|
Tedy něco málo
osobních zkušeností : |
|
VT 600 VLX Shadow |
|
|
|
|
|
Našeho Shadowa jsme dovezli z USA, kde jsme si na něj poctivě vydělali
nepoctivou ilegální činností, kterou byl úklid podlah v supermarketu.
Jelikož jsem si vždycky přál US verzi, tak se mi to docela hodilo do krámu.
Motorka měla najeto 10 000 mil, ale vypadala jako nová. Po zaplacení
příslušného obnosu (v hotovosti $4000, prodavač valil bulvy, protože tolik
najednou ještě nikdy neviděl, hamburgeru totiž berou všechno na splátky),
jsem nasedl a odjížděl. Byla to paráda !!! Vzhledem k tomu, že jsem doma
disponoval pouze několika zdechlými, od oleje umaštěnými poníky (CZ 175),
jsem si málem krupnul do textilu (slipy myslím už byli made in USA, ale to
nevím určitě). |
|
|
No a pak už se jezdilo. Protože náš
spolubydlící (také Čech), vlastnil CBR 600, tak to byli vyjížďky vskutku
originelně zajímavý. Nebyl to žádnej prďola a tahal za to jak urvanej. Taky
měl s policajtama docela hoňky. Vždycky, |
|
když jsme seděli před domem a vegetili, tak jsme poslouchali až náš spolubydlící pojede domu. Napřed byla
slyšet z dálky příšerně vytočená mašina, chvilku na to policejní siréna. Pak
to na chvilku všechno utichlo, no a asi tak po 5 minutách (prům. doba
zaplacení pokuty) byla zase slyšet motorka, ale vedená o poznání v nižších
otáčkách. Nikdy mu to ale nevydrželo dlouho a tak musel mašinu prodat,
protože jinak by nevydělával na nic jínýho než na sponzoring police of
Georgia.
|
|
|
To
jsem ale od popisu Shadowa docela odbočil (a to jsem měl teprve 1 pivo a
ještě to byl nějakej shit z Kauflandu). Takže k věci. Je to model 1997 VLX.
Od standardní verze se liší chromováním krytů na motor (víka hlav a boční
kryty), sedačkou, opěrkou pro spolujezdce, a dvoubarevným černo-žlutým
lakováním. Jo a abych nezapomněl, ješte nápisem VLX na krytech pod sedlem.
Vždycky se mi dost líbila a splnil jsem si sen. |
Teď k jednotlivým částem. Jak již název
napovídá jedná se o šestistovku. Respektive obsah motoru je 583 ccm, vrtání
x zdvih je 75.0 x 66.0 mm a kompresní poměr 9,2:1. Někomu se může zdát
tenhle motor do mašiny tohohle ražení troch slabej čaj, ale není to zas
taková krize. Neříkám to proto, že jí mám (no asi trochu jo, dobře prokoukli
jste mě), ale já jsem s ní po 4 sezonách fakt spokojenej. Měnil bych snad
jen za tu samou, ale s větším motorem (což nedělaj a větší objemy se mi zdaj
jak vopuchlý potvory VTX 1300-1800 atd) a nebo kdyby mě hodně přemlouvali
tak za Black Widow. Je pravda, že třeba z toho VTX by se taky dala udělat
pěkná motorka, ale když si představím to množství zničenejch řeznej kotoučů
do rozbrusu, tak se mi dělá špatně. No stejně nevím, co tady řešim, když
stavim barák. Holt místo přestavby VTXka bude novostavba D.O.M.K.U. Teď mě
ještě napadlo docela levné řešení přestavby Shadowa na VTX. Shadow je totiž
typ VT no a tím pádem stačí zadat výrobu 2 ks. samolepek písmene X a není co
řešit. Navrhnu to doma, jestli mi to projde rozpočtem. |
|
|
|
Další
část je nádrž. U tohoto motocyklu je dutá a má objem 11 litrů, z toho 3,4
litru je rezerva, kterou využívám poměrně často. U tohoto dílu bych udělal
změny ve velikosti vnitřní dutiny a to tak, že bych jí zvětšil (jestli to má
ovšem vzhledem k vývoji cen benzínu ale smysl). Když jsme jezdili na
Floridě, tak jsme brali plnou i několikrát denně. Na jednu zastávku u
okradačů s prodejnami pohybu a hluku-dárné tekutiny ujedu tak 230 mil.
V Čechách mi to ani tak nevadí, protože takový štreky tu nejezdim, ale tam
to byl vopruz. Na druhou stranu jsme při zastávkách dostali dosedací plochy
našich organismů alespoň na chvíli do původních tvarů (z řízku na bramboru). |
Dál. Sedačka. Mám tam tu lepší.
Normální jsou dost strašný, takový prknovitý, i když majitelé říkají, že jim
to nevadí, ale stejně si myslím že to je to výše uvedené „je to moje, tak to
nebudu pomlouvat“. Na dlouhých cestách obdivuju mýho zahříváka ledvin. Na
tej zadní sedačce to musí bejt hrozný. Ona si ale nestěžuje. Nesmíme ale jet
po typicky českém offroadovém povrchu pokrývajícím z 98% území ČR. Zadní
centrální jednotka opravdu není určená k jízdě po asfaltovém poli. |
|
|
Další věcí, kterou se často hodnotí mašina
je náročnost na údržbu. Tady to nevybočuje ze standartu, na který jsme
zvyklí u tohoto druhu. Takže klasika. Já si dělám všecko (skoro všecko
:-))sám, tak odpadaj náklady na obědy pro techniky v servise. |
Má to řetěz, takže napínat a hlavně mazat,
mazat a mazat. Já jsem měnil řetězovou sadu po neuvěřitelných 25 000 mílích.
Je pravda, že už sbíral vajgli po cestě a kvůli jeho hluku jsem vůbec
nevěděl, jestli mám nastartováno nebo ne (nemám vykuchlí laufy). Když jsem
vyndal rozetu, tak jsem se chvilku divil kdo mi tam dal ten kotouč
z cirkulárky a proč je ten starej řetěz 2x delší než novej, ale pak jsem si
vzpomněl na to číslo na tacháku, tak mě to přešlo. Pastorek byl taky trochu
ošmrdlanej. Koupil jsem neoriginál sadu (cca 4000,-), dal jsem to tam
(vtipná příhoda, když jsem řetěz snejtoval a zjistil, že jsem ho neprotáh
takovou špriclí na rámu....................) a od té doby se divím, jak mám
hlučný vejfuky, protože je za jízdy dokonce i slyším. Olej měním podle
manuálu, dokonce i častejc. Píšou 6000 km nebo 1 za rok. Po sezoně to vyleju
dám tam novej a je to. Filtr 1 za 2 výměny oleje. Seštelovat vůle na
ventilech se má taky tak po 6000cích. Další věci jsou běžná, nenáročná
údržba. Z vlastní zkušenosti mám připomínku právě k nastavování vůlí
ventilů. Má to sice pěkný víčka na hlavách, ale než se k tomu člověk
dostane, tak by porodil. Musí se vyndat „airbox“, taková všetvarová krabice
z umělý hmoty. Je to těžší než ježek v kleci. Jednou jsem se už dožral, vzal
jsem za to víc a výsledek byla denní oprava výpustě kondenzátu, kterou jsem
urval. Zvítězila síla na rozumem. Jinak je to opravdu pohodovka. S běžným
nářadím to zvládne i Přemek Podlaha. |
|
|
|
Můžu říct, že když se na to úplně
nekálí, tak to vydrží asi všecko. Jasně, jsou věci, které se podělaj (třeba
mi odešli symeringy předních tlumičích (oprava za 350 Kč)), ale nemělo by
se stát nic vážného. |
Tak asi takhle o téhle motorce. Shrnul bych
to. Myslím tu mojí úvahu. Kdo přemýšlí o koupi týhle mašiny, tak ať do toho
určitě jde, no a těm co jí už maj, tak ať si jí vážej. Je to dobrej pracant. |
|
|
|
|
|
|
|
VT
600 VLX Shadow
r.v. 1997 |
Technické parametry - TTD |
Vrtání x zdvih (mm) |
75 x 66 |
Zdvihový objem (cm3) |
583 |
Kompresní poměr |
9,2 : 1 |
Max. výkon (k/ot./min) |
38/6500 |
Točivý moment (Nm/ot./min) |
48/3500 |
Plnění válců |
karburace |
Typ motoru / počet válců |
V 45°/ 2 |
Počet dob |
4 |
Chlazení |
kapalinové |
Rozvod / ventilů na válec |
SOHC / 3 |
Startér |
E |
Počet rychlostí |
5 |
Sekundární převod |
řetěz |
Délka / šířka / výška (mm) |
2 355 / 760 / 1 125 |
Rozvor (mm) |
1 600 |
Úhel hlavy řízení (stupně°) |
55° |
Přední tlumiče teleskopické |
zdvih 145mm |
Zadní tlumič centrálně |
zdvih 90mm |
Přední pneumatika |
100 / 90-19 |
Zadní pneumatika |
170 / 80-15 |
Přední brzda |
K / 296 / 2 |
Zadní brzda |
B / 160mm |
Výška sedla (mm) |
690 |
Objem nádrže (litrů) |
11 z toho 3,4 litry rezerva |
Suchá hmotnost (kg) |
199 |
Max. rychlost (km/hod) |
158 |
Cena v ČR 2002 (Kč) |
189.000,- |
|
|
|
|
|
Text a foto : |
Jedla
|
Spojení na autora článku :
e-mail |
|
Zpět do sekce Články : |
|
|
|
|