Jak na blinkry

 

   Po několika týdenním laborování a objevování slepých cest, bych se chtěl podělit o získané zkušenosti s blinkry. Podařilo se mi najít řešení jak vyzrát na LED blinkry, zapomenuté blikající blinkry a customové přepínače v jednom jediném zapojení.

 

   Výměna blinkrů za LED blinkry

 

   Blinkry jsou většinou jednou z prvních věcí, které si každý, za účelem zkrášlení miláčka, vymění. Zdánlivě banální operace v sobě může skrývat úskalí. A to v podobě výměny klasických blinkrů za LED blinkry, které najednou změní frekvenci přerušovače a blikají nepříjemně rychle. Tomu se dá předejít zapojením výkonového odporu viz. foto č.1+2, který vlastně simuluje zátěž žárovky a blikání zůstane na stejné frekvenci. Cena tohoto výkonového odporu je cca. 100Kč a lze ho zakoupit ve většině moto prodejen.

   

   Výměna přepínačů

Krásné chromové domečky s přepínači  je další pěkná třešnička na našich miláčcích. Samozřejmě, že ani tato výměna se neobejde bez drobných zádrhelů. Pokud použijete customové přepínače, zjistíte, že rozmístění je jiné než.

u japonských motocyklů. A to takové, že na pravé i levé straně je tlačítko pro zvolený směr. Jiné je nejenom rozmístění, ale i způsob fungování. U japonských motocyklů většinou funguje přepínač tak, že se přepne do požadovaného směru, tam drží kontakt a vycvaknutím přepínače se kontakt přeruší a blinkry přestanou blikat. U customových strojů, je vše řešeno řídící jednotkou, takže stisknutím tlačítka blinkru se uvedou blinkry v činnost a opětovným stisknutím
foto č.1 foto č.2
se vypnou. Úmyslně uvádím, že se jedná o tlačítka a ne přepínače. Pokud totiž budete chtít zapojit tyto tlačítka místo stávajících přepínačů, zjistíte, že musíte tlačítko držet stisknuté po celou dobu odbočovacího úkonu, aby Vám blinkry fungovaly. Což není zrovna pohodlné a o bezpečnosti nemluvě. Jedním řešením by bylo koupit celou řídící jednotku, ale není to levná záležitost, znamenalo by to předělat prakticky celou elektriku a navíc jenom kvůli blinkrům se mi zdála tato investice neoprávněná

   Snažil jsem se tento problém řešit pomocí dvou relé nebo jednoho bistabilního relé,

ale nebylo to přesně to, co bych potřeboval. Chtěl jsem vyřešit blikání LED blinkrů, použití

custom ovladače

customových tlačítek a v neposlední řadě eliminovat možnost zapomenutých blinkrů. A to vše jsem chtěl vyřešit

jedním  univerzálním zapojením. Nakonec se mi dostal do rukou tzv. Trippling modul, který se instaluje do automobilů. Tam se používá pro funkci tzv. komfortního blikání, kdy  ťuknete do blinkru a ten pouze třikrát blikne, takže se už nestaráte o jeho vypnutí. U novějších automobilů je již modul součástí řídící elektroniky. Modul, který se mi dostal do rukou byl unikátní v tom, že se dá připojit k počítači a je možno si nastavit prakticky vše dle libosti (frekvenci blikání, počet bliknutí a případnou deaktivaci tripplingu).

zapojení program

   Modul samozřejmě také řeší problematiku zapojení LED blinkrů, takže není potřeba používat výkonové odpory a je

v zásadě jedno, jaké blinkry použijete. Vždy budou blikat stejně. Další příjemná věc je velikost a absence relé, vše je totiž řešenou pouze elektronicky. Modul je vhodný nejenom pro customové přepínače, ale i jako náhrada za původní přerušovač. Zapojení modulu je vcelku jednoduché a zvládne ho každý šikovný kutil.Já jsem modulem nahradil původní přerušovač a díky jeho velikosti se vlezl na místo starého přerušovače bez problémů.

   A jak to funguje prakticky?

   Při předjíždění stačí ťuknout do blinkru a ten zabliká nastavený počet bliknutí a sám se
vypne. Takže se eliminuje problém zapomenutých blinkrů. Podržením tlačítka nebo přepnutím

umístění modulu

přepínače se zapne trvalé blikání např. na křižovatce.

   Zapojení bylo poměrně jednoduché a celá operace i s konektorováním, uchycením a slavnostním spuštěním zabrala dva večery. Doufám, že jsem tímto malým článkem alespoň někomu pomohl vyřešit problém věčně zapomenutých blinkrů nebo rozhodnutí, zda customové přepínače ano či ne. Více informací o modulu se načte, pokud - klikneš zde -

Na viděnou v sedlech

 

Holly

 

Spojení na autora článku :
Text : Holly

 
Foto : autor článku + Internet

603 971 111

   

Zpět do sekce : radíme si

 
Pupi (iol.cz) 10.03.2010 13:56
Dobrá práce Holly! A ty přepínače mašině vyloženě sluší. Asi tvé rady nikdy neupotřebím (spokojím se s továrním výrobkem), ale nikdy neříkej ...
danykopy (254.247) 17.03.2010 16:25
Díky za super nápad a článek,to je přesně to co potřebuju!
Dragon (t-com.sk) 29.03.2010 21:18
taak presne aj ja som mal tuto dilemu,ale ako vidim si to vyriesil paradne GRATULUJEM. Asi si to nainstalujem nelen na moto, ale aj do auta ,lebo ked dam secky LED len svietia....ja viem odpor som nedal nane , ale teraz je to o to jednoduchsie a hlavne aj zo zabudnutiim vypnutia smeroviek .... je to paradna vec a vcelku aj cenovo dostupnaa ide sa do toho v najblizsej dobe ;-)) caaf a Diik za super claanok
danykopy (254.247) 04.05.2010 21:33
tak jsem to tam v tý firmě koupil,super jednání,to se opravdu jen tak nevidí,můžu jen a jen doporučit.teď už jen překonat lenost a namontovat to...
Alfionc (245.82) 12.07.2010 14:32
díky za vyřešení mého problému ;) jdu kupovat
Kvak (skynet.cz) 02.08.2010 16:13
Dobry den,prosim vas nevite jeste kde se to muze jeste koupit? odkaz uz nefunguje :-( dekuji moc :-)
Jim (poruba.net) 03.08.2010 19:14
zkus http://www.e-xenony.cz/trojblik-trippling/ nebo http://www.cybertronic-labs.cz/product/detail?id=31
Kvak (skynet.cz) 03.08.2010 23:14
ty jo ale levna zalezitost to zrovna neni se divam :-D
Kvak (skynet.cz) 03.08.2010 23:14
ale diky :-)
Jim (poruba.net) 04.08.2010 03:21
není zač a free ride o:))
milo (poda.cz) 16.10.2020 21:06
co se týče zatěžovacího odporu ,dávam 180 omu/05w za pár drobnáku funguje mi to už 7let bez problému.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser