A teď budu cestovat .....

aktualizováno 05.05.2010

     To se lehce řekne, ale takovým nápadem začne celá řada událostí. Cestování na motorce to je neopakovatelný zážitek, každý rok se vypravím na několik menších několikadenních cest a nejméně na jednu velkou, 14 a více dní. Abych mohl po cestě žít tak musím na motorku naložit všechno co budu po celou dobu potřebovat a motorka při tom není ani stěhovák a ani nemá kufr jako auto. Moc věcí se na ni naložit nedá. Tady je několik praktických zkušeností. Jezdím na cruiseru a vždycky sám, při nakládání pro dva je to obdobné, místa je stejně, ale do stejného prostoru se musí nacpat věci pro dva. Naložit naháče je složitější, má míň možností jak náklad upevnit. Vždycky je zapotřebí počítat s tím, že vzhledem k omezené možnosti motorku naložit patří k cestování na motorce spartánská výbava a chcete-li se stravovat z vlastních zásob

tak i spartánské jídlo. Větší přepych chce buď zlatou bankovní kartu nebo Goldwinga s dvoukolovým přívěsem.

Řešením je ještě doprovod přítelkyní s autem, nejlépe dodávkou.

   Před jízdou

   Plán cesty - nepodceňujte přípravu cesty. Plán cesty je obvykle známý, ale doporučuji prostudovat trasu v širším rozsahu než kam chcete jet, nikdy nevíte kam Vás napadne odbočit. Velkým pomocníkem v přípravě cesty je internet, mnoho z toho co potřebujete zjistit se dá najít právě tam. Také je dobré seznámit se i s hlavními odchylkami v dopravních předpisech, zajistit si bydlení, lodní trajekt apod. Velmi důležité je zjistit jaké doklady v té které

zemi potřebujete, jako třeba vízum, zelená karta atd. Nezbytností je prostudovat mapu trasy a hlavně vzít potřebné mapy sebou. Orientace v cizí zemi na neznámé trase není jednoduchá. Pro přejezd vyhovuje měřítko mapy 1:500 000. Pro ježdění v místě vyhovuje měřítko 1:300 000, ještě lepší je 1:150 000. Podrobnější mapy už ale jen tehdy je-li pro to zvláštní důvod. Vynikající je navigace GPS. Ale je to jen přístroj bez inteligence. A tak platí, důvěřuj, ale prověřuj.

   Kontrola motorky - odhadněte počet km který asi ujedete a udělejte předem pravidelnou údržbu která odpovídá plánované cestě. Ještě projít celou motorku, prohlédnout a opravit co se dá. Nezapomenout na pneumatiky, brzdy,

brzdové destičky a olejové náplně. Není špatné motorku i umýt.

   Co vzít sebou

   záleží to na cíli cesty, ročním období, ubytování, způsobu stravování. Pro přípravu jsem si to rozdělil do několika kategorií

   Výbava pro motorku - náhradní díly nevozím, nikdy se nedá odhadnout co budu potřebovat tak vezu jen základní nářadí a dobrý nůž. Náhradní díl jen tehdy když vím, že ho budu určitě potřebovat. Je ale výbava která k motorce patří a to je něco na zamykání motorky,

vozím podkovu na kotouč a řetěz cca 1,5m, tím spoutám motorku a pokud to jde tak ji k něčemu přivážu. Dál je to výbava do deště - doporučuji kalhoty a bundu zvlášť, jejich oblékání na cestě je jednodušší než se soukat do jednodílné kombinézy. K nepromoku patří nepromokavé návleky na boty a nepromokavé rukavice. Ještě k motorce patří brašny, řemeny a špagáty na přivázání nákladu -  o tom dále. Doporučuji ještě vzít náhradní pojistky, měly by stačit 2 ks, nejčastější je 10A (červená) a baterku. K tomu patří ještě povinná lékárnička a v některých zemích je povinná i reflexní vesta. Jinak nic víc nevozím. Součástí výbavy motorky je také oblečení na ježdění – boty, kalhoty, bunda, rukavice, kožená vesta, texasková košile, šátek na krk, helma a brýle. Beru si sebou to s čím běžně jezdím a co mám ověřené. Někdy beru navíc druhou helmu zvanou kokos. Pozor na klíčky, je dobré mít sebou reservní klíč od všeho co zamykáte. Klíče uložit odděleně, nenápadně a přístupně.

  Doklady, pojištění - nezapomenout že potřebujete cestovní doklady podle toho kam jedete,
v EU stačí občanka a řidičák, k motorce malý techničák a zelená karta o zaplacení povinného ručení. V některých zemích motorka potřebuje dálniční známku (např. Rakousko a Švýcarsko), někde se platí na dálnici mýto. Je to třeba zjistit v rámci přípravy na cestu. Při cestách mimo EU přibude ještě pas, vízum, očkovací průkaz atd. záleží kam jedete. Zjištění jaké doklady budete potřebovat je součástí přípravy cesty. Doklady mají ale nepříjemnou vlastnost a to je doba platnosti. Propadlý pas na hranicích s Tureckem je na nic. Vřele doporučuji zaplatit si

vždy zdravotní pojištění, nikdy nevíte kdy se bude hodit. V EU není dnes už připojištění zapotřebí, platí tam naše zdravotní pojištění, pojišťovací kartu musíte mít ale sebou, pokud možno již novou, evropskou. Nemáte-li ji vezměte si sebou telefonní číslo na zdravotní pojišťovnu aby bylo možno telefonicky ověřit platnost Vašeho pojištění.K dokladům patří i bankovní karta a peníze. Je lepší vše co jde platit kartou, hotovost používat co nejméně. U karty nezapomeňte mít sebou i tel. číslo na její zablokování. Doklady si dejte do malé taštičky a noste je sebou na těle a na nenápadném špatně přístupném místě. Ledvinka nebo kabelka na řemínku není moc vhodná, krade se všude. Okradli mě ve Vídní

a zajistit zablokování karty, získat provizorní pas a dostat se domů bez peněz není sranda. K dokladům počítám i mobilní telefon a důležitá telefonní čísla. Ověřte si zda Vám funguje roaming a u předplacených karet zda máte dostatečný limit. V cizině kartu nedobijete, mezinárodní hovory nejsou levné, platíte i za příchozí hovory!!! Ještě nezapomenout tužku a trošku papíru na psaní poznámek.

   Pro člověka - podle délky cesty, podnebí a cíle cesty potřebujete oblečení, hygienické
potřeby, pravidelně užívané léky atd. Zase platí to, že je zapotřebí účelně vybrat jen to co
nezbytně potřebujete. Mě se osvědčilo při cestě na 14 dní 2 kalhoty - texasky na ježdění a lehké plátěné kalhoty na ostatní příležitosti, boty - jedny motorkové na ježdění a sandály pro ostatní příležitosti. Dál sebou beru obyčejná bavlněná trika, jedno na 2 dny, navíc ještě jednu až dvě košile na celou cestu. Ponožky a spodní prádlo v nezbytném množství. Dál holení, zubní kartáček s pastou, mýdlo, ručník, trošku toaletního papíru a papírové kapesníky. Nezapomenout plavky.

   Technické vybavení - mobil, foťák, kamera, dalekohled, notebook….. Pozor nezapomenout na příslušenství jako je nabíječka, kazety atd., Tady upozornění, v některých zemích, např. Vel. Británii, na Ukrajině, v jižní Evropě (Francie, Italie, Španělsko) mají jiné elektrické zásuvky 220V - takže redukci sebou.

   Potřeby pro cestu - mapa, nůž, toaletní papír, papírový kapesník, jídlo pro denní potřebu, láhev vody na pití a další drobnosti o nichž víte, že je při jízdě budete potřebovat, patří k tomu i foťák, kamera,dalekohled apod. Jsou to věci různých kategorií které potřebujete během jízdy. Ty je třeba naložit tak aby byly lehce přístupné, tedy někde nahoře.

   Na bydlení - záleží jak budete po cestě ubytováni - kemp, hotel, kamarád apod. podle toho je zapotřebí vzít sebou. U výbavy pro kemp je tím základním stan, karimatka, spacák, prostěradlo, polštářek.

   Jídlo - platí totéž co u bydlení zásoba jídla se řídí tím jak plánujete stravování je dobré sebou vzít jídlo na denní cestu a alespoň trošku konzervovaných potravin - paštika, polévka apod. Já vždy vozím rozpustnou kávu a skleničku smetany protože jsem kafenarkoman.

   Vaření - zase platí to, že výbava se řídí tím jak se chcete stravovat. Tedy vařit či nevařit? Já ale vždy vozím ponorný el. vařič, plechový hrníček, lžíci a nůž.

   To jsou všechny kategorie nákladu který povezete sebou a které je zapotřebí připravit na zabalení, k tomu přibude ještě specifické vybavení, které potřebujete podle účelu cesty, taky jsem jednou vezl oblek a celou společenskou výbavu.

   Balení

   Než začnu s balením doporučuji vše připravit a dát to do jedné místnosti a zažijete šok jak je to strašně veliká hromada věcí které je zapotřebí zabalit a naložit. To je správný okamžik k tomu všechno znova přebrat a nemilosrdně

odložit vše co není nezbytně nutné a hromadu radikálně zmenšit. Jede-li s Vámi přítelkyně tak dejte její věci na zvláštní hromadu a při vyřazování buďte dvojnásobně tvrdí, někdy je neuvěřitelné jaké mají ženy představy o tom co můžete naložit. Raději ji posaďte na její vlastní motorku s doporučením, co sis vybrala to si nalož, něco málo Ti naložím ke mně.

   A teď přijde balení a nakládání na motorku, tuto činnost nikdy nepodceňujte. Zdůrazňoval jsem, že je třeba výbavu omezit na minimum a teď když před Vámi leží ta hromada věcí jste už snad pochopili proč. Opravdu to všechno musíte naložit na motorku, nikdo vám to neodveze.

   Pro nakládání platí několik důležitých zásad a je dobré si je připomenout :

*   Náklad musí být dobře zabalen a chráněn proti vodě, nikdy nevíte kdy zmoknete
*   Náklad musí být na motorce symetricky uložen aby neovlivnil jízdní vlastnosti. Těžké kusy ukládejte co nejníž - ovlivní to těžiště, ale jen u doopravdy těžkých kusů.
*   Náklad musí být dobře upevněn aby za jízdy nelétal sem tam. Ovlivní to nečekaně jízdní vlastnosti. Chtěl bych Vás vidět jak ve 120 nakloněn v zatáčce se stupačkou na zemi pravou rukou chytáte utrženou kabelu.
*   Nejezděte s ruksakem, je to štrapác a berte ho jen když to doopravdy nejde jinak a jen na krátkou cestu.
*   A na závěr, nákladem naložená motorka by měla vypadat alespoň přiměřeně esteticky a ne jako cigánský lágr.
   Na trhu je k dispozici celá řada kufrů, brašen, tašek, lodních pytlů, nosičů, držáků a jiných zařízení k naložení nákladu. Každý může mít to co mu vyhovuje, líbí se mu to a dá se to přidělat na jeho motorku. Vřele doporučuji, zavčas před odjezdem všechna tato zařízení namontovat na motorku vyzkoušet upevnění a vyzkoušet jak se při tom dá na motorce sedět a jak se s tím jezdí. Nepodceňujte to! Je dobře pro testování nacpat do brašen cokoliv, třeba staré hadry a udělat si odpolední vyjížďku kolem domova a všechno si vyzkoušet, určitě bude co dodělat a vylepšit. Já, po řadě pokusů, používám dvě boční kožené brašny po 28 lt, kožený kufr na nosič

35 lt a kabelku na doklady pověšenou na krku.  Do levé brašny dávám věci na motorku a cestovní potřeby. Do pravé brašny osobní věci a ošacení. Do kufru všechno ostatní a podle volného místa v brašnách nacpu drobnosti kam se dá. Stačí-li brašny jedu bez kufru. Vždy ještě vozím několik velkých igelitových pytlů na ochranu nákladu  při dešti a gumovou síťku která se prodává na upevnění helmy,  vždy hodí např. na připevnění bundy je-li horko apod. a ještě

vozím malou měkkou plátěnou tašku - používám ji když v místě jezdím bez brašen na uložení potřeb pro denní ježdění - nepromok, foťák, apod. Když jedete na motorce sami je nejlépe dát náklad i na sedadlo spolujezdce a vytvarovat ho tak, aby se o něj dalo opřít, při delší jízdě je to pohodlné Jo a ještě něco, myslete na to, že v místě pobytu musíte zase všechno vyložit, někam dát a znova naložit. Je dobré když brašny jdou odepnout a když ne tak náklad do nich ukládejte v něčem co se dá vyjmout (taška, pytel?). Moje brašny jdou odepnout a osvědčilo se to. Nechám je v místě bydlení a nic nevypakovávám, beru si věci přímo z brašen.

   Konečně je naloženo, dejte si kávu a hurá na cestu. Přeji šťastnou cestu. Ale přece jen při první zastávce pro jistotu překontrolujte je-li vše dobře naloženo a nic se neuvolňuje.

  Vladimír
Text : Vladimír  

spojení na autora článku

    +420 608 729282
Foto : archiv - K 1400

vsazavsky

Zpět do sekce : velký flám :   

 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/flam/priprava/na_cestu.php:91) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/flam/priprava/na_cestu.php:91) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Vaklaf (eurotel.cz) 28.03.2005 22:34
Vladimire, diky za za cenne rady, je to jak na zavolanou.Ptal jsem se zrovna minuly tyden Generala jestli podobny clanek nema nekde v supliku, takze pokud je to ono, tak je to super!
Naki (156.29) 05.05.2010 10:37
Vladimíre je vidět ža přemýšlíš přímo hlavou - díky. Přes to, že to všichni víme je to super návod k použití, aby se na něco nezapomělo a dobrá rada nad zlato. Čabas v sedlech
Roky (silinet.cz) 06.05.2010 12:04
Vladimire parada,doufam že se mě splni sen a jednou je budu potřebovat!!Dalši vynikajici přispěvek v tomto foru.Zkratka KDYŽ NEVIŠ jdi na web K-1400.Vim že tento web pomohl vzačatcich ne jenom mě!!!!!
SirPetr (tvtrinec.cz) 06.05.2010 13:41
Opravdu moc pěkný článek, před odjezdem na dovolenou (Maďarsko) minulou sezónu jsem četl podobný článek a opravdu mi to moc pomohlo. Je důležité jak píšeš před odjezdem v těch nachystaných hromádkách udělat brutální čistku. V našem případě jsme sbalili na virago 125 dva (každý do jednoho batuhu) a to jsme spali pod stanem takže kompletní kempingová výbava. Vše dopadlo podle představ a letos už se na dovolenou moc těším!!
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser