LS 650 Savage - anděl s ďáblem v těle

 

 

   Předně musím předeslat, že napsání těchto řádek považuji z mé strany za dost velkou drzost neb hodnotit tento stroj po pouhém odpoledni v jeho sedle může být dost zavádějící, ale budíš mi přičteno k dobru, že Savage bylo dopraveno na mojí JIP (jednotka intenzivní péče ) v komatu, ze kterého se mi el_esko podařilo po týdenní resuscitaci probrat  k plnohodnotnému životu .

   Resuscitace pohonné jednotky viz. foto 1 až 6 však nebyla tím pravým impulsem k napsání těchto řádek avšak dojem který na mně tento stroj po opětovném složení udělal byl tak silný, že mi nedalo abych se o něj nezajímal blížeji. O tyto své poznatky bych se s vámi v následujících řádkách rád podělil.
   Král jednoválců - jak byl tento stroj po uvedení na trh jeho spokojenými majiteli nazýván má opravdu velké charisma za což do značné míry vděčí dominantnímu motoru.
   Motor : vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec s rozvodem SOHC je čtvercový - má tedy shodné vrtání a zdvih (94 x 94mm) což určuje jeho objem na 652 cm3. Disponuje výkonem 31 koní při 5.400 ot/min. a největším
repase motoru se dá pořídit (co se materiálových nákladů týká) za velice rozumné kačky

kroutícím momentem 45,5 Nm při 3.400 ot/min. Je mi vcelku jasné, že tyto uvedené hodnoty dnes nikoho neomráčí ovšem nenechte se mýlit - tato pohonná jednotka dokáže se 160kg strojem pořádně zacvičit, ale o tom později.

   Podvozek : uzavřený trubkový rám příliš prostoru pro servisní úkony neskýtá avšak je řešen velice čistě takže jej případný pozorovatel vnímá jen podvědomě. Rozvor pouhých 1.480mm dává tomuto stroji úžasnou hravost a lehkost v ovládání. Naproti tomu sedlo umístěné 700mm nad terénem může drobnějším lidem připadat dost vysoko položené a naopak stupačky v sériovém provedení budou i pro střední postavy do značné míry nepohodlně blízko.

   V přední teleskopické vidlici (s kuzáky o průměru 38mm) je osazeno 100/90-19 kolo s jedním brzdovým kotoučem. V zadní kyvné vidlici která je odpružena dvojicí seřiditelných

tlumičů vévodí 140/80-15 pneu a zadní kolo je brzděno bubnem. Již v sériovém provedení dodávaná integrovaná opěrka je jednou z designových lahůdek tohoto velice čistě zpracovaného stroje a je opravdu velká škoda, že tyto oku lahodící linie do značné míry narušuje na zadním blatníku umístěná dédérácká koncová lampa. 
   Nádrž není nikterak objemná - vejde se do ní 10,5 litrů což však při spotřebě okolo čtyř litrů zaručuje vcelku solidní dojezd. S přístrojovou deskou - budíky to konstruktéři vyřešily do značné míry spartansky a tak kromě kontrolky neutrálu naleznete již pouze kontrolku blinkrů a
dálkového světla - toť vše. Žádná barevná hudba v podobě dalších kontrolek se nekoná. Avšak pravdou povědíc - absence kontrolky mazání - mi je do značné míry proti srsti.

   Ovládací prvky na řidítkách jsou standardní Suzuki používané na vícero strojích (například na celé řadě VS, VL, VZ atd.) tedy léty prověřené, přehledné, spolehlivé a snadno ovladatelné.
   El. instalace : hovořím li o el. instalaci pak tato je díky absenci různých zbytečností naprosto přehledná a dostatečně dimenzovaná a to především ve vztahu k startéru který ve spojení s dekompresorem roztočí motor skutečně na první drcnutí pístu.

   Převodovka : je překvapivě dobře odstupňována (v pěti rychlostech) a naprosto bombastickou lahůdkou je sekundární převod jenž je u Savage řešen řemenem. Pokud  někdo z vás na stroji s řemenem doposavad nejel asi jen těžko bude chápat jeho výjimečnost. Řemen na sekundárním převodu totiž dokáže pohltit (eliminovat) podstatnou ale opravdu podstatnou část nepřesností při řazení, manipulaci s plynovou rukojetí a spojkovou páčkou což ve finále obnáší velmi uhlazený jízdní projev.
   Brzdy : pro tuto objemovou kategorii strojů je použití brzdového bubnu na zadním kole i v
dnešní době standardem nad kterým není nutné se nikterak pohoršovat - naopak. Jedná se o konstrukčně jednoduché a po technické stránce bezporuchové a bezproblémové navíc provozně velmi ekonomické řečení.

   Zběžný pohled na přední kotouč jehož průměr vykazuje pouhých 260mm a je osazen  jednopístkovým plovoucím třmenem ve vás přílišnou důvěru nevyvolá - ovšem již při prvním stlačení brzdové páčky budete mile překvapeni odezvou. Nedokáži posoudit jak se stroj bude chovat při plném obsazení tedy včetně tandemisty ovšem při sólo jízdě vyvolávali brzdy dojem
bezpečí a jejich účinnost byla překvapivě dobrá na což má bezesporu příznivý vliv hmotnost či vlastně nehmotnost

  stroje, který v suchém stavu vykazuje pouhých 160 kg!!!
   Jízdní vlastnosti :  jak jsem již v úvodu předeslal - je dost neseriozní dělat jakékoli závěry z jednoho odpoledne strávené v sedle jakéhokoli stroje a tak následující řádky prosím berte pouze jako osobní dojem z jednoho jarního "vrknutí plynem" krále jednoválců.
   Stejně tak (možná ještě obtížněji) jako vysvětlovat někomu přednosti řemenu když s ním doposavad nejel bude těžké popsat úžasný pocit který ve vás vzbudí jednobuch charakteristikou svého projevu.

hijééé - ať se práší za kočárem..... (video)

   Není to pouze zvukem motoru, ale jeho charakteristickým chodem který vás plně pohltí již po ujetí prvních desítek metrů. Píši po ujetí - ovšem pokud jste zvyklí na dvou a více válcový
stroj a naložíte při rozjezdu obvyklou dávku plynu první metry spíše nežli projedete - prolétnete neboť pro chod tohoto jednobuchu platí tak jako u žádného jiného a bezezbytku : co rána pístu - to od patníku k patníku
   Chod motoru je opravdu úžasný a to co mně již při prvním rozjezdu velice mile překvapilo byla převodovka. Jednička si se strojem doslova pohrává a je překvapivě dlouhá což nebývá u mnoha strojů pravidlem. Další převodové stupně jdou řadit bezchybně - ovšem je potřeba skutečně řadit - tedy využívat plného převodového spektra. Je absolutní nesmysl snažit se jet se Savage šedesátkou na pětku.

   Ovladatelnost LS 650 je nejen díky své hmotnosti (160 kg) skutečně hračkou a stroj dokážete otočit vyloženě na pětníku. Nemně dobře se stroj chová i při intenzivním brzdění
kdy (rovněž díky již zmíněné nízké hmotnosti) dokáže zastavit na překvapivě velice krátkém úseku.
   Přes veškeré tyto klady - kterých je ještě celá řada - dojem bušícího pístu nic nepřekoná. I když by se to nemělo ale přesto se za jízdy stačí trochu zasnít a rázem se ocitnete v sedmdesátých létech za řidítky Nortona......

- LS 650 Savage

Technické parametry - TTD

  Vrtání x zdvih (mm)   94 x 94
  Zdvihový objem (cm3)   652
  Kompresní poměr   8,5 : 1
  Max. výkon (k/ot./min)   31 / 5.400
  Točivý moment (Nm/ot./min)   45,5 / 3.400
  Plnění válců   karburátor MIKUNI BS40
  Typ motoru   jednoválec
  Počet dob   4
  Chlazení   vzduch
  Rozvod /počet ventilů   SOHC / 4
  Startér   E
  Počet rychlostí   5
  Sekundární převod   řemen
  Délka / šířka / výška (mm)   2.180 / 775 / 1.150
  Rozvor (mm)   1.480
  Přední tlumiče teleskopické   průměr 38 mm
  Zadní tlumiče   2 seřiditelné jednotky
  Přední pneumatika   100/90-19 57H
  Zadní pneumatika   140/80-15 M/C 67H
  Přední brzda   1 x kotouč / 260mm
  Zadní brzda   Buben / 180mm
  Výška sedla (mm)   700
  Objem nádrže (litrů)   10,5
  Suchá hmotnost (kg)   160
  Max. rychlost (km/hod)   nedůležitá

Vlevo jsou údaje které udává výrobce pro model 2003

motor je opravdu dominantou

fagrické provedení r.v.2003

DoDo - dodělej doma
 

tapeta na monitor

1024 x 768
1280 x 1024
1600 x 1200
1680 x 1050
   Co říci v závěru? Snad jen to, že je těžké pro závěr najít ta správná slova. Ano - svezl jsem se pouze krátce a tak bych si hodnocení v závěru měl odpustit ovšem dojem který na mne tento jednobuch udělal je tak velký, že musím alespoň říci : LS 650 Savage je prostě anděl
s ďáblem v těle...
 

Přejít na WEB fandů Savage - klikni zde -

foto : archiv K1400       spojení na autora článku
informace o bezplatném SKYPE  

 volání naleznete zde - klikni -

 

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : moje "MÁŠA"

 
 
Kubrt (clnet.cz) 31.03.2010 12:55
Ba,ba,pravdu má předseda,taky sem měl tu čest ochutnat tenhle stroj,má jen jednu"nevýhodu"pro urostlejší bikery,a to je velikost,nebo spíše malost!Jinak opravdu moc GUT !!!
kutil (grapesc.cz) 31.03.2010 22:00
A protože právě v těch sedmdesátých letech jsem ES 2 měl,také jsem po tomto jednobuchu v nedávné době pošilhával,ten zvuk je přímo neodolatelný.Nakonec ale volba padla na VS 800 z "druhý ruky" protože už měl některé ůpravy přesně podle mojich představ.
Fáfa (upc.cz) 01.04.2010 16:47
jj je to zvláštní a hlavně pěkná motorečka, ale řemen je řacha jako prase 7800-,Kč
Supp (220.250) 02.04.2010 07:05
Tyhle prachy to stojí jen u našich zlodějů.Jinak v dojčlandu cca 2500Kč a z jůesej ještě míň(nebo obráceně??).Dík Generále za pěkný článek.Ty nohy vyřešíme přepáčkem.Na to jakej je malej Suppík velkej, tak to pohledově vypadá, že mu zas tak malá není.Jen ty stupačky.
fort (skvelynet.cz) 02.04.2010 10:21
Řemen jsem na ebay vydražil za dvacet dolarů, úplně nový stojí čtyřicet - desetkrát méně než u nás. Už neplatí, že největší zlatokopové jsou američani. Jinak Savage je fakt lehká a pohodová mašina. A výkon? Řekl bych že stačí, ve dvou jsme dali v pohodě Chorvatsko včetně přejezdu rakouských a slovinských Alp.
Fáfa (upc.cz) 06.04.2010 00:04
Supe dej vědět jak budeš řešit přepáko bo mě to taky čeká dík
Reno (iol.cz) 11.04.2010 08:48
pěknej článek a musim sevším plně souhlasit
suzafon (iol.cz) 11.04.2010 10:11
Díky Generále, potěší slyšet taky něco jinýho než od "motorkářů": volejnička, kamna, polomotor atd. Vždycky jsem ji miloval, od prvního setkání.
Rider (iol.cz) 11.04.2010 13:26
Ahoj, díky za krasný článek, velmi mě potěšil!
Milan (iol.cz) 11.04.2010 18:11
Ahoj fšichni! já už mám druhou elesu a nedám na ni dopustit. Zrovna dnes jsem s ní po ujetí 80 km zmokl, ale ten pocit...
KOBRA (198.2) 13.04.2010 23:22
Ahoj Generále, měl jsem tu čest mít Savašku jako první velký stroj. Ted sedlám draga 650 a přechod na něj bylo tak trochu jako na autobus. Mám jen prosbu, prodal jsem ho bráchovi a ten mu vypíchl oči. Praskl mu ventil. Nevíš kde sehnat novou hlavu a nový píst? Mimo Suzuki? Dík Pavel
KOBRA (198.2) 13.04.2010 23:25
Jo a dík k tomuto krásnýmu čopru za chválu. Mě štvalo že mě ji nazívalo horský kolo s nádrží. Jo a zapomněl jsi napsat jak krásně jí lítaj plameny z výfuků když se ohřeje když podřadíš. TO SE FAKT MUSI SLYŠET.
Generál (cservis.cz) 14.04.2010 00:32
To - KOBRA : Zkus to tady : http://www.partsdepot.cz
jelen (speednet.cz) 21.08.2011 17:57
čusky lidi,kdo mi poradí jak naplnit karburátor benzínem,aby si ho motor nasál..?
Jim (poruba.net) 22.08.2011 17:38
zkus zastartovat se zapnutým zapalováním, ale bez zmáčknuté spojky až přestane cvakat AC pumpa, pak to samý se zmáčklou spojkou a zatočíš i startérem, tak to alespoň funguje u VS1400
Radek127 (iol.cz) 27.06.2012 10:49
Díky za chválu tohoto velkolepého vozu. Jak řekl můj bratr Kobra, praskl mi výfukový ventil a spadl do motoru. Motor už mám vcelku v kupě, každopádně teď na srazu Kateřina již byla. Sice s jiným motorem, ale byla. Kupuje se druhá pro přítelkyni, protože ji taky uchvátila :) Velkolepý zvuk a pocit tuto motorku řídit je... velkolepý :)
Radek (tmcz.cz) 04.07.2012 18:54
zdravim, kdyby někdo věděl o motoru (klidně i z havarovaky) tak ať se prosím ozve na lyckar(*zavinač*)post(*tečka*)cz
Nanuko (chello.sk) 15.04.2015 06:37
chlapy prosím Vas zhanam specificke cislo remena na suzuki savage. mate niekto take info? dakujem čus
Jim (poruba.net) 16.04.2015 07:52
http://www.partsdepot.cz/originalni-dily/motorky/Suzuki/1998/LS650P+SAVAGE+1996-2004/4610/ pol.40 27611-24B00-133
Zdeněk (iol.cz) 25.01.2018 13:02
Dobrý den.Koupil jem Savage a nemám podedlové kryty.Pokud někdo má,tak nabídněte.Díky.
MartyC (inext.cz) 11.09.2020 08:06
Taky ho mám a užívám si ho....Všem Savage zdar!
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser