|
Můj nový motocykl |
14.05.2013 |
|
|
|
|
|
Pořádný kus života jsem si přál mít svého Harleye. Proč zrovna tento
motocykl nedovedu racionálně vysvětlit. Prostě proto. Snad, že v mé mysli už
od dětských let to byl symbol, kultovní záležitost, synonymum značky spojené
se svobodou. |
Vztah k motocyklům ve mne uzrál už v raném
dětství. Když mi byli tři roky, svezl jsem se poprvé na mopedu Stadion a
tátu to hned stálo pokutu, snad deset korun. Později, jako malý kluk jsem
s tátou brázdil naši vlast na skůtru Manet (měli jsme model S125, tedy se
„silnějším“ motorem o objemu 123 ccm a výkonu 7 koní). Pamatuji to
vnímání nočního chladu, jak mne táta často vycpával novinami, speciální
motocyklové oblečení tehdy nebylo, termo-prádlo už vůbec ne. |
|
|
Jezdilo se, jak to šlo. Do
mysli se mi vrylo to vnímání |
vůní,
tepla či chladu, prostě ten bezprostřední kontakt s okolím. Pamatuji, jak
jsme kolikrát zalehli, rukojeť na plný plyn, a snažili se z toho krásného
stroje vymáčknout z kopce i 85. Často jsem se motal v garáži (ta tehdy byla
společná pro |
celý vchod našeho činžáku),
kde táta motocykl různě opečovával. Umaštěný pucvol, dřevěná bedna plná
nářadí, vůně oleje a benzinu. Někdy se jen leštilo a čistilo, jindy byl
stroj rozebrán na součástky a prováděla se dokonalá generálka. Dvoutakt byl
snadný na údržbu a domácí opravy. Fascinovala mne také ta alchymie kolem.
Různé oleje na polici, dolévání benzinu (nádrž byla pod sedlem), nebo
dekarbonizace tlumiče výfuku. Sundal se doutník, z něho se vyjmula tlumící
vložka, jež byla plná úsad a uniklých zbytků oleje. Dalo se to do kovové
vany, polilo benzinem a nechalo vyhořet. Skůtr startoval pootočením klíčku
v zapalování. To bylo
|
|
mazácké. Žádné nakopávání, ale hezky otočit
klíčkem, jako v autě. Prostě hogo-fogo. Motocykl měl myslím dva akumulátory.
Tehdy nebyly k mání žádné nabíječky, takže se nabíjelo různě podomácku
vyrobenými přístroji. Vzpomínám na bručící doma navinuté trafo, velké
selenové usměrňovače a vařící akumulátory. To mne přitahovalo, ale
k nabíjeným akumulátorům jsem nebyl nikdy pouštěn. Inu bublající kyselina a
zvídavé dítě nejdou moc dohromady. |
|
Strejda, mladší
brácha táty, měl Jawu 350-ku. Párkrát mne svezl. Ta akcelerace byla
pro mne tehdy ohromující. Dvouválec a fascinujících 18 koní. Ale tak
nějak ten Manet byl náš mazlík. Vzpomínky na tyto zkušenosti
s objemem cezené dětským vnímáním ve mne zanechaly, až do koupě
prvního vlastního motocyklu, představu, že objem okolo 500-600
kubíků je tak maximum, co může motocyklový greenhorn s opatrností
zvládnout a ještě jsem o tom pochyboval. Větší kubatury že jsou
doménou jen opravdu zkušených jezdců. No, nakonec jsem začínal na
11-stovce a ušetřil jsem si tím nejméně jedno přesedlání. I když
samozřejmě, |
|
každý preferuje něco jiného, každému
vyhovuje něco jiného, každý má kapsu jinak hlubokou, prostě nic proti
„malorážkám“. |
Často jsem chodil ze školy
k babičce, jejíž soused v dřevěné boudě na dvorku leštil a věčně spravoval
něco nádherného. Totiž motocykl Indian. Dodnes si pamatuji bílé kožené
brašny s třásněmi a velký reflektor. A ten zvuk, když nastartoval. To se
nedalo s ničím srovnat. Sedl jsem si na bobek a koukal na toho pána, on se
věnoval svému motocyklu a snad mne ani nevnímal. Snil jsem, že jednou řekne:
„Chceš svést“? No, nikdy to neřekl. Ale mohl jsem se alespoň dívat. Tohle
nebyl náš skůtr, to bylo něco jiného. Nikdy jsem takový motocykl neviděl. Já
znal mopedy, motocykly Jawy, Čezety, ale tohle bylo jako z jiného světa.
Tohle byla
|
|
Amerika. Jako dítě jsem žil v zajetí svých
fantazií, a i když doba nebyla snadná, vnímal jsem tu zvláštní symbiózu
lidí. Malý dvorek za domem se 4 byty, nebo šesti? Už přesně nevím, na něm
zeleně natřená dřevěná bouda s motocyklovým klenotem, v tehdejší ČSSR
nevídaným, vedle vrzající vrátka do malinké zahrádky, kde měl děda další
dřevěnou boudu – králíkárnu. Tady na tom plácku se odbýval život této malé
různorodé pospolitosti. Klepaly se koberce, spravoval motocykl, sušilo
prádlo, zabíjeli králíci. Probralo se vše. Kdo vytírá schody a kdo ne, kdo
s kým a kde, kdo o kom co řekl a neřekl, kdo se vdává a kdo rozvádí, kdo se
narodil a kdo umřel, kdo co chystá na nedělní oběd, a čas tak nějak plynul
v bezbřehé nekonečnosti.
|
|
V sobotu odpoledne
jsem vyrážel na dráhu, na posun, a chodil chlapům se džbánem pro
pivo. Za to jsem se směl vždy svést na parní lokomotivě. Nikdy na to
nezapomenu. Na tu výheň u kotle, vůni ohně, oleje a vlhké páry, na
zvuk parní píšťaly. |
Tak nějak myslím,
že ta dnešní doba čím dál více svazovaná předpisy, zákazy,
kontrolami kontrol, a nařízeními ve jménu blaha všech, bere dětem
romantické dětství a dospělým volnost jejich ducha, volnost se
rozhodnout dle svého naturelu. Ano, občas někdo někam spadnul, občas
si někdo rozbil makovici, ale klukovský život provázelo nekonečné
dobrodružství. |
|
Nejen na lokomotivu jsem nosil
pivo. V neděli po rodinném obědě jsem vyfasoval džbán a šel do některé
z okolních hospod. Na Železné, Na Hradčanech a kdo ví jak se všechny
jmenovaly. Často jsem cestou či u výčepu potkával i jiné kamarády, nebo
děti ze sousedství. Někdo se džbánem, jiný s bandaskou. Za rohem si dal vždy
pár doušků toho zlatého moku. Alkoholik se ze mne nestal, snad právě proto,
a nevzpomínám na to, jako na selhání rodičovské výchovy. Naopak. V mysli mám
hodně pestrých (a mnohdy veselých) obrázků z hospod té doby, i
prožitých dobrodružství při těchto cestách. Dnes poslat dítě pro pivo, tak
vás sociálka zbaví rodičovských práv.
|
Ale posuňme se v čase. Malá
epizoda na Jawě Mustang při dojíždění do práce. V té době byla Hanka
proklatě zkušenější jezdec jak já a dávala mi tak lekce zvládnutí tohoto
malého motocyklu.
|
|
Jako kluk blížící se pubertě
jsem snil o magnetofonu Pluto, jako puberťák o malém motocyklu Pionýr. Ani
jedno jsem nakonec neměl. A pak to trvalo nepočítaně let. Nebyl čas pro
motocykl, byly jiné starosti. Až konečně přišel ten rok s velkým R a moje
první motocyklová sezóna. Se ženou jsme zvažovali koupi Harleye nebo dvou
Yamah – Dragstarů. |
Zvítězil rozum
a v garáži se tak objevil napřed jeden a za pár dnů druhý motocykl Dragstar
Classic XVS1100A o objemu 1100 kubíků. Jeden jsem sedlal já a druhý Hanka |
Jaký byl Dragstar? |
|
Ne, nejsem žádný
expert na motocykly, nenapíšu nic odborného, snad jen pár postřehů
z jeho užívání. Ano, investoval jsem hodně do doplňků, nechal
vyleštit do chromového lesku mnoho dílů, prostě motocykl jsem si
přizpůsobil svým představám, ale o tom tady psát nechci. Tak tedy,
jaký byl? |
Spolehlivý.
Nikdy mne nikde nenechal. Nikdy se neprojevila sebemenší závada.
Jezdil jsem v situacích, kdy se otevřelo nebe a od italských hranic
až domů nás zalévaly proudy vod. Voda všude a stejně to
nekompromisně jelo. Jezdili jsme v tropických teplotách letního
|
|
evropského jihu pod nemilosrdně spalujícím
poledním sluncem. Motor se vždy uchladil. Jezdili jsme dlouhé přejezdy a
nepočítaně krátkých vyjížděk. Vždy nás dovezl, kam jsme potřebovali.
|
Benevolentní.
Motocykl si nechá hodně líbit. Prostě
takové ty občasné chyby začátečníka bez problému toleruje. Chybné zařazení,
necitlivou práci s plynem, spojkou, nezvládnutý cit pro brzdění. Zelenáče
prostě podrží. |
Náročný.
Vyžádá si vaše plné soustředění. Dejte mu
svoji duši a on se vám odvděčí. Ano, do zatáčky jej musíte trochu nutit,
nechce se mu, chce jet rovně. Večer, po první delší jarní vyjížďce, ucítíte
namožené svaly (tedy pokud jste zrovna netrávili zimu v posilovně) jak se
s ním v každé zatáčce přetahujete. Ne, během jízdy si to ani neuvědomíte,
ale je to fakt.
|
Brzdí.
Obstojně. Tedy vyměnil jsem originální brzdové hadičky za pancéřované. Ale
chce to cit. Při nějaké krizové situaci můžete snadno blokovat a spadnout.
Takže cvičte krizové brzdění. V Alpách jsem ale jednou při sjezdu plném
zatáček brzdy ohřál tak, že zvadly. Řešil jsem to tedy tím, že jsem chvilku
brzdil jen přední, chvilku jen zadní, abych dal čas kotoučům, brzdovému
obložení, a hlavně brzdové kapalině, vychladnout. A ono to nakonec v takové
situaci brzdí i jen na tu jednu, nemusíte hned brát za obě brzdy najednou. |
Pohodlný.
Sedí se na něm dobře, tedy pokud si přizpůsobíte pozici svému vzrůstu. Já
vyměnil originální risery za delší. Posez mírně v předklonu není na dlouhé
cestování, mně tedy nevyhovoval. Mám raději uvolněnější a vzpřímenější
sezení. Sedlo je poctivé, poměrně komfortní, bohatě polstrované, žádná
tenká skořepinka, která vám spočítá každou jamku, každý kamínek na silnici. |
Ovladatelný.
Když se rozjedete, jede to samo. Nevnímáte hmotnost stroje. Na místě a
v malé rychlosti je jeho ovladatelnost problematičtější. Při vytočení
řídítek do krajních mezí má v nižší rychlosti tendenci padat. Takže nohy
vždy na zem. Stupačky mají vratné pružiny a zespodu vyměnitelné botky, které
ubrušujete, pokud se trochu více položíte do nějaké vracečky či prudší
zatáčky. Když jsem si škrtnul o asfalt poprvé, málem jsem leknutím spadl.
Pak už jsem škrtal rád |
Jezdí dobře.
Slušně zpřevodovaný, jen ta jednička by mohla být delší. Výkon tak akorát,
uveze 85-ti kilového chlapa v plné polní pro 14-ti denní dovolenou, aniž by
motor jakkoliv strádal. I za takové situace cítíte malou výkonovou rezervu.
Na dálnici si lebedí tak někde okolo 120 km/h. Jinak je mu dobře (na pětku)
někde mezi osmdesátkou a stovkou. Pokud potřebujete rychlý přesun, dopřeje
vám 140 km/h prakticky kdykoliv. Vyšší rychlosti už nejsou pro něho, i když
to umí ještě o cca 20 km rychleji. Spotřeba je přijatelná, záleží na stylu
jízdy a zátěži. Jezdíte tak okolo 4,5-4,8 l/100 km, při svižné jízdě na
dálnici a plné zátěži si ale vezme i 7 litrů. Na dálnicích tak doporučuji
tankovat raději po 200 km. Při normálním okreskovém provozu se stačí
rozhlížet po pumpě po ujetí tak 250 - 270 km. Bezpečný dojezd mimo dálnici
je asi 320 km při klidné kochací jízdě.
|
Technické údaje Dragstar
Classic XVS1100A |
·Celková
dálka 2460 mm |
·Rozvor
1645 mm |
·Výška
sedla 710 mm |
·Pohotovostní
hmotnost 291 kg |
·Motor
vzduchem chlazený dvouválec do V o objemu 1063 cm3 s rozvodem SOHC |
·Vrtání
zdvih 95 x 75 mm, kompresní poměr 8,3:1 |
·Výkon
46 kW - 62 k při 5750 ot/min, kroutící moment 85 Nm při 2500 ot/min |
·Poměr
výkon/hmotnost 0,21 k/1 kg |
·2
x Karburátor MIKUNI, typ BSR37 |
·Sekundární
převod - kardan |
·Objem
palivové nádrže 17 litrů |
Dragstar vás chce celého.
Podejte se mu a budete spokojení. K motocyklu jsem si vytvořil silný vztah.
Nedovedl jsem si představit, že jej jednou nahradím. Začalo však vítězit
srdce a tak jsem si řekl, že až mi bude padesát, zaparkuji v garáži přeci
jen vysněného Harleye. No, nepodařilo se. Až v závěru motocyklové sezóny
roku 2012 moji garáž obohatil HD Fat Boy Special (v USA označovaný jako FB
Lo), který jsem si vysnil. Najel jsem s ním už jen několik málo tisíc km
v závěru sezóny a přišla zima. A jaký je ten tolik vysněný Harley? Nelituji?
Šel bych do toho znovu? Vyplatí se to? |
Jaký je Fat Boy Special? |
Najel jsem na novém motocyklu příliš málo,
než abych mohl cokoliv kvalifikovaně posuzovat. A jaké jsou tedy ty první
dojmy? Splnil se mi sen. Ano, motocykl je kusem poctivého železa. Jeden čas
jsem pod vlivem tendenčních článků a diskuzí k problematice HD začal sám
pochybovat, zda neblbnu a nebudu zklamaný. Prostě za hodně peněz málo
muziky. Že si kupuji vlastně jen drahou placku s logem legendárního výrobce
na stroji, který mi radost neudělá. Že to je nafouknutá reklama, že Harley
je za zenitem. Ale musím říci, že po pár kilometrech jsem musel tyto názory
hned odmítnout. Vše je dobře provedené, nikde nic odbytého, je to kus
nádherného stroje, který se netváří být něčím, čím není. Kouzlu této značky
jeden rychle propadne, ani neví jak. |
Ano, dnes je možná technika
Yamahy a jiných nejen japončíků snad dál (říká se to), ale seděl jsem na
Midnight Staru (XV1900A) a bylo jasné, že tento stroj si nikdy nekoupím. Pro
mne to nemělo duši i když je to technicky dobře udělaný stroj a opravdu
velký křižník. Snad žiju v zajetí toho Indiana, snad žiju v zajetí
hřmotícího nízkoobrátkového nemotorného stroje bez příkras, snad proto dávám
přednost výhradně vzduchem chlazeným V-twinnům. FB Special je pro mne právě
ta krásná vzpomínka na minulost v tom nejlepším slova smyslu. |
|
Co mne
překvapilo, je lepší manévrovatelnost v malé rychlosti a na místě. Po
zápolení |
s Dragstarem
hotový balzám. Motocykl je asi o 40 kg těžší, než byl můj původní a přesto
máte pocit zcela opačný. Zvednout ze stojánku Dragstara chce někdy poněkud
napnout svaly. FB zvednete jako nic. Poprvé jsem ho málem překlopil na
opačnou stranu. Byl jsem prostě zvyklý pořádně zabrat. A zatáčky? Jako by
četl vaše myšlenky. Ochotně se pokládá do zatáček, řízení je velice
příjemné. Nevím, jak to ti kluci v Milwaukee dělají, ale asi to dělají
dobře. Vím, těžiště je nízko, má to o něco menší rozvor, ale tím se také vše
vysvětlit nedá. Ovládá se nádherně, jízda je návyková. Nu a pak je tu ten
charakteristický harleyovský zvuk motoru. Měl jsem zatím jen originální
výfuky, takže jsem řadil spíše podle kontrolek či paměti, než sluchu, neboť
motor za jízdy není, v tom aerodynamickém hluku a svištění větru, téměř
slyšet. To je ale v nadcházející sezóně minulostí a zplodiny spalování od
8.5.2013 odvádějí laufy Screaming Eagle. Krásně hrají, není to však žádný
brutal. Jsou přesně tak, jak jsem chtěl. Že máte pod zadkem pořádné kladivo,
jež musíte taky účinně chladit, bezpečně pocítíte při stání někde na
červenou. Dragstar hřál, tohle přímo peče |
Technické údaje Fat Boy
Special, model 2011 |
·Celková
dálka 2385 mm |
·Rozvor
1630 mm |
·Výška
sedla 680 mm |
·Pohotovostní
hmotnost 330 kg |
·Motor
vzduchem chlazený dvouválec do V o objemu 1584 cm3 s rozvodem OHV |
·Vrtání
zdvih 95,3 x 111,25 mm, kompresní poměr 9,2:1 |
·Výkon
54 kW - 73 k při 5300 ot/min, kroutící moment 125 Nm při 3500 ot/min |
·Poměr
výkon/hmotnost 0,22 k/1 kg |
·Elektronické
sekvenční vícebodové vstřikování (ESPFI) |
·Sekundární
převod - řemen |
·Objem
palivové nádrže 19,7 litrů |
Motocykl je osazen motorem
Twin Cam 96B o obsahu 1584 cm3 (od sezóny 2012 je v nabídce už s motorem
Twin Cam 103B - 1690 cm3). Ale tady, proti Drag Staru, nevnímám moc velký
rozdíl. Lepší zátah, zde se prosazuje výrazně vyšší kroutící moment proti
Drag Staru, akcelerace tedy o něco svižnější, ale jinak se žádné velké drama
nekoná, pro mne spíše zklamání. Vždyť to má o půl litru větší objem! Čekal
jsem více. Proč tomu tak je prozrazuje jen nepatrně vyšší výkon na 1 kg
hmotnosti (jen o cca 5%) než má Dragstar. V průběhu výkonu je ale méně
slabších (hluchých) míst, výkon motoru s ohledem na otáčky se mi zdá
vyrovnanější než u Yamahy. Co oceňuji, je delší jednička. Takže se dá
plynule rozjet třeba při odbočování „za roh“ a teprve po dokončení
odbočovacího manévru v klidu řadit na dvě. Šestka je balzám pro delší jízdy
na dálnici. Motor si klidně brumlá, a přesto lze předjíždět bez podřazování.
Přiměřený výkon tu je. Převodovka je tvrdší, ale přesná. Když řadíte za
jedna, ví o tom i na druhém konci města. Prásk, kladivem na kovadlinu a
jedem. Prostě HD. Stupačky jsou proklatě nízko. Tady škrtám i na menším
kruháči, už ne jen ve vracečkách či v prudké zatáčce. Plotny nemají zpětné
pružiny (prostě je doklapnete nohou, pokud po škrtnutí o asfalt nespadnou
samy), nemají ani žádné patky, natož výměnné, takže získávají tu správnou
patinu. Tady to je takové naturalistické, bez příkras. Ale možná i to je
právě na tom stroji to krásné. Tolik zatím k prvním několika málo tisícům km
v sedle HD. |
|
Ještě snad dodám, že
zapalování je bezklíčkové (stačí mít checker v kapse), součástí je
imobilizér a alarm (aktivují se vzdálením od motocyklu), sytič
automatický. Dvě víčka nádrže : pod jedním je dolévací hrdlo,
ve druhém (falešném) je integrován analogový palivoměr. Palubní
počítač umí to základní – dojezd, otáčky, zařazený rychlostní
stupeň, čas, dvě nezávislá počítadla ujeté vzdálenosti, atd. |
Myslím, že ve Fat Boy,
ať už „klasické“ nebo snížené verzi Lo se vhodně snoubí tradice HD a
nová technika. Brzdy mají ABS, palivovou směs již nepodává
karburátor, ale vstřikování, a |
|
přesto to je tradiční vzduchem chlazený V-twin
a motocykl je stále tím klasickým Harleyem, jakousi vzpomínkou na minulost
v tom dobrém slova smyslu. |
Závěr |
Po dopsání koukám, že jen
několik odstavců sleduje název článku a ostatní jsou vzpomínky na minulost.
Snad Vás i tak toto malé zamyšlení nenudilo. Tak tedy koupil bych si po
zkušenostech znovu Dragstara? Ano. Kdo chce vnímat, že řídí křižník a ne
člun, kdo chce jezdit a vědět, že dojede, kdo nehoní každé deci obsahu, kdo
hledá spíše klasický design motocyklu typu cruiser, kdo chce za relativně
málo peněz hodně muziky, bude naprosto spokojený. A tak se naskýtá druhá
otázka, zda bych si koupil i nyní Fat Boye? Jednoznačně. Měl jsem to udělat
už dávno. |
A ke značce motocyklu dodávám,
že motocykl tě musí vzít za srdce. Je jedno, jaká je to značka, zda Yamaha
či HD, nebo Kawasaki, Suzuki, Honda… Rozhodující je, aby se ti motocykl
líbil, aby odpovídal tvým proporcím, abys v jeho sedle měl opravdovou radost
z jízdy. Největší Midnight Star mne neoslovil a přesto má své obdivovatele,
jsou s ním šťastní a tak to má být. Každý si nakonec najde to své železo,
pro něho jedinečné a to „nej“. Takže hurá do sedel a dost mudrování. |
|
Text : Marconi |
|
Foto : Internet + Marconi |
|
spojení na
autora článku |
|
|
|
|
|
|
|
|
Marconi.k1400 |
Zpět do sekce :
moje Máša |
|
|
|