Aretace plynové rukojeti......

12.04.2016

     Nevím proč, ale velmi mnoho motorkářů používá pro systém aretace plynové rukojeti pojmenování tempomat. Je to nesmysl - není to tempomat neboť tempomat je o mnoho složitější zařízení, které dokáže udržet zvolenou rychlost bez ohledu na profil právě projížděné trasy a bez ohledu na venkovní klima (např. protivítr atd).
     Systémů aretace plynové rukojeti je celá řada a zdaleka ne o všech si v dnešním článku povíme. Jako základní dělení těchto systému lze použít : mechanické a elektronické respektive elektromagnetické. Oba tyto systémy mohou sloužit A) pouze k manuální aretaci plynové rukojeti B) k manuální aretaci plynové rukojeti spojené s odaretováním při stisknutím brzdové páčky či brzdový pedál.
   A) Na fotu č.2 až 4 vidíte první variantu. Velice
jednoduché a praktické řešení navíc nenáročné na seřízení a spolehlivé v provozu. Vyčíst mu lze snad pouze design, ovšem to je již na vkusu každého jednoho z nás
   Na fotu č.5 až 7 je další velice jednoduché řešení které je z mého pohledu o mnoho "čistší" nežli předchozí. Zádrhel nastane při montáží neboť komplet této aretace se dodává s komponenty, které mají whitworthův závit což je problém, neboť do krabky musíte ze spodu udělat závit. Samotné nastavení polohy aretační páčky je řečeno vnitřním tisícihranem přes pružinku takže vlastní nastavení polohy aretační "brzdy" je dílem okamžiku což oceníte i později
foto č.2 v provozu při postupném opotřebovávání třecích komponentů foto č.3
aretace. Obrovskou výhodou tohoto systému je fakt, že není nikterak ovlivněn chod plynové rukojeti. Myslím tím síla potřebná k ovládání plynové rukojeti v případě, že je aretace mimo provoz. Nic tedy chod plynové rukojeti nebrzdí což není pravda u drtivé většiny ostatních systémů kdy vždy něco více či méně plynovou rukojeť "přibrzďuje" a plyn je tím pádem "tužší". Tomuto systému tedy lze vytknout pouze whitworthův závit, což pro vás při montáži může znamenat velký problém.
   B1) Mechanickou aretaci plynu spojenou s odblokováním při stisknutí brzdové páčky zachycuje foto č.8 + 9 Tato aretace je poměrně složitá co do mechaniky a velice náročná na vlastní seřízení. Na stroji vypadá sice zajímavě ovšem má kromě již zmíněného, ještě několik negativ navíc. Nejen poměrně velkou cenu 180 USD
foto č.4 foto č.5 foto č.6 foto č.7
foto č.8 foto č.9 foto č.10 foto č.11
(samozřejmě + doprava, clo a DPH.....), ale navíc je plynová rukojeť po montáži dost tuhá - unavuje ruku. Pokud pozorně shlédnete kontraproduktivní montážní video - KLIK - pak na konci vidíte, že i pružiny karburace mají co dělat aby vrátili plynovou rukojeť po odaretování do původní polohy (plynová rukojeť jde zpět velice líně). Vlastní funkce - lépe řečeno ovládání aretace také není žádná hitparáda neboť se musí k zaaretování polohy plynové rukojeti použít dost velká síla.
   B2) Nyní si povíme trochu více o elektromagnetická aretaci plynu (viz. úvodní foto a foto č. 10 + 11), která se nechá odblokovat nejen stisknutím brzdové páčky, ale též brzdového pedálu.
   Pokud si pustíte instruktážní video - KLIK - (a skutečně si jej pusťte ať víte o čem dále píši), pak věřím, že není nutné nikterak zvlášť popisovat jeho funkci a budu se spíše věnovat úskalí která vás takřka jistě potkají nejen po jeho osazení, ale dost možná již při vlastní montáži.
   Předně - pokud máte na stroji jiné rukojeti nežli Kuryakyny bude problém s instalací špulky. Pokud na stroji již máte osazeny rukojeti Kuryakyn zapomeňte na to, že rukojeť stáhnete ze stávající špulky (tak jak je vidět na instruktážním videu) a nahradíte jí tou která je v sadě dodávána. Ideální je pořídit si rukojeti Kuryakyn bez plynové špulky. Při vlastní montáži se dle typu stroje setkáte s dalším problémem a tím je upevnění elektromagnetu na krabku. V instruktážním videu je montáž prováděna na VTX - nevím snad má tento stroj krabku v pravé části ideálně rovnou takže postačí elektromagnet přilepit 3M_kou jak je rovněž vidět na instruktážním videu. Já osobně jsem tuto vychytávku montoval na Victory kde se rovina zdála vcelku dobrá avšak 3M_ka aplikovaná na elektromagnetu tento v provozu neudržela což byla hned po krátkém provozu první "závada". Elektromagnet se tedy po krátkém používání od krabky odlepil. Následovala tedy demontáž a na elektromagnet jsem použil silnější 3M_ku (silnější je myšleno tloušťkou materiálu tedy tak, aby přenesla nerovnosti) a vše jsem pojistil šroubkem do krabky (tento šroubek vidíte i na fotu č.11). Problém byl zdánlivě vyřešen avšak nikoli na dlouho. Po krátkém provozu došlo k tomu, že se "strhla" drážka v plastové špulce a tím pádem aretace opět nefungovala. Kdyby výrobce udělal do špulky alespoň tři drážky možná by vše drželo déle. Ovšem tato jedna jediná velice mělká drážky viz foto č. 12 pozice označená A odejde do věčných lovišť již po krátkém provozu.
   Nu což - problémy jsou od toho aby se řešily a tak jsme vyrobili novou špulku z duralu s tím, že jsme využily vůle v krabce a tam kde je drážka funkční jsme tak získali její podstatně větší hloubku viz foto č.13 pozice C. Tím pádem se musel samo sebou vyrobit i nový protikus tedy ten který je na snímku č.12 pozice B. V této kombinaci tedy použitý materiál dural a hlubší drážka ve špulce viz foto č.14 by měl mít tento komplet "životnost" podstatně, ale podstatně delší. Je fakt, že výroba těchto nových komponentů
foto č.12 foto č.13
není levná, ale co naplat, pokud chcete a to jistě chcete, aby byla zajištěna plnohodnotná funkce a dlouhodobá "životnost" není zbytí.
   Co se týká vlastní montáže elektroinstalace do palubní sítě pak tato je u VTX nebo Victori brnkačka neboť tyto stroje mají el. instalaci vedenou vně řidítek a tak je pouze otázkou chvilky vše napojit do palubní sítě viz foto č.15
   Obrátil se na mne kamarád s tím, že by tento komplet chtěl mít osazen na VS 1400 což jsme se mu (po montáži a všech úskalí na Victory) snažil rozmluvit - avšak marně Věděl jsem totiž, že mně budou čekat dva technické oříšky. Jedním je krabka. Introš která nemá na pravé straně rovnou plochu. Druhým, méně složitým úskalím byl fakt, že jeho stroj měl el. instalaci v řidítkách. Samo
foto č.14 foto č.15
sebou, že bylo možné vést el. instalaci elektromagnetu po řidítkách do předního světla (stejně  jako u Victory) ovšem to bych nerozchodil   No a jak jsme se se vším popasoval již zachycuje série snímků č 16 až 19
foto č.16 foto č.17 foto č.18 foto č.19
   Závěrem k této části článku ještě jeden postřeh. Díky tomu, že tento elektromagnet nemá při vypnutí funkce žádný odpor je chod plynové rukojeti 100% avšak musím dodat u Victory viz video - KLIK - Na Intruderu může docházet (vzhledem k velkým vibracím stroje a větší síle vratných pružin na karburaci) k tomu, že si aretace plynové rukojeti v rychlostech nad 60km začne po cca 3 vteřinách sama ubírat. Není to však závažný problém který se dá snadno vyřešit  "změkčením" vratných (vinutých) pružin karburace.
foto č.20 foto č.21 foto č.22 foto č.23
   Aby byl náš dnešní článek kompletní nedá mi nezmínit se o poměrně oblíbených a cenově dostupných podpěrách pod dlaň, kterých je na trhu rovněž celá řada. Z mého pohledu a pro náš styl je asi největší zvěrstvo zachyceno na fotu č. 20 + 21 a k tomuto je i video - KLIK - Nemá cenu toto zde pitvat - prostě pro náš styl - aut a co se týká ceny pak tato je za kousek plastu až neuvěřitelná. Vždyť za hodně podobné peníze se nechá koupit designově propracovaná podpěra pro chopper viz. foto č. 22 a také pro cruiser  viz. foto č. 23. Jediný problém této vychytávky spočívá v jejím upevnění které je bezproblémové v případě, že máte nebo koupíte též rukojeti Kuryakyn. Na druhou stranu se vám investice do těchto rukojetí odvděčí smysluplným úchopem a použitý (na "omak" velmi příjemný) trvanlivý materiál "odfiltruje" podstatnou část vibrací přenášených z motoru právě do řidítek - potažmo do heftů. V posední době se na trhu objevují repliky Kuryakynu. Již jsem se s nimi setkal a tuším že je nabízí i Louis ovšem s originály se stran zpracování ani použitým materiálem nedají srovnat a uspořená kačka vás dlouhodobě těšit nebude.
   Jak to vypadá v provozu?
   Z vlastní zkušenosti (možná dole v komentáři postupem času přibudou i další zkušenosti) mohu říct, že je to na máše nejen zajímavý, ale i funkční doplněk, který oceníte hlavně při jarních a podzimních jízdách neboť vám umožní "protřepat" si ztuhlou pravou ruku.
   Upozornění :
   vzhledem k tomu, že se pod tímto článkem s technickou tématikou objevily komentáře, které nemají se svrchu napsaným nic společného, byly tyto komentáře přemístěny v plném znění na Fó-RUM - KLIK -  
   Pokud tedy někdo má potřebu vyjádřit se k čemukoli co nesouvisí s tímto článkem, nepiště to prosím do komentáře pod článek, ale využijte k tomu prosím diskusní fórum - děkuji.
   Přeji úspěšný start do nové sezony a snad již brzo
AHOJ v sedlech
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       
Vendys (upcbroadband.cz) 15.04.2016 22:20
Na VN 1500 Nomad jsem měl instalovaný typ z obrázku č. 2 a byl jsem s ním během cca 100.000 km plně spokojený. Pokud nebude vadit design, můžu plně doporučit.
Rooks (eurosignal.cz) 16.04.2016 21:18
Ahoj, už delší dobu zvažuji o nainstalování cruiser controleru - viz foto 22 a 23. Systém zajištění plynové rukojeti mechanicky nebo elektromagneticky je myslím pro naše cesty nepoužitelné a v některých případech i nebezpečné, ale to je muj nazor jinak pekny clanek, diky. Pavel
Bannyn (pb.cz) 20.04.2016 08:52
Nazdar, pří použití brzdy je system automaticky vypnut.
Kaštan (ktknet.cz) 29.01.2018 16:06
Nazdárek, způsob z obr.2-4 jsem používal na Wild Star a přehodil jsem si jej i na Raidera. Ovládání jednoduché a rychlé a v případě nutnosti otočím plynem a při aretaci. Použitelné je to stejně pouze při dálničních přesunech, nebo když potřebuji pravou ruku a nechci ubírat plyn. Design je sice slabší, ale ono to zase tolik vidět není a montáž je jednoduchá. Za mne spokojenost.
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser