Můj nový motocykl

14.05.2013

     
        Pořádný kus života jsem si přál mít svého Harleye. Proč zrovna tento motocykl nedovedu racionálně vysvětlit. Prostě proto. Snad, že v mé mysli už od dětských let to byl symbol, kultovní záležitost, synonymum značky spojené se svobodou.

Vztah k motocyklům ve mne uzrál už v raném dětství. Když mi byli tři roky, svezl jsem se poprvé na mopedu Stadion a tátu to hned stálo pokutu, snad deset korun. Později, jako malý kluk jsem s tátou brázdil naši vlast na skůtru Manet (měli jsme model S125, tedy se „silnějším“ motorem o objemu 123 ccm a výkonu 7 koní). Pamatuji to vnímání nočního chladu, jak mne táta často vycpával novinami, speciální motocyklové oblečení tehdy nebylo, termo-prádlo už vůbec ne.

   Jezdilo se, jak to šlo.  Do mysli se mi vrylo to vnímání

vůní, tepla či chladu, prostě ten bezprostřední kontakt s okolím. Pamatuji, jak jsme kolikrát zalehli, rukojeť na plný plyn, a snažili se z toho krásného stroje vymáčknout z kopce i 85. Často jsem se motal v garáži (ta tehdy byla společná pro

celý vchod našeho činžáku), kde táta motocykl různě opečovával. Umaštěný pucvol, dřevěná bedna plná nářadí, vůně oleje a benzinu. Někdy se jen leštilo a čistilo, jindy byl stroj rozebrán na součástky a prováděla se dokonalá generálka. Dvoutakt byl snadný na údržbu a domácí opravy. Fascinovala mne také ta alchymie kolem. Různé oleje na polici, dolévání benzinu (nádrž byla pod sedlem), nebo dekarbonizace tlumiče výfuku. Sundal se doutník, z něho se vyjmula tlumící vložka, jež byla plná úsad a uniklých zbytků oleje. Dalo se to do kovové vany, polilo benzinem a nechalo vyhořet. Skůtr startoval pootočením klíčku v zapalování. To bylo

mazácké. Žádné nakopávání, ale hezky otočit klíčkem, jako v autě. Prostě hogo-fogo. Motocykl měl myslím dva akumulátory. Tehdy nebyly k mání žádné nabíječky, takže se nabíjelo různě podomácku vyrobenými přístroji. Vzpomínám na bručící doma navinuté  trafo, velké selenové usměrňovače a vařící akumulátory. To mne přitahovalo, ale k nabíjeným akumulátorům jsem nebyl nikdy pouštěn. Inu bublající kyselina a zvídavé dítě nejdou moc dohromady. 
   Strejda, mladší brácha táty, měl Jawu 350-ku. Párkrát mne svezl. Ta akcelerace byla pro mne tehdy ohromující. Dvouválec a fascinujících 18 koní. Ale tak nějak ten Manet byl náš mazlík. Vzpomínky na tyto zkušenosti s objemem cezené dětským vnímáním ve mne zanechaly, až do koupě prvního vlastního motocyklu, představu, že objem okolo 500-600 kubíků je tak maximum, co může motocyklový greenhorn s opatrností zvládnout a ještě jsem o tom pochyboval. Větší kubatury že jsou doménou jen opravdu zkušených jezdců. No, nakonec jsem začínal na 11-stovce a ušetřil jsem si tím nejméně jedno přesedlání. I když samozřejmě,

každý preferuje něco jiného, každému vyhovuje něco jiného, každý má kapsu jinak hlubokou, prostě nic proti „malorážkám“.

   Často jsem chodil ze školy k babičce, jejíž soused v dřevěné boudě na dvorku leštil a věčně spravoval něco nádherného. Totiž motocykl Indian. Dodnes si pamatuji bílé kožené brašny s třásněmi a velký reflektor. A ten zvuk, když nastartoval. To se nedalo s ničím srovnat. Sedl jsem si na bobek a koukal na toho pána, on se věnoval svému motocyklu a snad mne ani nevnímal. Snil jsem, že jednou řekne: „Chceš svést“? No, nikdy to neřekl. Ale mohl jsem se alespoň dívat. Tohle nebyl náš skůtr, to bylo něco jiného. Nikdy jsem takový motocykl neviděl. Já znal mopedy, motocykly Jawy, Čezety, ale tohle bylo jako z jiného světa. Tohle byla

Amerika. Jako dítě jsem žil v zajetí svých fantazií, a i když doba nebyla snadná, vnímal jsem tu zvláštní symbiózu lidí. Malý dvorek za domem se 4 byty, nebo šesti? Už přesně nevím, na něm zeleně natřená dřevěná bouda s motocyklovým klenotem, v tehdejší ČSSR nevídaným, vedle vrzající vrátka do malinké zahrádky, kde měl děda další dřevěnou boudu – králíkárnu. Tady na tom plácku se odbýval život této malé různorodé pospolitosti. Klepaly se koberce, spravoval motocykl, sušilo prádlo, zabíjeli králíci. Probralo se vše. Kdo vytírá schody a kdo ne, kdo s kým a kde, kdo o kom co řekl a neřekl, kdo se vdává a kdo rozvádí, kdo se narodil a kdo umřel, kdo co chystá na nedělní oběd, a čas tak nějak plynul v bezbřehé nekonečnosti.

   V sobotu odpoledne jsem vyrážel na dráhu, na posun, a chodil chlapům se džbánem pro pivo. Za to jsem se směl vždy svést na parní lokomotivě. Nikdy na to nezapomenu. Na tu výheň u kotle, vůni ohně, oleje a vlhké páry, na zvuk parní píšťaly.
   Tak nějak myslím, že ta dnešní doba čím dál více svazovaná předpisy, zákazy, kontrolami kontrol, a nařízeními ve jménu blaha všech, bere dětem romantické dětství a dospělým volnost jejich ducha, volnost se rozhodnout dle svého naturelu. Ano, občas někdo někam spadnul, občas si někdo rozbil makovici, ale klukovský život provázelo nekonečné  dobrodružství.

   Nejen na lokomotivu jsem nosil pivo. V neděli po rodinném obědě jsem vyfasoval džbán a šel do některé z okolních hospod. Na Železné, Na Hradčanech a kdo ví jak se všechny jmenovaly.  Často jsem cestou či u výčepu potkával i jiné kamarády, nebo děti ze sousedství. Někdo se džbánem, jiný s bandaskou. Za rohem si dal vždy pár doušků toho zlatého moku. Alkoholik se ze mne nestal, snad právě proto, a nevzpomínám na to, jako na selhání rodičovské výchovy. Naopak. V mysli mám hodně pestrých (a mnohdy veselých) obrázků z hospod té doby, i prožitých dobrodružství při těchto cestách. Dnes poslat dítě pro pivo, tak vás sociálka zbaví rodičovských práv. 

   Ale posuňme se v čase. Malá epizoda na Jawě Mustang při dojíždění do práce. V té době byla Hanka proklatě zkušenější jezdec jak já a dávala mi tak lekce zvládnutí tohoto malého motocyklu.

   Jako kluk blížící se pubertě jsem snil o magnetofonu Pluto, jako puberťák o malém motocyklu Pionýr. Ani jedno jsem nakonec neměl. A pak to trvalo nepočítaně let. Nebyl čas pro motocykl, byly jiné starosti. Až konečně přišel ten rok s velkým R a moje první motocyklová sezóna. Se ženou jsme zvažovali koupi Harleye nebo dvou Yamah – Dragstarů.

   Zvítězil rozum a v garáži se tak objevil napřed jeden a za pár dnů druhý motocykl Dragstar Classic XVS1100A o objemu 1100 kubíků. Jeden jsem sedlal já a druhý Hanka

   Jaký byl Dragstar?

   Ne, nejsem žádný expert na motocykly, nenapíšu nic odborného, snad jen pár postřehů z jeho užívání. Ano, investoval jsem hodně do doplňků, nechal vyleštit do chromového lesku mnoho dílů, prostě motocykl jsem si přizpůsobil svým představám, ale o tom tady psát nechci.  Tak tedy, jaký byl?

   Spolehlivý. Nikdy mne nikde nenechal. Nikdy se neprojevila sebemenší závada. Jezdil jsem v situacích, kdy se otevřelo nebe a od italských hranic až domů nás zalévaly proudy vod.  Voda všude a stejně to nekompromisně jelo. Jezdili jsme v tropických teplotách letního

evropského jihu pod nemilosrdně spalujícím poledním sluncem. Motor se vždy uchladil. Jezdili jsme dlouhé přejezdy a nepočítaně krátkých vyjížděk. Vždy nás dovezl, kam jsme potřebovali.

   Benevolentní. Motocykl si nechá hodně líbit. Prostě takové ty občasné chyby začátečníka bez problému toleruje. Chybné zařazení,  necitlivou práci s plynem, spojkou,  nezvládnutý cit pro brzdění. Zelenáče prostě podrží.

   Náročný. Vyžádá si vaše plné soustředění. Dejte mu svoji duši a on se vám odvděčí. Ano, do zatáčky jej musíte trochu nutit, nechce se mu, chce jet rovně. Večer, po první delší jarní vyjížďce, ucítíte namožené svaly (tedy pokud jste zrovna netrávili zimu v posilovně) jak se s ním v každé zatáčce přetahujete. Ne, během jízdy si to ani neuvědomíte, ale je to fakt.

   Brzdí. Obstojně. Tedy vyměnil jsem originální brzdové hadičky za pancéřované. Ale chce to cit. Při nějaké krizové situaci můžete snadno blokovat a spadnout. Takže cvičte krizové brzdění. V Alpách jsem ale jednou při sjezdu plném zatáček brzdy ohřál tak, že zvadly. Řešil jsem to tedy tím, že jsem chvilku brzdil jen přední, chvilku jen zadní, abych dal čas kotoučům, brzdovému obložení, a hlavně brzdové kapalině, vychladnout. A ono to nakonec v takové situaci brzdí i jen na tu jednu, nemusíte hned brát za obě brzdy najednou.

   Pohodlný. Sedí se na něm dobře, tedy pokud si přizpůsobíte pozici svému vzrůstu. Já vyměnil originální risery za delší. Posez mírně v předklonu není na dlouhé cestování, mně tedy nevyhovoval. Mám raději uvolněnější a vzpřímenější sezení.  Sedlo je poctivé, poměrně komfortní, bohatě polstrované, žádná tenká skořepinka, která vám spočítá každou jamku, každý kamínek na silnici.

   Ovladatelný. Když se rozjedete, jede to samo. Nevnímáte hmotnost stroje. Na místě a v malé rychlosti je jeho ovladatelnost problematičtější. Při vytočení řídítek do krajních mezí má v nižší rychlosti tendenci padat. Takže nohy vždy na zem. Stupačky mají vratné pružiny a zespodu vyměnitelné botky, které ubrušujete, pokud se trochu více položíte do nějaké vracečky či prudší zatáčky. Když jsem si škrtnul o asfalt poprvé, málem jsem leknutím spadl. Pak už jsem škrtal rád

   Jezdí dobře. Slušně zpřevodovaný, jen ta jednička by mohla být delší. Výkon tak akorát, uveze 85-ti kilového chlapa v plné polní pro 14-ti denní dovolenou, aniž by motor jakkoliv strádal. I za takové situace cítíte malou výkonovou rezervu. Na dálnici si lebedí tak někde okolo 120 km/h. Jinak je mu dobře (na pětku) někde mezi  osmdesátkou a stovkou. Pokud potřebujete rychlý přesun, dopřeje  vám 140 km/h prakticky kdykoliv.  Vyšší rychlosti už nejsou pro něho, i když to umí ještě o cca 20 km rychleji. Spotřeba je přijatelná, záleží na stylu jízdy a zátěži. Jezdíte tak okolo 4,5-4,8 l/100 km, při svižné jízdě na dálnici a plné zátěži si ale vezme i 7 litrů. Na dálnicích tak doporučuji tankovat raději po 200 km. Při normálním okreskovém provozu se stačí  rozhlížet po pumpě po ujetí tak 250 - 270 km. Bezpečný dojezd mimo dálnici je asi 320 km při klidné kochací jízdě.

