|
Malý pomocník velkého
významu. |
|
|
|
Je neoddiskutovatelným faktem, že teploměr
olejové náplně má své opodstatnění i když dodnes není sériově osazován.
Přesto, dnes již málo koho překvapí, pokud uvidí na tvé "máše" místo měrky
olejové náplně teploměr. Tento praktický doplněk se stal v krátké době
po zařazení do katalogu velmi žádaným pomocníkem při cestování v "letním
šílenství" avšak pro mnohé otevřel celou řadu otázek. Je možné, že
následující řádky napomohou některé zodpovědět. |
Proč jej koupit
? Zkuste se zamyslet, po čem sáhnete nebudete li se
cítit v té nejlepší tělesné kondici, nebo chcete - li "ve své kůži".
Nojo - no, již to slyším : po RUMu, Fernetu, Becherovce ......... tato
"léčebná kůra" však ne vždy bývá úspěšná a tak dříve nebo později stejně
dojde na jednu z nejstarších a zároveň nejspolehlivějších prověrek tělesné
schránky pomocí teploměru. Ten nám naprosto přesně odhalí, pokud se v těle
děje něco, co by se dít nemělo. V přímé úměře navýšení teploty od normálu
pak buď pokračujeme v RUMové sebedestrukci nebo vyhledáme odbornou pomoc.
Proto teploměr olejové náplně motocyklu lze s trochou nadsázky nazvat
policajtem "zdravého" chodu motoru.
Neboť pokud se v motoru děje jakákoli nepravost - bezesporu se to projeví v
navýšení teploty olejové lázně a mi máme možnost včas zareagovat a nechat
opravit příčinu dřív než dojde k nevratnému poškození agregátu. Nutno však
podotknout, že ne vždy nebezpečné zvýšení teploty olejové lázně musí nutně
znamenat poruchu motoru. Právě v nejparnějších dnech a obzvláště u vzduchem
nebo vzduchem a olejem chlazených motorů může velice snadno dojít k přehřátí
celého agregátu a to obzvláště tehdy popojíždíme - li v |
|
koloně vozidel, čímž je takřka úplně
eliminován přísun chladného vzduchu na žebra válců. Potažmo tak dojde k přehřátí a v některých případech i k
znehodnocení olejové náplně, což může vinou ztráty mazacích schopností
oleje způsobit velmi závažné poškození motoru. Máme li však osazeného
"policajta" pak jsme v dostatečném předstihu s poměrně velkou přesností
informováni o tomto faktu a krátká přestávka v jízdě prospěje nejen celému
agregátu,
ale i nám. |
Jaký je nejlepší ? Na tuto otázku se bude odpověď
hledat těžko. Dá se říct, že po stránce kvality jsou běžně nabízené teploměry
na stejné, dost spolehlivé, úrovni. Rovněž cenově je nabídka hodně vyrovnaná
- zde bude hrát roli pouze u jakého prodejce nákup zrealizujete. Proto při
výběru bude jednu z hlavních roli hrát design. Teploměry jsou dodávány
převážně ve dvou zcela odlišných konstrukčních řešení. 1) Teploměr
nahrazující nalévající zátku oleje, případně nahrazující zároveň i olejovou měrku. Toto řešení je nenáročný na montáž a kontrola hladiny oleje ( v
případě spojení teploměru s měrkou) je velmi snadná. U některých
modelů motocyklů (například Drag Star) však lze tomuto řešení
vytknout špatné "čtení" údajů za jízdy. 2) Teploměry s prodlouženou
"sondou" tuto nevýhodu zcela eliminují, neboť ciferník teploměru je možné
umístit přímo do zorného pole řidiče. Velkým handicapem tohoto řešení však
bude nejen poměrně obtížnější montáž a špatná manipulace při dolévání nebo
kontrole oleje, ale hlavně zranitelnost a čištění opletu vně vedené sondy. |
|
|
|
Nač je kapalina
v ciferníku ? Tato bývá převážně v 1) popsaném typu
teploměrů. Vzhledem k tomu, že je teploměr umístěn přímo v karterech motoru
přenáší se samozřejmě veškeré chvění též do těla a mechanizmu teploměru.
Nemrznoucí kapalina, kterou spatříte pod sklem teploměru slouží tedy
především k tomu, aby se zamezilo tomuto chvění, v jehož důsledku by mohlo
dojít k poškození jemného mechanizmu či "utřesení" ručičky. Kapalina má
rovněž blahodárný vliv na stabilitu ukazatele. Tolik tedy k teploměrům
všeobecně. |
|
U některých motocyklů,
jak jsem již psal, slouží ale teploměr zároveň jako měrka výšky hladiny
oleje a právě zde můžou nastat určité nejasnosti neboť vlastní tělo sondy,
která slouží zároveň jako měrka je hladké - bez jakéhokoli značení. Pokud
máme k dispozici originální zátku s měrkou je náš problém vcelku jednoduchý.
Přiložíme začátek závitů originální měrky k začátku závitu teploměru a
zjistíme si tak horní a dolní hladinu. |
Nedoporučuji
však na těle sondy teploměru vypilovávat zářezy, protože tělo sondy je
naplněno médiem a v případě hlubokého "zářezu" by mohlo dojít k jeho
poškození. Naopak mělký nemá smysl neboť se zalije olejem a nebude vidět.
Rovněž vytvoření rysky barvou |
nebude mít dlouhodobý efekt, protože barva nemá v
takovémto, pro ni velmi agresivním prostředí, šanci dlouho odolat. Jediný
spolehlivý způsob tedy je (pokud nechceme sebou vozit demontovanou měrku)
hodnotu si určit nějakým příměrem. Viz obrázek A. Já osobně mám pro
VS 1400 odzkoušeno, že spodní hladina odpovídá mému malíčku, střed hladiny
mám na palec a horní hladina odpovídá dvěma prstům (ukazovák a prostředník).
Problém však může nastat, pokud jsme motocykl koupily z druhé ruky s již
osazeným teploměrem. Zde je nezbytně nutné zjistit si na odpovídajícím
modelu hodnoty hladin. Pro majitele |
|
|
VS 1400 Intruder uvádím tyto hodnoty na snímcích :
B,C,D. |
|
Jaká je
tedy únosná teplota oleje? Provozní teplota olejové náplně
se u vzduchem nebo vzduchem a olejem chlazených motorů
v běžném provozu při venkovní teplotě cca 25°C
pohybuje okolo 100°C Pokud "zasportujete" v déle trvajícím režimu
bude se údaj na teploměru blížit 120°C. Jestliže pojedete "letním
30°C šílenstvím" uzavřeni v koloně vozidel, nebo budete popojíždět městem od |
semaforu k semaforu na "červené vlně"
vyšplhá se ručička teploměru až k hranici 140°C což
by se dalo přirovnat ke kritické čtyřicítce u člověka.
Vystavovat dlouhodobě takovýmto teplotám motor je více nežli nedobré. Pokud se
jedná o krátkodobý nečetný režim nabízí se řešení přestávkou v jízdě.
Pokud se ale pohybujete často v oblasti těchto hodnot je velmi vhodné
zamyslet se nad "dochlazováním" olejové náplně. Tato záležitost není
nikterak složitá a vynaložené finanční náklady se bohatě vrátí nejen v
životnost olejové náplně a vlastního motoru, ale v neposlední řadě
i vyvážeností a stabilitou výkonu. Jenže toto je již úplně jiné téma - ale
vzhledem k jeho závažnosti mohu slíbit, že se k němu v nejbližší době vrátím
samostatným článkem. |
Co dodat ?
Nezapomeňte, že teploměr s krátkou sondou (není trvale ponořena v
olejové lázni) snímána teplotu vnitřního prostoru - nikoli vlastní
teplotu oleje!!! Teplota oleje je zhruba o 15 až 20°C vyšší nežli údaj na
teploměru. A v úplném závěru - docela určitě se vyplatí investovat do
tohoto doplňku, neboť je nejen plně funkční, ale rovněž velmi atraktivním
doplněním designu vaší "máši". Cena teploměrů, jak jsem již uvedl,
bude závislá od toho, u jakého prodejce nákup zrealizujete : Ruco -
1.980,- Kč
Kyjpra
1.800,- Kč nákup ve SRN cca 1.600,- Kč |
|
|
|
Text a foto : |
Generál
|
Spojení na autora článku :
e-mail |
|
|
Zpět do sekce
Články : |
|
|
|
|
|
|
|
|