|
Tyrolské elegie 2002
o své zážitky z tohoto "flámu" se s námi podělil Vladimír. |
|
|
|
|
S Tomášem jsme jeli v červenci 2001 z Chorvatska domů, spíš jsme se toulali
směrem k domovu z Rijeky přes Slovinsko, Itálii a Rakousko. Kousek před
Glossglocknerem, poblíž Lienz, nás chytla průtrž mračen, zalezli jsme do
jakéhosi skladu dřeva a čuměli jsme. Byli jsme naskrz mokří, tak jsme už
nejeli dál a našli jsme si ubytování. Ráno jsme pokračovali přes
Grossglockner dál, flákali jsme se tam skoro celý den, sluníčko svítilo a
byla pohoda. Nebylo co řešit, plán byl jasný, příští rok jedeme sem a jeli
jsme domů.
V Linci jsme se
|
|
|
navzájem ztratili, už jsme se nehledali a
o půlnoci jsme byli doma. A začala se příprava na letošní cestu. Dohromady
se dala parta lidí, nakonec nás bylo 6 (Tomáš - Intruder, Helena - Virago,
Vašek - Intruder, Radim – Black Widow, Zdenek – Drag Star 1100 a Vladimír -
Intruder) a v polovině června jsme vyrazili. Sešli jsme se v jižních Čechách
a jeli jsme…… Jak a kam to by byl jen itinerář a ten je jednoduchý jedeme do
Matrei in Osttirol, budeme bydlet v penzionu Felbertauernstüberl u pana
Hubera a budeme každý den jezdit. Plán jízd jsme měli, ale stejně jsme
jezdili jinak. |
Smyslem našeho ježdění byla pohodička a tak se jezdilo tam kde se
nám líbilo, bylo to spíš takové plácání se po kraji a tak moje povídání taky
není podrobný popis ale jen plácání o našem ježdění. První etapa – z Kaplice
přes Linz, Wels do Matrei kde jsme měli ubytování. Linzem jsme projeli
s minimálním blouděním, ve Welsu jsme chytli přeháňku a schovali jsme se pod
arkádami u solaria, jeho majitel nám vynadal že mu odháníme zákazníky. Nevím
kdo by k němu v dešti šel, ale vypadal jako gay. Kdesi po cestě jsme si
udělali zastávku a seznámili se s místními kravami, byly docela sympatické a
měly při pastvě krásnou vyhlídku. Ona je vlastně v Alpách krásná vyhlídka
skoro všude. Podařilo se nám zabloudit a zajeli jsme
asi 30 km, ale nakonec jsme se shodli na
tom, že to byl jeden z nejhezčích úseků dnešní jízdy. Jsme u tunelu
Felbertauerntunel, projeli jsme skrz. Tam nás zkasírovali o 8,- € a poprvé
jsme uviděli údolí Matrei, byl to krásný pohled.
|
|
|
|
Po kochání jedeme ještě 3 km a jsme u penzionu Felbertauernstüberl. První
dojem z domácího Elmara Hubera: chlap jako hora, rovný jako svíčka, hlas
jako hrom - c.k. rakouský desátník v civilu, běhá železného muže (na zdi má
diplomy že je v tom mistr). Později zjišťujeme, že se nám tady výborně
bydlí, dobře se zde vaří, každý večer si s domácím dáváme panáka jako
šláftruňk a snídaně jsou vynikající. |
Nový den začíná večer. Po návratu z jízdy umýt, oprášit texasky a jdeme na
pivo. Helena většinou poslední, na rozdíl od nás má víc kalhot a taky má
různé halenky, trika, vesty a pod. Kde to vozí marně bádáme, asi je to tím,
že Zdenek má taky jedny texasky a na motorce 120 lt kufrů, Helena má dalších
45 lt. Dáme si pivo či piva, povečeříme, uděláme plán na další den a
s domácím si dáme panáka na šláftruňk. Večeře stojí za zmínku. Vašek je
z hospody a s domácím domluvil, že se nebudou vařit žádná typizovaná jídla
jako brambory s pečeným masem apod. Vaří nám místní jídla jako špekové
knedlíky, buchtičky s šodó, pečená telecí kolena. Tím nás vmanipuloval do
situace, že důležitým bodem večerní konference je nejen naplánování zítřejší
jízdy ale i náročná debata o tom co se bude zítra vařit. Dobře mu tak, musí
to přeložit do němčiny. Ráno snídaně a jede se. |
|
|
|
První den jsme plánovali, že pojedeme odpočinkově jenom kousek kolem Matrei,
ale nakonec je to 200 km. Jeli jsme do Prägartenu s tím, že pojedeme až kam
to půjde. Konec cesty jsme našli, byl tam hlídač a chtěl po nás ať
zaparkujeme motorky za peníze a jdeme dál pěšky. Netušil ale, že my pěšky
nechodíme. Po skupinovém foto jsme popojeli k hospodě, kterou jsme viděli
nahoře na kopci. Tam jsme měli náhradní turistický program. Rozhlédnutí po
krajině, procházka po blízkém okolí, prohlídka kostelíčka, kafe, pivo,
polévka. |
Nasedáme a jedeme zpátky
k hlavní silnici a pokračujeme směrem Kals zase až na konec cesty kde jsme
pod Grossglocknerem, ale zezadu. Zase je tady hospoda! Ale ty jsou
v Rakousku skoro všude a protože jsou to zařízení pro lidi tak jsme
rezignovali, podřizujeme se tomu, nereptáme. Venku na schodech sedí kluk,
asi 4 roky, a huba se mu nezastaví. Máme s ním dlouhou konferenci o tématech
zajímajících obě strany. A odsud už jedeme doopravdy domů. Večer hodnocení –
bylo to prima. |
Další den, další den….. Pojezdili jsme kolem kde co a všude se nám líbilo.
Tak třeba byli jsme na Grossglockneru a vyhlídce Edelweisshütte, zpátky jsme
toho měli málo a tak jsme si zajeli na Plöckenpass, tam se kdysi moc
bojovalo, teď je tam památník, Evropskou unií zrušená celnice a veliká
vrtule větrné elektrárny. Směrem do Itálie jsou nádherné serpentiny. Zpátky
navrhuji jet vedlejší cestou. Stálo to za to, ale těch zatáček, málem mě za
to hodili do řeky. K těm zatáčkám, jaksi jsme pořád jezdili po silnicích,
nebo spíš silničkách, se samými zatáčkami až jsme si říkali „Alespoň kousek
rovné silnice“.
Jeli jsme do Brixenu podívat se na Havlíčkův hrob. Dojeli jsme tam, ale on
tam hrob nemá! Máme chabé znalosti ze školy. Nevadí to, na náměstí mají
dobrou silnou kávu a našli jsme dům ve kterém Havlíček bydlel ve vyhnanství
a podívali jsme se k němu. Cíl cesty byl splněn! Jeli jsme tam přes
Stallersattel, je to stará vojenská cesta široká jen 2-3 m a tak je ¼ hod
jednosměrná nahoru a ¼ hod jednosměrná dolů. Když jsme čekali než bude cesta
volná bloumali jsme po okolí. Kopce |
|
|
kolem
jsou zarostlé houštím kvetoucích azalek, sem tam jezírko, valí se mraky,
svítí sluníčko a do toho fouká studený vítr, je nám chladno – prostě
nádhera. Jedeme dolů a vjíždíme do tunelu, není dlouhý, ale čeká nás
překvapení, jsou v něm krávy a za nimi ukázněně jede fronta. Na troubení
nereagují, jsou to krávy. Je ale potřeba přiznat že dodržují dopravní
předpisy, jdou ve směru jednosměrky. Pod kopcem máme zastávku a jednohlasně
je schválena změna plánu, zpátky jedeme tou samou cestou. Helena plní své
tajné přání a vykoupala se v malebném horském jezeře. My jsme se nedali
zlákat ani jeden! Máme z ní trošku
srandu jak se v té vodě klepe, ale víc ji za to obdivujeme. |
Jedeme dál do Brixenu. Jak jme dopadli, tím jsem začal. Na cestě zpátky nám
Taliáni udělali objížďku a není zrovna nejlíp značená. Tak zastavujeme na
křižovatce k prostudování mapy a protože je tam hospoda tak to doplníme o
kafe a pozorujeme blbce řidiče jak na křižovatce bloudí a neví kam jet.
Prostudujeme mapu a jedeme, po několika kilometrech zjišťujeme že jsme
stejní blbci jako ostatní a jedeme špatně. Po korekci směru jsme na správné
cestě a šup domů. A zase večerní konference.
Ve čtvrtek jedeme už
směrem domů. Takže zpátky přes tunel a jedeme nejdřív ke Krimmelským
vodopádům, jsou prý největší v Rakousku. Jdeme pěšky kolem nich nahoru a
jsou doopravdy hrozně velké, zvlášť když jdeme v koních, bundách – tak jak
jsme slezli z motorek a do toho pere červnové slunce. Mě se chvílemi zdá, že
to není v Alpách ale v Himalájích. Došli jsme až nahoru a obvyklý závěr –
stálo to za to. Jsme nahoře a nezbývá než sejít dolů a pokračovat v cestě
domů. Večer se blížíme ke Schladmingu a je pořádně zamračeno, tak jsme se
rozhodli tady |
|
|
přespat.
Ráno ale poprchává, navlékáme se do nepromokavého a jede se. Samozřejmě
začalo pršet, lilo 24 hodin a přestalo jen co jsme byli doma. Největší výkon
podal Radim, jel na jeden zátah ze Schladmingu přes České Budějovice až do
Třince. Chudák jeho černá vdova. Mě se rozmočily boty tak až jim upadly
podrážky, letos jezdím v nových!! Říkám si, sv. Petr nechtěl abychom jeli
domů. Ale my ho udobříme a příští rok
sem jedeme znova a navíc se podíváme do Slovinska. Když jsem přijel domů a
rodina mě uviděla jak jsem mokrý, špinavý a s botami bez podrážky tak
nemohli pochopit proč jezdím na motorce a jak můžu tvrdit, že to byla jedna
z nejlepších dovolených. Nevěří, nevadí, ale je to tak. |
|
Trošku jsem poplácal o našem ježdění a nakonec několik praktických
zkušeností. Předtím ještě jedno plácnutí. Já, Radim a Helena jsme se jeli
podívat na východ slunce nahoru do hor. Stihli jsme to a viděli jsme slunce
jak pomalu vychází zpoza hor a v údolí Matrei se rodí nový den. Standardní
hodnocení – stálo to za to i když slunce vycházelo kolem 5 hodiny ráno. |
|
|
|
|
|
- Za týden jsem utratil 320,- € a 1000,-
Kč. |
|
- Je dobré prostudovat trasu a různé
turistické průvodce, internet a sbírat informace o místech kam se jede.
|
|
- To že jsme měli připravené trasy bylo
dobře i když jsme je měnili jak se nám chtělo. |
|
- Mimo dálkového přesunu není dobré
plánovat denní jízdy delší než 200 km, vždy nějaké km přibudou a není
smyslem jenom jet, chce to taky pauzy a kochání se. I tělo chce svoje,
je dobré pravidelně doplňovat a vylévat tekutiny. |
|
- Když je v okolí zajímavé místo tak
neváhejte, odbočte a jeďte tam. |
|
- Jede-li s Vámi někdo kdo na motorce
leží čelem dolů a jezdí 200 km za hodinu, nikoliv za den, najděte mu
jinou trasu. Uvidíte ho stejně jenom ráno a večer. Jinak ho neuvidíte,
bez potíží Vám ujede. |
|
- Před odjezdem je nutné projít motorku
a dát ji technicky do dobrého stavu. |
|
- Náklad na motorku dobře připevni. Když
ho ztratíš tak nic jiného nemáš. V lepším případě se motorka blbě řídí. |
|
- Nezapomeňte uzavřít zdravotní
pojistku, jeden nikdy neví zda nebude muset jít k doktorovi. |
|
- Při balení zavazadel jsou prvořadé
věci absolutně nezbytné pro jízdu na motorce jako oblečení do deště,
helma, brýle, rukavice, boty, bunda, nářadí. Vše ostatní je dobré brát
jen v minimálním množství, i oblečení. Kalhoty stačí jedny, maximálně
dvoje, triko i ponožky po namočení do vody a usušení jsou skoro jako
vyprané. Nezapomenout na holení, mýdlo a papírové kapesníky. Píšu to
proto, že všechno co si připravím musím zabalit a hlavně pak naložit na
motorku a taky se o to po celou dobu starat. Těsně před odjezdem
najednou zjistíš jaká je to veliká hromada. A nejhorší na tom je to že,
nakonec zjistíš že jsi polovinu věcí nepotřeboval a tak je lepší ani je
s sebou nevozit. |
|
- Pravidla ježdění ve skupině mají
smysl, dodržujte je. |
|
- Pořádný řetěz na zamčení motorky se
hodí i když se všude jinde krade méně než u nás. |
|
- Před odjezdem zkontroluj máš-li u sebe
všechny doklady : papíry od motorky, pas, řidičák, pojistku, peníze,
bankovní kartu. I v Rakousku mají policajty. Viděli jsme je i když nás
žádný nestavěl. Ptali jsme se domorodců na otevřené výfuky. Jezdí se tam
s nimi taky a říkali, že záleží na policajtovi který tě zastaví. Jinak
z osobní zkušenosti vím, že s rakouskými policajty se nehodí příliš
diskutovat, neplatí na ně ukecání které u nás často zabere. Když dají
pokutu a nemáš peníze tak berou všechny měny i bankovní karty. Když nic
nemáš tak ti seberou klíče od motorky. |
|
- Nechcete-li pořád stát u pumpy tak
všichni tankují najednou po 200 km, je dobré podobně sjednotit i čurání. |
|
|
|
|
- Každý ze skupiny by měl mít mapu a
vědět kam se jede. Je dobře si domluvit místa na trase kde se sejdete
v případě rozpadu skupiny. Nejhorší na to je průjezd většími městy.
Nejdůležitější ale je, že každý hlídá jezdce za sebou, když stojí tak
zastavuje taky a po chvíli stojí celá skupina. |
|
- U oblečení do deště doporučuji nejen
kombinézu ale i rukavice a boty. |
|
- Je dobré mít s sebou láhev pití, po
cestě vysmahne. |
|
- Pro menší skupinu, kolem 5 lidí mimo
sezonu není problém sehnat ubytování bez reservace, pro víc lidí je
dobré si ubytování reservovat předem. |
|
|
Text a foto : |
Vladimír
|
Spojení na autora článku :
e-mail |
|
|
Zpět do sekce Velký flám : |
|
|
|
|
|
|
|
|