Odleptání zalomeného šroubu

10.02.2017

     Předem mého skromného spisovatelského počinu přijměte fakt, že postup, který popisuji je jistě spoustě lidí dobře znám a s úspěchem jej používají. Ovšem je i druhá skupina, do které jsem před časem patřil i já. Tito stojí nešťastně nad zalomeným šroubem (kolikrát  na nepřístupném místě) s minimem znalostí a minimem vybavení. Byl jsem vyzván, abych nějaký miničlánek na toto téma vyplodil a tak nyní konečně činím.
   Popisovaná metoda funguje pozor pouze na ocelové šrouby, závitníky atd. v hliníkovém, duralovém materiálu. Při leptání je třeba zajistit bezpečnost. Zajistit dostatečné větrání,  před potřísněním chránit nejen okolí, ale i svoje tělo a zrak. Leptání se provádí kyselinou dusičnou
 (HNO3). Většinou se podaří sehnat koncentrovanou
kyselinu 65%, která bohužel v této koncentraci železo pasivuje, ale neleptá (nebo jen velmi mírně). To znamená, že na dostupném povrchu železa vytvoří neprostupnou vrstvičku oxidu a reakce přestane probíhat. Naopak hodně zředěná kyselina naleptává i hliník.
   Pro naši práci musíme kyselinu zředit asi na 30%, tedy cca poloviční koncentraci. Já jsem si vždy ředil jen minimální množství, které jsem momentálně potřeboval. Většinou jsem si odměřil injekční stříkačkou požadované množství vody do plastového kelímku a stejné množství kyseliny jsem po kapkách pomalu a opatrně přidával. Vždy je nutno lít kyselinu do vody, nikdy ne naopak. Je to proto, aby se při ředění kyselina chladila vodou. Takto máme připravenou leptací směs.
   Pokud okolní prostor zalomeného šroubu dovolí, je nejlepší vzít víčko od PET lahve, provrtat jej průměrem dle otvoru se zbytkem šroubu a víčko hladkou stranou nalepit např. silikonem nad otvor se zalomeným šroubem (bohužel foto nemám). Vznikne tak malý rezervoár pro kyselinu. Po vytvrzení silikonu do víčka nalijeme leptací směs, která skrz vyvrtaný otvor proteče na šroub. Probíhající reakci poznáme podle bublající kyseliny. Leptání se dá výrazně urychlit zahřátím kyseliny i okolního materiálu na cca 60 – 80 stupňů (endotermní reakce). Pokud po nějaké době bublání ustane, je potřeba kyselinu vyměnit (popř. otvor propláchnout vodou). Většinou se odleptání povede tak, že závit svítí téměř novotou, a ani není potřeba jej protáhnout závitníkem.
foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5
   Já jsem takto úspěšně odleptal zalomený šroub (M6 cca 10 mm délky) v držáku spojkové páčky na řidítkách. Bohužel nebyla šance na řídítkách to nějak odvrtávat apod. Když se mi ho povedlo utrhnout, měl jsem již nalepený heft, namontovanou krabičku s přepínači a u Dragstara je bohužel držák spojky nasunutý zboku na řidítku a jedním šroubem stažený. Protože mám vodiče tažené vnitřkem řídítek a vycházejí ven až za tímto držákem, při představě demontáže se mi rosilo čelo.
   Další úspěšné odleptání šroubu bylo po zásahu „mechanika“ v servisu na skútru manželky - po cca dvou kilometrech jízdy padla rána a nedotažený šroub v brzdovém kotouči se urazil o brzdovou paknu těsně pod hlavou  (viz fotky, omluvte kvalitu - mobil). Tady to již bylo na delší dobu, protože podle originálního šroubu zůstalo v závitu cca 20 mm železa. Ale jak je vidět, podařilo se.
   Zatím poslední „nejdrsnější“ zkušenost byla odleptání asi poloviny závitníku M6 z funkčního motodoplňku pro dobrého kamaráda. Tady to již trvalo dosti dlouho, ale neměl jsem čas nahřívat, a tak jsem vždy jen vyměnil kyselinu. I závitník se nakonec po delší době úspěšně povedl odleptat.
   Nejsem chemik, tak se chemikům omlouvám za případné nepřesnosti. Nejsem autorem tohoto postupu, jen jsem zde sepsal na jedno místo osobně vyzkoušené informace posbírané z různých míst a zdrojů. Na závěr doufám, že tento postup budete potřebovat co nejméně.
  Deyvid
foto : autor článku

    zde je na mne spojení

 Zpět do sekce : radíme si :

 

volací SKYPE znak :

Deyvid_ST

   +420 603 932559

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 
   
       
zdendam (rychnov-city.cz) 10.02.2017 08:50
Dobrý tip. Nejsem chemik, tak promiň laickou otázku: ta kyselina reaguje jen s tou ocelí a hliník neleptá? (no asi ne, jinak bys to nedělal). Nemohl by dát poznámku někdo, kdo chemii rozumí? Dík
Deyvid (upcbroadband.cz) 10.02.2017 13:58
Ahoj, no kdyby leptala i hliník, bylo by to k ničemu. V popsané koncentraci naopak hliník pasivuje. Taky nejsem chemik, ale v elektronice pro leptání plošných spojů atd. dost chemii využívám a tohle opravdu funguje. Teď jsem ještě lovil na internetu a pro ilustraci jsem našel následující fotky, snad mně majitel neutluče, že sem dám odkaz: http://kolecko10.rajce.idnes.cz/2012-05-16_zalomeny_sroub/
Dann (72.100) 13.02.2017 07:31
Výborné info !!! Neznal jsem a snad ani nebudu muset použít ... :-)
Standa (uvt.cz) 14.02.2017 18:43
také jsem neznal, díky ;-)
chemik (iol.cz) 15.02.2017 14:33
Dusičnou použijte pokud možno v co nejvyšší koncentraci, std. se prodává 65% a pokud je přístup s 2% příměsí tenzidu, inhibitoru 29, a nebo alespoň Jar. Dusičná se vyrábí a přepravuje v Al tancích a cisternách.
Deyvid (tst.cz) 15.02.2017 15:14
Ahoj, zajímalo by mne tedy, jak je to s tou pasivací železa u koncentrované kyseliny, když píšeš použít co nejvyšší. Hledal jsem teď na webu a všude píšou o tom, že koncentrovaná kyselina železo pasivuje (vytváří na povrchu vrstvičku oxidu, která kyselinu dál k železu nepustí). Nikde to nepíšou naopak. Můžu v práci ještě zajít za chemikama. Jinak odkaz na web např. zde: https://xantina.hyperlink.cz/redox/hno3_kovy.html Mimo jiné jsem to jednou zkusil s tou 65% a šroub nahoře zčernal a nic se nedělo. Až po pracném očištění a "porýpání" černé vrstvy až na kov po nalití zředěné kyseliny začalo leptání. Ale třeba se v něčem pletu.
Jirka z Brna (nbox.cz) 04.08.2018 11:06
Nechal jsem koncentraci, dle návodu 30% - koupil jsem v zahradnictví "prostředek na snížení pH - 38% HNO3" naředil a výsledky vynikající: - zalomený šteft v hliníkové hlavě - zalomený odvzdušňovací šroub v hliníkové přírubě Děkuji moc za tento článek, který mi opravdu hodně moc pomohl. Kdybych to věděl dříve, ušetřil bych si spousty problémů :-)
karavanista (254.249) 08.09.2018 21:58
Funguje výborně.Vyžíral jsem 5x zalomenou 6ku bez ohrevu a zadva dny bylo vyřeseno. koupena kyselina 65%,na netu nalezen odkaz na výpočet ředění-http://labo.cz/mft/koncentrace.php?offline=ano naředěno na 30%. rano a odpoledne jak jsem sel a vracel se do práce výměna kysleiny a take před spaním.Děkuji tímto autorovi.
Martin (rychlydrat.cz) 29.09.2018 18:01
Ahoj zeptal bych se Jirky z Brna jakym pomerem udela z 38% 30% kyselinu.... diky
Milan (tanet.cz) 08.10.2018 15:04
Dá se koupit i KYSELINA DUSIČNÁ PH MÍNUS běžně v zahradnictví Tou to půjde taky ? a bez tedy ředění ? na vyleptání závitníku v hlavě. Díky
Karavanista (254.248) 20.11.2018 20:06
vy neumíte číst? V mém přízpěvku je vše jasně napsáno.budu ted leptat vstřik z hlavy motoru auta...jsem na to zvědav.
Jarek (212.62) 12.01.2019 21:47
Ahoj, bohužel nikde nikdo nepíšete časy jak dlouho to trvá a množství. Ta šestka 10mm, trvala půl hodiny, dva dny, nebo měsíc? A spotřeboval jsi na to 10 ml nebo 100 ml nebo půl litru a jak často jsi měnil tu kyselinu. Díky za info ;-)
karavanista (254.248) 22.01.2019 20:21
Jarek-mam tel 704 46 00 97 tak klidne zavolej.
karavanista (254.248) 22.01.2019 20:25
Jinak cas je dost zavysli na teplote..za cca 3 dny byly pryč.Ráno novy roztok kdyz jsem sel do prace,odpoledne nový když jsem přišel-do večera jsem u toho zapnul ohrev a večer před spanim zas nový roztok. na 6 šroubu cca 200-300 ml??
Jakub (dtvm.cz) 07.04.2020 11:57
Ahoj, povedlo se mi ukroutit spodní šroub výfuku předního válce M8 na introšovi a tak jsem koupil v zahradnictví zmíněnou kyselinu, naředil ji poměrem 1:3 na 30% a jal se leptat. Prováděl jsem bez vyndaného motoru přímo na mašině a jak asi víte závit výfuku předního válce je orientovaný šikmo dolů, takže jsem musel nejdříve odvrtat šestkou vrtákem ze šroubu co nejvíc materiálu. Následně jsem ohnul průchozí PVC trubičku z uchošťouchu a zasunul ji až ke konci otvoru (jako odvzdušnění). Konec části trčící z otvoru musí být nad zamýšlenou hladinou kyseliny, aby nevytekla. Dále jsem vysvlíkl cca 10cm silnější měděný drát z bužírky a tuto jsem jako přívod kyseliny společně s odvzdušněním zatmelil mamutem k přírubě válce. Jako stříkačku pro dávkování kyseliny jsem použil tu z balení Stoptussinu a zvětšil v ní otvor přesně dle bužírky. Do otvoru jsem pak napustil kyselinu a čekal s doplňováním kyseliny cca týden. Po odkrytování mi na začátku závitu zůstávalo ještě kousek materiálu ze šroubu – asi jsem měl pokryto mamutem a nedostala se tam kyselina (zbytek závitu až po dno byl krásně čistý) a tak jsem operaci zopakoval další týden. Po druhém odkrytování jsem však zjistil, že kyselina sežrala i prvně krásně vyčištěný závit! Kyselina pasivuje blok motoru pouze krátkodobě. Při delším účinku sežere i blok motoru! Proto důrazně doporučuji před leptáním odvrtat co se dá ze zalomeného šroubu a nechat kyselinu v otvoru pouze nejkratší možnou dobu. Mě již zbývá jen závitová vložka Helicoil, ale to bude zásah do hlavy válce, což jsem nechtěl. Kyselina je dobrý nástroj, ale hodí se spíše na otvory do kterých je v průběhu procesu vidět.
Marek (cas.cz) 18.05.2020 18:30
@Jakub: Nedodržel s ty poměry. Pokud naředíš kyselinu ze zahradnictví v poměru 1:3 dostaneš kyselinu zhruba 9%, protože ta ze zahradnictví je už naředěná na 38%. Tato slabší kyselina už hliník nepasivuje, ale rozežírá! Abys dostal 30% kyselinu, měl bys přilít 1 litr toho zahradnického koktejlu do 324 ml vody (jestli dobře počítám). Tedy měl bys lít kyselinu do vody, aby se ti to moc nezahřálo a nezačala ti ta voda vařit a prskat. A to nejsem žádný chemik, jen jsem oprášil, co si pamatuju ze střední školy.
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser