, zajdu se zeptat na
svůj úřad nebo na kteroukoli pobočku Czech Pointu (na poštách). |
- „jak to, že mám body, když mi
policajt řekl, že to uděláme jen za pokutu a bez bodů“ - bohužel,
stává se to. Policista, abych tak řekl „k oboustranné spokojenosti“ (on
je spokojený, že se se mnou nemusí hádat a já jsem spokojený, že to bude
bez bodů) to vyřeší na místě tak, že řekne výše uvedené. A pak v teple
kanceláře napíše a pošle oznámení o přestupku na příslušný úřad. Vím,
není to fér. Ale on přece nelhal :-) Vždyť on žádné body nepřidělil. Jen
zamlčel, že ty body přidělí úřad na základě jeho oznámení. Tož tak.
|
Spáchal-li jsem více
přestupků (samozřejmě se pořád bavíme o bodovaných přestupcích), tak
pokud jsou projednány ve společném řízení, je mi zaznamenán počet bodů
stanovených pro nejzávažnější z nich. Pokud jsou projednány zvlášť, i
body jsou mi zaznamenány zvlášť. |
Pokud už jsem takový
šikula, že jsem nasbíral 12 bodů, tak ode dne, kdy je v právní moci
rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu, na jehož základě jsem dosáhl
12 bodů, mne čeká 12 měsíců bez řidičáku. A POZOR, na rozdíl od situace,
kdy je mi uložena sankce (ukládá správní orgán) nebo trest (ukládá
soud) ZŘMV (zákaz řízení motorových vozidel), zde NELZE po uplynutí
poloviny požádat o prominutí zbytku. Musím si to odkroutit celé. |
Po obdržení oznámení o
dosažení 12 bodů mám ještě možnost podat námitky proti provedení záznamu
bodů, ale musím to stihnout do 5 pracovních dnů, jinak musím ŘP
odevzdat, protože jsem přišel o řidičské oprávnění. Pokud jsem to stihl,
lhůta pro odevzdání ŘP se přerušuje do doby, než bude pravomocně o mých
námitkách rozhodnuto. Mám sice 12 bodů, ale v tomto případě můžu zatím
jezdit dál, řidičské oprávnění nemám blokováno, protože o námitkách
nebylo ještě rozhodnuto. Nedělejte si ale plané naděje, v řízení o
námitkách už nemůžete sporovat dřívější pravomocně ukončené přestupky,
to úřadu nepřísluší. Můžete max. namítat, že vám byl přidělen k danému
přestupku nesprávný počet bodů atd., ale to nestává, protože body jsou
přidělovány automaticky počítačem na základě právní kvalifikace
přestupku. Takže pokud podáte námitky, většinou si stejně moc
nepomůžete, jen tu dobu bez řidičáku budete tlačit před sebou. |
Po uplynutí 12 měsíců
MUSÍM POŽÁDAT O VRÁCENÍ řidičského oprávnění. K tomu musím doložit : |
-
doklad o přezkoušení z odborné
způsobilosti (prostě se musím nechat prostřednictvím nějaké autoškoly na
nějakém úřadu přezkoušet – testy, jízdy). A pozor, jízdy budu dělat na
každém vozidle, jehož skupinu chci vrátit. Pokud mám vše od motorky po
autobus, se vším budu dělat znovu zkoušku z jízdy (a taky to
vše pěkně zaplatím). |
-
posudek o zdravotní způsobilosti
včetně dopravně psychologického vyšetření. |
(zde malá vsuvka
ohledně přezkoušení z jízd – asi si všichni říkáte: jízdy by neměl být
problém, vždyť jezdím spoustu let. Jenže pozor, tady se to bude hodnotit
jako v autoškole, tzn. nejenom to, jak vozidlo ovládám, ale taky to, zda
jezdím podle předpisů. Tedy že v obci se jezdí DO 50, nikoli 53, že na
přechodu se nesmí předjíždět – a to ani cyklistu, že při odbočování
doleva v jednosměrce si najíždím do levé poloviny vozovky, že na STOPce
se stojí, nikoli skoro stojí atd. Věřte, že i mnoho profíků s tím má
problém) |
¨ Pokud bych náhodou chtěl být
filuta, při výzvě k odevzdání ŘP bych jej neodevzdal a po roce klidně
začal jezdit bez zkoušek a zdravotního posudku (vždyť rok jsem si
odkroutil, tak „vo co de“, že), tak POZOR. Když jsem si nepožádal o
vrácení řidičského oprávnění, logicky jej tedy nemám a pokud si mě
(třeba i po několika letech!) nějaký policajt prolustruje, mám smůlu.
Dopustil jsem se totiž buď přestupku řízení bez řidičského oprávnění,
nebo (to podle posouzení konkrétního státního zástupce) již nikoli
přestupku, ale trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí (protože
jsem vykonával činnost, pro niž jsem pozbyl oprávnění), za což mi může
být (v obou případech) uloženo několik let ZŘMV a k tomu většinou pokuta
několik desítek tisíc Kč (nebo u soudu několik set hodin obecně
prospěšných prací, a navíc - samozřejmě mám záznam v trestním
rejstříku). |
Zde je možná na místě
vysvětlit rozdíl mezi řidičským oprávněním a řidičským průkazem.
Jednoduše řečeno, řidičské oprávnění je právo něco dělat – v tomto
případě řídit motorové vozidlo. Řidičský průkaz je pouze dokladem o
tomto právu. Jestliže jsem tedy přišel o řidičské oprávnění, řídit
nesmím, i když řidičský průkaz mám v kapse. |
Body se dají taky odečítat,
a to dvěma způsoby : |
1. |
pokud vydržím být na silnici
hodný 12 po sobě následujících měsíců, odečtou se mi 4 body, za
dalších 12 měsíců další 4 body a za dalších 12 měsíců případný
zbytek. Musím to ale vydržet celých těch 12 měsíců, pokud jsem něco
spáchal např. 10. ledna a příští rok zase něco 9. ledna, nic
se mi neodečte. Takhle může dojít (a dochází) k tomu, že někdo (i
když něco spáchá jen jednou za rok) postupně během pěti let nasbíral
12 bodů a musí odevzdat ŘP. |
2. |
zúčastním se školení bezpečné jízdy
ve specializovaném středisku. Když přinesu na úřad
potvrzení o tomto školení (nesmí být starší než 1 měsíc od podání
žádosti oodečet bodů), budou mi odečteny 3 body. Ale zase POZOR. Na
tohle školení mne nevezmou, pokud mám již více než 10 bodů nebo mám
nějaký 6ti nebo 7mi bodový přestupek. A můžu se tohoto školení
zúčastnit pouze jednou za kalendářní rok, což ale na druhou stranu
znamená, že tam klidně můžu v prosinci a v lednu zase, takže když mi
teče do bot, můžu se během dvou měsíců zbavit 6ti bodů (a pokud jsem
byl zároveň i hodný těch 12 měsíců, tak se zbavím dalších 4 bodů). |
|
Další důležité upozornění:
po dobu výkonu ZŘMV doba pro odečet bodů neběží. Co to znamená? Může se
stát, že jsem postupně nasbíral třeba 10 bodů. Pak ale spáchám něco, za
co mi je uložen ZŘMV, dejme tomu na dva roky, a zároveň to není bodovaný
skutek (protože to bych se dostal na těch 12 bodů). Fajn, po půlce ZŘMV
si požádám o prominutí zbytku, a když je mi vyhověno, mám po roce
řidičák zpátky. A opět POZOR! Protože po dobu výkonu ZŘMV doba pro
odečet bodů neběží, znamená to ale, že v registru mám pořád těch 10
bodů! Potom stačí nějaký drobný přestupek za dva body (třeba rychlost 56
v obci, že, motorkáři :-) - kdo z nás si může být absolutně jistý, že
jej nespáchá?) a jsem znovu na rok bez řidičáku, tentokrát bez možnosti
odpuštění na půlce! |
Samozřejmě předpokládám, že
se pravidelně vzděláváte :-) a následující je jen nošením dříví do lesa,
tak jen pro doplnění tématu přikládám tabulku bodovaných přestupků: |
Porušení předpisů o provozu na pozemních komunikacích | Počet bodů | |
7 bodů |
řízení vozidla bezprostředně po
požití alkoholického nápoje nebo v takové době po jeho požití, po
kterou je řidič ještě pod vlivem alkoholu, je-li zjištěný obsah
alkoholu u řidiče vyšší než 0,3 promile, nebo řízení vozidla
bezprostředně po užití jiné návykové látky nebo v takové době po
užití jiné návykové látky, po kterou je řidič ještě pod jejím vlivem
|
|
7 bodů |
odmítnutí řidiče podrobit se
vyšetření podle jiného právního předpisu ke zjištění, zda není
ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou |
7 bodů |
způsobení dopravní nehody porušením
povinnosti řidiče, při které došlo k usmrcení nebo k těžké újmě na
zdraví jiné
osoby |
7 bodů |
neprodlené nezastavení vozidla
účastníka dopravní nehody nebo nedovolené opuštění místa dopravní
nehody nebo neprodlené nevrácení se na místo dopravní nehody po
poskytnutí nebo přivolání pomoci |
7 bodů |
při jízdě na dálnici nebo silnici
pro motorová vozidla otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání
v místě, kde to není dovoleno |
7 bodů |
vjíždění na
železniční přejezd v případech, ve kterých je to zakázáno |
7 bodů |
neposkytnutí účinné pomoci (první
pomoc a přivolání záchranných složek) účastníkem silničního provozu,
který není účastníkem dopravní nehody při nehodě s evidentním
poškozením zdraví nebo ohrožením
života |
7 bodů |
předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno |
7 bodů |
řízení
motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský |
5 bodů |
řízení vozidla,
které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích
tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky
provozu na pozemních komunikacích |
|
5 bodů |
překročení
nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou
o 40 km.h-1 a více v obci nebo o 50 km.h-1 a více mimo obec |
5 bodů |
nezastavení
vozidla na signál, který přikazuje řidiči zastavit vozidlo, nebo
nezastavení vozidla na pokyn "Stůj" daný při řízení provozu na
pozemních komunikacích osobou oprávněnou k řízení tohoto provozu |
5 bodů |
ohrožení jiného
řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého |
5 bodů |
ohrožení chodce
přecházejícího pozemní komunikaci při odbočování s vozidlem na místo
ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci
nebo při otáčení a couvání |
4 body |
při řízení
vozidla ohrožení chodce na přechodu a neumožnění nerušeného a
bezpečného přejití vozovky |
4 body |
nedání přednosti
v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v
jízdě |
4 body |
překročení maximální doby řízení
vozidla nebo nedodržení minimální doby odpočinku o 20 % a více nebo
nedodržení bezpečnostní přestávky o 33 % a více podle jiných
právních předpisů |
4 body |
řízení
motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny
řidičského oprávnění |
4 body |
porušení
povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při
přepravě dětí podle § 6 |
3 body |
překročení
nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou
o 20 km.h-1 a více v obci nebo o 30 km.h-1 a více mimo obec |
3 body |
nezastavení
vozidla před přechodem pro chodce v případech, kdy je řidič povinen
tak učinit |
3 body |
překročení povolených hodnot
stanovených jiným právním předpisem při kontrolním vážení vozidla
podle jiného právního předpisu |
3 body |
řízení
motorového vozidla bez držení platného osvědčení profesní
způsobilosti řidiče |
3 body |
porušení
povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít
ochrannou přílbu |
2 body |
neoznačení
překážky provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil |
2 body |
překročení
nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou
o více než 5km.h-1 a méně než 20 km.h-1 v obci nebo o více než 10
km.h-1 a méně než 30 km.h-1 mimo obec |
2 body |
držení
telefonního přístroje nebo jiného hovorového nebo záznamového
zařízení v ruce nebo jiným způsobem při řízení vozidla |
|
A když si, vzhledem k výše
uvedenému, uvědomíme, že např.: |
|
Řidič nesmí předjíždět
(nikoho, tedy ani cyklistu!) - na přechodu pro chodce nebo na
přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi, a že mi za to hrozí 7
bodů ! Brr! |
Takže už dost, už vidím ty
vyděšené obličeje. Nebylo cílem tohoto článku vyvolat takové zděšení.
Jen jsem chtěl upozornit na mnohé, leckdy netušené souvislosti. Vím, že
to asi nebylo tak zábavné čtení jako o nové máše nebo o nějakém pěkném
výletu. Je to jen suchá úředničina. Nechci hodnotit bodový systém jako
takový, jestli pro nebo proti. Prostě je tu jako kterákoli jiná součást
naší legislativy a musíme se s ním nějak vyrovnat. |
Pokud čtení článku byl
ztracený čas – omlouvám se. Pokud někomu článek přinesl alespoň trochu
nových informací, splnil svůj účel. |
Ahoj v sedlech |
|
Foto : Internet |
|
|
|
|
|
|
Spojení na autora článku : |
Zpět do sekce : nezařazené |
|
|
|
|
|