   Technické údaje Dragstar Classic XVS1100A

·Celková dálka 2460 mm

·Rozvor 1645 mm
·Výška sedla 710 mm
·Pohotovostní hmotnost 291 kg
·Motor vzduchem chlazený dvouválec do V o objemu 1063 cm3 s rozvodem SOHC

·Vrtání zdvih 95 x 75 mm, kompresní poměr 8,3:1

·Výkon 46 kW - 62 k při 5750 ot/min, kroutící moment 85 Nm při 2500 ot/min
·Poměr výkon/hmotnost 0,21 k/1 kg

·2 x Karburátor MIKUNI, typ BSR37

·Sekundární převod - kardan
·Objem palivové nádrže 17 litrů

   Dragstar vás chce celého. Podejte se mu a budete spokojení. K motocyklu jsem si vytvořil silný vztah. Nedovedl jsem si představit, že jej jednou nahradím. Začalo však vítězit srdce a tak jsem si řekl, že až mi bude padesát, zaparkuji v garáži přeci jen vysněného Harleye. No, nepodařilo se. Až v závěru motocyklové sezóny roku 2012 moji garáž obohatil HD Fat Boy Special (v USA označovaný jako FB Lo), který jsem si vysnil. Najel jsem s ním už jen několik málo tisíc km v závěru sezóny a přišla zima. A jaký je ten tolik vysněný Harley? Nelituji? Šel bych do toho znovu? Vyplatí se to?

   Jaký je Fat Boy Special?

Najel jsem na novém motocyklu příliš málo, než abych mohl cokoliv kvalifikovaně posuzovat. A jaké jsou tedy ty první dojmy? Splnil se mi sen. Ano, motocykl je kusem poctivého železa. Jeden čas jsem pod vlivem tendenčních článků a diskuzí k problematice HD začal sám pochybovat, zda neblbnu a nebudu zklamaný. Prostě za hodně peněz málo muziky. Že si kupuji vlastně jen drahou placku s logem legendárního výrobce na stroji, který mi radost neudělá. Že to je nafouknutá reklama, že Harley je za zenitem. Ale musím říci, že po pár kilometrech jsem musel tyto názory hned odmítnout. Vše je dobře provedené, nikde nic odbytého, je to kus nádherného stroje, který se netváří být něčím, čím není. Kouzlu této značky jeden rychle propadne, ani neví jak.

   Ano, dnes je možná technika Yamahy a jiných nejen japončíků snad dál (říká se to), ale seděl jsem na Midnight Staru (XV1900A) a bylo jasné, že tento stroj si nikdy nekoupím. Pro mne to nemělo duši i když je to technicky dobře udělaný stroj a opravdu velký křižník. Snad žiju v zajetí toho Indiana, snad žiju v zajetí hřmotícího nízkoobrátkového nemotorného stroje bez příkras, snad proto dávám přednost výhradně vzduchem chlazeným V-twinnům. FB Special je pro mne právě ta krásná vzpomínka na minulost v tom nejlepším slova smyslu.

   Co mne překvapilo, je lepší manévrovatelnost v malé rychlosti a na místě. Po zápolení

s Dragstarem hotový balzám. Motocykl je asi o 40 kg těžší, než byl můj původní a přesto máte pocit zcela opačný. Zvednout ze stojánku Dragstara chce někdy poněkud napnout svaly. FB zvednete jako nic. Poprvé jsem ho málem překlopil na opačnou stranu. Byl jsem prostě zvyklý pořádně zabrat. A zatáčky? Jako by četl vaše myšlenky. Ochotně se pokládá do zatáček, řízení je velice příjemné. Nevím, jak to ti kluci v Milwaukee dělají, ale asi to dělají dobře. Vím, těžiště je nízko, má to o něco menší rozvor, ale tím se také vše vysvětlit nedá. Ovládá se nádherně, jízda je návyková. Nu a pak je tu ten charakteristický harleyovský zvuk motoru. Měl jsem zatím jen originální výfuky, takže jsem řadil spíše podle kontrolek či paměti, než sluchu, neboť motor za jízdy není, v tom aerodynamickém hluku a svištění větru, téměř slyšet. To je ale v nadcházející sezóně minulostí a zplodiny spalování od 8.5.2013 odvádějí laufy Screaming Eagle. Krásně hrají, není to však žádný brutal. Jsou přesně tak, jak jsem chtěl. Že máte pod zadkem pořádné kladivo, jež musíte taky účinně chladit, bezpečně pocítíte při stání někde na červenou.  Dragstar hřál, tohle přímo peče

   Technické údaje Fat Boy Special, model 2011

·Celková dálka 2385 mm
·Rozvor 1630 mm

·Výška sedla 680 mm

·Pohotovostní hmotnost 330 kg

·Motor vzduchem chlazený dvouválec do V o objemu 1584 cm3 s rozvodem OHV

·Vrtání zdvih 95,3 x 111,25 mm, kompresní poměr 9,2:1

·Výkon 54 kW - 73 k při 5300 ot/min, kroutící moment 125 Nm při 3500 ot/min
·Poměr výkon/hmotnost 0,22 k/1 kg
·Elektronické sekvenční vícebodové vstřikování (ESPFI)
·Sekundární převod - řemen
·Objem palivové nádrže 19,7 litrů

   Motocykl je osazen motorem Twin Cam 96B o obsahu 1584 cm3 (od sezóny 2012 je v nabídce už  s motorem Twin Cam 103B - 1690 cm3). Ale tady, proti Drag Staru, nevnímám moc velký rozdíl. Lepší zátah, zde se prosazuje výrazně vyšší kroutící moment proti Drag Staru, akcelerace tedy o něco svižnější, ale jinak se žádné velké drama nekoná,  pro mne spíše zklamání. Vždyť to má o půl litru větší objem! Čekal jsem více. Proč tomu tak je prozrazuje jen nepatrně vyšší výkon na 1 kg hmotnosti (jen o cca 5%) než má Dragstar. V průběhu výkonu je ale méně slabších (hluchých) míst, výkon motoru s ohledem na otáčky se mi zdá vyrovnanější než u Yamahy.  Co oceňuji, je delší jednička. Takže se dá plynule rozjet třeba při odbočování „za roh“ a teprve po dokončení odbočovacího manévru v klidu řadit na dvě. Šestka je balzám pro delší jízdy na dálnici. Motor si klidně brumlá, a přesto lze předjíždět bez podřazování. Přiměřený výkon tu je. Převodovka je tvrdší, ale přesná. Když řadíte za jedna, ví o tom i na druhém konci města. Prásk, kladivem na kovadlinu a jedem. Prostě HD. Stupačky jsou proklatě nízko. Tady škrtám i na menším kruháči, už ne jen ve vracečkách či v prudké zatáčce. Plotny nemají zpětné pružiny (prostě je doklapnete nohou, pokud po škrtnutí o asfalt nespadnou samy), nemají ani žádné patky, natož výměnné, takže získávají tu správnou patinu. Tady to je takové naturalistické, bez příkras. Ale možná i to je právě na tom stroji to krásné. Tolik zatím k prvním několika málo tisícům km v sedle HD.

   Ještě snad dodám, že zapalování je bezklíčkové (stačí mít checker v kapse), součástí je imobilizér a alarm (aktivují se vzdálením od motocyklu), sytič automatický. Dvě víčka nádrže : pod jedním je dolévací hrdlo, ve druhém (falešném) je integrován analogový palivoměr. Palubní počítač umí to základní – dojezd, otáčky, zařazený rychlostní stupeň, čas, dvě nezávislá počítadla ujeté vzdálenosti, atd.
   Myslím, že ve Fat Boy, ať už „klasické“ nebo snížené verzi Lo se vhodně snoubí tradice HD a nová technika. Brzdy mají ABS, palivovou směs již nepodává karburátor, ale vstřikování, a
přesto to je tradiční vzduchem chlazený V-twin a motocykl je stále tím klasickým Harleyem, jakousi vzpomínkou na minulost v tom dobrém slova smyslu.

   Závěr

   Po dopsání koukám, že jen několik odstavců sleduje název článku a ostatní jsou vzpomínky na minulost. Snad Vás i tak toto malé zamyšlení nenudilo. Tak tedy koupil bych si po zkušenostech znovu Dragstara? Ano. Kdo chce vnímat, že řídí křižník a ne člun, kdo chce jezdit a vědět, že dojede, kdo nehoní každé deci obsahu, kdo hledá spíše klasický design motocyklu typu cruiser, kdo chce za relativně málo peněz hodně muziky, bude naprosto spokojený. A tak se naskýtá druhá otázka, zda bych si koupil i nyní Fat Boye? Jednoznačně. Měl jsem to udělat už dávno.

   A ke značce motocyklu dodávám, že motocykl tě musí vzít za srdce. Je jedno, jaká je to značka, zda Yamaha či HD, nebo Kawasaki, Suzuki, Honda… Rozhodující je, aby se ti motocykl líbil, aby odpovídal tvým proporcím, abys v jeho sedle měl opravdovou radost z jízdy. Největší Midnight Star mne neoslovil a přesto má své obdivovatele, jsou s ním šťastní a tak to má být. Každý si nakonec najde to své železo, pro něho jedinečné a to „nej“. Takže hurá do sedel a dost mudrování.
Text : Marconi

Foto : Internet + Marconi

spojení na autora článku

Marconi.k1400

Zpět do sekce : moje Máša   

 
vlk (140.217) 14.05.2013 05:45
Marconi dík pěkný článek hned mě ten konec šichty líp uběhl :-)
kuna (prodeco.cz) 14.05.2013 06:49
Pěkně napsaný,čtivý článek a hned jsem si zavzpomínal na Dragstara.
Plastic (iol.cz) 14.05.2013 09:33
Literární dílo ! Pěkné vyjádření pocitů. těším se až Tě potkám na skvělém HD Fat Boy..
EDA (tmcz.cz) 14.05.2013 10:29
Jsem rád, že jsi zpátky. Pozdravuj Hanku. PS: Nevím jak to máš ty, ale já mám nejraději ty nesplněné sny. V momentě, kdy si nějaký splním, potřebuji ihned nějaký nový, nesplněný :-)
Bizon (upcbroadband.cz) 14.05.2013 13:29
Dobrej článek. Díky
Vinčenz (13.210) 14.05.2013 14:48
Je to neuvěřitelné, ale až na malé drobnosti(místo Maneta jsme měli skutra ČZ 175, nejel jsem na parní lokomotivě a od letoška mám v garáži WideGlide) jsem na tom úplně podobně. :-)
Milouš (iol.cz) 14.05.2013 15:34
Zdarec Láďo. Dobrá volba a super čtení. Teď už jenom abys na něm taky někam přijel. :-))))) Abych věděl jestli nekecáš :-)))))
Marconi (termsnet.cz) 14.05.2013 19:11
Ahoj, díky všem... Edo, pozdrav vyřízen. A pro Vinčenza - ta stopětasedma se jemnovala Tatran, pokud si dobře vzpomínám a byla nástupcem Maneta. Milouši, přijedu :) letos dám tak 10-15 tisic km a nejen sám či s Hankou :)
Jurin (iol.cz) 14.05.2013 23:17
Moc hezky napsaný, chyběly tady Tvoje články, chyběly. Rád vás někde potkám.
Supp (220.250) 15.05.2013 06:52
Markoni dík, hned mě ten začátek šichty líp uběhl:-D. Po HD už také u nás v Suppí letce počumujem.
Dann (siemens.de) 15.05.2013 07:54
Kvalitní článek, hodně pocitů v něm zmíněných znám !!! Díky :-) ... To Vinčenz : Co takhle nás informovat na Foto ode mne o nové W.G. ??? :-)) Jinak gratulace !!!
V2 (rpsnet.cz) 15.05.2013 20:29
Krásně napsané.Není co dodat.Na 100% popisuješ pocity všech ostatních stejně "postižených"
Vratis (eurotel.cz) 15.05.2013 20:54
Marconi, díky za dojmy z masin a vzpominani...
Mušák (kh-net.cz) 15.05.2013 22:43
Parádní počtení..a gratulace ke splněnému snu!! :)
Roy (iol.cz) 16.05.2013 07:50
tak Vláďo mooc hezký, gratuluji a užij si nádherného fatboye...!!!!
kodiak (rionet.cz) 16.05.2013 20:53
Marconi,zase sem se začetl,a je to hodně dlouho co jsi se ozval,užij si poježdění s motkou (a samo taky s Hankou).Díky za článek a piš i dál.
Kovik (iol.cz) 17.05.2013 17:24
pěkný počtení! A dost dobře si dovedu představit tu radost v srdíčku když na sen stroj ocelovej sedneš! Ať to jezdí :)
Marconi (termsnet.cz) 17.05.2013 18:51
Díky všem za komentáře... a samozřejme, zase vás všechny rád uvidím někdy na nějaké akci...
Petr Brno (upcbroadband.cz) 20.05.2013 23:03
Marconi , jako vždy od Tebe , super počtení . A ten článek znamená ještě jednu věc která je víc než super . A sice to , že jsi ( doufám že jste ) zase tady :-)
Berda (netdatacomm.cz) 21.05.2013 22:37
Marconi, taky jsi mně potěšil. Už jsem myslel, že jsi kamsi zmizel :-)
Jirkus (dhtcz.eu) 13.07.2013 22:44
1*
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser