Tranzit Tour de France 2012  

09.02.2013

   Už pěknou řádku let pravidelně několikrát do roka vyrážíme na pár dní někam za západní hranice (nejen všedních dnů). Nejoblíbenější destinací je samozřejmě Rakousko a Německo. Podívali jsme se i do severní Itálie, jihovýchodní Francie a Švýcarska. Systém je obvykle podobný: co nejrychleji prosvištět ven z republiky, případně přes příhraniční oblasti, po dálnici, a pak sjet na vedlejší silnice a kochat se. Nic převratného, dělá to tak skoro každý. Dříve či později ale člověk narazí na dvě věci: jednak začne mít „bližší“ okolí ČR docela dost projeté, a jednak zjistí, že za osm dní prostě do Antarktidy a zpátky nedojede. Rozhodně ne na Introši. No, přiznám se, že Antarktidu bych oželel, ale zatoužil jsem se podívat do Pyrenejí a do jihozápadní Francie. Viděl jsem fotky, byly krásný. Míň

krásný je ale to, že Pyreneje jsou z Prahy skoro dva tisíce kilometrů. Naše obvyklá parta se na to z rozličných důvodů moc netvářila, tak jsem to začal probírat s Ivet, která se docela i tvářila (i když zpočátku spíš zděšeně). Jenže: pro chlapa na Introši je to lán cesty, pro holku na Virážce dokonce lány celýho JZD. Prostě na chopperech bez plexi a brašen to není úplně ono, pokud na to nemáte dva měsíce a zlatou kreditku. Nakonec jsme se rozhodli pro alternativu „motky na vozejk, vozejk za auto, my do auta“. Nechci s nikým polemizovat o tom, nakolik je nebo není motorkářské dovézt si někam mašinu na vleku, nebo s moudry typu „kam jsem nedojel po vlastní ose, tam jako bych nebyl“. Podle mne je to na úrovni diskuse například

foto č.1

 o tom, jestli na chopper plégo, integrálku nebo textilní hadry atd. Racionální argumenty hovoří jasně, proti iracionálním nikdo nic nezmůže.

   Rozhodl jsem se kluky ještě jednou oťuknout a ukázalo se, že budeme mít přeci jen společnost: Jarýse se Soňkou a Máru. Slovo dalo slovo a naši skupinku doplnil Paľo, jenž projevil nejen nadšení, ale také ochotu zapůjčit si od rodičů Ford Tranzit. Tím se spousta věcí značně usnadnila a taky zlevnila. Ukázalo se, že do jeho auta dokážeme naložit dvě motorky (i když to nejprve trochu připomínalo ježka v kleci) a veškerá zavazadla, a ještě zapřáhnout vozík půjčený od kamaráda se zbylými dvěma motorkami (foto č.1). Jarýsovi z časových důvodů přijeli až o několik dní později, navíc měli svůj vlastní (dětský) Tranzit.

foto č.2

      Nastal čas plánování. Když jsem zjistil, na kolik by nás přišlo ubytování po penzionech,

trochu mi to vzalo křídla, nepomohl ani Red Bull. Pod stanem se nám spát nechtělo, možností byly chatky v kempech. Nakonec se ukázalo, že v kempech jsou relativně dobrou a levnější alternativou zaparkované obytné přívěsy. Naštěstí nikoli vajíčka, která za sebou dýchavičně tahaly trabanty soudruhů z NDR po cestě k Balatonu, ale velké přívěsy s koupelnou, záchodem, kuchyní a samostatnými ložnicemi. Po zkušenostech je mohu doporučit, obvykle nás ubytování stálo 10 éček na osobu a noc. Polku si v nich nezatančíte (oplodňovák ano), ale celkem pohodlně se vyspíte, uvaříte si a najíte se. Kromě toho se v nich vysprchujete a klidně i usušíte mokré věci a pivo si dáte do lednice (foto č.2). Některé mají i klimatizaci. Pozor: ne všechny kempy pronajímají přívěsy na dobu kratší než týden (většinou od neděle do soboty). Minimální pobyt činí obvykle dva dny. Podmínky jsou vždy na webu. My chtěli v každém ze tří zvolených kempů, ze kterých budeme podnikat vyjížďky, strávit 5 dní. Pobyt jsem zamlouval předem, většinou se požaduje záloha ve výši 30%, zaplatit se dá kartou pomocí zabezpečeného protokolu na internetu. Komunikace v angličtině je veselá, Francouzi anglicky moc nemluví, zato milují Google Translator (nejspíš proto, že s ním neumějí pořádně zacházet). Základní francouzština byla docela požehnání. Po zkušenostech ovšem mohu říci, že rezervace v první půlce června není třeba (naopak o prázdninách je nutností), stačí si zjistit, které kempy pronajímají přívěsy i na kratší dobu, a pak jet na blind. K vyhledávání kempů jsou nejlepší Googlemaps. Zadáte si „camping“ a příslušné město a zobrazí se vše, od veřejných tábořišť až po plně vybavené téměř luxusní kempy, v okolí cca 50 km.

