Tom (bluetone.cz) 12.01.2009 10:11 Zdravím. Moc pěkný článek. Zajímalo by mě, jaký je rozdíl mezi Optimate 3SP a Optimate 4 a zda se dá touto nabíječkou nabíjet i 55 Ah baterie. Děkuji a jen tak dál.
Tom
Tom (bluetone.cz) 12.01.2009 10:16 Tak jsem odpovědi našel v předešlém článku od Generála - super - díky moc. Tom
HONZA (iol.cz) 12.01.2009 20:51 Mám nabíječku Tronic H - 3056 je vhodná na nabíjení gelových baterií, dík.
HONZA
Marconi (eurotel.cz) 12.01.2009 22:06 Ahoj Honzo, nevím, zda je to konstatování či otázka. Pokud otázka, pak nemohu kvalifikovaně odpověď, tu nabíječku neznám. Dle strohých informací, které vím, je nabíječ deklarován i pro gelové baterie. Však zdá se, že nabíječ pracuje s napětím jen 13,8V (max. dobíjecí proud 600 mA - jeho velikost závisí na stupni vybití a kapacitě, resp. přesněji, vnitřním odporu akumulátoru). Z toho usuzuji, že se jedná spíše o udržovací nabíjení, než o plnohodnotné nabíjení vybitých akumulátorů. Nevím jaké je nabíjecí schema přístroje, ale 13,8V je poněkud málo pro účinnou desulfataci vybitého akumulátoru ať už jakékoliv koncepce. Pokud dojde k hlubšímu vybití baterie, pak tento nabíječ si s tím neporadí. Možná jen nemám k dispozici kompletní údaje. Vycházím z tohoto zdroje: http://62.75.219.232/future-p29h23s28-Tronic-H-3056-Batter.html?sid=g Takže tak...
HONZA (iol.cz) 13.01.2009 21:12 Díky za odpověď. HONZA
PAVEL (iol.cz) 21.01.2009 10:37 chtěl bych koupit nabíječku typ mva 1200-ad mohl bych dostat nějaké doporučení zda koupit nebo ne a co je to za výrobek zda je možno nabíjet normální baterie a nebo i gelovky , prostě jestli je vhodná na motobaterii gelovku , díky za odpověď, PAVEL.P.
Marconi (eurotel.cz) 21.01.2009 18:11 Ahoj Pavle, uff, s dotazama na nabíječky mi dáváte :))) Jako pro Honzu - nemám praktickou zkušenost s touto nabíječkou, údaje o ní jsou tak skromné, že vlastně skoro žádné... Ale zkusím to. Nabíječka je deklarována pro akumulátory 2, 6 nebo 12V (zvolí se přepínačem). Všímejme si dále jen napětí 12V. Výstupní proud max. 0,6A, na štítku nabíječky je uvedeno mimo jiné OUPUT = 13,8V. Díval jsem se i na skromný manuál, kde se však nedozvíme nic pořádného, jen že nabíjecí proud 0,6A se při nabíjení rychle sníží, že nabíjet máme při teplotě 20 až 25 stupňů, a pak upozornění, že abychom předešli poruchám, máme se ujistit, že není akumulátor zcela vybitý. Takže to shrňme. Z těch několika údajů můžeme odvodit, že se jedná o nabíjení konstantním napětím 13,8V. Tedy jedná se spíše o udržovací nabíjení, než o plnohodnotné nabíjení vedoucí k účinné desulfataci. Hluboko vybitý akumulátor tato nabíječka nezvládne. Za 700,- Kč trochu málo muziky. Na gelovku ji použít můžeš a samozřejmě, lepší toto než nic. Však raději doporučuji dobíjet častěji, než jednou či 2 x za zimu. Prostě nabitý akumulátor nechat během odstávky na nabíječce tak na půl dne či celý den (třeba běhěm noci) cca v intervalu 1 x za 14 dnů, ať udržuješ akumulátor stále plně nabitý - prostě cílem je, ať se akumulátor samovybíjením hlouběji nevybije, neboť tímto přístrojem ho pak rozhodně nenabiješ na 100%. Nebo si můžeš říci, baterku mám OK, to jedno nedostatečné nabití jí nepoloží a kašlat na to... ale myslím, že je škoda trápit baterku za 3000,- a nedat jí, co potřebuje.
Milan (iol.cz) 11.02.2009 12:06 Tak jsem si nabíječku koupil, zapojil na aku a v podstatě je to vše bez dalších mých zásahů a dle kontrolních led diod jsem dle návodu zjistil co a kdy dělá a jak nabíjí, nicméně jedinné co jsem nevyčetl je to, jak poznám, že baterka je nabitá a nabíječka je v pátém stupni v režimu udržování? Mám dvě motorky a chci ji zapojit i na druhou baterku, ale nechci ji zatím sundávat dřív, než bude první baterka dobita co možná na "100%" stav. Zatím ji mám zapojenou od včerejška cca 12hod. Za přípanou odpověď předem díky. Milan
Marconi (eurotel.cz) 16.02.2009 15:28 Ahoj Milane, Manuál Optimate se moc nepovedl. Nevím, kdo to překládal. Ale k nabíjení. Optimate, protože má vlastní udržovací režim, nemá vlastně žádný „finální“ indikátor, že je nabíjení ukončené. Ono vlastně pokračuje i po nabití, jen omezeným napětím, jež zajistí nepatrný dobíjecí proud. To je to udržovací (konzervační) nabíjení. Ale informaci o nabití přeci jen máš a to díky indikátoru TEST na nabíječce vpravo. Je-li akumulátor nabit, je v dobré kondici, svítí na nabíječce vlastně již jen zelená kontrolka vpravo, indikující plné nabití baterie (nepočítám zelenou kontrolku vlevo, indikující, že je nabíječ v síti - 220V). Musí svítit trvale. Pokud bliká, probíhá test baterie – ověřuje se schopnost udržení podaného náboje. Počkej až test proběhne (bude to trvat nejvýše 30 minut, pokud jsi to zachytil na počátku testování), pak by se měla, pokud je baterie nabitá, rozsvítit zelené kontrolka trvale. V procesu nabíjení svítí cca tyto indikátory:
- Po zapojení nabíjení může chvilku (max. 2 hodiny) svítit oranžový indikátor vlevo dole. U baterie v dobré kondici tento indikátor jen krátce problikne (svítí jen pár vteřin).
- Pak probíhá nabíjení, jež indikuje trvale svítící žlutá kontrolka vpravo dole; pokud tato konrolká bliká, ověřuje se stav nabití. V průběhu nabíjení pak svítí některý ze tří žlutých indikátorů uprostřed, jež značí cca rozsah (max. hladinu) protékajícího dobíjecího proudu.
- Je-li nabíjení ukončeno, provede se test akumulátoru a na základě výsledku testu se trvale rozsvítí některý z indikátorů (během testu indikátor bliká) vpravo nahoře. U dobré, plně nabité baterie se rozsvítí zelený indikátor. Pokud svítí žlutá se zelenou, nebo dokonce jen žlutá, pak se akumulátor velmi pravděpodobně blíží ke konci své životnosti. Červená se žlutou, nebo jen červená znamená již špatný akumulátor.
Takže pokud nesvítí ani indikátor vlevo dole, ani vpravo dole a trvale svítí zelený indikátor vpravo nahoře, je baterie nabitá a v dobré kondici. Můžeš jí odpojit, nebo jí klidně nechat ještě na nabíječce – bude v režimu udržovacího nabíjení.
Scorpion_69 (commerzbank.com) 20.10.2009 14:34 Zdravim vsechny ..., chci jen potvrdit ... Tahle nabijecka nema chybu . Koupil jsem ji pred dvema tydny a akumulator Yuasa chrochta blahem ... :-)
Tom (vvs-pv.cz) 02.11.2009 14:03 Zdravím, mám dotaz ohledně doby nabíjení.V návodu je uvedeno, že po 48hod.dojde automaticky k ukončení nabíjení z důvodu bezpečnosti, pak tedy nechápu, jak baterku můžu dlouhodobě udržovat v nabitém stavu, díky trvalému připojení k optimate4.Děkuji za odpověď
Jim (154.132) 02.11.2009 14:42 To Tom - Optimate 4 trvale nenabíjí, jen pořád kontroluje baterku, jak je nabitá a v případě potřeby ji pošťouchne nabíjením do plného nabití, to omezení na 48 hodin je jen když se baterka nabíjí trvalým proudem furt pryč, tedy když baterka není schopna se nabít na plnou kapacitu a je tím pádem pravděpodobně vadná, u dobré baterky se tohle omezení prostě uplatnit nemůže
Tom (acvyskov.cz) 02.11.2009 18:31 Hmm, tak díky za odpověď a pokud chápu dobře, tak např. trvalé připojení díky DIN 12V zástrčce do zásuvky u moto. je možné, při čemž dochází k testování baterie a následnému přísunu nízkého proudu, pokud tedy není nabito na 100% a pokud je nabito, tak se jen pořád testuje a nedochází k přebíjení?Tohle je dotaz na motocyklové baterie, je to stejne i u automobilních .Děkuji a s přáním hezkého dne
Jim (154.132) 02.11.2009 19:58 Ano, chápeš to dobře. Baterka jak baterka, čím větší kapacita, tím déle se nabíjí, jinak je tady v sekci články moc pěkný článek od Marconiho. Měj se fine a někdy na cestě.
Jarda (28.155) 19.01.2010 17:37 Čau, potřebuju poradit. Dnes jsem koupil Optimate 4. Vyndal jsem MF baterku z motorky kde skoro tři měsíce stála ve studené garáži. Motorka dnes normálně startovala. Baterka jse stará asi 8 měsíců. Baterku jsem vyndal a připojil na Optimate, problikla červená v levo dole, pak svítila oranžová v pravo dole a dobíjelo 0,8 uprostřed, pak začalo dobíjení problikávat. Nakonec se spustil test - začala blikat zelená, asi po pul hodine blikání zelená svítí ale navíc svítí i oranžová 0,2 AMPS - po asi 30 min. opět bliká pouze zelená a takto se to střídá. Jestli dobře chápu manual tak pokud svítí zelená a některá z oranžovích uprostřed je poroblém s baterkou. Ta je ale dobře funkční. Mám se znepokojovat, nebo co mám dělat. Díky za nějakou radu
Dingo (ji.cz) 20.01.2010 17:14 Pánové, jen vás upozorním, pokud si myslíte, že tato nabíječka umí desulfataci, tak vás sklamu - NEUMÍ.
Generál (cservis.cz) 23.01.2010 12:48 TO - Dingo : proces ÚPLNÉ a 100% desulfatace je záležitostí laboratorní při použití přístrojů jejichž cena se pohybuje v řádech statisíců. Přesto OptiMate 4 dokáže sulfatací zasažený akumulátor oživit a také mu z velké části vrátit kapacitu což výrobce této nabíječky - tedy OptiMate 4 dokládá celou řadou argumentů a testu. Je tedy dost neseriozní udělat ničím nepodložený výkřik do tmy - který tvůj příspěvek (bez urážky) bezesporu je.... Máš li však pro svá tvrzení pádné argumenty velice rád ti poskytnu (stejně jako komukoli jinému) prosto k zveřejnění samostatného článku kde tyto své argumenty budeš moci podložit pádnými důkazy - pokud tak neuděláš nelze tvůj příspěvek brát skutečně jinak nežli - jak již bylo uvedeno....
Generál (cservis.cz) 23.01.2010 12:59 To - Jarda : pokud dojde při nabíjení k věci kterou popisuješ je to pravděpodobně z důvod, že AKU ještě není 100% schopné udržet stav nabití a tak po retenci napětí dochází k opětovnému nabíjení proto u takto se "chovajícího" AKU doporučuji následující : nechat akumulátor připojen na delší dobu s tím, že po cca 48 hodinách OptiMate 4 nakrátko vytáhneš ze zásuvky (restartuješ tím program nabíjení). Toto opakuj několikrát a pokud je akumulátor OK tak ve finále musí svítit (případně blikat) pouze zelená dioda vpravo nahoře.
Dingo (ji.cz) 24.01.2010 22:11 Není to výkřik do tmy, kdo zná proces desulfatace a jak porobíhá a tedy jak dosáhnout desulfatačního procesu při nabíjení, tak po přečtení návodu a zkouknutí dodaných grafů prohlásí to samé co já - skutečnou desulfataci to neumí.
Dingo (ji.cz) 24.01.2010 22:14 A neboj, toto není jedinná nabíječka, která se funkcí desulfatace honosí přestože ji ve skutečnosti neumí.
Marconi (eurotel.cz) 27.02.2010 18:14 Ahoj pánové, po delší době jsem zabloudil pod můj článek a zjistil, že zde proběhla určitá diskuze na téma desulfatace. To tajemné slovo jen popisuje proces redukce síranu olovnatého, který v akumulátoru vzniká vždy při vybíjení – při nabíjení se opět redukuje. Tvorba sulfátů na deskách akumulátoru snižuje jeho kapacitu, ale i životnost. Je-li akumulátor plně sulfatovaný (místo elektrolytu obsahuje prakticky již jen vodu), je proces jeho oživení běžnými prostředky nemožný.
Takže ano, je-li akumulátor více sulfatován, pak nabíječka, jež tento stav dokáže rozpoznat, si s akumulátorem dokáže do určité míry poradit. Nastaví vyšší nabíjecí napětí, čímž dosáhne i opdovídajícího dobíjecího proudu a tedy účinného rozpuštění síranu olovnatého – koncentrace akumulátorové kyseliny v průběhu nabíjení vzrůstá až do znaků plného nabití. Tehdy jsou veškeré sulfáty již rozpuštěny, akumulátorová kyselina má maximální koncentraci. Jiný stav nastane, pokud akumulátor dostáváme často do stavu hlubokého vybití – pak může dojít k situaci, že k plné desulfataci již neodjde, neboť sulfáty se při vybíjení přednostně váží na již vytvořené krystalky síranu olovnatého. Při nabíjení se síran olovnatý rozpouští poměrně rovnoměrně a tam, kde se při hlubokém vybití vytvořily velké krystaly síranu, zůstane i po nabití jejich zbytek. Akumulátor se pak tváří jako plně nabitý, však na deskách přesto zůstaly zbytky sufátu olova. Důsledkem je mimo jiné jeho snížená kapacita (reakce se účastní méně aktivní plochy elektrod).
K desulfataci tedy dochází při každém nabíjení. Pokud by nedocházelo, pak by se z akumulátoru stal článek k jednorázovému užití. Jenže při hlubším vybití, již nestačí běžné hladiny nabízejích napětí - akumulátor má velký vnitřní odpor. Lepší nabíječky si s tímto problémem dokáží poradit. Například zde diskutovaná Optimate 4 - proto hovoří o tom, že mají desulfatační režim. Pokud je však akumulátor zcela vybit, tedy plně sulfatovaný, je nám jakákoliv nabíječka již k ničemu. Akumulátor obsahuje prakticky jen vodu, není k dispozici žádná aktivní plocha elektrod, jež by mohla reagovat na nabíjení a mohl by se spustit redukční proces.
Takže tvrzení Dinga: „Pánové, jen vás upozorním, pokud si myslíte, že tato nabíječka umí desulfataci, tak vás sklamu – NEUMÍ“ je, tak jak bylo Dingem vyřčeno, nepravdivé. Však chápu, co tím Dingo chtěl říci, že totiž plně vybitý, tedy plně sulfatovaný akumulátor, Optimate 4 nevzkřísí, a to je pravda. Dodám však, že ani žádný jiný nabíječ, jež je nám dostupný na trhu. Plně vybitý akumulátor je však extrém, asi jako zamrzlé topení, nebo voodvod. To se prostě stát nesmí. Někdy se však stane, že se akumulátor technickou závadou na dobíjecí soustavě motocyklu dostane do stavu hlubokého vybití a tam nám Optimate 4 pomůže dostat akumulátor do slušné kondice, což řada levných nabíječek nedokáže a dokonce si s takovým stavem mnohdy vůbec neporadí. Akumulátor je pro ně zničený a již nepoužitelný.
Marconi (eurotel.cz) 27.02.2010 19:07 Ještě pro Jardu - manuál je hodně zmatečný, o kontrolkách jsem psal už výše před rokem, jinak co popisuješ, nesignalizuje problém a akumulátorem, ale naopak jeho dobrou kondici o čemž svědčí svit zelené kontrolky vpravo nahoře. Že zároveň svítí oranžová 0,2 Amp uprostřed jen signalizuje, že probíhá udržovací nabíjení. Neznepokojuj se údajem 0,2 Amp - tato kontrolka jen říká, že dobíjecí proud je max. 0,2 A (může být ale třeba jen 30 mA a stejně tato kontrolka svítí). Blikání znamená testování a pak nabíječka přechází (u dobré baterie) k udržovacímu nabíjení... Optimate 4 tak můžeš nechat zapojenu na akumulátoru i delší dobu bez rizika přebíjení.
Dingo (ji.cz) 21.03.2010 13:04 Optimate prostě SKUTEČNOU DESULFATACI NEUMÍ. tečka Nebo mi dej důkaz, že při nabíjecím procesu prokládá nabíjecí pulsy pulsama "vybíjecíma".
A když hovořím o desulfataci, tak myslím skutečně postižený akumulátor, jak jsi psal: " Pokud je však akumulátor zcela vybit, tedy plně sulfatovaný, je nám jakákoliv nabíječka již k ničemu." Tak takto sulfatovaný aku, takový aku je jak je známo občas se o tom někdo musí přesvědčit, když nevěří. Že snaha takovýto aku oživit SKUTEČNOU desufatační nabíječkou sice mnohdy je nepatrně úspěšná, ale k ničemu, plnou kapacitu již nikdy mít nebude a zisk pár ampérhodin není adekvátní času u toho stráveným a energii tomu věnované.
A toto "K desulfataci tedy dochází při každém nabíjení. Pokud by nedocházelo, pak by se z akumulátoru stal článek k jednorázovému užití." s tím souhlasím protože tohle umí kdejaká nabíječka, vlastně všechny nabíječky, kdyby ne, tak na to už jsi odpověděl "pak by se z akumulátoru stal článek k jednorázovému užití".
Optimate prostě není žádnej zázrak(zázračná všespasitelná nabíječka) techniky, je to běžná procesorem řízená nabíječka - pro pohodlí uživatele. Skutečnou desulfataci neumí - neprokládá kladné nabíjecí pulsy zápornýma. Což ostatně platí pro většinu nabíječek.
matej (56.166) 03.04.2012 20:59 Skutečná desulfatace?
http://wiki.mypower.cz/desulfatace
|