|
Jak
do nového kabátu ? |
|
|
|
|
|
Lak byl nejslabším článkem mé jinak hezky
upravené a vybavené VL 1500. Proto jsme se rozhodli nově obléknout ne mne
nebo manželku, ale především naši mášu. Není to tak častý problém jako
jiné opravy, ale možná právě proto se s vámi chci podělit o tento zážitek. |
|
Airbrush – to jsem ale okamžitě
zavrhl,nelíbilo se to moji peněžence.Takže normální lak. I tak se musíte
rozhodnout zda chcete díly nastříkat,nebo postříkat.Ti,co stříkají
plechovky ve stodolách za super ceny,to nejsou řemeslníci.Máte-li rádi
svou motorku,musíte najít lakýrníka,který dokáže připravit na lak i
nastříkat luxusní auto lépe než výrobce.A taky to musí mít kde udělat.Tady
jsem měl rozhodování lehké - byl můj syn. |
|
Odmontovat blatníky a dvě půlky „nádrže“ u
VL je velmi |
|
|
snadná a rychlá práce- obr.1. Dobrý lakýrník Vám
i poradí něco zajímavějšího než normál barvu a přitom levnější než airbrush. Např.dešťové kapky, hadí kůži nebo různé perleťové efekty. Hadí kůže,
kterou mi radil i Vogi se dělá tak, že již nastříkaný díl přetáhnete
rybářskou sítí, nebo stačí punčocháče s velikými oky a celé se to stříkne
kontrastní barvou. My jsme zvolili dešťové kapky. |
Tak,a teď budu dělat chytrýho i když jsem
si musel všechno psát, abych to nezapomněl. Neděste se dlouhého čtení,
musíme si prostě popsat správný postup, který je pro kvalitu bezpodmínečně
nutný. Brusný papír 80 – 100 je velmi hrubý, 1000 je
nejjemnější.Podotýkám, že 95% broušení se provádí ručně… Tak začneme : |
|
1) Obrousit díly brusným papírem 150-kou za
sucha. 2) Vytmelit nahrubo polyesterovým tmelem. 3) Obrousit
za sucha 80 – 120-kou. 4) Obrus pod stříkací tmel 180- kou. 5)
Stříkací tmel-pro vyrovnání jemných nerovností. 6) Obrus tohoto
tmelu za sucha papírem 120 –180. |
|
7) Nástřik akryl.plničem.Ten izoluje podkladové
vrstvy od vrchních,finálních laků. 8) Obrus plniče pod vodou
papírem 320 – 600. 9) Plnič necháme vyzrát,pak dáme kontrolní
nástřik,který brousíme pod vodou 1000-kou. 10) Teď je finální
povrch připraven na nástřik jednosložkové,na vzduchu schnoucí BASIS,to je
barevný odstín matného vzhledu.V našem případě odstín Standox DB
55,Mercedes-Benz –OLIVIN - DESIGNO GREEN. Normálně bychom nanesli 2 – 3
vrstvy lesklého akrylátového laku.Bylo by hotovo.Ale my jdeme na efekt
dešťových kapek. 11) Matnou a suchou BASIS pokropíme čistou
vodou.Není to jednoduché,kapky se musí stejnoměrně udržet. 12) Nyní
pečlivě zvolíme jinou,kontrastní BASIS vůči podkladu.Efekt nejprve
vyzkoušíme,nastříkáme si několik testovacích karet-viz obr.Tentokrát
použijeme zlatou metalízu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č.7 |
č.8 |
č.9 |
č.10 |
č.11 |
č.12 |
|
|
|
|
|
|
|
13) Tuto kontrastní metalizu velmi lehce a malým
tlakem vzduchu z jednoho směru stříkneme na povrch s kapkami
vody.Nesmíme žádnou sfouknout,jinak začínáme znova. 14) Po špičkách
odejdeme a necháme kapky uschnout.Musí se beze zbytku samy odpařit.Trvá
to třeba dva dny. 15) Teď nastříkáme bezbarvou,transparentní
BASIS,nikoliv lak,ten by se musel nanést do 12-ti hodin od stříkání
podkladu. 16) Pak příjdou dvě vrstvy vrchního lesklého akryl.laku.
17)
Pak necháme lak týden proschnout,protože se v lesku objeví
plastická,nežádoucí struktura kapek. 18) Proto lak obrousíme pod vodou
1000-kou nebo scotch –britem,což je velmi jemná jakoby plsť. Lak se
nesmí nikde probrousit. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č.13 |
č.14 |
č.15 |
č.16 |
č.17 |
č.18 |
|
|
|
|
|
|
|
Znovu přelakujeme-2
až 3 vrstvy laku (úvodní foto) |
Není to jednoduché jen přečíst, že jo,
což potom dobře udělat !Tak trochu umělecká práce. Cena - v mém případě
velmi dobrá. Nalakovat jeden díl plechovky, blatník nebo dveře stojí v
servisu kolem 3000 Kč a to je normální lak, takže takovou práci na
motorce někdy raději nevezmou |
|