|
|
|
|
Přiškrcení výkonu
aneb
není třeba zoufat. |
|
|
|
|
|
Ahoj lidi, |
|
vzhledem
k tomu, že se množí dotazy ohledně "přiškrcených" modelů motocyklů, tak
pro vás možná nebude nezajímavé přečíst si těchto pár řádek. |
|
Dotazy by se dali rozčlenit do tří skupin.
První : mám přiškrcenou verzi. Jde s tím něco udělat? Proč je
vlastně takováto věc prováděna? Druhá : rád bych si koupil
stroj o větším objemu, ale mohu řídit jen limitovaný výkon. Jsou takové
stroje u nás oficiálně v prodeji? Je takovýto stroj levnější, když má
menší výkon? Třetí : vlastním stroj jehož výkon je větší nežli je
mi zákonem povoleno. Jde oficiálně výkon snížit? |
|
Pokusím se na tyto otázky odpovědět, avšak
vzhledem k neustálím úpravám legislativy a stále měnícím se zákonům -
berte tuto informaci jako : platnou v moment zveřejnění. |
|
|
1) Proč se snižuje výkon : |
ilustrační foto
(50) |
pro mnohé nelogická věc - a to
záměrné snížení výkonu motocyklu ("přiškrcení") má své opodstatnění a
prosté vysvětlení. Jeden z důvodů, proč se tato úprava provádí, je zákonem
dané odstupňování - nebo chcete li omezení, řidičských průkazů v
závislosti - věk řidiče / výkonu motocyklu a to v ČR následovně : |
|
od 15ti let
malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45km/hoď. Toto
kritérium nesplní ani Pionýr. Od 15ti můžete tedy osedlat pouze některé
skútry a první model JAWA "pařez". |
od 16ti let
kubaturou do 125 cm3 s maximálním výkonem 11 kW |
od 18ti let
bez omezení kubatury, ale s omezením max. výkonem 25 kW a
poměrem - výkon / hmotnost motocyklu
- maximálně : 0,16 kW / 1kg. |
|
od 21 let
bez omezení výkonu i poměru výkon / hmotnost motocyklu. |
Vzhledem k tomu,
že obdobné pravidla pro řízení motocyklů mají i naší západní sousedé,
přišli výrobci jednostopých vozidel se zcela nebolestným řešením (na
které nepotřebovali několika měsíční rokování a schválení parlamentu)
a to "přiškrcení" výkonu na předepsanou hodnotu. V praxi to znamená, že je
do difuzorů sériových karburátorů namontována vložka, |
která zmenší průřez sání a v kombinaci s nově
osazenými tryskami nám pak tato úprava |
ilustrační foto
(125) |
ovlivní celkový maximální výkon stroje na
zákonem předepsanou hodnotu. Tato nenáročná úprava je samozřejmě
demontovatelná a po demontáži a osazení originálních trysek (tento
finančně nenáročný návrat k původním hodnotám by měl zvládnout každý
servis) získáme zpět "plnokrevníka". Jinými slovy "vlk se nažral - koza
zůstala celá". |
|
Jako další důvod snižování výkonu
je na západ od naší hranice zákonné pojištění, které je u našich sousedů
rovněž odstupňované v závislosti na výkonu stroje. |
|
Je proto naprosto běžné, že si
můžete například v SRN zakoupit VTR 1000F, která má v technickém průkazu
deklarován výkon 72kW (96 koní) přičemž "plnokrevník" má 82kW (110 koní)
jenže tím, že překročil sto koňovou hranici je jeho majitel již povinen
sáhnout |
ilustrační foto
(250) |
mnohem hlouběji do kapsy při placení zákonného
pojištění. |
ilustrační foto
(>>>) |
Dalším z důvodů - proč
jsou takto upravené motocykly velmi žádané je jeho ekonomika provozu a to jak
již přímá (menší spotřeba - menší provozní náklady) tak i nepřímá (větší
životnost stroje). |
2) Nabídka pro náctileté : |
|
Jak již bylo řečeno nabídka objemově
větších strojů s přiškrcením výkonu je dnes již poměrně pestrá i v ČR.
Avšak bylo by bláhové domnívat se, že stroj s nižším výkonem bude levnější
neboť takováto úprava pro výrobce znamená další náklady. Avšak při
případné prodeji (pokud budete mít v technickém průkaze omezení do 25kW)
je takovýto stroj podstatně více ceněn,
neboť mít možnost v osmnácti řídit šestikilo nebo pětikilo to už je
pořádný odvaz. |
3) Jak oficiálně snížit výkon
: |
|
Tak toto je asi nejfrekventovanější dotaz, neboť s
dobou platnosti nového zákona se geometricky zvětšuje počet mladých, kteří
by si rádi zakoupený stroje nějaký ten čas ponechali a proto již volí
větší objem. Ovšem neupravené stroje jsou řádově o 15-30.000 levnější a
tak mnozí doufají, že takovýto stroj půjde nějak - pouze "papírově",
přiškrtit. U nás zakořeněné rčení - mám známého, je sice stále
platné, avšak mi si zde povídáme o oficiálním snížení výkonu.
|
Nejméně problémů si naděláte pokud se ještě před
vlastním zakoupením stroje budete u výhradního dovozce informovat, zda
byl váš model vyráběn v 25kW verzi. Pokud ano pak je cesta velmi
jednoduchá neboť stačí v autorizovaném servisu objednat přestavbovou sadu
a její osazení. Po její montáži si již jen dojdete (s vystaveným dokladem
o snížení výkonu a fakturou za provedenou práci) na příslušný úřad udělat
změně v technickém průkazu. |
|
Pokud však vlastníte nebo hodláte zakoupit stroj,
který nebyl oficiálně vyráběn v 25kW verzi je lepší zvolit jiný model,
neboť na takovouto úpravu již budete potřebovat
povolení od |
výhradního dovozce, které získat je vzhledem k možnému
prošetřování příčin případné havárie |
úřad je úřad ... |
velmi obtížné a v některých případech i
nemožné, neboť zde již narazíte na "lidský faktor", který obzvláště v
podobě úředníka bývá mnohdy velmi neflexibilní. V případě, že tedy
vlastníte model který nebyl oficiálně vyráběn v 25kW a bude tudíž
nutné povolení výhradního dovozce, pokuste se domluvit s autorizovaným
servisem, aby toto povolení vyřídil za vás, neboť vy sami asi těžko
uspějete. |
|
|
|
|
Text : Generál |
Spojení na autora článku : |
|
Foto : archiv K 1400 |
|
|
|
Zpět do sekce :
Radíme si : |
|
|
|
|
|
|