XVZ 1300 Royal Star Midnight Venture

29.02.2016

 

   Říká se, že čím je člověk starší, tím je moudřejší. No, nevím. Na sobě pozoruji jen to, že čím jsem starší, tím jsem pohodlnější a také objemnější. Proto jsem si po mnoha letech, během nichž jsem se na Introši postupně a opakovaně dokodrcal do Rakouska, Německa, Itálie, Švýcarska a Francie, rozhodl pořídit něco, na čem bych tam mohl také dojet. Aniž bych si přitom naklepal sedací soupravu jako řízek. Případně rovněž se spolujezdkyní, která by poté neměla pocit, že prodělala obrnu, a neremcala, že si s sebou mohla vzít jen kartáček na zuby, a to ještě dětský. 

     A protože Introš se pochopitelně neprodává, namísto přezbrojení přišlo na pořad dne dozbrojení.
     Nejprve jsem začal uvažovat o klasickém cesťáku (no jistě, už slyším ty řeči). A když už cesťák, tak etalon, 
což je alespoň v mých očích BMW (teď už to nejsou jen řeči, ale rovnou řev). Můj zrak padl na R1200RT (obr. 01). Dokonce jsem se na jednom i svezl. Byla to paráda. Ovšem úplně jiný styl jízdy. A tady jsem stál na křižovatce. S Bávem si prostě moc nezajezdím s kamarády, kteří takřka všichni sedlají stroje stylu C&C. Jakkoli s tímto názorem nemusí každý souhlasit vycházím z vlastní zkušenosti, léta jsem cestovní mášu měl. Co naplat, i když se občas rád projedu sám nebo jen s ledvinkou, motorka pro mě přeci jen znamená především zážitky v partě. Po dlouhém přemýšlení jsem tedy Bávo s těžkým srdcem zavrhl a začal se rozhlížet ve světě cruiserů. Čímž jsem jedno dilema vyměnil za jiné.

obr. č.01

   Nejprve jsem ovšem musel rozbít prasátko. Nebylo zrovna z nejvykrmenějších, takže jsem zjistil, že HD to určitě nebude. Čímž se mi dost ulevilo. Příští světová ropná krize nebude tedy způsobena tím, že jsem byl nucen vykoupit celosvětové zásoby motorového oleje, a na mé dveře nebude klepat exekutor jen proto, že jsem si v servisu nechal dotáhnout uvolněné zrcátko. Zkusil jsem do prasátka ještě chvíli mlátit, ale když už bylo na prach a navíc ještě praskla deska stolu, na kterém stálo, pochopil jsem, že další peníze z něho už prostě nevypadnou. Bylo tedy zjevné, že to bude (jako vždy předtím) něco japonského a ojetého. Kandidátů bylo více, ale postupně se můj výběr zúžil na dva stroje, a to Yamahu Road Star

obr. č.02

(obr. 02) a Kawu VN 1700 Classic Tourer (obr. 03). Nebudu tu uvádět proč, jelikož se nechci dotknout majitelů jiných strojů, kteří by si nepochybně mysleli, že jsem si měl vyhlédnout právě jejich krasavici, a protože nakonec v našem stylu musí motka člověku zkrátka hlavně padnout do oka.

   Na pár kousků jsem se zajel podívat, ale žádná prostě nebyla ta pravá (případně by možná byla ta pravá, ale cena rozhodně ta pravá nebyla). Až jednoho dne jsem na internetu uviděl docela zajímavou Yamahu Road Star v Plzni (ano, já vím, že Plzeň sama o sobě nezní moc

slibně – ostatně jak všichni vědí ‚žije tam to strašidlo, vystupuje z bážin, žere hlavně

obr. č.03

smažáky, jmenuje se Jarýs‘ – ale já to risknul). Vydal jsem se tedy na prodejnu a asi hodinu ji pečlivě očumoval a osahával jako správný motoúchyl. Byla dokonalá, a tudíž jsem si ji … nevybral. Kromě mnoha dalších strojů tam totiž 
stála také Yamaha XVZ 1300 Royal Star Midnight Venture. No, po našem prostě Venturka (obr. 04). A byla z toho láska na první … posez. Přiznám se, že navzdory tomu, co jsem napsal výše, nakonec sehrála hlavní roli praktičnost. Batwing a chrániče nohou jsou prostě lepší nežli sebevětší plégo, tři velké plastové zamykací kufry toho zhltnou opravdu hodně a s křeslem pro hosta nemůže soutěžit ani velká opěrka. Když už tedy touring ve dvou, tak s plnou parádou. Na koženou estetiku mám doma pořád ještě Introše. Důležitou roli hrála i cena, byť byla její relativní přívětivost vykoupena několika drobnějšími kosmetickými vadami. Abych to zkrátil, přesně proti všem zásadám pořízení ojetiny jsem ji hned na místě koupil. No dobrá, jen jsem složil zálohu, ale to nezní tak dramaticky. Teprve pak jsem se začal pídit po informacích

obr. č.04

na internetu a zkušenostech ostatních majitelů (díky Lišáku a Fousáči). Za tři dny už stála doma v garáži. A nelituji toho, jakkoli se tím možná jen potvrzuje pořekadlo, že štěstí sedá na vola.
   Za tři dny už stála doma v garáži. A nelituji toho, jakkoli se tím možná jen potvrzuje pořekadlo, že štěstí sedá na vola.
      A jak tedy po sezóně a cca 6 tisících najetých kilometrů, včetně cesty kolem Bodamského jezera a deseti dnů s ledvinkou v Rakousku (viz úvodní obrázek článku), nový přírůstek do rodiny hodnotím? 
   Sice se říká, že objem ničím nenahradíš, a je pravda, že třináctistovka je dnes ve světě cruiserů už vlastně podměrečná. Po zkušenostech bych však toto rčení trochu upravil na ‚objem ničím nenahradíš, ale celkem dost se to dá vylepšit přidáním dalších dvou hrnků‘.
Zatímco krouťák je zhruba na úrovni jak Véenka, tak Road Stara, maximální výkon je výrazně vyšší (zvlášť v porovnání s Kawou). V Německu na autobahnu jsem mášu prohnal na (tachometrových) 180km/h, a to se tvářila, že by jela i rychleji. Příjemná dálniční cestovní rychlost je zhruba 150km/h. I při ní přitom není problém i ve dvou a s bagáží zatáhnout za plyn a svižně předjíždět.
   Když se nepodaří poručit větru a dešti, batwing odvede skvělou práci, takže se dá jet prakticky pořád s otevřenou helmou a celkem nalehko. Pokud navíc prší nebo je mokro, člověk i díky chráničům nohou prakticky nepotřebuje nepromoky.
   Pohodlí spolujezdkyně je (údajně) nepopsatelné. Prý se jí sedí příjemněji než v autě. Pohodlí řidiče popsat lze. Shrnul bych to slovy ‚Je to paráda‘.
   Dva boční kufry a top case toho pojmou poměrně hodně. Dá se do nich naložit dost věcí pro dva na 14 dní, nebo pro jednoho na zbytek života. Všechno se to dá zamknout a je to vodotěsné. Pokud by to nestačilo, ještě je tu nosič na zadním kufru. A podle všeho se dají dokoupit i nosiče na boční kufry, jakkoli pak bude zřejmě problém je operativně po cestě otevírat.  
   Na našich proslulých tankodromech, kterým se v oficiálních materiálech z nějakého důvodu říká silnice, motorka celkem spolehlivě vyžehlí všechny běžné díry. Mimo udržované cesty je ale lepší se moc nevydávat. Osobně jsem to zkusil jen jednou, když jsem se v opilecké pýše (a naivitě hodné letitého Intrůdristy) pokusil vyjet až ke vchodu do zámku Jezeří. Cestu zpátky dolů po prudce se svažující lesní cestě vymleté valící se vodou, posypané štěrkem a s jednou děsivou vracečkou nad srázem do velkolomu bych nepřál nikomu.  
   Celkem mile mě překvapila spotřeba, pohybuje se v rozmezí 5-6 litrů. Čekal jsem, že to bude horší. Dojezd cca 350km do rezervy je velmi slušný, stejně člověk musí zastavit dřív kvůli úplně jiným věcem. Navíc se ve skupině skoro vždycky najde někdo, kdo má menší nádrž.
   Samozřejmě ne všechno je úplně růžové.
   Venturka je těžká jako kráva a elegantní asi jako tank. Je potřeba si dávat pozor, kam člověk zaparkuje, protože by se mu mohlo stát, že jen tak nevyparkuje. Co si budeme povídat, zpátečka by se šikla. Holt to není motorka pro trpaslíky a rachitické jedince. Vracečky v Alpách nejsou její doména. Nakonec to nějak zvládne, ale do lehkosti a ladnosti to má daleko. Ve dvou jsme si i párkrát škrtli výfukem, přestože jsme měli napumpovaný centrál na maximum.  

   Naprosto šílená je přístrojovka. Myslím, že Venturka má nejdelší tachometr na světě (obr. 06). Vypadá jako v Chevroletu z padesátých let. Jen s tím rozdílem, že je digitální!! Opravdová estetická lahůdka. Není divu, že například otáčkoměr či ukazatel teploty oleje už se nikam nevešly. Další pochoutkou je rádio. Přesto, že se jedná o stroj vyrobený v roce 2009, jeho součástí je kazeťák!! Ano, taková ta věc, kam se strkají plastové obdélníky plné magnetofonové pásky, která se časem vytáhne a jednoho dne zmizí zamotaná a zmuchlaná v útrobách přístroje. Naštěstí je tam i Aux vstup, takže se dá snadno připojit mobil nebo přehrávač mp3. Kvalita reprodukce je jen průměrná, stejně ale nejsem

obr. č.06

příznivce kolotočů, takže rádio vlastně ani nepouštím.
   Zatím jsem nemusel měnit žárovku předního světla, ale podle reakcí jiných majitelů na webu se zdá, že bez demontáže celé přední kapoty to dokáže pouze dítě s gumovou rukou a mimořádnou dávkou trpělivosti. Uvidíme.
   Pro mě osobně je asi největší slabinou zvuk motoru. Ze čtyřválce prostě nejspíš nelze vyloudit nic kloudnějšího. Možná by se to dalo trochu vylepšit výměnou koncovek, ale vzhledem k tomu, jak to dnes u nás vypadá s legislativou, a kolik by taková legrace stála, to teď rozhodně nebudu zkoušet. Místo toho se obrním trpělivostí a s úsměvem a blahosklonností sobě vlastní budu dál naslouchat hláškám typu ‚to je elektromotor?‘ či ‚ty nebudeš startovat?‘. A pak se možná budu trochu škodolibě šklebit, až se na naši skupinku s nelibostí zaměří neoblomný švýcarský policista. 
   Motorka má tempomat, bohužel je možné ho nastavit maximálně na 130km/h. U nás řekněme logicky, ale v Německu vyloženě škoda.  
obr. č.07 obr. č.08 obr. č.09 obr. č.10 obr. č.11 obr. č.12

   Venturka téměř nemá přímého konkurenta. HD EG (obr. 07), Victory CCT (obr. 08) a Indian Roadmaster (obr. 09) jsou a vždy budou úplně někde jinde cenově, Goldwing (obr. 10) je úplně někde jinde vším. BMW R1200CL (obr. 11) je přeci jen z trochu jiného soudku a navíc myslím, že 45kW je na touring ve dvou prostě málo. Zbývá snad jen Kawasaki VN 1700 Voyager (obr. 12), ale ceny ojetých kusů momentálně začínají minimálně o sto tisíc výš nežli u Ventury. A 54kW také není bůhvíco. Alespoň papírově.

   Pokud to shrnu, dá se o Venturce říci, že člověk dostane za málo peněz poměrně dost muziky, byť na dnešní poměry je to technicky už trochu rokenrol a musí přitom udělat pár kompromisů

a něco překousnout.  ......
Bizon

Foto  : autor článku

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce : moje "máša"

 
     
Palo (orange.sk) 28.02.2016 22:28
Peto suprove poctenicko, ostatne ako vzdy :-) Diky moc
Duňák (179.238) 29.02.2016 08:21
Dobrý článek včetně zhodnocení. To zas bude Eda a Pitris Komarek na koni, už to slyším.....
Jarýs (130.23) 29.02.2016 09:40
Díky Peťo, že sis na mě v článku hezky vzpomněl-je to pro mě čest. :-) Jinak se už moc těším, až si spolu v sezóně zase vyjedeme, ale nejvíc na ten okamžik až budeš startovat - to si všichni vždycky užijeme nejvíc legrace. :-D P.S. ....a do Švajcu nejedu. ;-)
Profesor (214.6) 29.02.2016 09:42
Super článek, dobrý srovnání...
Palo (t-com.sk) 29.02.2016 10:51
Venturku si cca dva roky do zadu poridil kamos zo Senice. Prvu sezonu zvuk ladil vrtacku, vysledok bol o houne. Minuly rok sa nastval a kupil V&H. Vysledok sa dostavil, ale zvuk nadstvercoveho dvojvalca s objemem dvou tuplaku to neni ani zdaleka. Takze asi tak. Bizone mas nad cim dumat. Ale ten origo zvuk je fakt o nicem, ja bych asi do niakych ladaku investoval.
Medved (62.237) 29.02.2016 12:32
Tankista Bizon ... ach jo. A to jsem te na te prvni fotce ani nepoznal. Jsem si rikal: "Nejakej britkej humourista" :-).
Bizon (cbcnet.cz) 29.02.2016 13:29
To víš, Medvěde, jsem po plastice :D :D
Naki (24.1) 29.02.2016 21:48
Pěkně jsi to vykutil, vítej v klubu. Venturka je velice čilá mašinka i v těch vracečkách, chce to jen ztratit trochu pudu sebezáchovy a jde to.
Petr Brno (upcbroadband.cz) 29.02.2016 22:37
Bizone, fakt dost dobrý a ode mně gratulace. Ještě že ses vyhnul tomu Béemwé. S podobným fašistou jsem strávil rok ...... a stačilo to. Nejhorší motorka co jsem v životě měl. Zlatá Číza :-)))
René Kraus (warnet.cz) 08.12.2018 11:19
Skvěle napsané, pobavil jsem se 😂
Kenny (eurosignal.cz) 25.01.2020 16:03
Právě sháním Venturku pro sebe a mou paní. Tvůj článek mne utvrdil ve správnosti mé volby. Díky.
Jim (nej.cz) 31.01.2020 12:01
Už neodpoví. R.I.P jemu i Hedvice :(( http://www.k1400.cz/forum/read.php?4,168820,168820#msg-168820
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser