|
Suzuki VL 800
versus
Kawasaki VN 900 |
|
|
|
|
|
Popularita Suzuki VL800 u nás neustále stoupá a není složité domyslet si
proč. Kategorie cruiserů v objemu 750 až 900 kubických centimetrů se
přesně trefuje do vkusu mnoha potenciálních kupců. Motorky v této třídě
jsou dostatečně velké, aby byly brány vážně. Současně se jim daří nacházet
rovnováhu mezi stylem, pohodlím a cenou. Naprosto každý výrobce motocyklů
má zástupce právě v této třídě a slušně na něm vydělává. |
|
VL 800 nicméně předčí zbytek
této relativně velké skupiny strojů, přestože cenou nikterak nevyčnívá.
Volusia vede především v rozměrech, pohodlí, výbavě a výkonu. Je poháněna
motorem s válci do V pod úhlem 45 stupňů, který je plněn vstřikovací
jednotkou a poskytuje největší výkon ze všech strojů v této objemové
třídě. Skvělé odpružení, výbava jako např. plotny, vzhled a charakter
větší motorky udělaly z VL 800 nad jiné vynikající osmistovkový dvouválec. |
|
|
Po
prodejním úspěchu VL 800 si výrobci řekli, že pokud se silný dvouválec o
osmi stech kubických centimetrech prodává skvěle, měl by se
devítisetkubíkový prodávat ještě lépe. A tak Kawasaki přišla s dvouválcem
v úhlu 55 stupňů o objemu devětsettři kubické centimetry. Pro srovnávací
test jsme se rozhodli použít klasické cruisery, nikoli varianty tourer.
|
|
|
|
|
|
VL 800 Volusie |
VN 900
Classic |
VL 800 |
VN 900 |
Protagonisté našeho článku |
varianty Tourer - o těch snad příště |
|
|
Bitevní
pole je mezi oběma stroji velmi vyrovnané. Kawasaki i Suzuki ctí klasický
styl protáhlých křivek v kombinaci s mohutnou a dlouhou kontrukcí. Obě
jsou vzadu vybaveny skrytou pružící jednotkou. A obě mají vodou chlazené
motory s jednou vačkovou hřídelí v hlavě a čtyřmi ventily na válec. Každá
však tlumí vibrace způsobem sobě vlastním. Vulcan má jeden klikový čep a
používá vyvažovací závaží k vyrovnání vibrací. Motor je v rámu uchycen
silentbloky. Volusie má naopak dvakrát zalomenou kliku a mimoosé čepy k
vyvážení otřesů. Pětistupňová převodovka je opět společná oběma.
Sekundární převod Suzuki řeší kardanem, zatímco Kawasaki dala přednost
řemenu (foto č.1).
|
Jsou
zde samozřejmě i měřitelné rozdíly. Kawasaki nabízí navíc devadesátosm
kubíků, což jí dává mírnou výkonovou výhodu. Vulcan budí dojem větší
motorky a skutečně má oproti Suzuki dvanáct kilogramů navíc. Volusie má
naopak nepatrně delší rozvor. Sedlo Kawasaki je o dva centimetry
níže než na Volusii a je užší, což ji činí pohodlnější pro jezdce
s kratšíma nohama. Vulcan nabízí o čtyři a půl litru litru větší nádrž,
což mu dává výhodu na opuštěných silničkách daleko od čerpacích stanic.
Nicméně Volusia má značný náskok cenový. |
|
Kawasaki získala jednomyslně
vyšší známky za estetiku. Každému se zdála čistější |
v provedení a hlavně ve sladění designu
jednotlivých součástí, čímž předčila nejen Volusii, |
foto č.1 |
ale i větší cruisery
od Kawasaki a nepochybně udává nový standard v této ´ekonomické´ třídě.
Ačkoli je o čtyři centimetry kratší, vypadá VN 900 díky dlouhému profilu
delší. Tlusté pneumatiky jsou v kursu a Kawasaki proto nacpala na zadek
víc gumy než Suzuki. Stoosmdesát milimetrů široká pneumatika je větší než
stosedmdesátimilimetrová guma Suzuki, stejně jako pneumatiky většiny
protějšků od Harleye. |
|
Nikdo
vysloveně neodsoudil design Volusie, ale její linie se zdají méně
propracované, než u VN. Její součásti a celkový styl nejsou tak
citlivě sladěné. Rozdíl vás uhodí do očí například mezi sedly (viz
foto č.2). Sedlo Vulcanu vypadá jako jednolitý kus, zatímco sedlo
Suzuki je očividně složeno ze dvou oddělených částí. Stejný rozdíl
spatříte i na výfuku a dalších komponentech. Mnoho součástí, jako
například blatníky, kryt boční schránky i sání jsou plastové – čímž
Volusie zhubne nejen o pár tisíc ale i o pár kilogramů. Stejně jako
Vulcan má i Volusie viditelný šev nádrže, ale provedení je jinak
povedené s umně schovanou kabeláží. Oba motocykly mají přístrojové
kapličky na nádrži. Do výbavy jim výrobce přiřknul analogový
|
foto č.2 |
|
tachometr s digitálním ukazatelem celkové a dílčí ujeté vzdálenosti a
hodinami. Kaplička u Kawasaki je celá chromová a může se snadno proměnit
zrcadlo, jež bude jezdci odrážet do obličeje sluneční paprsky |
|
Většina
jezdců taktéž ocenila zvuk výfuku u Kawasaki, který měl kadenci klasika
s jedním klikovým čepem a hlubší, zvučnější charakter. Pouze jeden náš
obstarožní jezdec vyzdvihl tišší a uhlazenější zvuk výfuku u Suzuki. |
|
Suzuki
má při dálničních rychlostech kultivovanější chod než Kawasaki, ačkoli ani
Vulcan nevibroval tolik, aby si na sebe poštval na vibrace citlivé jezdce.
Rozdíl v této kategorii je mnohem méně
|
kaplička
VL 800 |
znatelný.
Hrboly všech velikostí a tvarů Suzuki překonává s menším
|
kaplička VN
900 |
|
množstvím otřesů než Vulcan, jehož
pérování šlo v hlubokých dírách až na doraz. Odpružení na Volusii je zkrátka vyspělejší. Zadní pružicí
jednotka na VN 900 byla měkká a nedostatečně odtlumená. |
Menší
jezdci měli tendenci vyzvedávat ergonomičnost Vulcanu, zatímco velcí
jezdci upřednostňovali Volusii. To může být přičítáno například tvaru
sedel. S nižším a užším sedlem Kawasaki mohli i menší jezdci stát na
křižovatce pohodlně s celými chodidly na zemi, zatímco jezdci větších
postav měli na širším sedle Volusie více prostoru k pohybu. Spolujezdcům
většinou vyhovovalo spíše sedlo na Kawasaki. |
|
Oba stroje mají nastavitelné brzdové páčky (foto č.3), široká
řídítka, plotny a kolíbku na řazení. Kromě odpružení se oba motocykly
rovnají a předčí ostatní stroje v této objemové třídě. Někteří jezdi
dokonce tvrdili, že jim tyto malé cruisery přišly na dlouhých
vyjížďkách pohodlnější než megacruisery těch samých značek. Jezdci
vyšší než stoosmdesáttři centimetry budou nesouhlasit, ale mnoho
menších řidičů objeví na těchto malých cruiserech netušené pohodlí.
|
Oba
stroje byly velmi dobře ovladatelné. Suzuki získává výhodu svým
skvělým odpružením a mnohem lepší volností v náklonu než Kawasaki. Oba
se snadno ovládají i v rychlosti "krokem", |
foto č.3 |
přičemž
nízké sedlo Kawasaki dává jezdcům více jistoty. |
|
Na druhém
konci stupnice tachometru si užijete uklidňující stability obou motorek.
Dobře zvládají boční vítr a i když jsme ve velké rychlosti zkoušeli prudce
trhnout řídítky, mašina se okamžitě vrátila do směru bez sebemenší
nejistoty. Obě dobře držely stopu i v zatáčkách, ačkoli lepší pérování a
volnost náklonu dávala výhodu Volusii při honičkách po zakroucených
silničkách |
|
Obě mají
vpředu jednokoutoučovou brzdu s dvoupístkovou čelistí. Ale zatímco Volusia
má větší kotouč, brzda na Kawasaki je o poznání účinnější. Podle
parametrů by měla i zadní |
kotoučová brzda (foto č.4) být
účinnější než bubnová na Volusii, ale při testu se neprojevila |
foto č.4 |
příliš účinně. Oba motocykly vyžadují
značnou sílu k zablokování zadního kola, což nemusí být vždy nevýhoda,
jelikož mnoho jezdců má tendenci v krizových situacích přebrzdit zadek.
Dobré ovládání brzd se může ještě zlepšit nastavením páček a skvělou
trakcí pneumatik obou strojů. Bohužel oba stroje používají dušové
pneumatiky kvůli drátěným diskům kol, zatímco nám by se líbila litá kola a
bezdušové pneumatiky, obzvláště na tourerových provedení obou modelů
(viz. ilustrační fota v úvodu). |
Jelikož
oba stroje mají vstřikovací jednotku, startují poslušně, napoprvé a
pohotově reagují na plyn, ať jsou studené nebo zahřáté. Zatímco Suzuki na
zelenou rychleji zmizí z křižovatky, Kawasaki přidala objem, rozšířila
křivku kroutícího momentu a posunula ji do nižších otáček. Celkově při
poměřování sil vedla Kawasaki. Měla i více rezervy pokud se oba stroje jen
valily vpřed bez zvyšování otáček. To bylo nejpatrnější při jízdě se
spolujezdcem nebo jízdě do kopce. Suzuki potřebují vyšší otáčky a musí se
dříve podřazovat. Pokud rádi bubláte krajinou v nízkých otáčkách, najdete
ve Vulcanu víc potěšení. Pokud chcete motor, který se ochotněji vytáčí,
bude to přesně naopak. |
Obojí
hnací ústrojí velmi dobře funguje. Spojky jdou zlehka a záběr je snadno
předvídatelný. Řazení na obou strojích bylo lehké a příjemné. Najít
neutrál bylo doslova hračkou, ačkoli automatické hledání nautrálu u
Vulcanu zaznamenalo nepatrný předstih před Suzuki. Sestavení převodovky se
zdálo dobré v obou případech, ačkoli šestý převodový stupeň by byl u
obou motocyklů jedině výhodou. Suzuki se zdá být o něco neklidnější na
dálnicích, což je |
|
pravděpodobně díky dvěma klikovým čepům a dlouhé páté rychlosti.
Kardan u Volusie nezpůsobuje v hnacím ústrojí žádné rázy. Řemen u
Vulcanu se taktéž chová klidně a tiše. Ve spotřebě se lépe projevila
Volusia ačkoli VN 900 má optimističtějí tachometr a tak se vám může
stát, že si budete myslet, že jedete rychleji a ujeli jste na nádrž
více kilometrů, než je pravda. Oba stroje se po celou dobu testu
držely bezpečně pod šesti litry na sto kilometrů, přičemž Suzuki se
velmi často blížila pětilitrové hranici. |
|
VL 800
(US model) |
VN
900
(US model) |
|
Nakonec
žádný z těchto motocyklů v ničem nepřekonal druhý příliš výrazně. Avšak
oba dva vyčnívají nad zbytkem své objemové třídy. Pokud budete kupovat
podle vzhledu nejspíš si vyberete Vulcan. Stejně si vyberete pokud
plánujete často jezdit se spolujezdcem. Pokud se naopak chystáte jezdit po
městě a po klikatých silničkách sahněte po Volusii. Ta je zároveň i
úspornější. Vulcan by potřeboval lepší zadní odpružení a na delší cesty i
jiné sedlo. |
Je bez
pochyb, že oba tyto motocykly jsou skvělé cruisery. Oba se skvěle řídí ať
už jedete kamkoli. Zkuste protlačit Suzuki M1800R po polní cestě nebo VN
2000 městským provozem a budete litovat, že jste si kdy sedli na takový
stroj. Lehké VL 800 nebo VN 900 se takové situace zhostí bez ztráty
důstojnosti. Mají dost síly i pohodlí, aby se vydali za horizontem i ve
dvou. Jejich menší objem z nich dělá mnohem zábavnější motorky k řízení.
Pokud vaším jediným měřítkem na motocyklech nejsou rozměry válců, pak tyto
dva motocykly jsou prostě lepší a poskytují i větší vzrušní z jízdy. |
|
|
V
tabulce uvedená technická data se mohou s rokem výroby a regionem
v němž byl stroj zakoupen lehce lišit. |
|
|
|
|
|
|
VL 800LC Volusia |
|
VN
900 Classic |
|
Vrtání x zdvih
mm |
|
83 x 74,4 |
|
88 x 74,2 |
|
Zdvihový objem
cm3 |
|
805 |
|
903 |
|
Kompresní poměr |
|
9,4 : 1 |
|
9,5 : 1 |
|
Max. výkon
(k/ot./min) |
|
50 / 6.500 |
|
50 (34) / 5.700 |
|
Krouťák
(Nm/ot./min) |
|
65 / 5.000 |
|
78
/ 3.700 |
|
Plnění válců / prů. dif. |
|
vstřikování / ? |
|
vstřikování / 34 |
|
Typ motoru |
|
V - twin |
|
V - twin |
|
Chlazení |
|
kapalina/vzduch |
|
kapalina/vzduch |
|
Rozvod / vent. - válec |
|
SOHC / 4 |
|
SOHC / 4 |
|
Startér |
|
E |
|
E |
|
Počet rychlostí |
|
5 |
|
5 |
|
Sekundární převod |
|
kardan |
|
řemen!!! |
|
Délka/šířka/výška
mm |
|
2510/985/1100 |
|
2465/1005/1065 |
|
Rozvor
mm |
|
1.655 |
|
1.645 |
|
Přední pneumatika |
|
130 / 90 - 16 |
|
130 / 90 - 16 |
|
Zadní pneumatika |
|
170 / 80 - 15 |
|
180 / 70 - 15 |
|
Přední brzda |
|
1 x kotouč |
|
300/2pístky |
|
Zadní brzda |
|
buben |
|
1x kotouč - 275 |
|
Výška sedla
mm |
|
700 |
|
680 |
|
Objem nádrže
litrů |
|
15,5 |
|
20 |
|
Suchá hmotnost
kg |
|
246 |
|
254 |
|
Max. rychlost
km/hod |
|
155 |
|
?? |
|
Ceny v ČR : 2005 - 06 |
|
219.900,- Kč |
|
249.000,- Kč |
|
|
|
|
|
|
Volný překlad textu :
Profesor |
|
|
|
foto :
archiv
k1400 + Internet |
|
|
|
Zpět do článků
překlady :
|
|
|
|
|
|
|