MALÝ PRŮVODCE POJMY

 
                                        Jako ode mně obvykle, zase tak nějak vážně, nevážně.

                                                                         Pojem a průjem

     Vzhledem k tomu, že se ve Foru neustále objevují nesmysly typu: Dekra mi povolila, mám na světlech normu DOT, a už i obecně vžitý nesmysl: mám propadlou STK, což jsou slovní výrazy které jsou silně nepřesné, zavádějící, ne každý je pochopí jak byly myšleny a dává to prostor k dalším otázkám a k další, nikam nevedoucí diskuzi , myslím, že je potřeba si upřesnit pojem a průjem. Co je co a co nebo kdo co dělá. Jinými slovy ujasnit si, co od koho a od čeho můžeme čekat a na koho, s čím se obracet.

Začnu tím jednodušším. Tím Dotem

Americká světla svítí trochu jinak než evropská. Rozdíl poznáme jednoduše na kresbě na regloskopu. Tím se dostáváme k té tzv normě DOT. DOT ale není žádná norma. DOT na světlech znamená, že jsou vyrobená v Americe a určena pro americký provoz. Mezi evropským a americkým právním systémem je totiž jedna zásadní odlišnost. Evropa funguje na základě kontroly a Amerika na základě vlastní odpovědnosti. Třeba ty světla. Když v Evropě chce výrobce vyrábět světla pro nějaký automobil, pošle prototyp do nějaké zkušebny, tam zkontrolují jestli svítí opravdu tak jak mají, vystaví homologační protokol a výrobce pak označí světlo Éčkem v kolečku, čímž potvrzuje, že odpovídá evropským normám. V Americe výrobce taky ví jak má to světlo svítit. Tak ho prostě tak vyrobí a napíše na něho to DOT. A to DOT znamená: Tohle jsem vyrobil já a já taky osobně ručím za to, že to svítí jak má.

A teď k dalším pojmům. Prosím Vás, nenadávejte mě, nebijte mě za to, já jsem to nevymyslel a taky vím, že fůra z toho nemá žádnou logiku, ale je to tak a my s tím nic nenaděláme.

EVIDENČNÍ KONTROLA ( EK)

EK je porovnání vozidla s doklady. Nic víc, nic míň.

PRAVIDELNÁ TECHNICKÁ PROHLÍDKA (PTP)

PTP jejíž součástí je i EK je zjištění technického stavu vozidla. Takže žádná kontrola, ale prohlídka.

STANICE TECHNICKÉ KONTROLY (STK)- To je takový zvláštní barák , na obou koncích vrata, kde se provádějí ty EK a PTP. STK nemůže mít nikdo propadlou. Snad jen její majitel, kdyby mu ji podemlela voda a ta STK se do té díry propadla. Pokud ale vím, tak takový případ není ještě znám. Paradoxně Vám ale na té Stanici technické kontroly nikdo technickou kontrolu neudělá, přestože Vám po úspěšném absolvování PTP technik na zadní TRZ ( dříve SPZ) vylepí červenou nálepku v jejímž středu se hrdě hlásí na obdiv písmena TK. O tom ale až o kousek dále.

TECHNIK STK

Ač to na nich není vidět, jsou jich dva druhy. Jeden, nechci napsat normální, ale prostě technik, který dělá EK a PTP. A pak druhý, který má řekněme o číslo vyšší kvalifikací (samozřejmě další kurz a další zkoušky) oficiálně se mu říká technik typu K, který má osvědčení k provádění technických kontrol. Ha, pomalu se k nim dostáváme. A ty technické kontroly se provádějí na zkušební stanici. Takže pokud chce STK provádět ty TK musí mít oprávnění provozovat tu tzv zkušební stanici. Sama o sobě TK dělat nemůže.

PROTOKOL O TECHNICKÉ KONTROLE

Technik typu K vystavuje protokol o technické kontrole. To je takový papír, který obsahuje podklady pro vystavení osvědčení o registraci, dříve technického průkazu (třeba při dovozu), nebo změny v TP (při přestavbách vozidel).

VÝJÍMKY

Výjímku ze zákona uděluje pouze ministerstvo dopravy. Žádný technik typu K, žádná Dekra. Výjímku lze ze zákona udělit pouze před registrací vozidla a nelze ji udělit pro brzdy, hluk, emise a elektromagnetické vyzařování. Pro ty naše DOTky ano.

TYPOVÁ ZKUŠEBNA

Zkušebna zjišťuje jakým normám odpovídají vozidla dovezená třeba z USA v těch věcech ze kterých nelze udělit výjimku.

DEKRA

Dekra nikomu nic nepovoluje. Je to soukromá společnost (byť v cizích rukách), která mimo jiné provozuje i STK a tu typovou zkušebnu. Tu u nás ale provozuje i TUV SUD. Dekra úzce spolupracuje s MD při tvorbě zákonů a vyhlášek týkajících se motorových vozidel.

A teď konečně k tomu hlavnímu. Co dělat když mám na motorce nebo autě něco co je označené DOT a ne E a chci to mít v pořádku? Když na MD přišli na to, kolik aut a motorek u nás jezdí s těma DOTkama a bez výjimek, padlo rozhodnutí: odebrat všem technikům STK co jsou pod tím podepsaní jejich osvědčení technika. Jenže ouha. Zjistilo se, že by najednou v republice na STK nebyl žádný technik . A to by byl dost velký problém. A dodatečně výjimku udělit ze zákona nelze, takže, co s tím? Na MD padlo spásné rozhodnutí. Mazej s vozidlem na zkušebnu (STK nestačí) kde Ti potvrdí, že tam máš DOTky a pak s protokolem na úřad na zapsání věty do techničáku: výměna náhradních dílů. To jako že do teď bylo na vozidle všechno v pořádku, pak se to rozbilo a k sehnání byly jenom DOTky .

Máte li někdo informace o tom, že ten zápis do TP proběhl jinak, nehádejte se se mnou o tom prosím, vím, že je to možné.

Já sám ale tohle prostě nechápu. Když ty americký světla svítí přijatelně, tak proč něco někam zapisovat. A jestli svítí nepřípustně, ba přímo nebezpečně, tak to neodstraní žádný zápis do nějakého zeleného papíru, který leží doma v šuplíku.

Vaše Pébéčko

 

Zde níže si rozklikni formůláře k uvedenému článku .

 

Autor: PB

     FOTO : Autor PB  - necenzurováno  

DISKUSE   K ČLÁNKU   - Fórum   KLIK

  :

Zpět do sekce : Články