|
Aretace plynové rukojeti...... |
12.04.2016 |
|
|
|
|
|
Nevím proč, ale velmi mnoho motorkářů používá pro systém
aretace plynové rukojeti pojmenování tempomat. Je to nesmysl - není to
tempomat neboť tempomat je o mnoho složitější zařízení, které dokáže udržet
zvolenou rychlost bez ohledu na profil právě projížděné trasy a bez ohledu
na venkovní klima (např. protivítr atd). |
|
Systémů aretace plynové rukojeti je celá řada a zdaleka ne o
všech si v dnešním článku povíme. Jako základní dělení těchto systému lze
použít : mechanické a elektronické respektive elektromagnetické. Oba tyto
systémy mohou sloužit A) pouze k manuální aretaci plynové rukojeti B) k
manuální aretaci plynové rukojeti spojené s odaretováním při stisknutím
brzdové páčky či brzdový pedál. |
|
|
A) Na fotu č.2 až 4 vidíte první variantu. Velice
|
jednoduché a praktické řešení navíc nenáročné na seřízení a
spolehlivé v provozu. Vyčíst mu lze snad pouze design, ovšem to je již na
vkusu každého jednoho z nás |
|
Na fotu č.5 až 7 je další velice jednoduché
řešení které je z mého pohledu o mnoho "čistší" nežli předchozí. Zádrhel
nastane při montáží neboť komplet této aretace se dodává s komponenty,
které mají whitworthův závit což je problém, neboť do krabky musíte ze
spodu udělat závit. Samotné nastavení polohy aretační páčky je řečeno
vnitřním tisícihranem přes pružinku takže vlastní nastavení polohy aretační
"brzdy" je dílem okamžiku což oceníte i později |
|
foto č.2 |
v provozu při postupném opotřebovávání třecích komponentů
|
foto č.3 |
|
aretace. Obrovskou
výhodou tohoto systému je fakt, že není nikterak ovlivněn chod plynové
rukojeti. Myslím tím síla potřebná k ovládání plynové rukojeti v případě, že
je aretace mimo provoz. Nic tedy chod plynové rukojeti nebrzdí což není
pravda u drtivé většiny ostatních systémů kdy vždy něco více či méně plynovou
rukojeť "přibrzďuje" a plyn je tím pádem "tužší". Tomuto
systému tedy lze vytknout pouze whitworthův závit, což pro vás při montáži
může znamenat velký problém. |
B1) Mechanickou aretaci plynu spojenou s odblokováním při
stisknutí brzdové páčky zachycuje foto č.8 + 9 Tato aretace je poměrně
složitá co do mechaniky a velice náročná na vlastní seřízení. Na stroji
vypadá sice zajímavě ovšem má kromě již zmíněného, ještě několik negativ navíc. Nejen
poměrně velkou cenu 180 USD |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
foto č.11 |
|
|
|
|
|
(samozřejmě + doprava,
clo a DPH.....), ale navíc je plynová rukojeť po montáži
dost tuhá - unavuje ruku. Pokud pozorně shlédnete kontraproduktivní
montážní video
- KLIK
- pak na konci vidíte, že i pružiny karburace mají co dělat aby
vrátili plynovou rukojeť po odaretování do původní polohy (plynová rukojeť
jde zpět velice líně). Vlastní funkce - lépe řečeno ovládání aretace
také není žádná hitparáda neboť se musí k zaaretování polohy plynové
rukojeti použít dost velká
síla. |
B2) Nyní si povíme trochu více o
elektromagnetická aretaci plynu (viz. úvodní foto a foto č. 10 + 11), která se nechá
odblokovat nejen stisknutím brzdové páčky, ale též brzdového pedálu. |
Pokud si pustíte instruktážní video
- KLIK - (a skutečně si jej pusťte ať víte o čem dále píši),
pak věřím, že není nutné nikterak zvlášť popisovat jeho funkci a budu se
spíše věnovat úskalí která vás takřka jistě potkají nejen po jeho osazení,
ale dost možná již při vlastní montáži. |
Předně - pokud máte na stroji jiné rukojeti
nežli Kuryakyny bude problém s instalací špulky. Pokud na stroji již máte
osazeny rukojeti Kuryakyn zapomeňte na to, že rukojeť stáhnete ze
stávající špulky (tak jak je vidět na instruktážním videu) a nahradíte
jí tou která je v sadě dodávána. Ideální je pořídit si rukojeti
Kuryakyn bez plynové špulky. Při vlastní montáži se dle typu stroje setkáte
s dalším problémem a tím je upevnění elektromagnetu na krabku. V
instruktážním videu je montáž prováděna na VTX - nevím snad má tento stroj
krabku v pravé části ideálně rovnou takže postačí elektromagnet přilepit 3M_kou
jak je rovněž vidět na instruktážním videu. Já osobně jsem tuto vychytávku
montoval na Victory kde se rovina zdála vcelku dobrá avšak 3M_ka aplikovaná
na elektromagnetu tento v provozu neudržela což byla hned po krátkém provozu
první "závada". Elektromagnet se tedy po krátkém používání od krabky
odlepil. Následovala tedy demontáž a na elektromagnet jsem použil silnější
3M_ku (silnější je myšleno tloušťkou materiálu tedy tak, aby přenesla
nerovnosti) a vše jsem pojistil šroubkem do krabky (tento šroubek
vidíte i na fotu č.11). Problém byl zdánlivě vyřešen avšak nikoli na
dlouho. Po krátkém provozu došlo k tomu, že se "strhla" drážka v plastové
špulce a tím pádem aretace opět nefungovala. Kdyby výrobce udělal do špulky
alespoň tři drážky možná by vše drželo déle. Ovšem tato jedna jediná velice mělká
drážky viz foto č. 12 pozice označená A odejde do věčných lovišť již po krátkém provozu. |
|
Nu což - problémy jsou
od toho aby se řešily a tak jsme vyrobili novou špulku z duralu s tím,
že jsme využily vůle v krabce a tam kde je drážka funkční jsme tak
získali její podstatně větší hloubku viz foto č.13 pozice C. Tím pádem
se musel samo sebou vyrobit i nový protikus tedy ten který je na snímku
č.12 pozice B. V této kombinaci tedy použitý materiál dural a hlubší
drážka ve špulce viz foto č.14 by měl mít
tento komplet "životnost" podstatně, ale podstatně delší. Je
fakt, že výroba těchto nových komponentů |
|
foto č.12 |
foto č.13 |
|
není levná, ale co naplat, pokud chcete a to jistě
chcete, aby byla zajištěna
plnohodnotná funkce a dlouhodobá "životnost" není zbytí. |
Co se týká vlastní montáže elektroinstalace
do palubní sítě pak tato je u VTX nebo Victori brnkačka neboť tyto stroje
mají el. instalaci vedenou vně řidítek a tak je pouze otázkou chvilky vše
napojit do palubní sítě viz foto č.15 |
|
Obrátil se na mne kamarád
s tím, že by tento komplet chtěl mít osazen na VS 1400 což jsme se mu
(po montáži a všech úskalí na Victory) snažil rozmluvit - avšak
marně
Věděl jsem totiž, že mně budou čekat dva technické oříšky. Jedním je
krabka. Introš která nemá na pravé straně rovnou plochu. Druhým,
méně složitým úskalím byl fakt, že jeho stroj měl el. instalaci v
řidítkách. Samo |
|
foto č.14 |
foto č.15 |
|
sebou, že bylo možné vést el. instalaci elektromagnetu po
řidítkách do předního světla (stejně jako u Victory)
ovšem to bych nerozchodil
No a jak jsme se se vším popasoval již zachycuje série snímků č 16 až 19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.16 |
foto č.17 |
foto č.18 |
foto č.19 |
|
|
|
|
|
Závěrem k této části článku ještě jeden
postřeh. Díky tomu, že tento elektromagnet nemá
při vypnutí funkce žádný odpor je chod plynové rukojeti 100% avšak musím
dodat u Victory viz video
- KLIK - Na Intruderu může docházet (vzhledem k
velkým vibracím stroje a větší síle vratných pružin na karburaci) k tomu, že si
aretace plynové rukojeti v rychlostech nad 60km začne po cca 3 vteřinách
sama ubírat. Není to však závažný problém který se dá snadno vyřešit
"změkčením" vratných (vinutých) pružin karburace. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.20 |
foto č.21 |
foto č.22 |
foto č.23 |
|
|
|
|
|
Aby byl náš dnešní článek kompletní nedá mi
nezmínit se o poměrně oblíbených a cenově dostupných podpěrách pod dlaň,
kterých je na trhu rovněž celá řada. Z mého pohledu a pro náš styl je asi
největší zvěrstvo zachyceno na fotu č. 20 + 21 a k tomuto je i video
-
KLIK - Nemá cenu toto zde pitvat - prostě pro náš styl - aut a co
se týká ceny pak tato je za kousek plastu až neuvěřitelná. Vždyť za hodně
podobné peníze se nechá koupit designově propracovaná podpěra pro chopper
viz. foto č. 22 a také pro cruiser viz. foto č. 23. Jediný problém
této vychytávky spočívá v jejím upevnění které je bezproblémové v případě, že
máte nebo koupíte též rukojeti Kuryakyn. Na druhou stranu se vám investice
do těchto rukojetí odvděčí smysluplným úchopem a použitý (na "omak"
velmi příjemný) trvanlivý materiál
"odfiltruje" podstatnou část vibrací přenášených z motoru právě do řidítek
- potažmo do heftů.
V posední době se na trhu objevují repliky Kuryakynu. Již jsem se s nimi
setkal a tuším že je nabízí i Louis ovšem s originály se stran zpracování ani
použitým materiálem nedají srovnat a uspořená kačka vás dlouhodobě těšit
nebude. |
Jak to vypadá v provozu? |
Z vlastní zkušenosti (možná dole v komentáři postupem
času přibudou i další zkušenosti) mohu říct, že je to na máše nejen
zajímavý, ale i
funkční doplněk, který oceníte hlavně při jarních a podzimních jízdách neboť
vám umožní "protřepat" si ztuhlou pravou ruku.
|
Upozornění :
|
vzhledem k tomu, že se pod tímto článkem s
technickou tématikou objevily komentáře, které nemají se svrchu napsaným nic
společného, byly tyto komentáře přemístěny v plném znění na Fó-RUM
- KLIK - |
Pokud tedy někdo má potřebu vyjádřit se k
čemukoli co nesouvisí s tímto článkem, nepiště to prosím do
komentáře pod článek, ale využijte k tomu prosím diskusní fórum -
děkuji. |
Přeji úspěšný start do nové sezony a
snad již brzo |
AHOJ v sedlech |