Kupujete si novou helmu?

   
    O tom, že k motorce patří helma jako k velbloudovy hrb se dnes již nikdo přít nebude. Vzhledem k tomu, že o velbloudech toho moc nevím, pojďme si raději popovídat o "kokosech". Neberte však tento článek jako odborné pojednání či dokonce doporučení určité značky nebo modelu. Jde vněm jen a jenom o popsání tříleté zkušenost s konkrétním modelem.
   Motocyklové helmy, ostatně jako vše spojené s ochranou motorkáře, prošli za sto let své existence poměrně složitým vývojem. Pravdou však zůstává, že teprve v posledních třiceti letech (hlavně díky integrálním helmám) přinesl vývoj hmatatelnější výsledky. Jistě tedy nebude na škodu nahlédnout trochu do historie (alespoň prostřednictvím fotografií)  :
1920 1930 1948 1955 1964
1972 1974 1980 2000

    To, že nás správně volená helma ochrání před pořádným průšvihem a to nejen při havárii, ale i v mnoha jiných případech je snad již každému jasné. Chtěl bych se zastavit u slov : správně volená. Jsem si vědom toho, že při výběru typu helmy hraje nemalou roli styl motocyklu do kterého by měla zapadnout, avšak styl a zdravý jsou také dvě záležitosti, které ne vždy do sebe zapadají. Já osobně sedlám choppra a musím říct, že jsem hodně dlouho zvažoval zakoupení "zavřené" helmy. Dnes po třech letech jejího používání ji bez zaváhání zvolím i na kratší vzdálenosti a choppráckou, přiznám se, že někdy i bez - použiji jen na opravdu velice krátké !!! stylové záležitosti. Pokud  tedy také váháš koupit - nekoupit, zavřenou helmu, možná, že Ti následující řádky pomohou vyřešit toto dilema a uvidíš sám, že se ti tato nemalá investice bude bohatě vracet při každé delší vyjížďce ve formě mnohem většího prožitku z jízdy.

    Určitě jako první co tě mile překvapí bude fakt, že i při rychlosti přes 140 km budeš helmu vnímat jen podvědomě. Na rozdíl od otevřené, kde již při 100 kilometrové rychlost dochází k turbulencím pod jejichž vlivem máš pocit, že se ti helma na hlavě začíná vzdouvat a po překročení stodvacítky ti začne docházet kyslík, neboť tě začne dusit upevňovací řemínek, začnou ti slzet oči ( i pod brýlemi ), nejen z obavy, že ti helma prostě uletí, ale hlavní příčinou je nápor větru, který obsahuje nejen prach, ale velice často i nebezpečné pyly, které můžou zapříčinit různé alergie. Docela určitě, se tvému obličeji v uzavřené přilbě nebude stýskat po "erotickém" setkání s mnohdy agresivním hmyzem a to již vůbec nehovořím o průjezdu náhlou letní sprchou. Když jsem již narazil na déšť, pak je zcela běžně k dostání přípravek na ošetření průzoru helmy, který za deště naprosto skvěle odpuzuje vodu, takže průzor zůstává i za hustého deště skvěle průhledný což nemalou měrou přispívá k bezpečnosti cestování.
      S výběrem helmy budeš mít docela jistě problém, neboť na našem trhu je velice pestrá nabídka. Proto by jsi neměl s koupí spěchat, neboť ne každá musí dobře sednout.

     Jedním z několika parametrů, které pro tebe budou při výběru helmy vodítkem, je cenová hladina. Ta se u standartu pohybuje okolo 5.000,- a pokračuje přes vyšší standart 10.000,- až k luxusu i přes dvacítku. Druhým neméně vážným vodítkem při výběru pro tebe bude nejen barevné provedení ale i design. Ten je myslím si pro typ námi zvolených motocyklů velmi důležitý. Jak jsem již psal k chopprům nejlépe sedne otevřená helma, ale zdraví máme jen jedno a když již volíme kompromis tak to chce velice citlivý zásah. Dle mého názoru se k tomuto styl motocyklu nehodí klasické přísně aerodynamické "vajíčko". Naopak členitý design může vypadat dosti stylově i na našich strojích. Já jsem proto zvolil od fy. LAZER model REVOLUTION, (na snímcích vpravo) která je nejen velice zajímavě tvarovaná, ale také toho spoustu umí. Má nejen odklápěcí celou přední část, což oceníš nejen při jejím navlékání, ale také například, když se potřebuješ zeptat na cestu ( nemusíš huhlat přes pevnou část integrálky nebo kožený šátek) i u pumpy se bez sundání lépe komunikuje. Zcela perfektně má tento model řešenu sluneční clonu. Helma má dvě skla. Vnější sklo je čiré a vnitřní, které se opět nechá plynule regulovat, je tmavě zbarveno. Tato vychytávka je naprosto neocenitelná při průjezdech lesem, kdy se velmi rychle střídá stín se sluníčkem. Jako další doplněk má helma vnitřní odnímatelnou pylovou masku, kterou ocení motorkáři trpící na různé pylové alergie. Ale vraťme se ke konkrétnímu výběru helmy.

klikni
klikni

     Existuje celá řada rad jak správně volit přilbu. Některé publikace uvádějí, že bychom měli vzít helmu uprostřed na vztyčený prst a pozorovat, zda se helma nenaklání dopředu nebo dozadu. Pokud ne je správně vyvážená. Osobně bych tomuto kritériu nepřikládal velkou váhu neboť při rychlostech pod 200 km/hoď. nemůže mít absolutní vyváženost valný smysl. Velkou pozornost však věnuj velikosti. Helmu si v prodejně nasaď a po lehkém dotažení řemínků prudce zatřepej hlavou zleva doprava a od shora dolů. Při změnách polohy tvé hlavy musí helma přesně - bez zpoždění, hlavu následovat. Helmu si v obchodě nechej delší dobu na hlavě - klidně 20 minut, abys zjistil jestli se v ní budeš dobře cítit a nezačne tě nepříjemně tlačit. Rovněž je velmi důležité, aby ti svým tvarem vyhovovalo zorné pole. Nesmí tě nic omezovat v plném výhledu. Pokud je všechno OK a helmu jsi zakoupil je zde ještě jedno velice důležité pravidlo. Svojí helmu již nedávej z ruky. Proč ? Z jednoho prostého důvodu. Tyto moderní a velice drahé helmy mají totiž ještě jednu vlastnost a to takovou, že se vnitřně dotvarovávají podle obrysu hlavy majitele. Pokud by jsi svou helmu půjčoval, ale mnohdy stačí jí nechat bez dohledu a některý nenechavka si jí jistě vyzkouší, dojde zcela určitě k porušení harmonie vnitřního tvarování tvé helmy, která se již přizpůsobila tvým tvarům, což bude mít zcela jistě nedobrý dopad na její vnitřní komfort, ale i na velikost. Takto půjčovaná helma se velice rychle "vytahá" a ztratí trvale na hodnotě. Jako další pravidlo by se u helem mělo dodržovat to, že je nebudeme vystavovat slunečnímu žáru a drobným mechanickým šrámům což se velice - velice často stává. Stačí se poohlédnout na prvním srazu, kam si přítomní motorkáři odložili svůj "cilindr". Po dojezdu a plánované delší pauze by měla být helma uložena do ochranného obalu, který je dodáván s každou dražší přilbou. Tento obal nejen že zabrání přímému kontaktu slunečních paprsku, které rozpálí přilbu a tím neblaze působí na strukturu použité hmoty, ale rovněž zabrání i různým drobným mechanickým poškrábáním, které jsou nejen neefektní, ale v mnoha případech můžou narušit pevnost "skořepiny" helmy.

    Velice vhodné je pořídit si do uzavřené helmy kuklu, která zachytí případný pot a nečistoty, ale hlavně ji zcela jednoduše můžeš vyprat a udržovat si tak vnitřní část helmy snadno v čistotě.

   Tak velká plocha, jakou skýtá helma, zůstane málokdy bez motivu.

 

 

Značení velikosti : čísla, udávají obvod hlavy v centimetrech - měřené přes čelo nad ušima.

51 - 52 XXS   57 - 58 M   63 - 64 XXL
53 - 54 XS   59 - 60 L   65 - 68 XXXL
55 - 56 S   61 - 62 XL   69 - a více kup si meloun

   Hmotnost : bývá uvedena na samolepce v zadní části přilby a je velice různorodá. Záleží hlavně na typu a použitém materiálu. Zatímco u supersportů je třeba volit helmu s velmi nízkou hmotností při rychlostech kterými se pohybujeme mi není tento údaj až tak důležitý. Homologace, která bývá našitá na upevňovacím řemínku nebo uvnitř přilby je však nezbytností !!!

   Jste rozhodnuti? Pokud ještě stále váháte zda uzavřenou nebo otevřenou přilbu možná pro vás bude na pomyslné misce vah v rozhodování hrát dost velkou roli toto video :  - klikni zde - (wmv 2,66 MB)

   Co dodat na závěr, určitě nebude nezajímavé sledovat sekci Testujeme / Helma, kde jak doufám zhodnotí vícero motorkářů vlastnosti své helmy. Budete si tak moci udělat ucelenější obrázek o konkrétním modelu.

   A na úplný závěr, když už jsem se tak rozkecal? Snad jeden fór který mě napadl při povídání o rozměrech.

   Přijde pán do prodejny s dámským prádlem a žádá - "Prosil bych podprsenku pro svojí manželku. Ale víte ona má taková nekonfekční prsa". Prodavačka se krátce zamyslí a hlavou jí hned proběhne nové číslování podprsenek, které jsme museli přijmout jako jedu z nejdůležitějších podmínek pro vstup do EU - nyní tedy celoevropsky platí A,B,C,D,E,F. Angrešt, Bobule, Cibule, Dyně, Eště větší, Fuj to jsem se lek. Vytáhne tedy Fka a ukáže je pánovi. Ten jen smutně zakroutí hlavou a praví. : "Víte to ne, moje manželka má prsa opravdu nekonfekční". Prodavačka se opět krátce zamyslí a s úsměvem pánovi nabídne Angreštovky. Pán opět zavrtí smutně hlavou a praví : " To taky není to co potřebuji. Víte - ona je má jako lovecký pes uši".
Ilustrační snímek k tomuto vtipu -
Takže - díky za příspěvky do sekce Testujeme / Helma a zatím ahoj
                                                              

Foto : archiv K 1400 a webové stránky výrobců přileb.

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce Články :

 

   
     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser