Přiškrcení výkonu aneb není třeba zoufat.  

     Ahoj lidi,
     vzhledem k tomu, že se množí dotazy ohledně "přiškrcených" modelů motocyklů, tak pro vás možná nebude nezajímavé přečíst si těchto pár řádek.
     Dotazy by se dali rozčlenit do tří skupin. První  : mám přiškrcenou verzi. Jde s tím něco udělat? Proč je vlastně takováto věc prováděna?  Druhá : rád bych si koupil stroj o větším objemu, ale mohu řídit jen limitovaný výkon. Jsou takové stroje u nás oficiálně v prodeji? Je takovýto stroj levnější, když má menší výkon? Třetí : vlastním stroj jehož výkon je větší nežli je mi zákonem povoleno. Jde oficiálně výkon snížit?
   Pokusím se na tyto otázky odpovědět, avšak vzhledem k neustálím úpravám legislativy a stále měnícím se zákonům - berte tuto informaci jako : platnou v moment zveřejnění.
1) Proč se snižuje výkon :

ilustrační foto (50)

   pro mnohé nelogická věc - a to záměrné snížení výkonu motocyklu ("přiškrcení") má své opodstatnění a prosté vysvětlení. Jeden z důvodů, proč se tato úprava provádí, je zákonem dané odstupňování - nebo chcete li omezení, řidičských průkazů v závislosti - věk řidiče / výkonu motocyklu a to v ČR následovně :

od 15ti let malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45km/hoď. Toto kritérium nesplní ani Pionýr. Od 15ti můžete tedy osedlat pouze některé skútry a první model JAWA "pařez".
od 16ti let kubaturou do 125 cm3 s maximálním výkonem 11 kW 
od 18ti let bez omezení kubatury, ale s omezením max. výkonem 25 kW a poměrem - výkon / hmotnost motocyklu - maximálně : 0,16 kW / 1kg.

od 21 let bez omezení výkonu i poměru výkon / hmotnost motocyklu.

   Vzhledem k tomu, že obdobné pravidla pro řízení motocyklů mají i naší západní sousedé, přišli výrobci jednostopých vozidel  se zcela nebolestným řešením (na které nepotřebovali několika měsíční rokování a schválení parlamentu) a to "přiškrcení" výkonu na předepsanou hodnotu. V praxi to znamená, že je do difuzorů sériových karburátorů namontována vložka, 

která zmenší průřez sání a v kombinaci s nově osazenými tryskami nám pak tato úprava

ilustrační foto (125)

ovlivní celkový maximální výkon stroje na zákonem předepsanou hodnotu. Tato nenáročná úprava je samozřejmě demontovatelná a po demontáži a osazení originálních trysek (tento finančně nenáročný návrat k původním hodnotám by měl zvládnout každý servis) získáme zpět "plnokrevníka". Jinými slovy "vlk se nažral - koza zůstala celá".

   Jako další důvod snižování výkonu je na západ od naší hranice zákonné pojištění, které je u našich sousedů rovněž odstupňované v závislosti na výkonu stroje.

   Je proto naprosto běžné, že si můžete například v SRN zakoupit VTR 1000F, která má v technickém průkazu deklarován výkon 72kW (96 koní) přičemž "plnokrevník" má 82kW (110 koní)  jenže tím, že překročil sto koňovou hranici je jeho majitel již povinen sáhnout

ilustrační foto (250)

mnohem hlouběji do kapsy při placení zákonného pojištění.

ilustrační foto (>>>)

   Dalším z důvodů - proč jsou takto upravené motocykly velmi žádané je jeho ekonomika provozu a to jak již přímá (menší spotřeba - menší provozní náklady) tak i nepřímá (větší životnost stroje).
2) Nabídka pro náctileté :  
   Jak již bylo řečeno nabídka objemově větších strojů s přiškrcením výkonu je dnes již poměrně pestrá i v ČR. Avšak bylo by bláhové domnívat se, že stroj s nižším výkonem bude levnější neboť takováto úprava pro výrobce znamená další náklady. Avšak při případné prodeji (pokud budete mít v technickém průkaze omezení do 25kW) je takovýto stroj podstatně více ceněn, neboť mít možnost v osmnácti řídit šestikilo nebo pětikilo to už je pořádný odvaz.
3) Jak oficiálně snížit výkon :
   Tak toto je asi nejfrekventovanější dotaz, neboť s dobou platnosti nového zákona se geometricky zvětšuje počet mladých, kteří by si rádi zakoupený stroje nějaký ten čas ponechali a proto již volí větší objem. Ovšem neupravené stroje jsou řádově o 15-30.000 levnější a tak mnozí doufají, že takovýto stroj půjde nějak - pouze "papírově", přiškrtit. U nás zakořeněné rčení - mám známého, je sice stále platné, avšak mi si zde povídáme o oficiálním snížení výkonu. 
   Nejméně problémů si naděláte pokud se ještě před vlastním zakoupením stroje budete u výhradního dovozce informovat, zda byl váš model vyráběn v 25kW verzi. Pokud ano pak je cesta velmi jednoduchá neboť stačí v autorizovaném servisu objednat přestavbovou sadu a její osazení. Po její montáži si již jen dojdete (s vystaveným dokladem o snížení výkonu a fakturou za provedenou práci) na příslušný úřad udělat změně v technickém průkazu.

   Pokud však vlastníte nebo hodláte zakoupit stroj, který nebyl oficiálně vyráběn v 25kW verzi je lepší zvolit jiný model, neboť na takovouto úpravu již budete potřebovat povolení od
výhradního dovozce, které získat je vzhledem k možnému prošetřování příčin případné havárie

úřad je úřad ...

velmi obtížné a v některých případech i nemožné, neboť zde již narazíte na "lidský faktor", který obzvláště v podobě úředníka bývá mnohdy velmi neflexibilní. V případě, že tedy vlastníte model který nebyl oficiálně vyráběn v 25kW a bude tudíž nutné povolení výhradního dovozce, pokuste se domluvit s autorizovaným servisem, aby toto povolení vyřídil za vás, neboť vy sami asi těžko uspějete.

Text : Generál

 Spojení na autora článku :

Foto : archiv K 1400
        

Zpět do sekce : Radíme si :

 
     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser