zdendam (rychnov-city.cz) 10.02.2017 08:50 Dobrý tip. Nejsem chemik, tak promiň laickou otázku: ta kyselina reaguje jen s tou ocelí a hliník neleptá? (no asi ne, jinak bys to nedělal). Nemohl by dát poznámku někdo, kdo chemii rozumí? Dík Deyvid (upcbroadband.cz) 10.02.2017 13:58 Ahoj, no kdyby leptala i hliník, bylo by to k ničemu. V popsané koncentraci naopak hliník pasivuje. Taky nejsem chemik, ale v elektronice pro leptání plošných spojů atd. dost chemii využívám a tohle opravdu funguje. Teď jsem ještě lovil na internetu a pro ilustraci jsem našel následující fotky, snad mně majitel neutluče, že sem dám odkaz: http://kolecko10.rajce.idnes.cz/2012-05-16_zalomeny_sroub/ Dann (72.100) 13.02.2017 07:31 Výborné info !!! Neznal jsem a snad ani nebudu muset použít ... :-) Standa (uvt.cz) 14.02.2017 18:43 také jsem neznal, díky ;-) chemik (iol.cz) 15.02.2017 14:33 Dusičnou použijte pokud možno v co nejvyšší koncentraci, std. se prodává 65% a pokud je přístup s 2% příměsí tenzidu, inhibitoru 29, a nebo alespoň Jar. Dusičná se vyrábí a přepravuje v Al tancích a cisternách. Deyvid (tst.cz) 15.02.2017 15:14 Ahoj, zajímalo by mne tedy, jak je to s tou pasivací železa u koncentrované kyseliny, když píšeš použít co nejvyšší. Hledal jsem teď na webu a všude píšou o tom, že koncentrovaná kyselina železo pasivuje (vytváří na povrchu vrstvičku oxidu, která kyselinu dál k železu nepustí). Nikde to nepíšou naopak. Můžu v práci ještě zajít za chemikama. Jinak odkaz na web např. zde: https://xantina.hyperlink.cz/redox/hno3_kovy.html Mimo jiné jsem to jednou zkusil s tou 65% a šroub nahoře zčernal a nic se nedělo. Až po pracném očištění a "porýpání" černé vrstvy až na kov po nalití zředěné kyseliny začalo leptání. Ale třeba se v něčem pletu. Jirka z Brna (nbox.cz) 04.08.2018 11:06 Nechal jsem koncentraci, dle návodu 30% - koupil jsem v zahradnictví "prostředek na snížení pH - 38% HNO3" naředil a výsledky vynikající: - zalomený šteft v hliníkové hlavě - zalomený odvzdušňovací šroub v hliníkové přírubě Děkuji moc za tento článek, který mi opravdu hodně moc pomohl. Kdybych to věděl dříve, ušetřil bych si spousty problémů :-) karavanista (254.249) 08.09.2018 21:58 Funguje výborně.Vyžíral jsem 5x zalomenou 6ku bez ohrevu a zadva dny bylo vyřeseno. koupena kyselina 65%,na netu nalezen odkaz na výpočet ředění-http://labo.cz/mft/koncentrace.php?offline=ano naředěno na 30%. rano a odpoledne jak jsem sel a vracel se do práce výměna kysleiny a take před spaním.Děkuji tímto autorovi. Martin (rychlydrat.cz) 29.09.2018 18:01 Ahoj zeptal bych se Jirky z Brna jakym pomerem udela z 38% 30% kyselinu.... diky Milan (tanet.cz) 08.10.2018 15:04 Dá se koupit i KYSELINA DUSIČNÁ PH MÍNUS běžně v zahradnictví Tou to půjde taky ? a bez tedy ředění ? na vyleptání závitníku v hlavě. Díky Karavanista (254.248) 20.11.2018 20:06 vy neumíte číst? V mém přízpěvku je vše jasně napsáno.budu ted leptat vstřik z hlavy motoru auta...jsem na to zvědav. Jarek (212.62) 12.01.2019 21:47 Ahoj, bohužel nikde nikdo nepíšete časy jak dlouho to trvá a množství. Ta šestka 10mm, trvala půl hodiny, dva dny, nebo měsíc? A spotřeboval jsi na to 10 ml nebo 100 ml nebo půl litru a jak často jsi měnil tu kyselinu. Díky za info ;-) karavanista (254.248) 22.01.2019 20:21 Jarek-mam tel 704 46 00 97 tak klidne zavolej. karavanista (254.248) 22.01.2019 20:25 Jinak cas je dost zavysli na teplote..za cca 3 dny byly pryč.Ráno novy roztok kdyz jsem sel do prace,odpoledne nový když jsem přišel-do večera jsem u toho zapnul ohrev a večer před spanim zas nový roztok. na 6 šroubu cca 200-300 ml?? Jakub (dtvm.cz) 07.04.2020 11:57 Ahoj, povedlo se mi ukroutit spodní šroub výfuku předního válce M8 na introšovi a tak jsem koupil v zahradnictví zmíněnou kyselinu, naředil ji poměrem 1:3 na 30% a jal se leptat. Prováděl jsem bez vyndaného motoru přímo na mašině a jak asi víte závit výfuku předního válce je orientovaný šikmo dolů, takže jsem musel nejdříve odvrtat šestkou vrtákem ze šroubu co nejvíc materiálu. Následně jsem ohnul průchozí PVC trubičku z uchošťouchu a zasunul ji až ke konci otvoru (jako odvzdušnění). Konec části trčící z otvoru musí být nad zamýšlenou hladinou kyseliny, aby nevytekla. Dále jsem vysvlíkl cca 10cm silnější měděný drát z bužírky a tuto jsem jako přívod kyseliny společně s odvzdušněním zatmelil mamutem k přírubě válce. Jako stříkačku pro dávkování kyseliny jsem použil tu z balení Stoptussinu a zvětšil v ní otvor přesně dle bužírky. Do otvoru jsem pak napustil kyselinu a čekal s doplňováním kyseliny cca týden. Po odkrytování mi na začátku závitu zůstávalo ještě kousek materiálu ze šroubu – asi jsem měl pokryto mamutem a nedostala se tam kyselina (zbytek závitu až po dno byl krásně čistý) a tak jsem operaci zopakoval další týden. Po druhém odkrytování jsem však zjistil, že kyselina sežrala i prvně krásně vyčištěný závit! Kyselina pasivuje blok motoru pouze krátkodobě. Při delším účinku sežere i blok motoru! Proto důrazně doporučuji před leptáním odvrtat co se dá ze zalomeného šroubu a nechat kyselinu v otvoru pouze nejkratší možnou dobu. Mě již zbývá jen závitová vložka Helicoil, ale to bude zásah do hlavy válce, což jsem nechtěl. Kyselina je dobrý nástroj, ale hodí se spíše na otvory do kterých je v průběhu procesu vidět. Marek (cas.cz) 18.05.2020 18:30 @Jakub: Nedodržel s ty poměry. Pokud naředíš kyselinu ze zahradnictví v poměru 1:3 dostaneš kyselinu zhruba 9%, protože ta ze zahradnictví je už naředěná na 38%. Tato slabší kyselina už hliník nepasivuje, ale rozežírá! Abys dostal 30% kyselinu, měl bys přilít 1 litr toho zahradnického koktejlu do 324 ml vody (jestli dobře počítám). Tedy měl bys lít kyselinu do vody, aby se ti to moc nezahřálo a nezačala ti ta voda vařit a prskat. A to nejsem žádný chemik, jen jsem oprášil, co si pamatuju ze střední školy. |
||
zpět na úplný začátek WEBu |
||
Chopper a cruiser |