Jako ode mně obvykle, zase
tak nějak vážně,
nevážně.
Pojem a průjem
Vzhledem k tomu, že se ve Foru neustále
objevují nesmysly typu: Dekra mi povolila, mám na světlech
normu DOT, a už i obecně vžitý nesmysl: mám propadlou STK, což
jsou slovní výrazy které jsou silně
nepřesné, zavádějící, ne každý
je pochopí jak byly myšleny a dává
to prostor k dalším otázkám a k další,
nikam nevedoucí diskuzi , myslím, že je potřeba si upřesnit
pojem a průjem. Co je co a co nebo kdo co dělá. Jinými slovy ujasnit si,
co od koho a od čeho můžeme čekat a na koho, s čím
se obracet.
Začnu tím
jednodušším. Tím
Dotem
Americká světla sv ítí
trochu jinak než evropská.
Rozdíl poznáme jednoduše na
kresbě na regloskopu. Tím se dostáváme k té tzv normě
DOT. DOT ale není žádná norma. DOT na světlech
znamená, že jsou vyrobená v Americe a určena
pro americký provoz. Mezi evropským a americkým právním systémem je totiž
jedna zásadní odlišnost.
Evropa funguje na základě
kontroly a Amerika na základě
vlastní odpovědnosti.
Třeba ty světla. Když v Evropě chce výrobce vyrábět
světla pro nějaký automobil, pošle
prototyp do nějaké zkušebny,
tam zkontrolují jestli svítí opravdu tak jak mají, vystaví homologační
protokol a výrobce pak označí světlo Éčkem v kolečku, čímž
potvrzuje, že odpovídá evropským normám. V Americe výrobce taky ví jak má
to světlo svítit. Tak ho
prostě tak vyrobí a napíše
na něho to DOT. A to DOT znamená: Tohle jsem vyrobil já a já taky osobně
ručím za to, že to svítí jak má.
A teď k dalš ím
pojmům. Prosím Vás,
nenadávejte mě, nebijte mě za
to, já jsem to nevymyslel a taky vím, že fůra z toho
nemá žádnou logiku, ale je to tak a my s tím
nic nenaděláme.
EVIDENČN Í
KONTROLA ( EK)
EK je porovnání vozidla s doklady. Nic víc, nic míň.
PRAVIDELNÁ TECHNICKÁ PROHLÍDKA (PTP)
PTP jejíž souč ástí
je i EK je zjištění technického stavu vozidla. Takže
žádná kontrola, ale prohlídka.
STANICE TECHNICKÉ KONTROLY (STK)- To je takový zvláštn í
barák , na obou koncích vrata, kde se provádějí ty
EK a PTP. STK nemůže mít
nikdo propadlou. Snad jen její majitel, kdyby mu ji podemlela voda a ta STK se
do té díry propadla. Pokud ale vím, tak takový případ
není ještě znám.
Paradoxně Vám ale na té
Stanici technické kontroly nikdo technickou kontrolu neudělá,
přestože Vám po úspěšném
absolvování PTP technik na zadní TRZ ( dříve SPZ)
vylepí červenou nálepku v jejímž
středu se hrdě hlásí na obdiv písmena TK. O tom ale až
o kousek dále.
TECHNIK STK
Ač to na nich nen í
vidět, jsou jich dva druhy.
Jeden, nechci napsat normální, ale prostě
technik, který dělá EK a PTP. A pak druhý,
který má řekněme o číslo vyšší
kvalifikací (samozřejmě další
kurz a další zkoušky)
oficiálně se mu říká
technik typu K, který má osvědčení k provádění
technických kontrol. Ha, pomalu se k nim dostáváme. A ty technické kontroly se
provádějí na zkušební
stanici. Takže pokud chce STK
provádět ty TK musí
mít oprávnění provozovat tu tzv zkušební
stanici. Sama o sobě TK dělat
nemůže.
PROTOKOL O TECHNICKÉ KONTROLE
Technik typu K vystavuje protokol o technické kontrole. To je
takový papír, který obsahuje podklady pro vystavení osvědčen í
o registraci, dříve technického průkazu
(třeba při dovozu), nebo změny v TP (při přestavbách vozidel).
VÝJÍMKY
Výjímku ze zákona uděluje pouze
ministerstvo dopravy. Ž ádný technik typu K, žádná Dekra. Výjímku lze ze zákona udělit
pouze před registrací vozidla a nelze ji udělit
pro brzdy, hluk, emise a elektromagnetické vyzařování.
Pro ty naše DOTky ano.
TYPOVÁ ZKUŠEBNA
Zkušebna zjišťuje jak ým
normám odpovídají vozidla dovezená třeba
z USA v těch věcech ze kterých nelze udělit
výjimku.
DEKRA
Dekra nikomu nic nepovoluje. Je to soukromá společnost
(byť v ciz ích rukách), která mimo jiné provozuje i
STK a tu typovou zkušebnu. Tu u
nás ale provozuje i TUV SUD. Dekra úzce spolupracuje s MD při
tvorbě zákonů a vyhlášek
týkajících se motorových vozidel.
A teď konečně k tomu hlavn ímu.
Co dělat když mám na
motorce nebo autě něco co je
označené DOT a ne E a chci to mít v pořádku?
Když na MD přišli na to, kolik
aut a motorek u nás jezdí s těma
DOTkama a bez výjimek, padlo rozhodnutí: odebrat všem
technikům STK co jsou pod tím podepsaní jejich osvědčení
technika. Jenže ouha. Zjistilo
se, že by najednou v republice na STK nebyl žádný technik . A to by byl
dost velký problém. A dodatečně
výjimku udělit ze zákona
nelze, takže, co s tím?
Na MD padlo spásné rozhodnutí. Mazej s vozidlem na zkušebnu
(STK nestačí) kde Ti potvrdí, že tam máš
DOTky a pak s protokolem na úřad
na zapsání věty do
techničáku: výměna náhradních
dílů. To jako že do teď bylo na
vozidle všechno v pořádku, pak se to rozbilo a k sehnání byly jenom DOTky
.
Máte li někdo informace o tom, že ten z ápis
do TP proběhl jinak, nehádejte
se se mnou o tom prosím, vím, že je to možné.
Já sám ale tohle prostě nech ápu.
Když ty americký světla
svítí přijatelně, tak
proč něco někam zapisovat. A jestli svítí nepřípustně,
ba přímo nebezpečně, tak
to neodstraní žádný zápis do nějakého
zeleného papíru, který leží doma v šuplíku.
Vaše P ébéčko
Zde níže si rozklikni formůláře k uvedenému článku .
 
|