Málokterý aktivní vyznavač jedné stopy zůstane v průběhu času věrný jedinému motocyklu!  

 

   Mění se značky, mění se typy, styly a kubatury a je to asi přirozený vývoj! A tak to přirozeně potkalo i mne, přestože jsem byl se svým předchozím mazlem navýsost spokojený.  Nastal ale čas se pohnout dál a další směr ovlivnil jeden jediný snímek, na který jsem náhodou narazil na internetu! Nádherný stroj olivové barvy s hlubokými blatníky, se sedlem za které by se nemusel stydět žádný  veterán a s „úděsnými“ brašnami  ala instalatér Franta :)   Naprosto mne dostal, ale stejně jsem se rozhodl nakonec pro jeho silnějšího bráchu, jehož koncepci dle mého sice ruší zadní mohutné tlumiče, ale naopak disponuje bezproblémovým kardanem...přestože převod řetězem se určitě k tomuto old stylu asi hodí víc! Je to

všechno o kompromisu mezi pocitem a praktičností. Příjemným pak bylo zjištění, že ceny prodávaných strojů  byly většinou nižší, než ceny jiných cruiserů ve stejném obsahu! Tento fakt přičítám skutečnosti, že se má vyvolená svou
stavbou opravdu vymyká všemu, co je na našich silnicích v současnosti ke spatření a zažité, že mohutné blatníky sice můžou oku lahodit, ale omezují přístup ke kolům ... nakonec že pohodlnost originálního dvousedadla sice nikdo nikdy nezpochybnil, ale málokomu se líbí... Jsem ale člověk tvůrčí, a tak jsem v nedostatcích viděl spíš možnost seberealizace, možnost ještě citelně zasáhnout do výrazu stroje, změnit změnitelné!   A jak jsem si usmyslel, tak se i stalo!  Přes zimu se podařilo dobře prodat a dobře koupit, nový mazel už stojí v garáži a doznává prvních úprav, než  v plné míře vypukne to správné šílenství a prioritou bude jen to jediné - jezdit!    Kromě jiného jsem i člověk zvědavý, tak jsem hledal a pátral, překládal a
zase pátral, až se přede mnou na papíře poskládala mozaika dost zajímavé historie tohoto motocyklu, která se bezesporu nepodobá všemu zaběhlému.  A o tu se teď s vámi podělím.  Je to Legenda o Tulákovi.

   Píše se rok 1953, ve městě Springfield (Massachusetts) končí po dvaapadesáti letech výroba legendárních motocyklů INDIAN.  Nelehká doba zapříčinila, že se vyráběly už pouze modely Chief a Brave, navíc továrnu ovládla anglická společnost Brockhouse, která samozřejmě začala preferovat výhradně montáž a prodej britských značek.

   Tady by příběh mohl skončit, avšak do dění později vstupuje Denny Berg, Don Emde a Ken Bojko z Cobra USA, kteří se spojili s jediným cílem, postavit ještě jednoho "Super Chiefa"! Přestože některé zdroje uvádějí, že v té době bylo v Americe kolem 19. výrobců motocyklů, byl o pomoc požádán právě John Hoover, ředitel produktového managementu Kawasaki Motor v USA, který s plánem  nejenže souhlasil, ale stal se nakonec hnací silou projektu. Na začátku byl obyčejný Donův náčrtek stroje (listopad 95), rozpočet a šibeniční termín pěti týdnů, daný právě Johnem! Nadšení,  profesionalita a nakonec i výborná spolupráce s Kawasaki Motor

vedla k tomu, že na nádvoří společnosti v daný čas motocykl skutečně stál!  Nebudu moje malé pojednání zahlcovat detaily z dílny těchto tří statečných, každopádně muselo být zajímavé a vzrušující budovat takto na koleně stroj, který měl reálnou šanci se dostat na montážní pás, bez  armády projektantů, inženýrů, složitých propočtů a testů! Jen pro zajímavost - zadní blatník například vznikl náhodnou záměnou za přední..což se týmu zalíbilo a o výrazu zadních partií bylo rozhodnuto.   Ještě toho roku byl prototyp převezen na  Kawasaki Dealer Show v Reno (Nevada), kde byl přijat potenciálními prodejci velice kladně, a posléze prostřednictvím
odborných časopisů i veřejností. Následně byl prototyp odeslán do Japonska, kde doznal už jen pár změn, než se
začalo s výrobou. Původně byla plánovaná omezená produkce modelu,  pouze  1 až 2  kusy pro každého autorizovaného prodejce, která se ale později změnila v plnou výrobní sérii určenou pro mnohem širší odbytiště! Vyráběl se v obsahu 1500, 800 a 400 ccm  (čtyřstovku ale nemáme šanci potkat, protože byla určena výhradně na japonský trh). Za zmínku stojí i vznik názvu. Nebylo možné z pochopitelných důvodů použít cokoliv podobné názvům původní spriengfildské produkce,  takže nakonec výrobce zvolil označení DRIFTER...což bylo

označení jím dříve vyráběného sněžného skútru (1979)  . Drifter = tulák...a myslím si, že je to název velice trefný, je to stroj přímo určený k delším cestám, k čemuž mu pomáhá kromě jiného i výborný dvouválec, kde bylo poprvé v historii jedné stopy  použito vstřikování paliva!  Podle mého soudu, se v  Drifterovi podařilo skloubit moderní technologie a retro vzhled motocyklu padesátých let, doby, kdy se začaly psát nové stránky motorismu!  Nejednou jsem se ale setkal s názorem "odborníků", že zase japky něco obšlehly!   Jenže historie to vidí jinak! Samotný nápad vznikl ve

státech a tam taky spatřil světlo světa první prototyp tohoto osobitého motocyklu..kterého si na svých cestách nemůžete nevšimnout..
   Motocykly ze Spriengfieldu byly v tomto případě oficiální a cílenou inspirací při zrodu tohoto tři sta kilogramů těžkého cruiseru, o čemž jasně hovoří některé charakteristické prvky použité u Driftra.  Podle slov samotných tvůrců se v podstatě mělo jednat  o poctu, o důstojnou tečku  za výrobou legendárních motocyklů s hlavou indiána na nádržích.... Pro mne je tedy jednoznačné....matka japonka...otec indian, na což většina majitelů tohoto stroje ráda a hrdě
poukazuje širokou škálou „dobových“ doplňků.   Obzvlášť silná Drifter klubová scéna   je pochopitelně v zemích, kde se stroj oficiálně prodával - USA,Canada, Anglie,  ale i v zemích Beneluxu, ve Švédsku, Německu ad.   Ve Velké Británii byly stroje prodávány v letech 1998 - 2002, v USA v letech 2003 - 2005 (VN1500), a 2003 - 2006 (VN800).
   A co dodat na závěr......v Chicagu, v Muzeu architektury a designu  stojí ve stálé expozici Kawasaki Drifter.  Byl vyhlášen "uměleckým dílem, které přesahuje rámec dopravy, kdy díky neo-retro stylu a esoterickému výkonu technologie ztělesňuje podstatu formy a funkce."   Popravdě...nevím, co je přesně -"esoterický výkon technologie" :))  ,  ale  vím, co je to dobrá motorka, pás asfaltu přede mnou  a vítr ve tváři!

   Takže dámy a pánové -  do sedel!  Je čas Tuláků..

   Dopsáno po uzávěrce:

   Tak mám za sebou už prvních 400 kilometrů na Velkém Náčelníkovi, tudíž může následovat letmé zhodnocení. Zatáčky mi zprvu dávaly zabrat! Jakoby se mu ani zatáčet nechtělo a pořád měl tendenci vyrovnávat! To se naštěstí brzo zlomilo a dnes si je už naopak vychutnávám..všechno je o zvyku!  Řazení je mimořádně lehké, přesné a tiché, tichý ale není motor, někde v jedné zahraniční diskusi padl dokonce výraz - "jako krabice hřebíků"...no občas mi to taky tak zní :))  Tomu v plné míře nahrává origoš výfuk, který tlumí opravdu dobře a dává hřebíkům naplno vyniknout! A opět je to věc zvyku - je to prostě charakteristický rys tohoto jinak skvělého véčka  a dneska už to beru tak, že old stroj musí mít i old zvuk!  Opravdovou "lahůdkou" je ale manipulace s motorkou v nulové rychlosti, obzvlášť na
nerovném a měkkém terénu, přece jenom se jedná o čtyřnásobek mé hmotnosti a člověk není mravenec, který unese 20krát víc, než kolik váží..! Ve chvíli, kdy se dáme do pohybu ale všechno padá. Jízdní vlastnosti Driftra jsou výborné a dnes si už i troufnu na rychlý a ostrý úhybný manévr, což už v souznění jezdce a stroje něco znamená! Tlumení nerovností (a že jich je po zimě dostatek) je naprosto optimální a srovnatelné s předchozím výborným Dragstárem, plotny a kolébkové řazení jízdní komfort jen podtrhují a zvykl jsem si na ně snad okamžitě! O motoru a jeho  vlastnostech se rozepisovat nebudu, ty palce nahoru si nevysloužil pro nic za
nic (jeho zátah odspodu je prostě boží)... akorát si musím  zvyknout na častější návštěvy čerpacích stanic, ale to je už povinnost z kategorie příjemných, protože je příslibem dalších pohodových okamžiků v sedle Velkého Náčelníka.
   Takže to je pár mých postřehů, se kterýma nemusí všichni souhlasit, o čemž jasně hovoří jeden názor na Driftra od jinak velkého tuzemského odborníka na Kawiny, který se ale v tomto případě neubránil střelbě od boku..... cituji:    "Co se týče Driftera, tak mě se teda taky líbí, to jo  ale po zkušenostech z dřívějška a co jeden v průběhu let nasbírá, bych ho nechtěl ani zadara.  Bo konstrukce rámu je pozměněná a moc se jim to nepovedlo... bo všechny ty plechy a plasty se jebou jeden o druhý a pak při jízdě slyšíš jen je... no a v konečným důsledku je ta motorka vlastně neprodejná, bo ji skoro nigdo nechce ..."        
   K tomu už bych jen rád dodal, že v  čase mého největšího zájmu bylo v jednu chvíli v nabídce na Motoinzerci šest kousků Tuláka, po deseti dnech už pouze čtyři, no a dnes tam můžete najít pouze jednoho, což je už v procentech (83,3) dost solidní prodejnost..nemyslíte?  Jsem moc rád, že jsem stihl urvat kousek té zvláštní  krásy pro sebe..ať už se plast o plech jebe..nebo nejebe..!    :))   
   Howgh  Mušák

několik ilustračních fotek z Internetu

 
   

Spojení na autora článku :
Text : Mušák

 
Foto : autor článku + Internet

724 743 510

   
Zpět do sekce : moje máša
 
Prófa (jnj.com) 12.04.2010 08:55
Jako mně se Drifter líbí moc. Hlavně když má chormovaný vidle. Jen škoda že už ho nedělaj, na některj obrázcích zde je fakt krásně nastrojenej.
Fáfa (upc.cz) 12.04.2010 10:39
supr čtení
Želva (iol.cz) 12.04.2010 11:28
moc hezky napsaný, hlavně gratuluji k nové krásné máše a doufám že dráček je v dobrých rukou !!
Bady (blue4.cz) 12.04.2010 13:34
povedený čtení Mušáku, přeju hodně šťastných chvilek v sedle tvého nového stroje!
Nodzi (poda.cz) 12.04.2010 16:49
Tak tomuhle já rozumím, božíí luchsus
Vatek (internetbox.cz) 12.04.2010 18:44
Uměl bych si ho představit ve své garáži.Zvláště pak, ty první dva bíly.Ať Ti slouží jen tak ,jak Ty chceš.Je to stroj jen pro osobnosti.
Koprda (123.10) 12.04.2010 18:58
Mušáku,ať ti slouží k tvé plné spokojenosti a už se těším na setkáni na vlastní oči :-)
Jarda z Úpice (galerieudraka.cz) 12.04.2010 19:04
Ahoj Mušáku, bezvadný článek. A mluvíš mi z duše. I můj sen to byl, a splněný. A je mi jedno co si kdo myslí. Docela jsem uvažoval o tom, že by se hodilo zorganizovat setkání Drifterů Kolik by jich asi bylo? Měj se užívej si.
Palo (66.167) 12.04.2010 19:15
Musaku gratulujem, pekny stroj, pekny clanek.
Petr Brno (karneval.cz) 13.04.2010 00:04
Mušáku , vítej mezi plnokrevníky .
Duše (justice.cz) 13.04.2010 14:05
Pekne se to cte, Musaku ;o) Gratulace!
Mušák (comhal.cz) 13.04.2010 15:39
Díky všem :) Dráček bude lítat v okolí Příbrami a určitě o něj bude postaráno..já jsem zatím zfetlej chemoprénem, protože předělávám sólo sedlo, ale snad to stihnu, než se tomu žlutému kulatému nahoře bude chtít pořádně hřát!!
charlie (nextra.cz) 13.04.2010 16:19
I za mě, jako už mnohokrát předemnou - velmi hezký počtení a krásnej stroj. Ani si nevybavuju, jestli jsem ho už viděl někdy naživo? Přeji moře pohodových kilometrů v jeho sedle.
Marconi (eurotel.cz) 13.04.2010 17:05
Mušáku, moc hezky napsané... srdcem...
loner (iol.cz) 15.04.2010 20:21
ta modro bílá kombinace je skvělá
Pavell (karneval.cz) 15.04.2010 22:41
Mušáku taky gratuluji,podle mě je to nedoceněna motorka,přitom se mě osobně hodně líbí.Tak ani nevím,ale asi na K1400 jsi jediný co má teď Driftera.
Franta Rýmařov (Volt (easycm.cz) 16.04.2010 04:33
Ahoj Mušáku, loni s námi jezdil po Řecku jeden kolega, Řek, na Drifteru 1500. Má ji 6let, je druhý majitel a jezdí na ní dennodenně za každého počasí do práce a ve volnu cestuje. Neměl na ní jedinou závadu, nevzpomenu si, kolik ročně najezdí, jen vím, že jsem se při tom údaji na chvíli zanyslel a došlo mi, že na to má skoro celý rok, na rozdíl od nás. Tudíž, bylo to určitě hodně! Letos má přijet sem. Možná se i potkáte. Přeji ti stejnou zkušenost a radost z cest!
Gif (nbox.cz) 16.04.2010 21:20
Moc pekna motorka, i kdyz osobne bych dal prednost tmavsim barvam. Jako maly jsem chtel Indiana, pak jsem se vratil nohama na zem a ted mam DragStar, treba Te jednou budu nasledovat. Tak at Ti to jezdi a dela Ti jen radost.
Luis (104.4) 29.04.2010 18:09
Moc pěkný článek. Driftera mám už čtyři roky a opravdu by mně zajímalo kolik jich po čechách jezdí. Snad se pomocí tvého článku rozvíří vody a Drifteři v čechách se dají dohromady. Ještě jednou dík Mušáku za super článek a přeju ti už jen bezstarostnou jízdu v sedle Velkého Náčelníka.
Mušák (comhal.cz) 30.04.2010 16:53
Luisi Luisi..nápad dobrý, ale mohl jsi zanechat aspoň nějaký kontakt! Náčelníka máš podstatně dýl- je třeba vytěžit tvé zkušenosti :))
Luis (karneval.cz) 01.05.2010 18:36
Mušáku, o zkušenostech se z mé strany určitě nedá mluvit. Drifter je apsolutně bezporuchová radost. Jediný problém je nedostatek doplňků v čechách, všechno sháním na eBay v Německu nebo ve Státech. To si ale určitě poznal sám při psaní článku. Jinak nejvíc informací k Driftrovi má asi Galius, možná na něj někde najdu adresu. Mám pocit, že od něj má Driftera Jarda z Úpice. Mail a telefon Ti určitě pošlu.
jirka (64.100) 28.05.2010 08:15
Moc pěkný článek, mám tuláka 6let a nemohu si ho vynachválit.Je spolehlivý krásný a hlavně jich moc nelétá Je to prostě nostalgie.Před měsícem jsem si ještě pořidil Hondu gl 1100 z roku 1983 nádhernou krasovici ze které mám velikou radost.Bude mi 60let a tak začínám blbnout.Zdravý vás Jirka mail.jr.michalek@gmail.com
Mušák (comhal.cz) 28.05.2010 18:24
Ahoj..jestliže se každé "blbnutí" zůročí v radost, je to naprosto v pořádku :)A to GLko je taky krásné ohlédnutí!! Mejla jsem si uložil- díky!
batis (99.162) 30.08.2010 15:12
I ja sem hrdy majitel tuláka a po přečtení toho to článku zas o trochu víc. Ale ten napad stim setkáním Tuláků se mi líbí.
Mušák (comhal.cz) 30.08.2010 16:23
Tak se mi ozvi Batis (Jenniks@atlas.cz) 11.9. je už skoro za dveřmi ! :))
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser