Suzuki VL 800 versus Kawasaki VN 900

 

   Popularita Suzuki VL800 u nás neustále stoupá a není složité domyslet si proč. Kategorie cruiserů v objemu 750 až 900 kubických centimetrů se přesně trefuje do vkusu mnoha potenciálních kupců. Motorky v této třídě jsou dostatečně velké, aby byly brány vážně. Současně se jim daří nacházet rovnováhu mezi stylem, pohodlím a cenou. Naprosto každý výrobce motocyklů má zástupce právě v této třídě a slušně na něm vydělává.

     VL 800 nicméně předčí zbytek této relativně velké skupiny strojů, přestože cenou nikterak nevyčnívá. Volusia vede především v rozměrech, pohodlí, výbavě a výkonu. Je poháněna motorem s válci do V pod úhlem 45 stupňů, který je plněn vstřikovací jednotkou a poskytuje největší výkon ze všech strojů v této objemové třídě. Skvělé odpružení, výbava jako např. plotny, vzhled a charakter větší motorky udělaly z VL 800 nad jiné vynikající osmistovkový dvouválec.
   

   Po prodejním úspěchu VL 800 si výrobci řekli, že pokud se silný dvouválec o osmi stech kubických centimetrech prodává skvěle, měl by se devítisetkubíkový prodávat ještě lépe. A tak Kawasaki přišla s dvouválcem v úhlu 55 stupňů o objemu devětsettři kubické centimetry. Pro srovnávací test jsme se rozhodli použít klasické cruisery, nikoli varianty tourer.

VL 800 Volusie VN 900 Classic VL 800 VN 900
Protagonisté našeho článku varianty Tourer - o těch snad příště

   Bitevní pole je mezi oběma stroji velmi vyrovnané. Kawasaki i Suzuki ctí klasický styl protáhlých křivek v kombinaci s mohutnou a dlouhou kontrukcí. Obě jsou vzadu vybaveny skrytou pružící jednotkou. A obě mají vodou chlazené motory s jednou vačkovou hřídelí v hlavě a čtyřmi ventily na válec. Každá však tlumí vibrace způsobem sobě vlastním. Vulcan má jeden klikový čep a používá vyvažovací závaží k vyrovnání vibrací. Motor je v rámu uchycen silentbloky. Volusie má naopak dvakrát  zalomenou kliku a mimoosé čepy k vyvážení otřesů. Pětistupňová převodovka je opět společná oběma. Sekundární převod Suzuki řeší kardanem, zatímco Kawasaki dala přednost řemenu (foto č.1).

   Jsou zde samozřejmě i měřitelné rozdíly. Kawasaki nabízí navíc devadesátosm kubíků, což  jí dává mírnou výkonovou výhodu. Vulcan budí dojem větší motorky a skutečně má oproti Suzuki dvanáct kilogramů navíc. Volusie má naopak nepatrně delší rozvor. Sedlo Kawasaki  je o dva centimetry níže než na Volusii a je užší, což ji činí pohodlnější pro jezdce s kratšíma nohama. Vulcan nabízí o čtyři a půl litru litru větší nádrž, což mu dává výhodu na opuštěných silničkách daleko od čerpacích stanic. Nicméně Volusia má značný náskok cenový.

   Kawasaki získala jednomyslně vyšší známky za estetiku. Každému se zdála čistější 
v provedení a hlavně ve sladění designu jednotlivých součástí, čímž předčila nejen Volusii, foto č.1

ale i větší cruisery od Kawasaki a nepochybně udává nový standard v této ´ekonomické´ třídě. Ačkoli je o čtyři centimetry kratší, vypadá VN 900 díky dlouhému profilu delší. Tlusté pneumatiky jsou v kursu a Kawasaki proto nacpala na zadek víc gumy než Suzuki. Stoosmdesát milimetrů široká pneumatika je větší než stosedmdesátimilimetrová guma Suzuki, stejně jako pneumatiky většiny protějšků od Harleye.

   Nikdo vysloveně neodsoudil design Volusie, ale její linie se zdají méně propracované, než u VN. Její součásti a celkový styl nejsou tak citlivě sladěné. Rozdíl vás uhodí do očí například mezi sedly (viz foto č.2). Sedlo Vulcanu vypadá jako jednolitý kus, zatímco sedlo Suzuki je očividně složeno ze dvou oddělených částí. Stejný rozdíl spatříte i na výfuku a dalších komponentech. Mnoho součástí, jako například blatníky, kryt boční schránky i sání jsou plastové – čímž Volusie zhubne nejen o pár tisíc ale i o pár kilogramů. Stejně jako Vulcan má i Volusie viditelný šev nádrže, ale provedení je jinak povedené s umně schovanou kabeláží. Oba motocykly mají přístrojové kapličky na nádrži. Do výbavy jim výrobce přiřknul analogový

foto č.2

tachometr s digitálním ukazatelem celkové a dílčí ujeté vzdálenosti a hodinami. Kaplička u Kawasaki je celá chromová a může se snadno proměnit zrcadlo, jež bude jezdci odrážet do obličeje sluneční paprsky

   Většina jezdců taktéž ocenila zvuk výfuku u Kawasaki, který měl kadenci klasika s jedním klikovým čepem a hlubší, zvučnější charakter. Pouze jeden náš obstarožní jezdec vyzdvihl tišší a uhlazenější zvuk výfuku u Suzuki.

   Suzuki má při dálničních rychlostech kultivovanější chod než Kawasaki, ačkoli ani Vulcan nevibroval tolik, aby si na sebe poštval na vibrace citlivé jezdce. Rozdíl v této  kategorii je mnohem méně

kaplička VL 800

znatelný. Hrboly všech velikostí a tvarů Suzuki překonává s menším

kaplička VN 900

množstvím otřesů než Vulcan, jehož pérování šlo v hlubokých dírách až na doraz. Odpružení na Volusii je zkrátka  vyspělejší. Zadní pružicí jednotka na VN 900 byla měkká a nedostatečně odtlumená.

   Menší jezdci měli tendenci vyzvedávat ergonomičnost Vulcanu, zatímco velcí jezdci upřednostňovali Volusii. To může být přičítáno například tvaru sedel. S nižším a užším sedlem Kawasaki mohli i menší jezdci stát na křižovatce pohodlně s celými chodidly na zemi, zatímco jezdci větších postav měli na širším sedle Volusie více prostoru k pohybu. Spolujezdcům většinou vyhovovalo spíše sedlo na Kawasaki.

   Oba stroje mají nastavitelné brzdové páčky (foto č.3), široká řídítka, plotny a kolíbku na řazení. Kromě odpružení se oba motocykly rovnají a předčí ostatní stroje v této objemové třídě. Někteří jezdi dokonce tvrdili, že jim tyto malé cruisery přišly na dlouhých vyjížďkách pohodlnější než megacruisery těch samých značek. Jezdci vyšší než stoosmdesáttři centimetry budou nesouhlasit, ale mnoho menších řidičů objeví  na těchto malých cruiserech netušené pohodlí.

   Oba stroje byly velmi dobře ovladatelné. Suzuki získává výhodu svým skvělým odpružením a mnohem lepší volností v náklonu než Kawasaki. Oba se snadno ovládají i v rychlosti "krokem",

foto č.3

přičemž nízké sedlo Kawasaki dává jezdcům  více jistoty.
   Na druhém konci stupnice tachometru si užijete uklidňující stability obou motorek. Dobře zvládají boční vítr a i když jsme ve velké rychlosti zkoušeli prudce trhnout řídítky, mašina se okamžitě vrátila do směru bez sebemenší nejistoty. Obě dobře držely stopu i v zatáčkách, ačkoli lepší pérování  a volnost náklonu dávala výhodu Volusii při honičkách po zakroucených silničkách

   Obě mají vpředu jednokoutoučovou brzdu s dvoupístkovou čelistí. Ale zatímco Volusia má větší  kotouč, brzda na Kawasaki je o poznání účinnější. Podle parametrů by měla i zadní

kotoučová brzda (foto č.4) být účinnější než bubnová na Volusii, ale při testu se neprojevila foto č.4
příliš účinně. Oba motocykly vyžadují značnou sílu k zablokování zadního kola, což nemusí být vždy nevýhoda, jelikož mnoho jezdců má tendenci v krizových situacích přebrzdit zadek. Dobré ovládání brzd se může ještě zlepšit nastavením páček a skvělou trakcí pneumatik obou strojů. Bohužel oba stroje používají dušové pneumatiky kvůli drátěným diskům kol, zatímco nám by se líbila litá kola a bezdušové pneumatiky, obzvláště na tourerových provedení obou modelů (viz. ilustrační fota v úvodu).

   Jelikož oba stroje mají vstřikovací jednotku, startují poslušně, napoprvé a pohotově reagují na plyn, ať jsou studené nebo zahřáté. Zatímco Suzuki na zelenou rychleji zmizí z křižovatky, Kawasaki přidala objem, rozšířila křivku kroutícího momentu a posunula ji do nižších otáček. Celkově při poměřování sil vedla Kawasaki. Měla i více rezervy pokud se oba stroje jen valily vpřed bez zvyšování otáček. To bylo nejpatrnější při jízdě se spolujezdcem nebo jízdě do kopce. Suzuki potřebují vyšší otáčky a musí se dříve podřazovat. Pokud rádi bubláte krajinou v nízkých otáčkách, najdete ve Vulcanu víc potěšení. Pokud chcete motor, který se ochotněji vytáčí, bude to přesně naopak.

   Obojí hnací ústrojí velmi dobře funguje. Spojky jdou zlehka a záběr je snadno předvídatelný. Řazení na obou strojích bylo lehké a příjemné. Najít neutrál bylo doslova hračkou, ačkoli automatické hledání nautrálu u Vulcanu zaznamenalo nepatrný předstih před Suzuki. Sestavení převodovky se zdálo dobré v obou případech, ačkoli šestý převodový stupeň by byl u obou motocyklů jedině výhodou. Suzuki se zdá být o něco neklidnější na dálnicích, což je

pravděpodobně díky dvěma klikovým čepům a dlouhé páté rychlosti. Kardan u Volusie nezpůsobuje v hnacím ústrojí žádné rázy. Řemen u Vulcanu se taktéž chová klidně a tiše. Ve spotřebě se lépe projevila Volusia ačkoli VN 900 má optimističtějí tachometr a tak se vám může stát, že si budete myslet, že jedete rychleji a ujeli jste na nádrž více kilometrů, než je pravda. Oba stroje se po celou dobu testu držely bezpečně pod šesti litry na sto kilometrů, přičemž Suzuki se velmi často blížila pětilitrové hranici.

VL 800 (US model)

VN 900 (US model)

   Nakonec žádný z těchto motocyklů v ničem nepřekonal druhý příliš výrazně. Avšak oba dva vyčnívají nad zbytkem své objemové třídy. Pokud budete kupovat podle vzhledu nejspíš si vyberete Vulcan. Stejně si vyberete pokud plánujete často jezdit se spolujezdcem. Pokud se naopak chystáte jezdit po městě a po klikatých silničkách sahněte po Volusii. Ta je zároveň i úspornější. Vulcan by potřeboval lepší zadní odpružení a na delší cesty i jiné sedlo.

   Je bez pochyb, že oba tyto motocykly jsou skvělé cruisery. Oba se skvěle řídí ať už jedete kamkoli. Zkuste protlačit Suzuki M1800R po polní cestě nebo VN 2000 městským provozem a budete litovat, že jste si kdy sedli na takový stroj. Lehké VL 800 nebo VN 900 se takové situace zhostí bez ztráty důstojnosti. Mají dost síly i pohodlí, aby se vydali za horizontem i ve dvou. Jejich menší objem z nich dělá mnohem zábavnější motorky k řízení. Pokud vaším jediným měřítkem na motocyklech nejsou rozměry válců, pak tyto dva motocykly jsou prostě lepší a poskytují i větší vzrušní z jízdy.

 
V tabulce uvedená technická data se mohou s rokem výroby a regionem v němž byl stroj zakoupen lehce lišit.
 

 

 

VL 800LC Volusia

 

VN 900 Classic

  Vrtání x zdvih mm   83 x 74,4   88 x 74,2
  Zdvihový objem cm3   805   903
  Kompresní poměr   9,4 : 1   9,5 : 1
  Max. výkon (k/ot./min)   50 / 6.500   50 (34) / 5.700
  Krouťák (Nm/ot./min)   65 / 5.000   78 / 3.700
  Plnění válců / prů. dif.   vstřikování  / ?   vstřikování / 34
  Typ motoru   V - twin   V - twin
  Chlazení   kapalina/vzduch   kapalina/vzduch
  Rozvod / vent. - válec   SOHC / 4   SOHC / 4
  Startér   E   E
  Počet rychlostí   5   5
  Sekundární převod   kardan   řemen!!!
  Délka/šířka/výška mm   2510/985/1100   2465/1005/1065
  Rozvor mm   1.655   1.645
  Přední pneumatika   130 / 90 - 16   130 / 90 - 16
  Zadní pneumatika   170 / 80 - 15   180 / 70 - 15
  Přední brzda   1 x kotouč   300/2pístky
  Zadní brzda   buben   1x kotouč - 275
  Výška sedla mm   700   680
  Objem nádrže litrů   15,5   20
  Suchá hmotnost kg   246   254
  Max. rychlost km/hod   155   ??
  Ceny v ČR : 2005 - 06  

219.900,- Kč

 

 249.000,- Kč

       
Volný překlad textu : Profesor      
foto : archiv k1400 + Internet      

Zpět do článků překlady :   

 
Bady (blue4.cz) 10.01.2008 16:05
díky za zajímavý článek
Hake (iol.cz) 10.01.2008 16:36
Profesore Díky .
Dixie (iol.cz) 10.01.2008 18:33
I když se nechystám na výměnu stroje, tak jsem si s chutí přečetl toto srovnání. Díky za něj.
Béďa (ehajnet.cz) 10.01.2008 18:52
To můj sen VN 900 tourer od prvního okamžiku co jsem ji viděl na Motocykl 2006 v Praze. Díky za hodnocení, které mě potvrdilo, že jsem si nevybral špatně.
Micah (scnet.cz) 10.01.2008 20:21
Móóóć pěknej článek ... díky kluci za zpestření tý zasr..ý zimy.
Profa (34.103) 11.01.2008 07:37
No a já děkuju za pomoc při hledání klikovejch čepů těhle krásek, anžto na všechno slovník holt nestačí :D
Henry (iol.cz) 11.01.2008 13:01
Právě se potýkám s nepříjemnou chřipkou a po přečtení článku je mi lépe než po dvou paralenech plus. Díky.
Libor (lam.cz) 11.01.2008 20:58
Prófo díky,fajn počteníčko.čau
Fafa (upc.cz) 11.01.2008 21:58
Prófa a Generál za jedna
dědek58 (karneval.cz) 12.01.2008 07:53
moc hezký čtení díky.
Lubomír (nextra.cz) 12.01.2008 18:57
Zima je tak dlouhá ! Fajn počteníčko.
Duňák (iol.cz) 16.01.2008 10:21
Velmi povzbuzující počteníčko. Díky
Tomas (eurosignal.cz) 16.02.2010 17:53
Zajímavý a komplexní článek. #1
Beďo (orange.sk) 11.02.2014 19:03
Zajtra si idem VN 900 r.v. 2006 kúpiť a ešte stále som čo to o nej hľadal,,,,,po prečítaní tohto testu sa na ňu ešte viac teším.
Odpadlík (veseli-nad-moravou.cz) 01.02.2017 11:21
Supr článek. Díky.
Luděk ZAPLATÍLEK (bartanet.cz) 23.02.2018 19:20
Mám SUZUKI C800,naprostá spokojenost. Láska na první pohled. Díky za super porovnání.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser