|
Trenažér pro
adepty jedné stopy.... |
|
|
|
|
|
Nerad se ohlížím neboť jak se
říká : éto prašlóje .... přesto se tomu člověk občas neubrání
a při pohledu na snímek vlevo který ve mne vyvolává
smíšené pocity se mi do mysli přímo vkrádá vzpomínka na dobu
kdy jsem dělal autoškolu na "velkou" motorků. Bylo to na
podzim v pětasedmdesát roce. Moje první jízda v autoškole se
odehrála při pravém dušičkovém počasí a již pouhý pohled na
instruktora zabaleného do vatovaného kabátu, který mu sahal až
k filcovaným válenkám (starší určitě znají) dával
tušit, že má bundička do pasu a polobotky nebude pro
dnešní jízdu tou nejlepší kombinací a nic na tom zřejmě
nezachrání ani svářečské rukavice, které mi kamarád vyfasoval v
socialistickém sektoru. Inu frajeřina zebe - pomyslel jsem si
a šli jsme na to. Popisovat svou první jízdu by nemělo
absolutně žádný smysl neboť hodina která stejně jako ve škole
trvá i v autoškole 45 minut skončila již po cca 20minutách a
instruktor mi se slovy : "nechápu co tu vlastně děláš......." dopsal zbývající jízdy do průkazky
žáka autoškoly a já mohl vyrazit za kamarády na Bráník
(restaurace v Táboře) zapít absolvování tehdy tuším šesti
povinných hodin jízd v autošlole v rekordně krátkém čase. |
|
|
Dnes je ale jiná doba a
každý nemá možnost seznamovat se s řidítky současně se svých
prvních krůčků po matičce zemi (rok 1960 - foto č.1)
A že mě to za řidítky vždy bavilo dokazuje i foto
č. 2 - kdy jsem zcela striktně odmítal za ně pustit o
tři roky staršího bratra. Jenže kývačka na mě byla ještě
hóóódně dlouho těžká (rok 1963 - foto č.3) a tak
jsem své první jízdy podnikal na
|
|
|
|
foto č.1 |
foto č.2 |
foto č.3 |
|
ČZ 100, která je trochu
vidět na fotu č.2 (v pravé části snímku). Je jasné že
objem 100cm3 není nic moc, ale v 11ti letech kdy jsem na ní
začínal a mojí vrstevníci měli k dispozici maximálně pareza to
bylo neskutečné dělo, které vyžadovalo docela dost zručnosti
neboť na tomto stroji se řadilo ručně - na pravé straně
nádrže!!! - páčkou s aretací poloh zařazené
rychlosti. Ale jak jsem psal nemá smysl se ohlížet zpět a tak
opusťme tuto nostalgickou vzpomínku a věnujme se realitě -
která je v posledních létech stále drsnější.
|
V jedné stopě nás každým rokem
přibývá neskutečných tempem. Celosvětová statistika autoškol
není k dispozici (nebo se mi jí nepodařilo nikde nalézt),
ale již z pouhého jediného údaje, že Honda za jediný rok
vyprodukuje 12.000.000 motocyklů (v tomto čísle jsou
zahrnuty i ATV - tedy čtyřkolky) je jasné, že každoroční
nárůst nových motorkářů bude obrovský a toto sebou musí
zákonitě nést i nárůst velmi vážných dopravních nehod, které
mnohdy pramení nejen z nezkušenosti, ale také z nedostatku
návyků. Tento fakt je všeobecně znám a tak byla jen otázka
času kdy se objeví první moto - trenažéry. Mezi průkopníky
tohoto zařízení patří Honda a jednu z variant využívanou v
Kanadě máte možnost shlédnout na snímku č.4. |
|
|
Jedná se o skutečný
trenažér (nejde tedy o počítačovou hru), který
adepta jedné stopy nejprve seznámí se základním ovládáním
stroje (ovládací prvky na řidítkách jsou věrohodné)
a poté je čas strávený na trenažéru rozdělen do několika
částí (hodin) v nichž se "žák" nejprve naučí
rozjíždět a udržovat přímý směr (viz foto č.5 -
všimněte si jak jsou vyřešená zpětná zrcátka). V další
části výuky jsou na trenažéru již simulovány
složitější situace (viz foto č.6) při nichž má
|
foto č.4 |
foto č.5 |
|
instruktor jedinečnou a naprosto skvělou
možnost zastavit a vrátit jízdu - "děj" a neprodleně sdělit
žákovy chybu které se dopustil viz. úvodní foto. Na
trenažéru je přirozeně možnost nasimulovat také extrémní
podmínky jako je například |
jízda při
zhoršené viditelnosti, jízda v noci (viz foto č.7)
atd, atd.... |
|
|
Jestliže jsem v úvodu dnešního povídání uvedl, že toto
zařízení ve mně vyvolává smíšené pocity nebylo to dost
šťastně řečeno neboť tyto smíšené pocity ve mne vyvolal
spíše názor odborníků, kteří tvrdí že tyto trenažéry
napomohou snížit stále se zvyšující počet velmi vážných
nehod jenž jsou připisovány na vrub právě začínajícím
|
motorkářům.
Nejsem odborník, ale můj názor je takový že tyto trenažéry
mají sice |
foto č.6 |
foto č.7 |
|
svůj nesporný velmi kladný význam při
získání určité části návyků (nikoli všech). To, že se
na trenažéru adept naučí jistým návykům může v některých
případech pomoci tom, že mu stroj "nezdechne" při rozjezdu, že
včas zapne směrovku, bude sledovat co se děje v zrcátkách
...... ale pokud nemá patřičnou dávku sebekázně a tak
trochu toho pověstného od boha - pak mu nepomůže ani pokud si
na trenažéru připlatí 100 hodiny navíc. |
Skutečně nejsem proti a myslím
si, že do budoucna budou tyto trenažéry (jako vše kolem
nás) stále dokonalejší, ale pokud se kdokoli z vás co má
již xx sezon za zády podívá na současnou konstrukci trenažéru
s absencí simulace klimatických podmínek, náklonu stroje
(myslím fyzický náklon - nikoli graficky) atd atd......
pak vás možná napadne celá řada velmi jednoduchých vylepšení,
neboť nafocené připomíná spíše - sterilní skleníkové podmínky
o kterých je všeobecně známo, že pokud se jejich produkt
(jakýkoli) později octne v reálném prostředí - velmi
rychle hyne. |
Tyto trenažéry jsou zatím (jak již bylo řečeno)
využívány v Kanadě. US o nich neuvažuje neboť tam ještě nemají
jasno ani v tom, zda by nebylo dobré uzákonit nošení helmy i
když po havárii "Švajcíka" se o tomto (tedy o povinném
nošení helem) již začalo (dokonce nahlas) mluvit
- mimochodem, teprve po havárii kterou absolvoval Arni se
svým synem bylo zjistilo, že démonický Terminátor nevlastní
řidičský průkaz na motocykl !!! (za což mu prý hrozí
|
|
pokuta 100 až 140$
). |
|
spojení na autora článku |
|
Foto : archiv K1400 |
|
|
|
|
informace o bezplatném
SKYPE
|
volací SKYPE znak : |
k1400cz |
+420 777
812288 |
volání naleznete zde
- klikni - |
|
|
|
|
|
Zpět do článků :
nezařazené |
|
|
|
|
|
|