|
A teď budu cestovat ..... |
aktualizováno 05.05.2010
|
|
|
|
|
|
To se lehce řekne, ale takovým
nápadem začne celá řada událostí. Cestování na motorce to je neopakovatelný
zážitek, každý rok se vypravím na několik menších několikadenních cest a
nejméně na jednu velkou, 14 a více dní. Abych mohl po cestě žít tak musím na
motorku naložit všechno co budu po celou dobu potřebovat a motorka při tom
není ani stěhovák a ani nemá kufr jako auto. Moc věcí se na ni naložit
nedá. Tady je několik praktických zkušeností. Jezdím na cruiseru a vždycky
sám, při nakládání pro dva je to obdobné, místa je stejně, ale do stejného
prostoru se musí nacpat věci pro dva. Naložit naháče je složitější, má míň
možností jak náklad upevnit. Vždycky je zapotřebí počítat s tím, že vzhledem
k omezené možnosti motorku naložit patří k cestování na motorce spartánská
výbava a chcete-li se stravovat z vlastních zásob |
|
|
tak i spartánské
jídlo. Větší přepych chce buď zlatou bankovní kartu nebo Goldwinga
s dvoukolovým přívěsem. |
Řešením je ještě
doprovod přítelkyní s autem, nejlépe dodávkou. |
|
Před jízdou |
Plán
cesty - nepodceňujte přípravu
cesty. Plán cesty je obvykle známý, ale doporučuji prostudovat trasu
v širším rozsahu než kam chcete jet, nikdy nevíte kam Vás napadne odbočit.
Velkým pomocníkem v přípravě cesty je internet, mnoho z toho co potřebujete
zjistit se dá najít právě tam. Také je dobré seznámit se i s hlavními
odchylkami v dopravních předpisech, zajistit si bydlení, lodní trajekt apod.
Velmi důležité je zjistit jaké doklady v té které |
zemi potřebujete, jako třeba vízum, zelená
karta atd. Nezbytností je prostudovat mapu trasy a hlavně vzít potřebné mapy
sebou. Orientace v cizí zemi na neznámé trase není jednoduchá. Pro přejezd
vyhovuje měřítko mapy 1:500 000. Pro ježdění v místě vyhovuje měřítko 1:300
000, ještě lepší je 1:150 000. Podrobnější mapy už ale jen tehdy je-li pro
to zvláštní důvod. Vynikající je navigace GPS. Ale je to jen přístroj bez
inteligence. A tak platí, důvěřuj, ale prověřuj. |
Kontrola motorky - odhadněte
počet km který asi ujedete a udělejte předem pravidelnou údržbu která
odpovídá plánované cestě. Ještě projít celou motorku, prohlédnout a opravit
co se dá. Nezapomenout na pneumatiky, brzdy, |
brzdové destičky a olejové náplně. Není
špatné motorku i umýt. |
|
Co vzít sebou
|
záleží to
na cíli cesty, ročním období, ubytování, způsobu stravování. Pro přípravu
jsem si to rozdělil do několika kategorií |
Výbava pro motorku
- náhradní díly nevozím, nikdy se nedá odhadnout co budu potřebovat tak vezu
jen základní nářadí a dobrý nůž. Náhradní díl jen tehdy když vím, že ho budu
určitě potřebovat. Je ale výbava která k motorce patří a to je něco na
zamykání motorky, |
vozím podkovu na
kotouč a řetěz cca 1,5m, tím spoutám motorku a pokud to jde tak ji k něčemu
přivážu. Dál je to výbava do deště - doporučuji kalhoty a bundu zvlášť,
jejich oblékání na cestě je jednodušší než se soukat do jednodílné
kombinézy. K nepromoku patří nepromokavé návleky na boty a nepromokavé
rukavice. Ještě k motorce patří brašny, řemeny a špagáty na přivázání
nákladu - o tom dále. Doporučuji ještě vzít náhradní pojistky, měly by
stačit 2 ks, nejčastější je 10A (červená) a baterku. K tomu patří ještě
povinná lékárnička a v některých zemích je povinná i reflexní vesta. Jinak nic víc nevozím.
Součástí výbavy motorky je také oblečení na ježdění – boty, kalhoty, bunda,
rukavice, kožená vesta, texasková košile, šátek na krk, helma a brýle. Beru
si sebou to s čím běžně jezdím a co mám ověřené. Někdy beru navíc druhou
helmu zvanou kokos. Pozor na klíčky, je dobré mít sebou reservní klíč od
všeho co zamykáte. Klíče uložit odděleně, nenápadně a přístupně. |
|
Doklady, pojištění
- nezapomenout že potřebujete cestovní doklady podle toho kam jedete, |
v EU stačí občanka a řidičák, k motorce
malý techničák a zelená karta o zaplacení povinného ručení. V některých
zemích motorka potřebuje dálniční známku (např. Rakousko a Švýcarsko),
někde se platí na dálnici mýto. Je to třeba zjistit v rámci přípravy na
cestu. Při cestách mimo EU přibude ještě pas, vízum, očkovací průkaz
atd. záleží kam jedete. Zjištění jaké doklady budete potřebovat je
součástí přípravy cesty. Doklady mají ale nepříjemnou vlastnost a to je
doba platnosti. Propadlý pas na hranicích s Tureckem je na nic. Vřele
doporučuji zaplatit si |
|
vždy zdravotní
pojištění, nikdy nevíte kdy se bude hodit. V EU není dnes už připojištění
zapotřebí, platí tam naše zdravotní pojištění, pojišťovací kartu musíte mít
ale sebou, pokud možno již novou, evropskou. Nemáte-li ji vezměte si sebou
telefonní číslo na zdravotní pojišťovnu aby bylo možno telefonicky ověřit
platnost Vašeho pojištění.K dokladům patří i bankovní karta a peníze. Je
lepší vše co jde platit kartou, hotovost používat co nejméně. U karty
nezapomeňte mít sebou i tel. číslo na její zablokování. Doklady si dejte do
malé taštičky a noste je sebou na těle a na nenápadném špatně přístupném
místě. Ledvinka nebo kabelka na řemínku není moc vhodná, krade se všude.
Okradli mě ve Vídní |
a zajistit zablokování karty, získat provizorní pas a dostat se domů bez peněz
není sranda. K dokladům počítám i mobilní telefon a důležitá telefonní
čísla. Ověřte si zda Vám funguje roaming a u předplacených karet zda máte
dostatečný limit. V cizině kartu nedobijete, mezinárodní hovory nejsou
levné, platíte i za příchozí hovory!!! Ještě nezapomenout tužku a trošku
papíru na psaní poznámek. |
|
Pro člověka
- podle délky cesty, podnebí a cíle cesty potřebujete oblečení, hygienické
|
potřeby, pravidelně užívané léky atd. Zase
platí to, že je zapotřebí účelně vybrat jen to co |
nezbytně potřebujete. Mě se osvědčilo při
cestě na 14 dní 2 kalhoty - texasky na ježdění a lehké plátěné kalhoty na ostatní
příležitosti, boty - jedny motorkové na ježdění a sandály pro ostatní
příležitosti. Dál sebou beru obyčejná bavlněná trika, jedno na 2 dny, navíc
ještě jednu až dvě košile na celou cestu. Ponožky a spodní prádlo
v nezbytném množství. Dál holení, zubní kartáček s pastou, mýdlo, ručník,
trošku toaletního papíru a papírové kapesníky. Nezapomenout plavky. |
Technické vybavení - mobil,
foťák, kamera, dalekohled, notebook….. Pozor nezapomenout na příslušenství
jako je nabíječka, kazety atd., Tady upozornění, v některých zemích, např.
Vel. Británii, na Ukrajině, v jižní Evropě (Francie, Italie, Španělsko) mají jiné elektrické zásuvky 220V -
takže redukci sebou. |
Potřeby pro cestu - mapa, nůž,
toaletní papír, papírový kapesník, jídlo pro denní potřebu, láhev vody na
pití a další drobnosti o nichž víte, že je při jízdě budete potřebovat,
patří k tomu i foťák, kamera,dalekohled apod. Jsou to věci různých kategorií
které potřebujete během jízdy. Ty je třeba naložit tak aby byly lehce
přístupné, tedy někde nahoře. |
Na
bydlení - záleží jak budete po
cestě ubytováni - kemp, hotel, kamarád apod. podle toho je zapotřebí vzít
sebou. U výbavy pro kemp je tím základním stan, karimatka, spacák,
prostěradlo, polštářek. |
Jídlo
- platí totéž co u bydlení zásoba jídla se řídí tím jak plánujete stravování
je dobré sebou vzít jídlo na denní cestu a alespoň trošku konzervovaných
potravin - paštika, polévka apod. Já vždy vozím rozpustnou kávu a skleničku
smetany protože jsem kafenarkoman. |
Vaření
- zase platí to, že výbava se řídí tím jak se chcete stravovat. Tedy vařit
či nevařit? Já ale vždy vozím ponorný el. vařič, plechový hrníček, lžíci a
nůž. |
To
jsou všechny kategorie nákladu který povezete sebou a které je zapotřebí
připravit na zabalení, k tomu přibude ještě specifické vybavení, které
potřebujete podle účelu cesty, taky jsem jednou vezl oblek a celou
společenskou výbavu. |
Balení |
Než začnu
s balením doporučuji vše připravit a dát to do jedné místnosti a zažijete
šok jak je to strašně veliká hromada věcí které je zapotřebí zabalit a
naložit. To je správný okamžik k tomu všechno znova přebrat a nemilosrdně
|
|
odložit vše co není nezbytně nutné a
hromadu radikálně zmenšit. Jede-li s Vámi přítelkyně tak dejte její věci na
zvláštní hromadu a při vyřazování buďte dvojnásobně tvrdí, někdy je
neuvěřitelné jaké mají ženy představy o tom co můžete naložit. Raději ji
posaďte na její vlastní motorku s doporučením, co sis vybrala to si nalož,
něco málo Ti naložím ke mně. |
A teď
přijde balení a nakládání na motorku, tuto činnost nikdy nepodceňujte.
Zdůrazňoval jsem, že je třeba výbavu omezit na minimum a teď když před Vámi
leží ta hromada věcí jste už snad pochopili proč. Opravdu to všechno musíte
naložit na motorku, nikdo vám to neodveze. |
|
Pro
nakládání platí několik důležitých zásad a je dobré si je připomenout :
|
* |
|
Náklad musí být dobře
zabalen a chráněn proti vodě, nikdy nevíte kdy zmoknete |
* |
|
Náklad musí být na motorce symetricky
uložen aby neovlivnil jízdní vlastnosti. Těžké kusy ukládejte co nejníž
- ovlivní to těžiště, ale jen u doopravdy těžkých kusů. |
* |
|
Náklad musí být dobře upevněn aby za
jízdy nelétal sem tam. Ovlivní to nečekaně jízdní vlastnosti. Chtěl bych
Vás vidět jak ve 120 nakloněn v zatáčce se stupačkou na zemi pravou
rukou chytáte utrženou kabelu. |
* |
|
Nejezděte s ruksakem, je to štrapác a
berte ho jen když to doopravdy nejde jinak a jen na krátkou cestu.
|
* |
|
A na závěr, nákladem naložená motorka
by měla vypadat alespoň přiměřeně esteticky a ne jako cigánský lágr. |
|
Na trhu je k dispozici
celá řada kufrů, brašen, tašek, lodních pytlů, nosičů, držáků a jiných
zařízení k naložení nákladu. Každý může mít to co mu vyhovuje, líbí se mu to
a dá se to přidělat na jeho motorku. Vřele doporučuji, zavčas před odjezdem
všechna tato zařízení namontovat na motorku vyzkoušet upevnění a vyzkoušet
jak se při tom dá na motorce sedět a jak se s tím jezdí. Nepodceňujte to! Je
dobře pro testování nacpat do brašen cokoliv, třeba staré hadry a udělat si
odpolední vyjížďku kolem domova a všechno si vyzkoušet, určitě bude co
dodělat a vylepšit. Já, po řadě pokusů, používám dvě boční kožené brašny po
28 lt, kožený kufr na nosič |
|
35 lt a kabelku na doklady pověšenou na
krku. Do levé brašny dávám věci na motorku a cestovní potřeby. Do pravé
brašny osobní věci a ošacení. Do kufru všechno ostatní a podle volného místa
v brašnách nacpu drobnosti kam se dá. Stačí-li brašny jedu bez kufru. Vždy
ještě vozím několik velkých igelitových pytlů na ochranu nákladu při dešti
a gumovou síťku která se prodává na upevnění helmy, vždy hodí např. na
připevnění bundy je-li horko apod. a ještě |
|
vozím malou měkkou plátěnou tašku -
používám ji když v místě jezdím bez brašen na uložení potřeb pro denní
ježdění - nepromok, foťák, apod. Když jedete na motorce sami je nejlépe dát
náklad i na sedadlo spolujezdce a vytvarovat ho tak, aby se o něj dalo
opřít, při delší jízdě je to pohodlné Jo a ještě něco, myslete na to, že
v místě pobytu musíte zase všechno vyložit, někam dát a znova naložit. Je
dobré když brašny jdou odepnout a když ne tak náklad do nich ukládejte
v něčem co se dá vyjmout (taška, pytel?). Moje brašny jdou odepnout a
osvědčilo se to. Nechám je v místě bydlení a nic nevypakovávám, beru si věci
přímo z brašen. |
|
Konečně je naloženo, dejte si kávu a hurá na cestu. Přeji šťastnou
cestu. Ale přece jen při první zastávce pro jistotu překontrolujte je-li vše
dobře naloženo a nic se neuvolňuje. |
|
Text : Vladimír |
|
|
spojení na autora článku |
|
+420 608 729282 |
Foto : archiv - K 1400 |
|
|
|
vsazavsky |
|
|
|
Zpět do sekce :
velký flám :
|
|
|
|
|
|