   Naše první základna byla v podhůří Pyrenejí, kousek od Pau. Nádherná krajina. Pyreneje nejsou tak vysoké jako Alpy, nejvyšší vrcholky mají něco přes tři tisíce metrů, ale jsou neméně krásné. A především tu není zdaleka tak velký provoz. Motorek a aut jsme moc nepotkali. Doporučuji si na ně nechat aspoň pět dní čistého času. My měli tři a půl a bylo to vlastně málo. Určitě stojí zato si přejet co nejvíce pasů do Španělska a zpátky a pojezdit i na španělské straně (foto č. 3 až 6). Silnice jsou slušné, i když ne tak kvalitní jako v Rakousku. Za návštěvu stojí světoznámé Lurdy, nejlépe za tmy, kdy je celý areál osvícený.
   Další kemp, ve kterém jsme zakotvili, se nachází u města Rodez, asi 50 km západně od

foto č.3

 

foto č.4

foto č.5

foto č.6

foto č.7

foto č.8

proslulého mostu u Millau. Cestou jsme si prohlédli Carcassone (foto č 7+8). Navzdory tomu, co se říká v průvodcích, na prohlídku stačí s přehledem tři hodiny. Město je to impozantní, ale upřímně řečeno u nás máme zachovalých gotických památek taky docela dost. Z Rodez jsme vyráželi na různé světové strany, projeli jsme například Gorges du Tarn (foto č. 9 až 11) nebo národní park Causses du Quercy (foto č.12 až 14). Jednou jsme vyjeli na celý den i autem, protože lilo jako z konve. Prohlédli jsme si aspoň zámek (těch je i na jihu Francie docela dost, mnohé jsou však soukromé a nepřístupné foto č15) a okusili něco francouzské kuchyně.

 

foto č.9

foto č.10

foto č.11

foto č.12

foto č.13

 
   Při přesunu do posledního kempu, jsme se zastavili na mostě u Millau (foto č. 16). To je vážně nutnost. Naší poslední destinací byl kaňon Verdon (foto č. 17). Asi není třeba ho zvlášť představovat, většina z nás o něm ví, takže snad jen pár praktických poznámek. Určitě se vyplatí objet celý úsek od Lac de Sainte-Croix až po Point de Soleils z obou stran. Chce to minimálně jeden celý den. Když budete mít dva, nudy se bát nemusíte. Některé úseky silnic kolem kaňonu jsou dost mizerné. Díry a šotolina. Bohužel není na výběr. Kromě toho jsme se podívali i do Gorges de Daluis (foto č. 18+19) a k moři. Krásná cesta vede např. mezi Frejus a Cannes (foto č. 20). V dosahu je i proslulé Saint Tropez. Po pobřeží doporučuji jezdit ve všední den po poledni, kdy je nejslabší provoz.

foto č.14

foto č.15

foto č.16

foto č17 foto č18
   Úmyslně tu nevypisuji podrobně, kde všude jsme byli. Pokud by měl někdo zájem, mám v Googlemaps připravené trasy, které mohu poslat na mail. Prakticky všechny jsme projeli a stály zato.
   Systém převozu motorek se nám jednoznačně osvědčil, určitě ho ještě využijeme. Naše tři základny se nacházely cca 400 km od sebe a při přejezdech jsme většinou projížděli plochou krajinou plnou továren, kde nic nebylo kromě hustého provozu. Francie (ale třeba i Německo) je tímhle charakteristická - je tam spousta zajímavých míst, ale jsou daleko od sebe a mezi nimi není nic k vidění. Je to samozřejmě dáno i tím, že jsou to velké země. Základní výhody bych shrnul asi takto:     

1.       Úspora času. Z Prahy až do Pau, cca 1 800 km, za necelých 20 hodin. Paľo nakonec odřídil celou cestu sám (plus ještě dalších 300 km ze Senice do Prahy), za což před ním smekám, ale pokud se řidiči střídají, všichni se cestou prospí a po ubytování mohou hned klidně vyrazit na vyjížďku. Nevím, jak na jiný motce, ale na Introši bych 1 800 km dal možná za dva dny po dálnici, a to bych přijel naklepanej jako kosa na začátku žní a rozlámanej jako sušenka (a Ivet by se

foto č.19

foto č.20

nejspíš někde cestou otočila a vrátila domů).   

2.       Úspora finanční. Paľo dokázal stlačit spotřebu paliva pod deset litrů nafty na 100 km, což není ani 2,5 litru na hlavu. Motorka si vezme (nejmíň) 5 až 6 benzínu. Mýto za 4 motorky je vždycky vyšší než za auto s vlekem. V neposlední řadě kdybychom to samé absolvovali po dálnici na motorkách, najeli bychom každý zbytečných 3 600 km (to je půl servisního intervalu).  

3.       Zavazadlový prostor. Do auta se dá nacpat fakt spousta věcí, od vercajku po slivovici, na Introše nebo Virážku bez brašen leda tak kartáček na zuby, půl pasty a čtvrt mejdla.

4.       Záchranné vozidlo. I nová nebo skvěle udržovaná motorka se někdy porouchá. Stačí píchnout (neřku-li lehnout). Dva tisíce kilometrů od domova je vlastní dodávka prostě k nezaplacení. Navíc auto skýtá poměrně příjemnou možnost se zajet někam v klidu podívat, i když celý den leje jako z konve (a že aspoň jeden den bude, na to můžete vzít jed).      

A na závěr ještě několik praktických zkušeností pro plánování cesty (nejen) do Francie:

        Cena ubytování ve Francii se dramaticky zvyšuje během prázdnin (cca od 2. týdne v červenci do konce srpna), a poněkud méně dramaticky ve druhé polovině června a v první polovině září. Rozdíly jsou až dvojnásobné. Platí to pro kempy i penziony. Pokud můžete, jeďte na začátku června. Ušetříte. Navíc v kempech bude téměř prázdno. Většinou jsou rádi, že mají hosty, takže vám odpustí i případné extra poplatky.

        Počítejte s tím, že ve venkovských oblastech je síť pump značně řídká (kdo ujede na nádrž 300 kilometrů, řešit to nemusí, s Introšem je lepší pro jistotu tankovat klidně i půl nádrže) a nespolehlivá. Samostatných je pomálu, většinou najdete dva stojany u prodejny aut nebo autoservisu, jejichž personál může být klidně dvě hodiny na gáblíku (a nakonec se už ani nevrátit).

        Většina obchodů (včetně supermarketů a pump u supermarketů) má větší či menší kus odpoledne zavřeno. A rozhodně to neznamená, že o to dříve ráno otevřou a o to později večer zavřou. Prostě to mají na háku. Nejspíš jedou na jednu směnu. Takže osm hodin dohromady, v sedm večer padla a nekoupíte už ani rohlík.

        Pokud pojedete do Pyrenejí, ubytujte se raději ve Španělsku. Dozvěděli jsme se, že je tam asi o 20% levněji než ve Francii. Platí to pro ubytování i jídlo. Za benzín zaplatíte víceméně to samé.

        Při plánování používejte Google Street View. Velmi se nám to osvědčilo. Mnoho silnic, které vedou v kopcích, vypadá na mapě dost pochybně a podezřele, přesto jsou kvalitní, byť třeba úzké (a naopak). Není na nich prakticky žádný provoz a obvykle nabízejí ty nejhezčí pohledy do krajiny. Street View vám ukáže jejich povrch i okolí.  

Bizon

Foto  : účastníci zájezdu

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce : Velký flám

 
     
Lišák (iol.cz) 09.02.2013 11:30
Fajně jsem si počet, fotky super...dííík
Palo (t-com.sk) 09.02.2013 12:46
Bizone, klobuk dolu. Super clanok. Som sa tam zase aspon myslenkama vratil, ale urcite sa tam chcem vratit i fyzicky. Zarucene to nebol nas spolocny takto straveny "vylet".
PEPINO (cservis.cz) 09.02.2013 12:58
Krásné počtení, díky.Jako bych tam byl:-)
Roman (upcbroadband.cz) 09.02.2013 18:44
Ahoj Bizone, super článek a o to lepší, že všechno, co v něm píšeš jsem i já letos absolvoval a tak mohu potvrdit, že to stojí za to. Jenom jednu poznámku bych měl a to sice k možná zbytečnému podceňování možností introše. Jeli jsme ve třech (já na introši - bez plexi a jiných vymožeností..)a po vlastní ose s cílem - Španělsko a Andorra. Jeli jsme do italského Janova, odtud trajektem do Barcelony, dále Andorra, Francie, Švýcarsko, znova Itálie, Rakousko, Německo a Praha. Ujeli jsme 4200 km za 12 dnů a projeli nejznámější a nejkrásnější silnice a horské pasy, typu Stelvio... atd. Most v Millau je jak píšeš samozřejmostí :-). Takže také doporučuji a jestli mohu přidat foto z naší cesty, tak tady jsou: http://www.skalkadevils.estranky.cz/fotoalbum/cestovani/nemecko---svycarsko---lichtenstejnsko---rakousko---italie---spanelsko---andorra---francie-2012/
Bizon (upcbroadband.cz) 09.02.2013 20:19
Romane, určitě legitimní názor. Mám na Introši najeto přes 60 tisíc, takže ho nepodceňuju (spíš než o Introše jde o mě :-)). Určitě se to na Introši dá ujet, ale pro mě osobně už by to prostě nebyla pohoda, to je vše. Každopádně jste se museli hezky projet a fotky máte moc pěkný.
Jarýs (upcbroadband.cz) 10.02.2013 21:44
Peťo moc pěkný článek. Hezky jsem si početl a příjemně zavzpomínal, bylo to opravdu fajn. Díky vám všem! P.S. "Jarýsovi z časových důvodů přijeli až o několik dní později, navíc měli svůj vlastní (dětský) Tranzit. " - tak to mě dostalo :-D :-D :-D
Maarty.sch (upcbroadband.cz) 11.02.2013 18:57
Fajny článek, který by mohl do mých plánů zanést semínko pochyb, ale už jsem rozhodnut. Má prdel je na introše zvyklá, tak to jedu po ose! :) Sice bez plega, ale aspoň s brašnama. Díky za užitečné informace
Sporťák (iol.cz) 12.02.2013 10:21
krásná práce,hezky napsaný a inspirativní:)
Vratis (commerzbank.com) 14.02.2013 08:22
Diky za tenhle pekny popis cesty ... Snad to nekdy vyjde se tam podivat ...
Standa (uvt.cz) 14.02.2013 20:38
jj, fajn počteníčko
Standa (uvt.cz) 14.02.2013 20:40
For Jarýs: na fotu č.1 je jasný, že máš kinder Tranzita voe :-)
karči (iol.cz) 15.02.2013 18:44
.. hezké čtení..díky za článek,taky jsem měl introše, najel jsem za něj něco kolem 75000km , bez plega, s brašnama...co jsem neměl jsem nepotřeboval..jednou jsem jel do Dolomitů tam v dodávce...z5 už po vlastní ose..a přiznám se že bych už tu první možnost nikdy neudělal... Romane palec nahoru
Petr Brno (upcbroadband.cz) 15.02.2013 23:52
Bizone , takoví spisovatelé jsou tady tak 2 , 3 . A mě nezbývá než Vám ten vejlet závidět . Dík , PB
Boďa (iol.cz) 08.03.2013 13:03
Co dodat, asi jste si to užili a to je dobře. Co dodat, pěkně napsaný.
adam (rl.cz) 12.03.2013 10:02
krásný. zavidím :-)
Milda (pilsfree.net) 09.06.2013 23:16
Výborné počtení a inspirace pro příští rok,kdy pojedeme . Můžeš poslat trasy na esc.cz@seznam.cz Pokud budeš chtit , můžu poslat trasy projete v I,A, CH. Díky.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser