|
|
|
O tom, že k motorce patří helma jako k
velbloudovy hrb se dnes již nikdo přít nebude. Vzhledem k tomu, že o velbloudech toho
moc nevím, pojďme si raději popovídat o "kokosech". Neberte však tento
článek jako odborné pojednání či dokonce doporučení určité značky nebo
modelu. Jde vněm jen a jenom o popsání tříleté zkušenost s konkrétním
modelem. |
Motocyklové helmy, ostatně jako vše spojené
s ochranou motorkáře, prošli za sto let své existence poměrně složitým
vývojem. Pravdou však zůstává, že teprve v posledních třiceti letech (hlavně
díky integrálním helmám) přinesl vývoj hmatatelnější výsledky. Jistě tedy
nebude na škodu nahlédnout trochu do historie (alespoň prostřednictvím
fotografií) : |
1920 |
1930 |
1948 |
1955 |
1964 |
|
|
|
|
|
1972 |
1974 |
1980 |
2000 |
|
|
|
|
|
To,
že nás správně volená helma ochrání před pořádným průšvihem a to
nejen při havárii, ale i v mnoha jiných případech je
snad již každému jasné. Chtěl bych se zastavit u slov : správně volená.
Jsem si vědom toho, že při výběru typu helmy hraje nemalou roli styl
motocyklu do kterého by měla zapadnout, avšak styl a zdravý jsou také dvě
záležitosti, které ne vždy do sebe zapadají. Já osobně sedlám choppra a
musím říct, že jsem hodně dlouho zvažoval zakoupení "zavřené" helmy. Dnes po
třech letech jejího používání ji bez zaváhání zvolím i na kratší vzdálenosti a choppráckou, přiznám se,
že někdy i bez - použiji jen na opravdu velice krátké !!! stylové
záležitosti. Pokud tedy také váháš
koupit - nekoupit, zavřenou helmu, možná, že Ti následující řádky pomohou
vyřešit toto dilema a uvidíš sám, že se ti tato nemalá investice bude bohatě
vracet při každé delší vyjížďce ve formě mnohem většího prožitku z jízdy.
|
|
|
Určitě jako první co tě
mile překvapí bude fakt, že i při rychlosti přes 140 km budeš helmu vnímat
jen podvědomě. Na rozdíl od otevřené, kde již při 100 kilometrové rychlost
dochází k turbulencím pod jejichž vlivem máš pocit, že se ti helma na hlavě
začíná vzdouvat a po překročení stodvacítky ti začne docházet kyslík, neboť
tě začne dusit upevňovací řemínek, začnou ti slzet oči ( i pod
brýlemi ), nejen z obavy, že ti helma prostě uletí, ale hlavní příčinou je
nápor větru, který obsahuje nejen prach, ale velice často i nebezpečné
pyly, které můžou zapříčinit různé alergie. Docela určitě, se tvému
obličeji v uzavřené přilbě nebude stýskat po "erotickém" setkání s mnohdy
agresivním hmyzem a to již vůbec nehovořím o průjezdu náhlou letní sprchou.
Když jsem již narazil na déšť, pak je zcela běžně k dostání přípravek na
ošetření průzoru helmy, který za deště naprosto skvěle odpuzuje vodu, takže
průzor zůstává i za hustého deště skvěle průhledný což nemalou měrou
přispívá k bezpečnosti cestování. |
|
|
S výběrem helmy budeš
mít docela jistě problém, neboť na našem trhu je velice pestrá nabídka.
Proto by jsi neměl s koupí spěchat, neboť ne každá musí dobře sednout. |
|
|
|
|
|
Jedním z několika parametrů, které pro tebe budou při
výběru helmy vodítkem, je cenová hladina. Ta se u standartu pohybuje
okolo 5.000,- a pokračuje přes vyšší standart 10.000,- až k luxusu i přes
dvacítku. Druhým neméně vážným vodítkem při výběru pro tebe bude nejen
barevné provedení ale i design. Ten je myslím si pro typ námi zvolených
motocyklů velmi důležitý. Jak jsem již psal k chopprům nejlépe sedne
otevřená helma, ale zdraví máme jen jedno a když již volíme kompromis tak to
chce velice citlivý zásah. Dle mého názoru se k tomuto styl motocyklu
nehodí klasické přísně aerodynamické "vajíčko". Naopak členitý design
může vypadat dosti stylově i na našich strojích. Já jsem proto zvolil od fy. LAZER model REVOLUTION,
(na snímcích vpravo) která je nejen velice zajímavě tvarovaná, ale také toho spoustu umí. Má nejen odklápěcí celou
přední část, což oceníš nejen při jejím navlékání, ale také například, když se
potřebuješ zeptat na cestu ( nemusíš huhlat přes pevnou část integrálky nebo
kožený šátek) i u pumpy se bez sundání lépe komunikuje.
Zcela perfektně
má tento model řešenu sluneční clonu. Helma má dvě skla. Vnější sklo je čiré
a vnitřní, které se opět nechá plynule regulovat, je tmavě zbarveno. Tato
vychytávka je naprosto neocenitelná při průjezdech lesem, kdy se velmi
rychle střídá stín se sluníčkem. Jako další doplněk má helma vnitřní odnímatelnou
pylovou masku, kterou ocení motorkáři trpící na různé pylové alergie. Ale
vraťme se ke konkrétnímu výběru helmy. |
klikni |
klikni |
|
Existuje
celá řada rad jak správně volit přilbu. Některé publikace uvádějí, že
bychom měli vzít helmu uprostřed na vztyčený prst a pozorovat, zda se helma
nenaklání dopředu nebo dozadu. Pokud ne je správně vyvážená. Osobně bych
tomuto kritériu nepřikládal velkou váhu neboť při rychlostech pod 200
km/hoď. nemůže mít absolutní vyváženost valný smysl. Velkou pozornost však věnuj
velikosti. Helmu si v prodejně nasaď a po lehkém dotažení řemínků prudce
zatřepej hlavou zleva doprava a od shora dolů. Při změnách polohy tvé hlavy
musí helma přesně - bez zpoždění, hlavu následovat. Helmu si v obchodě
nechej delší dobu na hlavě - klidně 20 minut, abys zjistil jestli se v ní
budeš dobře cítit a nezačne tě nepříjemně tlačit. Rovněž je velmi důležité,
aby ti svým tvarem vyhovovalo zorné pole. Nesmí tě nic omezovat v plném
výhledu. Pokud je všechno OK a helmu jsi zakoupil je zde ještě jedno velice
důležité pravidlo. Svojí helmu již nedávej z ruky. Proč ? Z jednoho prostého
důvodu. Tyto moderní a velice drahé helmy mají totiž ještě jednu vlastnost a
to takovou, že se vnitřně dotvarovávají podle obrysu hlavy majitele. Pokud
by jsi svou helmu půjčoval, ale mnohdy stačí jí nechat bez dohledu a některý
nenechavka si jí jistě vyzkouší, dojde zcela určitě k porušení harmonie
vnitřního tvarování tvé helmy, která se již přizpůsobila tvým tvarům, což
bude mít zcela jistě nedobrý dopad na její vnitřní komfort, ale i na
velikost. Takto půjčovaná helma se velice rychle "vytahá" a ztratí trvale na
hodnotě. Jako další pravidlo by se u helem mělo dodržovat to, že je nebudeme
vystavovat slunečnímu žáru a drobným mechanickým šrámům což se velice -
velice často stává. Stačí se poohlédnout na prvním srazu, kam si přítomní
motorkáři odložili svůj "cilindr". Po dojezdu a plánované delší pauze by
měla být helma uložena do ochranného obalu, který je dodáván s každou dražší
přilbou. Tento obal nejen že zabrání přímému kontaktu slunečních paprsku,
které rozpálí přilbu a tím neblaze působí na strukturu použité hmoty, ale
rovněž zabrání i různým drobným mechanickým poškrábáním, které jsou nejen
neefektní, ale v mnoha případech můžou narušit pevnost "skořepiny" helmy. |
|
|
|
Velice vhodné je pořídit si do uzavřené helmy kuklu, která zachytí
případný pot a nečistoty, ale hlavně ji zcela jednoduše můžeš vyprat a
udržovat si tak vnitřní část helmy snadno v čistotě. |
Tak velká plocha, jakou
skýtá helma, zůstane málokdy bez motivu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Značení velikosti
: čísla, udávají obvod hlavy v centimetrech - měřené přes čelo
nad ušima. |
51 - 52 |
XXS |
|
57 - 58 |
M |
|
63 - 64 |
XXL |
53 - 54 |
XS |
|
59 - 60 |
L |
|
65 - 68 |
XXXL |
55 - 56 |
S |
|
61 - 62 |
XL |
|
69 - a více |
kup si meloun |
|
Hmotnost : bývá uvedena na
samolepce v zadní části přilby a je velice různorodá. Záleží hlavně na typu
a použitém materiálu. Zatímco u supersportů je třeba volit helmu s velmi
nízkou hmotností při rychlostech kterými se pohybujeme mi není tento údaj až
tak důležitý. Homologace, která bývá našitá na upevňovacím řemínku
nebo uvnitř přilby je však nezbytností !!! |
Jste rozhodnuti? Pokud ještě stále
váháte zda uzavřenou nebo otevřenou přilbu možná pro vás bude na pomyslné
misce vah v rozhodování hrát dost velkou roli toto video : -
klikni zde - (wmv 2,66 MB) |
Co dodat na závěr, určitě
nebude nezajímavé sledovat sekci Testujeme / Helma, kde jak doufám
zhodnotí vícero motorkářů vlastnosti své helmy. Budete si tak moci udělat
ucelenější obrázek o konkrétním modelu. |
A na úplný závěr, když už jsem se tak rozkecal? Snad
jeden fór který mě napadl při povídání o rozměrech. |
|
|
Přijde
pán do prodejny s dámským prádlem a žádá - "Prosil bych podprsenku pro svojí
manželku. Ale víte ona má taková nekonfekční prsa". Prodavačka se krátce
zamyslí a hlavou jí hned proběhne nové číslování podprsenek, které jsme
museli přijmout jako jedu z nejdůležitějších podmínek pro vstup do
EU - nyní tedy celoevropsky platí
A,B,C,D,E,F. Angrešt,
Bobule, Cibule,
Dyně, Eště
větší, Fuj to jsem se lek. Vytáhne
tedy Fka a ukáže je pánovi. Ten jen
smutně zakroutí hlavou a praví. : "Víte to ne, moje manželka má prsa opravdu
nekonfekční". Prodavačka se opět krátce zamyslí a s úsměvem pánovi nabídne
Angreštovky. Pán opět zavrtí smutně
hlavou a praví : " To taky není to co potřebuji. Víte - ona je má jako
lovecký pes uši". |
|
Ilustrační snímek k tomuto vtipu -
|
|
Takže
- díky za příspěvky do sekce Testujeme / Helma a zatím ahoj |
|
|
|
Foto : archiv K 1400 a webové
stránky výrobců přileb. |
Spojení na autora článku : |
|
Zpět do sekce
Články : |
|
|
|
|
|
|
|
|