Sezona 2011....

07.12.2011

   Čágo lidi,  
     jak to tak vypadá, se sezonou 2011 je již amen. Tedy alespoň dle předpovědi rosniček má od středy i u nás dole na jihu již začít padat sníh a přestože se zcela jistě ještě pár solidních dnů (kdy by se dala máša osedlat) najde, rozhodl jsem se (tuto neděli) stroj již definitivně  odstavit neboť má jedno pravidlo : po tom co cestáři nasolení silnice - již nejezdím a to zpravidla až do prvních jarních slejváků, které sůl ze silnic opět smyjí.
     Máše jsem tedy sundal brašny a pustil se do díla které díky excelentnímu podzimu nedalo příliš práce.
   Při mytí stroje neušel mé pozornosti stav vzorku na zadní pneu a chtě nechtě jsem si musel opět říct - jsi huntýř neb novou jsem dával na konci července. A právě toto byl moment kdy jsem se tak trochu zamyslel nad právě končící sezonou.

   Zprvu to bylo zamyšlení jen letmé, avšak s postupem času se uplynulá sezona začínala v mých vzpomínkách vybavovat stále detailněji.....
   Jaká tedy byla sezona 2011 ?
   Odpovědět se nechá mnoha způsoby. Někdo hodnotí sezonu dle toho kolik kilometrů najezdil. Druhý kolik míst navštívil a třetí jaké panovalo v uplynulé sezoně počasí. Čtvrtý
má kriteria pro zhodnocení sezony nastavená zcela jinak. Zkrátka jak zhodnotit sezonu se může naprosto zásadně lišit a to nejen od úhlu pohledu.

   Pokud bych se měl ohlédnout za počasím pak to letní v roce 2011 nestálo za nic ovšem vynahradil nám to naprosto skvostný podzim. A když se kouknu na stav najetých km pak mi počítadlo prozradí, že jsem najel 12.200 mil (což je bratru 20.000 km).
   Velmi mizerné léto - skvělý podzim, najeté kilometry nikterak nevybočují z dlouholetého sezónního průměru, tradičně zhoblované dvě sady pneu, navštíveno několik skvělých míst a parádních akcí.......... Shrnuto a podtrženo naprosto běžná, spíše průměrná sezona kterých již bylo něurekom.
   A tímto konstatováním bych mohl své vyprávění skončit a vlastně bych si moc přál, abych zde mohl konstatováním : další běžná - spíše průměrná sezona je za zády.... toto vyprávění ukončit. Bohužel není to pravda neboť jsem v této sezoně přišel o kamaráda po kterém zbylo prázdné sedlo.....

   Nebojte se - nechci a ani nemám sílu na nějaký sentiment neb je to za prvé stále ještě velmi živé a za druhé by si to Špagi zcela jistě nepřál a proto nebo právě proto si tohoto chlapa a skvělého kamaráda dovolím připomenout jednou červencovou příhodou, která se stejně
jako Špagi nesmazatelně vryla do mých vzpomínek.

věnováno Špagimu

   Húlava
   Jak jsem již v úvodu článku uvedl - letošní léto nestálo za nic a pokud se povedl pěkný den zákonitě to bylo od pondělka do čtvrtka neboť celé víkendy (pátek až neděli) si pro tuto sezonu ten foustej vyhradil na zalévání naší krásné zemičky. Propršené víkendy byli již tak skličující, že kdo mohl začal podnikat alespoň jednodenní jízdy (delší

dobu počasí zpravidla nevydrželo) v průběhu pracovního týdne.
   Je polovina července a rýsuje se velice pěkný den. Co na tom, že je středa a navíc třináctého. Volno mám a pověrčivý nejsem takže mi nic nebrání zvednout mobil a obvolat pár kamarádů kterým můj nápad - provětrat koně, nebude cizí a tak se za nedlouho sjíždíme v Týně na Shellce.
   Když je naše kvarteto kompletní (Špagi, Pepíno, Koudy a já) vyrážíme k zatím netušenému naprosto bláznivému dobrodružství, které překonalo vše co jsem do tohoto dne na svém Introši zažil a dlužno říct, že nikterak netoužím si tento zážitek zopakovat....

naplánovaná trasa

   Tedy pokud zopakovat, pak snad jen touto vzpomínkou......
  Vzhledem k tomu že naše parta byla skutečně komorní (dala se tedy předpokládat svižnější jízda) naplánoval jsem (na to že jsme vyjížděli až okolo patnácté hodiny) relativně dost dlouhou (cca 300km) trasu - viz mapka. Tato trasa je ale skutečně skvostná a kdo má rád rychlejší přehledné zatáčky tak si jí neskutečně užije neboť je zde několik úseků na kterých jsou dokonce klopené zatáčky přes horizont, což je absolutní lahůdka.

   Nádherný den je umocněn skvělou partou a velice solidním asfaltem jenž umožňuje vychutnávat si jízdu plnými doušky a tak není divu že jsme již v odpoledních hodinách
dojeli do Horní Cerekve a proto, že je do soumraku ještě daleko, zařadil jsem do cesty malou

zatopený lom v H.C.

cca 20ti minutovou zajížďku a to na místní zatopený lom což se později ukázalo jako velmi chybné rozhodnutí.
   No nic je čas k návratu a tak po zběžné prohlídce tohoto skvělého místa velím do sedel a valíme přes Žirovnici na Kamenici. Ovšem jak se blížíme ke Kamenici přestává se mi čím dál tím víc líbit to co vidím na horizontu a když se vyhoupneme za Kamenici je mi jasné, že plánovanou trasu budu muset (pokud nechceme pořádně promoknout) zkrátit a nabrat to nejkratší cestou domu.
   Bohužel s každým kilometrem se z naprosto parádní jízdy stává závod s časem neboť

zkrácená trasa

to co se začíná tvořit na horizontu není nepodobné exteriéru z hororovému filmu.
   V životě jsem nic podobného neviděl a již navždy budu litovat, že jsem si pro tento den zapomněl fotoaparát strčit do brašny. To co se začalo tvořit na obloze nedokáži slovy věrohodně popsat a tak si vezmu na pomoc alespoň ilustrační foto (viz obrázek vpravo).

   Až později jsem se dozvěděl, že se tomuto přírodnímu živlu říká húlava. Když jí vidíte "přicházet" působí to na vás jako by jste viděli dvě nebe nad sebou. Jedno visí vysoko tedy  na svém místě ovšem to druhé, děsně tmavé, se válí jako v hororovém filmu mezi ním a zemí. Húlava připomíná lištu kombajnu která kosí vše co se jí postaví do cesty. Někde jsem četl, 
že húlava je vlastně tornádo "naležato" což je pro nezasvěceného velmi výstižně řečeno.

húlava

   Při naší zkrácené zpáteční cestě se na krátko zastavujeme v Tučapech a letní vestičky jdou do brašen ze kterých naopak vyndáváme křiváky. Při této kratičké zastávce pronesl Špagi při oblékání křiváku větu kterou si budu pamatovat asi již navždy : "jestli nás stihneš dovést zpět do osmi - tak jsme v pohodě"  Mrknul jsem na nebe a potom na hodinky. Bylo za deset minut osm !!! a nám zbývalo do Bechyně cca 35km. "Špagi (odvětil jsem) do osmi to nestihnu ani kdybych si prst v prdeli zlámal......" zhodnocuji stav našich nádrží a vzhledem k tomu, že jsme na tom všichni stejně rozhoduji se improvizovat. Dojedeme do Soběslavi a zde se "za pochodu" rozloučíme s Koudym který zde bohužel natankovat musí a poté to vezme (již sám) rovnou na ČB. Ostatní tedy Špagi, Pepíno a já se tankováním zdržovat nebudeme neb by nám to mělo vyjít.
   Naděj umírá poslední
   S tím jak nám Soběslav mizela za zády jsme se nezadržitelně blížili vstříc pravému peklu a když jsme prosvištěli Vlastiboří tak se na rovince ke Svinkám (viz. maka č.1 - modré šipky) do nás z boku opřel vítr s takovou intenzitou,  že jsme museli kontrovat náklonem mašin jako v hodně velké zatáčce a jsem si jist, že kdyby vichr náhle ustal - leželi by jsme jako podťatí.
   Jak se blížila obec Svinky (ve které se dle změněného plánu odpojil Pepíno a pokračoval na Týn již sám) mi bylo čím dál tím jasnější, že nás čeká doslova a do písmene přímo hororový scénář.
   Při výjezdu z obce Svinky začnou padat první kapky a v ten moment se potkají mé oči s hodinkami na řidítkách které právě ukazují osm hodin a osm minut. Při tomto letmém pohledu na aktuální čas si vzpomenu nejen na Špagiho památnou větu : "jestli nás stihneš dovést zpět do osmi....... "  ale také na návštěvu zatopeného lomu která nás zdržela o tolik potřebných dvacet minut.  Padající první kapky se ani ne ve vteřině změnili na přívalový slejvák doprovázený stále sílícím větrem. V půlce rovinky (dlouhé necelý 1km) mezi Svinkama a rybníkem Rytíř si s máma dělá vichr co chce a pouze díky tomu že nic nejede v protisměru jsme schopni udržet se na silnici.
   V duchu si říkám že až vypadneme z této rovinky která vede otevřenou krajinou a vjedeme u rybníka Rytíř do obory
budeme již alespoň trochu chráněny lesním porostem a snad to nějak do Bechyně doválíme.

   Opak byl pravdou - při vjezdu do obory si s námi vichr již pohazoval po celé vozovce jak se mu zlíbilo a na rozdíl od otevřené krajiny vzduchem začalo v oboře poletovat listí, jehličí, větve a kdoví co ještě. Za moment nevidím prakticky nic a tak prudce zvolňuji až na 60 km. Ve snaze abych alespoň něco uviděl zvedám hledí helmy a v ten moment jsem dostal mokrou, velice přiléhavou ale vcelku měkkou facku přes celou hubu. Jsem ochoten se vsadit že to musela být žába kterou húlava vytáhla z rybníka a dala mi s ní facku jak z filmu.
   V jedné písni zpívá Oleg Gazmanov : naděj umírá poslední  - KLIK -   ovšem já to na daný

mapka č.1

moment vidím naprosto jinak : naděj již umřela a začíná boj o přežití.....
   Existují nebouřkové húlavy - KLIK - ovšem ta naše skrze kterou jsme se se Špagim rozhodli projet je doprovázena jednou z nejstrašnějších bouřek kterou jsem kdy ve volném terénu zažil. Z vrchního nebe skrze húlavu proletuje s ohromujícím rachotem jeden blesk za druhým a takto osvětlená húlava je doslova děsivá. Hromy které tuto světelnou shov doprovázejí mají takovou intenzitu, že to i přes helmu v uších vždy až zazvoní. Po silnici ale i vzduchem létají větve silnější jak ruka a když jsem jednu z nich přejel zpomaluji na méně jak čtyřicet neboť šedesátka, na kterou jsme (po obdržené žabí facce) zpomalili se prostě ukočírovat nedala.
   Zvolna se prodíráme húlavou a v momentě kdy jsem si již začínal myslet že to zmáknem je před nás na silnici mrštěn strom (viz na mapce č.1 - bod X1) který nenechává nikoho na pochybách, že jsme měli kliku jak prase neboť kmen tohoto húlavou vyrvaného stromu by dospělí člověk stěží objal.
   Zastavujeme - slézáme z mašin a za stálého bičování deště doprovázeného vichrem a blesky se pokoušíme strom ze silnice odstranit. Naše snažení je však naprosto marné a tomu fousatému tam nahoře je naše počínání dost možná k smíchu neb se rozhodl intenzitu svého snažení ještě dále vystupňovat. Když jsme po několikerém pokuse zjistili, že stromem nepohneme ani o píď bylo na čase vymyslet plán bé.

   Ačkoli se mi moc nechce (neboť benzínu je již opravdu poskromnu) jiná varianta není a tak navrhuji Špagimu, že se vrátíme k rybníku Rytíř a zde odbočíme na Hlavatce a dále na Vyhnanice čímž tento zátaras na silnici objedeme - viz. mapka č.2 - červené šipky
   Když jsme mašiny otočily a vydali se na zpět k Rytíři byla cesta s húlavou v zádech  překvapivě snadná ovšem dost možní to bylo pro to abychom se nadechli k dalšímu nelehkému boji s přírodními živly. Jakmile jsme u Rytíře odbočili začala se do nás totiž húlava opírat z boku a po odbočce ve Vyhnanicích jsme jí jeli opět v ústrety.
   Noční cestování po silnicích třetích tříd je při zhoršené viditelnosti velký oprsk neboť

mapka č.2

neježe krajnice nejsou olemovány, ale patníky se rovněž nekonají a tak je mnohdy
problém zjistit zda jsem ještě na "silnici" nebo již někomu přeorávám pole. Náhlé osvětlování cesty blesky je sice na jednu stranu fajn, ovšem na druhou stranu dokáží blesky nakrátko i oslepit a tak trasa z Vyhnanic ke golfovému zámečku (kde jsme se měli napojit na původní trasu) byl neskutečný očistec.
   Povedlo se a úleva je obrovská. V momentě kdy se napojujeme na hlavní jsem si obrazně poklepal na rameno neboť vidina domovské stáje začínala nabírat reálné obrysy. Lehce tedy dotahuji plyn ovšem v takřka totožný moment nevěřím vlastním očím neboť bleskem osvětleným vzduchem se ke mně neuvěřitelnou rychlostí blíží cosi velmi podobného rogalu. Letí to přímo proti mojí hlavě kterou ve zlomku vteřiny nořím mezi vlaštovky (řidítka) čímž jsem se zcela jistě vyhnul smetení ze stroje. Jak se později ukázalo a Špagi jedoucí za mnou dosvědčil - jednalo se o plot (asi čtyřmetrové pole zhotovené z fortelní dřevěné půlkulatiny) který ohraničuje golfové hřiště.
   Zhluboka jsem si oddechla a původně plánované přidání plynu jsem již raději nechal v poklidu. Nic méně naše cesta měla po pár desítkách metrů opět skončit neboť na silnici ležel kapitální smrk (viz na mapce č.2 - bod X2)
   Co nyní? kladl jsem si otázku při pohledu na TO co nám ten fousatej zase hodil přímo do cesty. Přirozeně - šlo se opět vrátit do Vyhnanic a přes Malšice objet tento další zátaras  (viz mapka č.1). Ovšem je zde ovšem. Naše nádrž již začínala chrastit jako ocas chřestýše. Zkrátka - na zbytek benzínu jenž máme v nádrži by se to přes Malšice objet zcela jistě nezvládlo. Navíc bylo velmi reálné, že i v tomto směru bude nějaký zátaras.
   Nu což - rozhodli jsme se zjistit, zda by se tento zátaras nedal objet lesem. Za neutuchajícího svitu blesků a bičováni přívalovým deštěm jsme se pěšky vydali udělat rekognoskaci terénu avšak museli jsme konstatovat - tudy cesta nevede. Vrátili jsme se tedy ke strojům za které zvolna dojíždělo několik aut. Přestože nás u tohoto zátarasu (viz na mapce č.2 - bod X2) stálo již několik dospělých chlapů bylo více nežli jasné že bude nutná hasičská jednotka. Špagi proto zvedá telefon a zjišťuje situaci. Kupodivu se dovolává poměrně brzo avšak to co vyslechl nám příliš optimismu do žil nenalilo. Prý stojíme na silnici druhé třídy a oni musí nejprve uvolnit mezinárodní tahy, po nich silnice první třídy a teprve poté přijde řada nás. Vzhledem k tomu, že je již po deváté večerní výhled nic moc.
   Když mi Špagi sděluje co mu řekl operační důstojník slyší jej také jeden z řidičů aut stojící za námi. Vylézá z auta a navrhuje nám abychom jeli za ním. Já jsem místní (řekl) a tak vím, že se to nechá objet přes hájovnu Marunka. Když jsem namítl : již nám dochází benzín uklidnil mně, že si zajedeme cca 5km.
   Přes hájovnu - to znám, namítl jsem. V toto počasí se budeme brodit až po motor bahnem že. Neboj (uklidňuje  mně ten místní borec), po odbočení ze silnice je to asi kilák bez asfaltu, ale pak již asfalt bude. Nu což, řekli jsme si, máme tu stát a čekat než dostaneme přes dršku plotem který stále častěji poletoval vzduchem nebo se pokusit něco udělat. Vydali jsme se tedy za místním borcem. Ovšem přátelé davová psychika umí své a vzhledem k tomu, že stádo mělo svého vůdce - všichni, doslova všichni se za ním bez okolků vydali. Náš konvoj který čítal šest aut (z toho
jedna dodávka) a dvě mašiny se vydal na cestu spásy (viz na maka č.3 - červené šipky)

   Kolona vypadala následovně. První jel autem místní, za ním my dva a pak zbytek aut. Cesta (dáli se tomu tak říct) byla po odbočení do směru hájovny doslova tragická navíc lemována snad metrovou talutou takže každé byť sebemenší naše zaváhání se zcela jistě rovnalo utopení mašiny v hluboké škarpě plné vody a bláta. Cesta to byla skutečně hrůzostrašná navíc se zdála nekonečná a tak když jsem zahlédl blesky osvětlenou paseku mé srdce zajásalo neb jsem se domníval, že již přijde ten slibovaný asfalt. Nepřišel. Na místo toho místní borec na
pasece s autem zapadl a bylo vyzvoněno (viz na mapce č.3 - bod X3) No a co včíl.

mapka č.3

   Vedoucí smečky je až po nápravu v blátě takže dopředu to nepůjde. Dozadu ovšem také ne neboť na "cestě" za námi stojí pět auťáku. Přátelé pokud jste viděli nějaký válečný film v němž vojáci s neuvěřitelnou urputností tlačí (zabořeni až po kolena do bahna) své děla rozbahněnou krajinou pak scéna která se odehrála v několika následujících minutách byla ne nepodobná právě takovémuto nasazení. Lidi vyskákali z aut a skutečně až po kolena zabořeni v bahně otáčeli na této mýtině jedno auto za druhým až nakonec byla celá naše kolona nachystána vydat se opačným (snad již správným) směrem.
   Po výjezdu na asfalt jsme pokračovali k vytčenému cíli - tedy k hájovně Marunka a dlužno říci, že na cestě po druhé odbočce (na kterou původně místní borec mířil, ale ve tmě odbočil dříve) se již jet nechalo. Netrvalo tedy dlouho a hájovna Marunka byla realitou (viz na mapce č.3 - bod X4) U plotu hájenka místní borec zastavil a vzhledem k tom, že jedu těsně za ním slyším hajného (který stál u plotu) jak na místním borci vyzvídá : kam vedeš tu kolonu? Jóóó tak u golfového hřiště je zátaras......... no a ty si myslíš, že jako tady není ? Jeden jó na tak tady jich přímo na cestě leží šest a jeden větší jak druhý....
   No tak to jsem zrovna slyšet nechtěl - pomyslel jsem si a takřka v ten samí moment zaslechnu i přes neutuchající bouřku nepravidelný chod motoru, Ano typujete správně - právě mi došel benzín..... Tak jsme došli - ahoj babi....
   No nic - zhodnotím naší situaci. Otočíme to a budeme u golfového hřiště poslušně čekat až nás hasiči vyřežou ze zátarasu. Vydáváme se tedy zpět (viz na maka č.3 - modré šipky) ke golfovému hřišti neboť rezerva která v nádrži našich Introšů zbyla na víc nevydá. Již při průjezdu kolem golfového hřiště mi při pohledu do krajiny cosi nehraje. Jasně plot v délce cca 400 m je definitivně minulostí. Některé oplocenky se válí po škarpách jiné se zavěšené na stromech zlověstně pohupují v ustávajícím vichru. Ale plot není tím co mou pozornost upoutalo. To co se zatím dalo jen tušit bylo o kus dál. Krajinou totiž probleskával modrý majáček hasičského vozu, který v době naši Marunkové anabáze dorazil na místo Špagim hlášeného zátarasu.
   Hasiči svou práci odváděli naprosto profesionálně - klobouk dolu a tak jme za další půlhodinu mohli pokračovat v již proklestěné cestě na Bechyni. Necelých cca 6 km od posledního zátarasu do stáje dávalo tušit dle pilin na silnici a odstraněných polomů, že se hasiči k nám museli skutečně prorubat.

   Vzhledem k tomu že se húlava již vybouřila vjíždím se Špagim za zády a v poklidném tempu do Bechyně. Pravdou však je že jsme spíše jak do rodného města vjížděli do města duchů. V životě jsem takovou paseku neviděl. Silnice je doslova pokrytá listím a polámanými větvemi navíc jsou na ní poházeny kontejnery, popelnice a kdo ví co ještě.... Když na křižovatce odbočím s tím, že se ještě mrknu na náměstí (udělat tradiční kolečko kterým ukončuji jízdu) málem vjedu na plechovou střechu kterou húlava urvala z některého domu. Tato děsivá scenérie je umocněna tím že je celé město zahaleno ve tmě a svítí jen pouliční lampy. Nikde ani živáček a půlnoc se již nachýlila....... Nu což pomyslel jsem si,

druhý den....

uvidíme ráno a tak zamíříme ustájit koně.
   Na křižovatce u rybníka si se Špagim mávneme na pozdrav rukou a tento posunek nemůže znamenat nic jiného
nežli : čágo a zítra se zastav.....
  Kurňa Špagi - chybíš mi víc nežli jsem si
ochoten přiznat
 

 
 

   spojení na autora článku

Foto : výrobce + archiv K 1400

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

Zpět do sekce : napsal Život   

 

 
 
PEPINO (cservis.cz) 07.12.2011 11:28
hezky napsaný Míro, taky vzpomínám.....na ten povedenej vejlet a na Špagiho??...škoda neco psát.
Kovik (iol.cz) 07.12.2011 19:26
Generále, pěkně napsaný..na Špagiho si často vzpomenu=ten usměv si budu pamatovat! To co jste zažili sem absolvoval s bratrankem na kolech! A bylo by to i na članek:)
Koudy (backer.cz) 08.12.2011 12:08
Lépe bych to Míro nenapsal!? Je pravdou,že to místy nebyla vyjížďka,ale útěk !!! Na ŠPAGIHO vzpomínám a je mi líto,že se už s námi nesveze.
Benny (100.180) 09.12.2011 23:26
Generále, neuvěřitelný příběh, to snad nemůže být ani pravda ... Špagiho jsem moc osobně neznal, ale od první chvíle, co jsem ho u tebe v garáži potkal, mi bylo jasný, že je to srdcař jedním coulem ... Jsem rád, že jste se s ním rozloučili s jeho motorkou a bundou, jak to měl. To mi vyrazilo dech, když jsem viděl fotku. To jsem tomu rád ...
Bannyn (pb.cz) 11.12.2011 08:57
Krásně napsané a jistě i pravdivě a Špagi byl moc fajn chlap,taky mě bude při vyjížďkách chybět.
Volt (iol.cz) 12.12.2011 18:32
Největší sílu tohoto pěkného článku má ta poslední věta!
Mlaďas (178.11) 13.12.2011 18:25
fakt moc pěkný příběh,k tomu není co dodat,jen to,že už s námi ŚPAGI nevyjede,ale v srdci je se mnou pořád na cestách,i když jsme se znali jen několik málo let !
Kapitán (sys-data.com) 21.12.2011 17:31
Neuvěřitelný zážitek. Škoda jen, že nemůže vzpomínat také Špagi. Tak vzpomínám na Špagiho také já.
Aleš (tmcz.cz) 24.12.2011 17:23
Nerad čtu s přibývajícím věkem dlouhé články, ale tenhle Mírův příběh jsem shltnul jedním dechem. Úplně jsem to viděl před očima tu hrůzu. Je Štědrý večer, čas, kdy člověk hodnotí, zamýšlí se, vzpomíná na kamarády, se kterými prožil dobré i zlé. Šagiho jsem měl možnost poznat, ikdyž jen několikrát v rámci akcí K1400 a u Generála před garáží. Čest jeho památce. Musí to být pro Tebe, Míro, hodně těžké, přijít o velkého kamaráda. Krásné vánoce všem. Aleš
Katka (eurosignal.cz) 24.01.2012 00:36
Krásně napsaný příběh, sám mi ho vyprávěl, vlastně jste byla jeho velmi podstatná část života. Chybí všem a stále bude. Děkuji za Vaše rozloučení s ním. Přeji vydařenou sezónu a třeba se někdy potkáme (i třeba na silnici).
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser