|
Jak s dovozy? |
21.02.2008 |
|
|
|
|
|
Protože stále dostávám dost
otázek spojených s dovozem různých vozidel ze zahraničí a odpovědi na toto
téma jsou delší, než na příspěvek ve fóru , rozhodl jsem se to napsat do
samostatného článku a všechno . Popíšu situaci tak , jak je ze zákona , i
když sám vím , že jsou dost časté případy , které se od přepsaného někdy i
hodně liší . |
|
Dříve u nás platila tzv osmiletá lhůta.
Znamenalo to , že mezi první registrací vozidla (ne jeho výrobou), ale
prvním zaregistrováním novým majitelem , a vystavením JCD (jednotné celní
deklarace) na hranicích , kdy vozidlo překračovalo naši státní hranici už
koupené Českým občanem, nesměla uběhnout delší doba, než 8 let. Přesně |
|
|
na den, jeden jediný den. Čekala li odtahovka s autem ve
frontě na hranici a dostala se na řadu až po půlnoci, mohlo to mít po finanční stránce tragické
následky. Logiku tohoto zákona nechme stranou . Při jeho obhajobě neobstojí
ani oblíbené rčení „ abychom nebyli vrakovištěm Evropy „ . Docházelo pak k
situacím , kdy vozidlo , které třeba stálo rok ve výkladní skříni autosalonu
a teprve pak bylo prodáno a zaregistrováno , bylo u nás možné přihlásit a
jiné , o půl roku mladší , třeba i modernější , které bylo prodáno brzo po
vyrobení, ne. Vrakovištěm Evropy jsme byli díky socialismu a zde
prodávanému sortimentu vždy a dodnes jsme se z toho ještě úplně nevyhrabali
. Můžeme se jen domnívat a dohadovat se , co vedlo naše zákonodárce k tomu ,
že tu osmiletou lhůtu nezrušili pro vozidla dovezené z jiné země EU, hned
při vstupu naší republiky do EU, jako třeba v Polsku, kde ji měli taky .
Evropská Unie znamená volný pohyb osob a zboží . A jaký je to volný pohyb ,
když v jedné části unie koupím zboží a v jiné části mi ho zakážou používat ?
Po nějaké době jsme logicky dostali z Bruselu po šlapkách a ona osmiletá
lhůta byla zrušena . Avšak pozor . Ne 100 procentně . Přesněji to vyzní ,
když to řeknu obráceně : Pro dovoz vozidel do ČR platí osmiletá lhůta
dále a neplatí pouze v případě , že je vozidlo dovezené z jiné země EU a má
prokázanou Evropskou globální homologaci , nebo alespoň Národní schválení z
některé členské země EU . A teď se zkusíme dopátrat toho , co to vlastně
znamená . |
Globální evropská homologace. To je
takové potvrzení o tom , že dané vozidlo odpovídá všem předpisům , které
byly v Evropě platné v době schvalování vozidla k provozu . Ono potvrzení se
začalo objevovat v letech kolem roku 1997 , ale třeba někteří japonští
výrobci jej uvádějí již od roku 1995 . Mají ji osobní automobily , motocykly
a traktory . Nákladní automobily ne. Jak ale tu „globálku„ zjistíme?
Bývá uvedena na výrobním štítku vozidla někde u VIN, nebo v Technickém
průkazu. Většinou však na obou místech. Mívá tuto podobu :
e1*98/56*0025*01 . Novější vozidla |
třeba e3*2001/52*0425*03 . Jistě si z toho odvodíme , že
první číslo za e je kód státu kde homologace proběhla a za první hvězdičkou
je rok homologace . Pak už jen čísla zkušeben a protokolů . V Itálii zřejmě
nemají na klávesnici počítače hvězdičku , proto vypadá stejná homologace v
Italském TP takhle : e1=98/56=0025=01 . Ještě k
automobilům dodávkového typu . Bylo li v dokladech původní osobní vozidlo
( třeba Transporter , Ducato apod ) přestavěno na nákladní ( z PKW na LKW )
, tak se případná globální homologace automaticky ruší . Auto ji prostě |
|
nemá , i když se jí třeba na výrobním štítku chlubí |
ilustrační foto |
Národní schválení. Tady pro pochopení
trošku zeširoka . Za komančů soudruzi rozhodli , že Moskvič splňuje naše
předpisy a tak ho mohla Mototechna dovážet i ve všech jeho dalších verzích.
A basta. S pádem socialismu a naším následným přibližováním se Evropskému
právnímu systému jsme zavedli kolem roku 93, tzv ZTP, neboli zétépéčka.
Zkratka znamená Základní Technické Popisy . Jsou k dispozici na Ministerstvu
dopravy, na STK a odborech dopravy. Na každém tom technickém popisu je
popsáno každé vozidlo v rozsahu našeho Technického průkazu , dnes nazývaném
Osvědčení o registraci část II , tak , jak bylo pro provoz schváleno . Takže
, máme li v TP uvedeno číslo ZTP , znamená to, že vozidlo má národní
schválení v ČR pod tím a tím číslem . Vypadá to asi takto 1234 – 12 , nebo
1234 - 12 – 12 . A v technických průkazech z jiných zemí , je to podobné . V
německých je to Allgemeine Betriebserlaubnis neboli ABE, v rakouských
Typennummer a třeba v italských, OMOLOGAZ , nebo jen OM. Nemá li to naše
vyhlédnuté vozidlo globálku , je potřeba to národní schválení opravdu
zkontrolovat , protože se může jednat o vozidlo už jednou individuálně
dovezené , nebo duplikát TP , kde se na úřadě neobtěžovali s opisem nějakých
čísel . Zbývá jen dodat , že někdy je národní schválení označeno i na
výrobním štítku .
|
|
|
|
1 a 2 : Národní schválení v
Italském TP |
5 : Německé schválení ABE na
výrobním štítku |
3 : Německé národní
schválení ABE |
6
: Globální homologace na výrobním štítku |
4 : Rakouské národní
schválení |
7 : České ZTP |
|
|
Takže , stojíme li někde v zahraničí na tom
place , nad tím vyhlídnutým starším fešákem u kterého jsme zkontrolovali z
TP tu globálku nebo schválení , nezapomeňme zkontrolovat i výrobní štítek .
Bez něj nelze vozidlo u nás přihlásit . Ne každý prodejce u nás , je ochoten
nechat vyrobit duplikát , jako náhradní díl a jestli ano , tak cena za ten
kousek plíšku nebo plastu bývá i 5000,- Kč. Tady ještě jeden pozor!
Technický průkaz k vozidlu musí být originál . Může být duplikát, ale
žádná kopie , byť notářsky ověřená . Větší cenu než kopie , má toaletní
papír . Ten aspoň neškrábe . Kupujeme li vozidlo od autorizovaného prodejce
, zkusme z něj vyrazit COC list ( Certifikat Of Conformity ) . Ten pak může
u nás ušetřit dost problémů i peněz . Požadovat ho ale po Arabáčovi v
rozpadající se maringotce je blbost . |
Vše zkontrolováno , auto nebo moto naloženo
a jedeme domů . Jen blázen by si však myslel , že teď , když se přes čáru
projede bez zastavení , má nejhorší za sebou . To každého teprve čeká .
Všechny další případné problémy jsou zaviněny tím , že máme spolu se Slováky
po Rakousku druhý nejobsáhlejší technický průkaz . Zákon ukládá , ho vyplnit
celý . A to , dost dobře , třeba podle Belgického nejde . Tam se dozvíme ,
že je k Fordu , ale už nevypátráme jestli k Focusu nebo Mondeu a najdeme VIN
. Víc z něho nevyčteme . Naproti tomu v Rakouském jsou třeba uvedeny i
ventilové vůle a když to trošku přeženu , tak i délka kličky na stahování
oken . Taky všechna potřebná data pro náš TP jsou uvedena právě v tom výše
zmíněném COC listě . Než se pustíme do dvou způsobů jakými je možno naši
ojetinu lidově řečeno „ postavit na papíry „ , ujasněme si ještě dva pojmy
hrající v našem procesu roli
|
STK : STK je orgán , který vystavuje
na základě zjištěných skutečností různé protokoly . Na STK se nic
nerozhoduje, nic neschvaluje . Jen se tam vystavují protokoly s daty , které
STK zjistí , nebo má k dispozici . Data z vozidla , technických průkazů , ze ZTP , COC
listů , z různých potvrzení od výrobců , ale třeba i z Návodů na obsluhu , |
dnes od těch co chtějí být in , nazývaných Manuály . |
|
Úředník za přepážkou na oboru dopravy.
To je ten člověk , který o všem rozhoduje . Rozhodne , zda Technický průkaz
vystaví , nebo ne a proč . Rozhodne, co mu ještě chybí (třeba ověřený
překlad TP a má na to právo) a pozor , vždy bude mít pravdu . Jsou li nad STK ještě další dva nadřízené orgány
(krajský odbor dopravy a ministerstvo), tak nad úředníkem za
přepážkou je právní vakuum . Na něj nemá ani ministerstvo . V zákonech je
prostě nějaká chyba , která se ale paradoxně nikdy nevyskytne v zákoně o
platech |
ústavních činitelů. |
ilustrační foto |
A teď dva způsoby , jakými je
možno toho našeho miláčka takzvaně , postavit na čísla. |
1 . Jednou jsem v televizi v nějakém
pořadu , zabývajícího se touto problematikou , viděl a slyšel nějakého
odpovědného člověka , který řekl , že k dovozu stačí evidenční kontrola .
Myslím , že tomu ani sám nevěřil . Není to totiž pravda . Faktem ale je , že
když máme k vozidlu doklad kde jsou uvedena všechna data potřebná pro náš TP
, jako třeba ten Rakouský TP , nebo COC list , vystaví na základě Evidenční
kontroly s kladným výsledkem úředník takzvaný čístopis TP . To je TP , kde
je z jedné strany vozidlo komplet popsáno , ale druhá strana je prázdná .
Žádný držitel , žádná RZ . Na EK se opravdu zjišťuje jenom jestli to co je
zapsané v TP je pravda i na autě . Nic víc . Staneme li se šťastnými
majiteli toho čístopisu , musíme znovu na STK na Technickou prohlídku před
registrací , ale s autem se po cestě musíme stavit ještě na měření emisí .
Na STK se zjistí jestli nám to svítí , brzdí atd . Bohužel , ze zákona je k
ní potřeba i Český TP , a tak ji nelze udělat jedním vrzem s tou EK . No a
pak už jen poslední cesta za úředníkem , s sebou si vezmeme občanku ,
čístopis TP , sjednané povinné ručení a ten Protokol o technické prohlídce
před registrací . V 7 si stoupneme do fronty , v té se během dopoledne
párkrát pohádáme a odpoledne si s prázdným žaludkem odnášíme to nejcennější
na světě . Čísla . |
2. Mnohem častější případ ale bývá ,
že v našich dokladech k vozidlu něco chybí . Spotřeby , hluky , zatížení
střechy , typ motoru nebo povolené zatížení náprav . To poslední paradoxně i
pro motocykly . Nedovedu si totiž představit , jak je možné přetížit přední
kolo na jednomístném skútru a jak to může někdo zkontrolovat . Přetížit
skútra jde snad jen v Thajsku , kde se na něm jezdí s celou rodinou včetně
kozy . Ale zpět . V našem druhém případě zajedeme na emise (motocykly do
pohotovostní hmotnosti 400 kg jsou toho ušetřeny , takže vlastně všechny) a
pak na STK na Technickou kontrolu , tzv dovoz . Technik porovná vozidlo s
doklady a zkusí , lépe vyzní ZKUSÍ ho ztotožnit v těch ZTP s tím stejným
autem , aby mohl doplnit chybějící informace do Technického protokolu . A
zde je ten největší problém . Není to , jako když se schválil ten Moskvič
jednou pro furt . Třeba jedničková Octavia . Ta není v deseti typech . 5
motorů ve dvou kastlích . Jenom ta zmíněná jedničková Octavia má 906 ( to
není překlep ) , slovy devětsetšest verzí a podverzí atd . Liší se třeba 5
milimetrů v rozvoru , ty rozvory jsou tři , 5 kg povoleného zatížení některé
nápravy apod . Vše musí souhlasit s původním TP a s výrobním štítkem . Máme
li to štěstí a technik při hledání ukáže na obrazovku se slovy : To je ono ,
máme vyhráno . Dostaneme protokol o Technické kontrole včetně přílohy ,
protokol o tom , že vozidlo svítí a brzdí se tentokrát jmenuje Protokol o
technické prohlídce před schválením technické způsobilosti a s tím vším ,
jako v prvním případě , za úředníkem . Tentokrát ale ne jenom pro ten
čístopis , ale komplet pro všechno . Včetně čísel . Máme li naopak tu smůlu
a ta naše Octavia je devětsetsedmou verzí , pokračuje anabáze . Chybějící
údaje musíme potvrdit od výrobce . Je jedno , jestli to pak doložíme na
dopsání na STK , nebo jestli na STK nechají kolonky volné a doložíme to
rovnou úředníkovi . Výrobce z jiných zemí než od nás zastupuje pro tento
případ akreditovaný dovozce . Ti sídlí všichni v Praze , jen Dněpr v Brně a
Daihatsu u nás zastoupení nemá . Cena za
|
potvrzení je u akrediťáků taky
různá . Někdo bere 4000,- za papír , jiný 3000,- za položku
|
|
Jak jsem v úvodu napsal , jsou případy , a
není jich málo , kdy něco z toho proběhlo jinak . Většinou je to tehdy , kdy
úředník prokáže jistou dávku statečnosti , osobní odvahy a lidskosti a
netrvá na doložení některých nepodstatných údajů . Třeba na tom zmiňovaném
zatížení náprav u motocyklu . Někdy stačí úředníkovi nějaké potvrzení jen od
prodejce . Dokonce vím o případu , kdy se podařilo přihlásit 20 let starý
Ural z Ukrajiny . Proto si myslím , že je dobré , než se do něčeho pustíme ,
nejdříve skočit se všemi doklady za úředníkem a zeptat se ho :
|
Hele, mám tady to a to, co po mně ještě budeš chtít ?
Třeba to ušetří čas, peníze a nervy .
|
ilustrační foto |
Omlouvám se za to , že jsem tak triviální a
jednoduchou věc natáhl na tolik řádků , ale znáte mě . Jak se zakecám , tak
nevím kdy přestat .
|
Ahoj v koloně
|
|
|
|
|
Text : Petr |
|
|
|
|
|
Foto : Petr + archiv K1400 |
|
|
|
spojení na autora článku |
Zpět do článků :
Konkrétně ... |
|
|
|
|
|
|
|
|