Anfo Ridge Road aneb cesta za dobrodružstvím 20km Maniva - Anfo

26.01.2021

     Nebudu daleko od pravdy, pokud budu tvrdit, že každý z nás má rád nějaké to dobrodrůžo a pokud ho stráví v sedle svého miláčka, je to o to krásnější a intenzivnější zážitek.

  Ke konci léta roku 2019, ještě v době před covidové, jsme s kamarády jeli naší oblíbenou Spaghetti Tour. Zilvar, co by starý veterán této tour, jako obvykle připravoval trasy a tentokrát nešlo o nějaké to drobné "domácí žvýkání" jako Stelvio, Manghen či Dolomity nebo po stopách Jamese Bonda na LaForra. Objevil něco, co se nedá běžně srovnat s tím ostatním. Objevil cestu, která je považována za jednu z nejnebezpečnějších cest světa o čem svědčí i mnohé texty a videa na internetu.

   Není to silnice zaříznutá do skalní stěny jako
v Andách nebo Himálaji, ale i tak si zaslouží respekt, odvahu a hlavně odhodlání se na ní vůbec pustit, protože nejdříve vás odrazují nechápavé pohledy enduristů a kolemjdoucích, hledících na čem tam chceme jet, pak dopravní značky plné vykřičníků, lebka se skříženými hnáty tam nebyla, ale klidně mohla a pak už samotná cesta, z jedné strany padající skála a na druhé straně vás dělí pouze igelitová páska od stometrové propasti, na svodidla zapomeňte. Po určitých metrech jsou jen zabetonované traverzy, ale mezi nimi nic.

   Všemu předcházel lehký enduro trénink z passo Croce Domini po šotolině a v dešti, přes Dosso dei Galli na passo Maniva. Na vrcholu Dosso dei Galli jsou "uši železné opony" dnes již chátrající základna NATO s obrovskými parabolami pro odposlech východního bloku z dob studené války. Také zajímavý objekt, který už z velké dálky budí zvědavost a nabízí otázku, co to vlastně je? Na passo Maniva panovaly lehké obavy, co nás čeká a jestli to risknout.

foto č.2 Sáhib jel po státovce do Anfa a jistil nás z druhé  strany. foto č.3
   My se Zilvarem jsme nastartovali stroje a se slovy "Vydali jsme se do bitvy, tak jí taky dobojujeme!", vyrazili jsme vstříc dobrodružství. Majka vynikla jako skvělý fotograf za pohybu, jinak bych neměl tak pěknou fotku do loňského kalendáře.
   Anfo Ridge Road se nachází v Lombardii (Itálie) západně od jezera Idro. Lze na ní najet z passo Maniva. Říkám, že začíná "za kuchyní" a je to tak. Projedete zadem kolem pizzerie a najedete na úzkou asfaltku. To už je začátek, který si budete vychutnávat a hlavně si říkat "Co se na tom komu nelíbí? Vždyť je to paráda asfalt", ano i my jsme si to říkali, než přišlo vystřízlivění, šotolina a šutry jak pěst. Po překonání všech nástrah a čtyř tunelů, už jen padáte z kopce a dojedete do Anfa k jezeru Idro.
   Co je vlastně Anfo Ridge Road? Je to původně římská vojenská cesta přes Alpy, její stáří je kolem dvou tisíc let, měří 20km a protíná pět průsmyků viz foto č.4
  Passo del Maniva (1 664 m)

  Passo del Dosso Alto / Passo delle Portole (1 727 m a.s.l.)
  Passo della Berga (1 527 m)
  Passo della Spina (1 521 m)
  Passo Baremone / Passo del Mare (1 450 m m)

foto č.4

   Z jízdy jsem pořídíl záznam kamerou GoPro 6, který je součástí filmu z celé Tour. Není novinkou, že tyto kamery mají téměř dokonalý stabilizátor obrazu, ale když mi šotolina začala krást hefty z rukou, tak i stabilizátor kamery nestíhal. Oči byly téměř stále přilepené před přední kolo, ale scenérie, jenž nás obklopily, byly naprosto úchvatné. Nic podobného jsme nikde neviděli, dá se říct, že flóra v Lombardii je jiná, než kolem Gardy nebo v Dolomitech. Zastávka byla nutná, abychom se pokochali, ale hlavně si odpočinuli, protože po nějaké době v takovém terénu necítíte ruce. Podotýkám, že jsme to jeli na VS1400 a Hondě CTX, žádná endura a to téměř nulovou rychlostí. Stále 1 - 2 kvalt. Určitě byl velikou výhodou kardan u obou strojů. Zilvar jel v tandemu s Majkou a CTXko vážilo výrazně více, než můj Intruder. Byla i krizovka na blátě, přes velké louže. Motorky byly celé od bahna, myčka byla nutností. Naprosto se nedoporučuje jet za deště a těsně po něm, určitě není dobré jet Anfo Ridge sám, protože tam není signál, provoz je slabý a pokud by se vám něco stalo, pomoci se nedovoláte. Sežerou vás medvědi, obrazně řečeno.

   Pokud máte sekundár řemenem, je na zvážení se na Anfo Ridge pustit, ale to je na vás. My potkali v protisměru auto a vyhnout se na úzké cestě bylo dost náročné. Bohužel propast byla na naší straně a udržet balanc bylo celkem důležitý.   Čtyři tunely, které jsou na konci nejhoršího, ale také nejkrásnějšího úseku byly donedávna velmi nebezpečné. Na hrubo vyražené skrz skálu, kameny ze stropu padaly na hlavu a vrknout laďákama by nebyl dobrý nápad.
foto č.5 Nyní jsou sanované, některé vystříkané cementem, některé foto č.6
vybetonované. Cesta je otevřena od června do konce října.
   Pokud máte někdo odvahu Anfo Ridge jet, tak jsme se Zilvarem připravili výzvu pro odvážné. Anfo Ridge Road K1400 Challenge má pravidlo. Je vyrobeno 10 limitovaných nášivek foto č. 5 a 20 samolepek foto č.6.
   Kdo z K1400 doloží foto (selfíčko) sebe a svého stroje, naší kategorie chopper nebo cruiser, se skalním útvarem, který je na úvodní foto a také nášivce, aby bylo možné jasně určit místo, tak od nás obdrží certifikát, nášivku a dvě samolepky. Někteří káčkaři se už nechali hecnout a chtějí to dát. Držíme palce. Většina kamarádů nám fandila, ale našli se i tací, kteří nás považují za šílence. Na závěr lze shrnout jen to, že motorky a posádky přežily viz foto č.7,
foto č.7 vidle netečou, gumu jsme na šutrech neudělali a zážitek i adrenalin  klikni pro video
byl na maximum. Co víc si přát přátelé, žijme dokud můžeme a užívejme dobrodružství plnými doušky. Na shledanou v sedlech!
 

Bobo Veverčák a Zilvar

 

    zde je na mne spojení
foto a video : Veverčák a Zilvar  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

 

   +420 777 286669

   

 Zpět do sekce : velký flám :

       
Durdis (army.cz) 27.01.2021 19:36
Veverko, pěkný článek a super video. Měli jste opravdu odvahu toto enduro trasu udělat na vašich stojích. Klobouk dolů. Až tam pojedeš podruhé, tak mi dej echo, rád se svezu s tebou. :-)
Milouš (nonstoponline.com) 29.01.2021 10:22
Velká krása. Palec hore.Ale nepojedu. :-)
Veverčák (vodafone.cz) 30.01.2021 00:41
Durdis: chlape, jednou mi to stačilo, leda to jet z druhé strany, ale máme v plánu ještě větší výzvy. Na tvém GS to bude sranda. Milouš: chyba chlape, tohle na běžných SS neuvidíš a nezažiješ. Na Glajdě to má něco do sebe.
Vendys (iol.cz) 31.01.2021 11:03
Pánové, máte můj respekt....ale ačkoliv Indiáni pocházejí většinou z písčitých a kamenitých prérií, se svým Rudochem bych se tam určitě nevydal :-))
Veverčák (upcbroadband.cz) 01.02.2021 21:11
Vendys, to jako, že žádný křest ohněm? Hele, jestli ty ho nějak moc nerozmazluješ! :o)))
Vendys (iol.cz) 02.02.2021 15:13
Jo Bobo, rozmazluju....ale hlavně sám sebe :-))
Veverčák (upcbroadband.cz) 02.02.2021 21:00
Tak užívej rudocha, ale jinak výzva je omezena pouze počtem sedmi volných nášivek, časově nikoli ;o)
Durdis (army.cz) 09.02.2021 16:42
Roberte, a jaké větší výzvy plánuješ? Třeba bych se přidal.
Veverčák (vodafone.cz) 10.02.2021 11:22
Martine, to nezáleží na mně a zatím nevím, co Zilvar a covid naplánuje. Sám jsem v této partičce hostem a jsem rád, že mě kluci vzali. Je nás 5+ledvinky, ideální stav pro alpské ježdění. No a taky mezi čtyři cruisery a chopper by GS moc nezapadlo, sorry ;o)
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser