|
XVS
650
Drag Star |
|
|
|
|
|
|
Tak od začátku. V pubertě mě neminuli takové
stroje jako Jawa 21, Simson S 51, ČZ 175, Jawa 250, 350, MZ 150 ap. -
většinu z nich sem nevlastnil, ale kámoši nebyli skoupí, takže nebyl problém
si kdykoliv zajezdit. Po vojně a vydělaných trocha penízků v zahraničí (v
roce 1994) sem si pořídil první “velkou“ motorku, a to Kawasaki 440 LTD r.v.
87. Dneska se po ní nikdo neohlídne, ale ve svý době v Čechách nadělala
ještě spousty parády (celkem slušný lepidlo na buchty = tímto zdravím svou
legální manželku). Byl to výkonově poměrně slabý stroj, ale spolehlivý, a
měl jednu věc, na kterou nedám dodnes dopustit = ozubenej řemen jako
sekundár. Bomba. Nechápu, proč to nedávaj japončíci na všechny svý choppery
a cruisery, proč tam furt cpou ty těžký a drahý kardany, o řetězech se ani
nezmiňuju. Pak přišlo období bez mašiny. Bylo potřeba pořídit |
|
|
auto, tak sem Kawku prodal a čekal,
kdy se zadaří a já koupím tehdy vysnívané Virago 1100. |
Jenže šel tajm a chechtáčky se kutáleli
obráceným směrem, než bych si býval přál. Doma haldy časáků a nad nimi
plakající zoufalec s kroutícím se zápěstím a vyluzující zvuky ne nepodobné
škodovce s prasklým vejfukem. To byl |
obraz, který se téměř denně naskytoval mé drahé
polovičce. |
|
Ta se jednoho dne slitovala a řekla: „Di,
táhni si jí koupit, už se nemůžu dívat, jak chodíš jako tělo bez duše...!“ A
tak sme společně probrali naší neutěšenou finanční situaci a došli k závěru,
že pokud nechceme riskovat při koupi z druhé ruky a budem se tedy držet
funglnového stroje, můžem vybírat pouze ze stř. třídy a to ještě v nižžších
patrech cenové nabídky. A i přesto se na pár let zadlužíme (... no nemám já
báječnou manželku?). Ovšem pod jednou podmínkou, že na mašině bude jezdit i
ona. A tak se i stalo.
|
Musel sem oželit svůj nový sen XVS 1100 Drag
Star a spokojit se s její sice starší, ale menší sestrou XVS 650 Drag Star, ve verzi custom
(křižníky moc nemusim, a čistý čopry se až na H-D ani pro Evropu nedělaj).
Přivezl sem si jí na jaře 2005 a fakt mě dostala. |
A proč zrovna tahle strojovnička
mě oslovila? Tady jsou důvody: |
1. Design - subjektivní záležitost, takže se blíže nebudu
rozepisovat. Ale je z uvažovaných strojů nejvíce podobná mému nedostižnému
snu H-D Softail .... 2. Cena - kdyby bylo víc chechtáčků, pořídil bych si
jedenáctikilo. 3. Vzducháč - ty radiátory neladí mému oku + jednodušší stroj
a údržba. 4. Kardan - přivítal bych raději řemen, ale ten se v týhle třídě
nevyskytuje, ale hlavně že tam není ten věčně ušmudlaný a častou údržbu
vyžadující řetěz. 5. Elegantní softail 6. Velikost - i ta hrála svou roli, pač mám bezmála 190 cm, nevypadal bych třeba na XV 535 nebo VT 600 moc
sounáležitě. 7. Výkon - tak sem patří jediná podstatnější výtka: Ten je
opravdu malý. Přesto pružnost motoru ve spojení s nízko položeným krouťákem
a kratší převodovkou dokážou rozpohybovat stroj v nižžších rychlostech
srovnatelně s motorkami větších výkonů. To už ale neplatí pro jízdu ve dvou.
Tam se elasticitou dostáváte na úroveň řekněme 1.4 Fábie, ale jen do
rychlosti cca. 110 km/h (to co popisuji je v případě, že nejedete v kopci
a celková hmotnost posádky nepřekročí řekněme 140-150 kg). Ve vyšších
rychlostech už z motorky ždímáte celý její potenciál. Prostě tahle mašina je
jen pro jednoho. |
Protože to výrobce asi tušil, obdařil
Dračenu sedátkem pro spolujezdce ne nepodobné prkýnku a to nejen tvarem,
ale i „nabízeným komfortem“. Přesto se pokouším přidanou opěrkou a
nástavcem sedla (jen pro jízdu ve dvou, pro jízdu sólo to budu sundavat,
abych nenarušil siluetu dlouhé a nízké stavby stroje) úděl tandemist(k)y
zmírnit. |
|
Výhody proti velkým chopperům?, ty vychází z
podstaty stroje. Protože je hóóódně nízko položený sedadlo a těžiště a
hmotnost je prostě daná třídou, tak snazší manipulace na místě a v nízkých
rychlostech. Spotřeba při kochačce do 4 l/100km, Ale ani při rychlejším
přesunu |
(třeba 24 h v sedle = 3 etapy) nepřesáhla spotřeba 4,5 l. A
protože je banda na 16 l, tak navštěvuji pumpu po cca 300 ujetých km.
Servisní údaj výměny oleje je stanoven na 10.000 km, což je pro mě tak
akorát na sezonu. |
Hraje si na větší objem , než ve skutečnosti
je, a musím podotknout že velmi přesvědčivě, neboť nejen laická veřejnost, ale i motorkáři - čopráci
většinou hádají alespoň litra. V kamuflování je Dračena mistr. Hodně plastových věcí se
tváří jako kov (osobně mě to nijak neuráží, aspoň je to lehčí a nerezne
to) = lakované blatníky, chromované boční kryty, ale i chromované kryty
hlav válců ap. Některé díly jsou tam jen na oko, např. kryt kardanu, který
imituje |
oddělenou převodovku Hárleyů. |
|
A podvozek? Budu se bavit pouze o jízdě
sólo, neboť, jak bylo popsáno výše ............. Mě vyhovuje. Při běžném cestovním
tempu super, při ostřejší jízdě s razantnějším použitím brzd se projeví
zejména na příčných nerovnostech vozovky jistá jankovitost a vlnění rámu,
ale to je „bolest“ (záměrně to dávám do uvozovek, neboť já z toho
mam docela srandu a užívám si to) většiny chopper -
cruisser, snad kromě moderních power-sporty cruisserů. Většímu náklonu brání
zbytečně brzy stupačky, ale je to daň za image dlouhého nízkého stroje.
|
|
V
nižších rychlostech padá do zatáčky (de na to zvyknout a dá se korigovat
plynem - to neznamená, že před každou jízdou musím konzumovat luštěniny),
ale to díky většímu sklonu vidlice asi většina chopperů. Mimochodem ta je
nastavena hodně komfortně, což koresponduje s neochotou stroje do
sportovnější jízdy s ostřejším použitím brzd. Je s ní prostě superzábava. |
Takže pro toho, kdo
hledá stroj stř. třídy
za přijatelný penízky s nižšími provozními náklady, bude cestovat převážně sólo a nebude po ní chtít nějaký
atletický výkony, tomu jí vřele doporučuji. PS: mam jí teprve 1/2 roku, tak
mě neberte úplně doslovně vážně. |
|
A co dodat? Snad jedině foto manželky
(přikládám), o které se zmiňuji a občas dračenu kočíruje - ať je vidět,
že moto je vhodné i pro holky. |
|
YAMAHA |
|
|
model 2006 pro US
teritorium |
|
XVS 650
Drag Star |
Technické parametry - TTD |
Typ motoru / počet válců / uspořádání rozvodů |
čtyřdobý dvouválec do V - 70° OHC, 2 ventily |
Vrtání x zdvih (mm) |
81,0 x 63,0 |
Zdvihový objem (cm3) |
649 |
Kompresní poměr |
9 : 1 |
Max. výkon (k/ot./min) |
40 / 6500 min-1 |
Točivý moment (Nm/ot./min) |
51 / 3000 |
Plnění válců karburátor |
2x Mikuni 28 mm |
Chlazení |
vzduchem |
Startér |
E |
Počet rychlostí |
5 |
Sekundární převod |
kardan |
Délka / šířka / výška (mm) |
2 450 / 930 /1 105 |
Rozvor (mm) |
1 610 |
Přední pneumatika |
110 / 90-19 |
Zadní pneumatika |
170 / 80-15 |
Přední brzda |
K / 298mm / 2pístky |
Zadní brzda |
B 200mm |
Výška sedla (mm) |
695 |
Objem nádrže (litrů) |
16 z toho 3 litry rezerva |
Suchá hmotnost (kg) |
227 |
Max. rychlost (km/hod) |
145 |
|
1x tapeta 1024 x 768 |
|
2 x ilustrační foto |
|
|
|
|
|
|
|
Spojení na autora článku : |
Text :
Pupi |
|
|
|
|
Foto :
autor článku + archiv K1400 |
|
724 159 303 |
|
|
|
|
|
Zpět do sekce :
moje máša |
|
|