Tedy něco málo osobních zkušeností  :

VT 600 VLX Shadow

     
     Našeho Shadowa jsme dovezli z USA, kde jsme si na něj poctivě vydělali nepoctivou ilegální činností, kterou byl úklid podlah v supermarketu. Jelikož jsem si vždycky přál US verzi, tak se mi to docela hodilo do krámu. Motorka měla najeto 10 000 mil, ale vypadala jako nová. Po zaplacení příslušného obnosu (v hotovosti $4000, prodavač valil bulvy, protože tolik najednou ještě nikdy neviděl, hamburgeru totiž berou všechno na splátky), jsem nasedl a odjížděl. Byla to paráda !!! Vzhledem k tomu, že jsem doma disponoval pouze několika zdechlými, od oleje umaštěnými poníky (CZ 175), jsem si málem krupnul do textilu (slipy myslím už byli made in USA, ale to nevím určitě).
   
   No a pak už se jezdilo. Protože náš spolubydlící (také Čech), vlastnil CBR 600, tak to byli vyjížďky vskutku originelně zajímavý. Nebyl to žádnej prďola a tahal za to jak urvanej. Taky měl s policajtama docela hoňky. Vždycky,
když jsme seděli před domem a vegetili, tak jsme poslouchali až náš spolubydlící pojede domu. Napřed byla slyšet z dálky příšerně vytočená mašina, chvilku na to policejní siréna. Pak to na chvilku všechno utichlo, no a asi tak po 5 minutách (prům. doba zaplacení pokuty) byla zase slyšet motorka, ale vedená o poznání v nižších otáčkách. Nikdy mu to ale nevydrželo dlouho a tak musel mašinu prodat, protože jinak by nevydělával na nic jínýho než na sponzoring police of Georgia.  

   To jsem ale od popisu Shadowa docela odbočil (a to jsem měl teprve 1 pivo a ještě to byl nějakej shit z Kauflandu). Takže k věci. Je to model 1997 VLX. Od standardní verze se liší chromováním krytů na motor (víka hlav a boční kryty), sedačkou, opěrkou pro spolujezdce, a dvoubarevným černo-žlutým lakováním. Jo a abych nezapomněl, ješte nápisem VLX na krytech pod sedlem. Vždycky se mi dost líbila a splnil jsem si sen.

   Teď k jednotlivým částem. Jak již název napovídá jedná se o šestistovku. Respektive obsah motoru je 583 ccm, vrtání x zdvih je 75.0 x 66.0 mm a kompresní poměr 9,2:1. Někomu se může zdát tenhle motor do mašiny tohohle ražení troch slabej čaj, ale není to zas taková krize. Neříkám to proto, že jí mám (no asi trochu jo, dobře prokoukli jste mě), ale já jsem s ní po 4 sezonách fakt spokojenej. Měnil bych snad jen za tu samou, ale s větším motorem (což nedělaj a větší objemy se mi zdaj jak vopuchlý potvory VTX 1300-1800 atd) a nebo kdyby mě hodně přemlouvali tak za Black Widow. Je pravda, že třeba z toho VTX by se taky dala udělat pěkná motorka, ale když si představím to množství zničenejch řeznej kotoučů do rozbrusu, tak se mi dělá špatně. No stejně nevím, co tady řešim, když stavim barák. Holt místo přestavby VTXka bude novostavba D.O.M.K.U. Teď mě ještě napadlo docela levné řešení přestavby Shadowa na VTX. Shadow je totiž typ VT no a tím pádem stačí zadat výrobu 2 ks. samolepek písmene X a není co řešit. Navrhnu to doma, jestli mi to projde rozpočtem.

    Další část je nádrž. U tohoto motocyklu je dutá a má objem 11 litrů, z toho 3,4 litru je rezerva, kterou využívám poměrně často. U tohoto dílu bych udělal změny ve velikosti vnitřní dutiny a to tak, že bych jí zvětšil (jestli to má ovšem vzhledem k vývoji cen benzínu ale smysl). Když jsme jezdili na Floridě, tak jsme brali plnou i několikrát denně. Na jednu zastávku u okradačů s prodejnami pohybu a hluku-dárné tekutiny ujedu tak 230 mil. V Čechách mi to ani tak nevadí, protože takový štreky tu nejezdim, ale tam to byl vopruz. Na druhou stranu jsme při zastávkách dostali dosedací plochy našich organismů alespoň na chvíli do původních tvarů (z řízku na bramboru).

   Dál. Sedačka. Mám tam tu lepší. Normální jsou dost strašný, takový prknovitý, i když majitelé říkají, že jim to nevadí, ale stejně si myslím že to je to výše uvedené „je to moje, tak to nebudu pomlouvat“. Na dlouhých cestách obdivuju mýho zahříváka ledvin. Na tej zadní sedačce to musí bejt hrozný. Ona si ale nestěžuje. Nesmíme ale jet po typicky českém offroadovém povrchu pokrývajícím z 98% území ČR. Zadní centrální jednotka opravdu není určená k jízdě po asfaltovém poli.

   Další věcí, kterou se často hodnotí mašina je náročnost na údržbu. Tady to nevybočuje ze standartu, na který jsme zvyklí u tohoto druhu. Takže klasika.  Já si dělám všecko (skoro všecko :-))sám, tak odpadaj náklady na obědy pro techniky v servise.

   Má to řetěz, takže napínat a hlavně mazat, mazat a mazat. Já jsem měnil řetězovou sadu po neuvěřitelných 25 000 mílích. Je pravda, že už sbíral vajgli po cestě a kvůli jeho hluku jsem vůbec nevěděl, jestli mám nastartováno nebo ne (nemám vykuchlí laufy). Když jsem vyndal rozetu, tak jsem se chvilku divil kdo mi tam dal ten kotouč z cirkulárky a proč je ten starej řetěz 2x delší než novej, ale pak jsem si vzpomněl na to číslo na tacháku, tak mě to přešlo. Pastorek byl taky trochu ošmrdlanej. Koupil jsem neoriginál sadu (cca 4000,-), dal jsem to tam (vtipná příhoda, když jsem řetěz snejtoval a zjistil, že jsem ho neprotáh takovou špriclí na rámu....................) a od té doby se divím, jak mám hlučný vejfuky, protože je za jízdy dokonce i slyším. Olej měním podle manuálu, dokonce i častejc. Píšou 6000 km nebo 1 za rok. Po sezoně to vyleju dám tam novej a je to. Filtr 1 za 2 výměny oleje. Seštelovat vůle na ventilech se má taky tak po 6000cích. Další věci jsou běžná, nenáročná údržba. Z vlastní zkušenosti mám připomínku právě k nastavování vůlí ventilů. Má to sice pěkný víčka na hlavách, ale než se k tomu člověk dostane, tak by porodil. Musí se vyndat „airbox“, taková všetvarová krabice z umělý hmoty. Je to těžší než ježek v kleci. Jednou jsem se už dožral, vzal jsem za to víc a výsledek byla denní oprava výpustě kondenzátu, kterou jsem urval. Zvítězila síla na rozumem. Jinak je to opravdu pohodovka. S běžným nářadím to zvládne i Přemek Podlaha.

   Můžu říct, že když se na to úplně nekálí, tak to vydrží asi všecko. Jasně, jsou věci, které se podělaj (třeba mi odešli symeringy  předních tlumičích (oprava za 350 Kč)), ale nemělo by se stát nic vážného.

   Tak asi takhle o téhle motorce. Shrnul bych to. Myslím tu mojí úvahu. Kdo přemýšlí o koupi týhle mašiny, tak ať do toho určitě jde, no a těm co jí už maj, tak ať si jí vážej. Je to dobrej pracant.

VT 600 VLX Shadow  r.v. 1997

Technické parametry - TTD

Vrtání x zdvih (mm) 75 x 66
Zdvihový objem (cm3) 583
Kompresní poměr 9,2 : 1
Max. výkon (k/ot./min) 38/6500
Točivý moment (Nm/ot./min) 48/3500
Plnění válců karburace
Typ motoru / počet válců V 45°/ 2
Počet dob 4
Chlazení kapalinové
Rozvod / ventilů na válec SOHC / 3
Startér E
Počet rychlostí 5
Sekundární převod řetěz
Délka / šířka / výška (mm) 2 355 / 760 / 1 125
Rozvor (mm) 1 600
Úhel hlavy řízení (stupně°) 55°
Přední tlumiče teleskopické zdvih 145mm
Zadní tlumič centrálně zdvih 90mm
Přední pneumatika 100 / 90-19
Zadní pneumatika 170 / 80-15
Přední brzda K / 296 / 2
Zadní brzda B / 160mm
Výška sedla (mm) 690
Objem nádrže (litrů) 11 z toho 3,4 litry rezerva
Suchá hmotnost (kg) 199
Max. rychlost (km/hod) 158
Cena v ČR 2002 (Kč) 189.000,-

Text a foto :

 Jedla                                                              Spojení na autora článku : e-mail

Zpět do sekce Články :