S Valachy na Korsiku

červen - 2006

 

Kdo a s čím:
Pepa a Eva BWM 1200 LT
Zbyňa a Jarka BMW 1200 LT
Aleš a Hela Yamaha 850 TDM
Jirka a Jana Suzuki DL 1000 V-Strom
Kouťasovi Honda VTX 1300 S
Honza s Mirkou Renault Espace - doprovodný vůz

     Loni touhle dobou uzrála myšlenka vyrazit s Honďulí trochu dál. Co takhle Korsika? Rozhlížím se po webech a vida, jedna parta z Valašska plánovala Korsiku s odjezdem na konci srpna. Čtyři motorky, doprovází je dodávka a jsou to samé páry zhruba našeho věku! A dokonce že se můžeme připojit! Motorky různé a náš 
cruiser jen doplní rozmanitost stylů. Začala čilá korespondence, oni byli zvědaví na nás, my na ně. Zbyňa, samozvolený :o) vedoucí výpravy našel na webu naprosto nevídanou možnost, jak se na Korsiku dostat přepychově a velmi levně trajektem z italské Savony. Přepychovost spočívala v tom, že nalodění bylo pozdě večer, všichni v
čtyřlůžkových kabinách, v noci se krásně vyspat minimálně šest hodin a ráno odpočinutí vyrazíme po krásách ostrova. Tam i zpět za dva lidi a motku 6tis. Kč! Všechno zařízeno přes internet z domova, včetně lodních lístků. Na Korsice pak pojezdíme týden a stejným způsobem se vrátíme. Obě cesty neuspěcháme, užijeme si Alp a v Itálii se porozhlédneme.
Na Korsice budeme využívat kempy - čili stanovat, jinde na cestě budeme v penzionech. Zbyňa byl na Korsice už dvakrát, dokonce jako cyklista s Jarkou nejkrásnější trasy i projeli, a tak nebylo divu, že to vymyslel tak dobře.
   Poprvé jsem se s polovinou našich nových přátel potkal na březnové Motovýstavě v Praze. Bylo to přesně v době a místě, kdy se tam po dlouhé zimě potkala i naše K1400. Hned poté, co jsem pomohl Generálovi najít v jeho ošacení účtenku (bez ní by bylo drahé odejít) a pozdravit se s mnohými z vás, jsem s bušícím srdcem předstoupil před Valachy a vzápětí zjistil, že nám s nimi bude fajn.
   Cesta tam, byla rozplánována na tři dny. První den jsme se všichni setkali v Rakousku, přímo pod Grossglocknerem (GG). Před Zell am See jsme uhnuli do Maria Alm a hned první dům vlevo je penzion českého majitele. Přespání za 21 euro s

polopenzí a Budvar za 2 eura, co chtít víc? Tady začala SMS
přestřelka mezi mnou a Bubákem, byl totiž v té době na opačné straně GG a protože my jsme chtěli následující den GG přejet, měl jsem mu koupit to, co při svém prvním přejezdu nestačil: nášivky, samolepky atd. Počasí však rozhodlo jinak. Ráno lilo, nahoře byla mlha a tak jsme GG objeli do Itálie Felbertauern tunelem přes Matrei. Za Alpami
však jak mávnutím proutku azuro a my se vydali pod Veronu, kde jsme měli u Zbyňova kamaráda zajištěm nocleh na statku a to gratis. Nechtěje použít v Itálii placené dálnice, jeli jsme mimo ně. Přátelé, již nikdy více.    200 km jsme jeli skoro šest hodin. Pořád ve vsích a městečkách, všude semafory, přechody - a šílené vedro. Po příjezdu na statek a přípravě spaní nás několika auty vzali do obrovské pizzerie a tam začala pařba, o které se mi zdá ještě teď.
   Další den už jen po dálnici směr Savona. Placené úseky na severu začínají mýty, kde na stisk tlačítka vyjede lístek a na výjezdu z úseku budka s člověkem. Platit nejlépe kartou. Byli jsme už sehraní tak, že první stiskl tlačítko a po zisku lístku hned siskl tl. znovu. Pro následující stroj už byl lístek připraven, totéž udělal další jezdec a tak průjezd mýty probíhal velice rychle. Pod Milánem jsou úseky bez obsluh a na výjezdech je placení jenom kartou. Kdo ji nemá, veliká smůla. Všichni jsme byli ve spojení vysílačkami typu MPR a tak bylo pořád veselo i během cesty.
   Zbyňa jako vedoucí jezdec měl GPSku a pokud byla objížďka, neměli jsme problém. Značení v Itálii nic moc, cedule na dálnicích mají dost malá písmena. Vyplatí se být v přístavu s časovou rezervou, my se prošli po Savoně a více jak hodinu před odjezdem už stáli připraveni před obrovskou plochou seřadiště. Přijde chlapík v barvách trajektové společnosti, čtečku čárového kódu

u pasu, přečte co máme na palubních lístcích, ze čtečky vyjedou lepíky, lípne je na motku a je jasno o koho se jedná a s čím jede. Ukáže rukou na pruh, do kterého máme vjet a vše probíhá nesmírně rychle. Samo, že jsem byl jako motorka první a těšil jsem se, že si vyberu místo, kam zakurtuju stroj. Kurtovací řemeny mám pověšeny na zrcátkách, všechnu výstroj svou i Zdeňky svlečenu a připnutou pavoukem k nosiči.
   Nejdříve se naloďují kamiony, pak autobusy, auta s přívěsy, motorky nakonec. Vše je již uvnitř, čekám až lodní důstojník pustí motorkovou řadu a startuji. Ale ouha! Ukazuje na mě, že nemám přilbu na hlavě a stopuje mě. Než ji z pavouka vydoluju, všichni jsou už uvnitř. Jako poslední marně hledám místo podél boku lodi. Ostatní už dokončují kurtování svých strojů, nikde
kus volného místa. Nalézám jen takovou skulinu mezi žebrem lodi a trubkou - akorát na šíři přední gumy. Naperu to tam - kolmo ke všem ostatním. Popruhama zakurtuju brejle přední vidle vlevo a vpravo na všelijaké výstupky v boku lodi. Zadní kolo vyvazuju ke kurtovací díře v podlaze. Trajekt je už na  moři, je vítr, velké vlny a pořádně to houpe. Přichází lodní personál (samí černoši), kontrolují úvazy na motkách a čumí na můj kurtovací výtvor. Kroutí hlavou, že takhle teda ne. Ukazuju jim, ať si zkusí s motkou pohnout. Zkouší to jeden, druhý, pak oba najednou - a nic, ani se nepohla. Zdvihají palec vzhůru a tlemí se, neznají holt naší lidovou tvořivost.
   Cesta trajektem má trvat sedm hodin, procházíme si všechny paluby, bazén, restarace, bary, je to nádhera. Už je noc, světla mizí za obzorem, jdem si do kajuty lehnout. Houpání z boku na bok je fajn, změna nastává ve chvíli, kdy se postel houpe tak, že se střídá hlava s nohama, co bude výš. Ale spánek vše rychle řeší. .

   Ráno ryk stewarda, Korsika a přístav Bastia je na dohled.
Dekurtáž a vyjíždíme z trajektu směr severní výběžek ostrova. Po úzkých silničkách bez kousku přímého úseku, nekonečném počtu zatáček potkáváme občas na šílených místech hlavně cyklisty. S autobusy a plechovkami je trochu průšvih, manévrovat se tam moc nedá. Vracečky v horách jsou na pětníku a někam nesmí ani obytný vůz. Prostě by se nevytočil. Pepa to odhalil řka: "Děcka, teď jak jsem jel těma serpentinama, tak jsem si koukal na vlastní koncová světla!" Dobrá nálada nás však provázela pořád. Každý den se odehrával zdravotní rituál, za úkolem
preventivní dezinfekce našich útrob. Rider (díky moc, kluku šikovná) nás na cestu vybavil třemi litry své švestkové léčivky a jediný lok po vzbuzení a před ulehnutím nás všechny dostal do absolutní zdravotní pohody. Když došla, vždy se z báglů vynořila nějaká další lahvinka podobného obsahu.
   Příjezd do Calvi, poprvé stavíme v campu stan a šup na pláž rochnit se v moři. Další den je odpočinkový, jdeme si prohlédnout pevnost a staré město, doplnit zásoby. Chutnají nám hlavně  bagety o délce jednoho metru. Celé odpoledne máme na pláži představení v podobě dvou obrovských hydroplánů, které přilétávají v  osmiminutových intervalech. Nabírají za letu mořskou vodu a letí hasit kamsi do hor. Nazítří tam jedeme taky. Snažím se brát benzin pokaždé, jak potkám Shellku či Total. Jen jednou jsem to neudělal a bral jinde. Chyba. Po kilometru mi motka chcípala při vymačknutí spojky a že těch řazení bylo! Takže držet ji pod plynem a co nejrychleji najít něco značkového. Podařilo se to po 70ti km a po kilometru už zase pohoda. Zkušenost, která zabrnkala na nervy.
   Objeli jsme Korsiku kolem dokola i křížem krážem vnitrozemím. Skoro pořád v horách a po uzounkých, ale krásných silničkách. Má nadsázka ve fóru K1400, že u nás nejsou žádné zatáčky, v Alpách že jsou tři a zbytek že je na Korsice, není až tak moc od věci. Opravdu je to neskutečný kus země. Skoro pořád se jede někam "za roh". Skoro pořád je na jedné straně skála, na druhé propast 

a v zatáčkách proražené zídky, které nikdo (snad pro výstrahu) neopravuje. Vychutnávání zatáček ale není to, co známe třeba z Alp. Častá potřeba řazení 1,2,1,2,3,2,1 mi dala pořádně zabrat. Kvůli vedru jsme pak jezdili i v šortkách, ale chvála všem svatým, motky šlapaly jak hodinky. Ano, jsou tam i široké silnice, jenže to pak z tamní nádherné přírody nic moc neuvidíte. Ideální stroje pro Korsiku se mi jeví jejich skůtry 250ccm. Zdejším holkám v plavkách sluší i rezaté (ty skůtry) a peláší s nimi jak Rosi při GP. Stroj typu chopper or cruiser je tam rarita a domorodci si jej prohlížejí s opravdovým zájmem. Zbyňa nás vedl zkušeně a neomylně a tak jsme viděli snad nejkrásnější pasáže ostrova. Další věcí, která stojí za zmínku, je to, že v září (ale už i v červnu) neuvidíte téměř žádnou pohyblivou vodu. V průvodcích vyhlášené potoky, řeky a vodopády se nekonají, všude je neskutečné sucho. Jo, pláže, to je něco jiného. Taková pláž Santa Julia, to je zážitek jak ze Seychel. Já třeba oceňoval, že na každé jsou stinné putyky s chladným mokem, kde jsem mohl přežít nemilosrdné slunko. Obrovským zážitkem bylo Bonifacio. Je na
jižním konci Korsiky na strmých skalách vysoko nad mořem. Najmuli jsme si loď, vyjeli na moře a hned u vjezdu do přístavu je jeskyně, která vás dostane. Vpluje se do ní a obrovská kopulovitá prostora má ve stropě velikou díru. Mořská voda má všechny barvy od světle zelené po tmavě modrou. Po výjezdu z jeskyně se představí ve svislé skále vytesané schody krále Aragonského. Podle pověsti je vysekali ve skále jeho věrní za jedinou noc, aby mohl z Bonifácia utéct. Odjezd z jihu ostrova byl skoro šok, protože je tam 4 km úplně rovný úsek! Využili jsme ho k tomu, abychom dopřáli našim strojům to, co jim moc a moc chybělo - trochu rychlosti. Když nás předjížděl Jirka s Janou na V-Stromu, měli jsme tam 165km/hod. Byla to radost, jako bychom jeli po Bechyňské krátké vzletové. Po týdnu na
Korsice jsme přijeli zpátky do Bastie. V přípravě na odjezd trajektem už jsem nenechal nic náhodě, byl jsem opět první a helmu na hlavě. V polovině září už byl trajekt poloprázdný. Noční přeplutí do Savony proběhl jak po Tálinském rybníce - naprostý klid. V Itálii znovu na dálnici a přejezd až na jezero Lago di Garda. Tady camp (s pivem za 5 euro), koupačka v jezeře - ale hlavně v bazénu přímo na terase restaurace.
   Další den pod GG, tentokrát z italské strany. Našli jsme motorkářský hotel se snídaní za 25 euro/os. Snaha přejet GG nás neopustila ani při návratu. V noci ale taková bouřka, jakou jsem ještě neviděl. Blesky pražily do země - ale jak! Vodorovně! Prostě údolí a vodorovné blesky z jedné stráně na druhou. Ještě teď mi běhá mráz po zádech. Ráno prší, na GG opět mlha a tak se s Valachy loučíme a mažeme opět přes Matrei a Zell am See domů... Možná jsem tu leccos podal až moc rozvláčně, jenže pokud se najde jediný biker, kterému přijde vhod znalost třeba toho, že má mít při nájezdu na trajekt plembák - jsem šťastný člověk. Já tohle info neměl a jak jsem dopadl. Děkujeme tímto všem zúčastněným. Bylo to parádní, naprosto žádné problémy, Valaši jsou úžasní lidé se srdcem na dlani. Fakt. Ještě jednou DÍKY VŠEM!
Kouťas

Foto  : Kouťasovi

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce : Velký flám

 
     
Petr Brno (karneval.cz) 27.01.2007 12:37
Ty ses zkrátka Kouťasi rozhodl , že nás budeš furt s.át . Napřed Matterhorn a teď tohle . Nelze jinak , než jen závidět . Fakt super . Petr Brno
Zbyněk (187.51) 27.01.2007 20:50
Hele Kouťas, ne jenom Valaši mají srdce na dlani, dobří lidé se najdou všude a jak jde o společný zájem je to ještě o nějaké to % lepší. Nám s Váma taky bylo dobře a už se těšíme, že nachystáte dovču letos Vy.
Luban (upc.cz) 28.01.2007 13:37
Moc hezky napsaný a dobrý info. Ten zážitek vám moc přejem. Luban a Martina
Bubák (contactel.net) 30.01.2007 10:08
Pavle, stejně jako u Matterhornu....moc, moc hezky psané.
Jurek (193.95) 06.02.2007 02:00
Mně se s Valachy taky dobře jezdí. Jen škoda že když s nimi trávím večer, vždy spím v botech. :-)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser