|
Výlet
na Grossglockner a zpět |
|
Osoby a
obsazení : |
Milan
(VS1400), Polis (VS1400), Medvěd (VS1400), Savo+Štěpánka (Shadow750),
Vlk+Soňa (XT600),
David+Jarka(B12).
(dole) |
|
Pozadí
celé události: |
|
Někdy začátkem prázdnin pojal
Generál šílený nápad, odjet Grossglockner tam a zpět za jeden den. Chvíli se
o nápadu disku -
tovalo a z diskuse vyšla idea,
ve stejném termínu udělat výlety dva : jeden pro šílence - nazvaný jako
“adrenalinový” - jednodenní a druhý pro tůristy - nazvaný jako “kofeinový”-
dvoudenní s přespáním u “desátníka” v Matrei. |
|
Mezi propagátory kofeinovky
patřil především Bizon
(vpravo),
který si nakonec raději den před odjezdem rozesral svoji rychlo
- varku, jen aby
nemusel jet.
Týden před plánovaným datem
odpadla i
adrenalinovka, neboť Generál rozedral zadní gumu
(vlevo)
a bylo mu ji líto už vyměnit
(ještě zbývalo několik vrstev plátna ;-)), nicméně do Alp si na ní již
netroufl. Přidal jsem se tedy ke “kafařům”. |
|
|
Po vzájemném
ujištění o datu, místu a hodině srazu, jsem se ve čtvrtek odpoledne zastavil
u Attily Sárkányho na Hradčanské, doplnit výbavu. Zvlášť jsem se zaměřil na
opravu případného defektu. Po vysvětlení, jak funguje antipich, jsem
poděkoval a koupil raději běžné záplaty a montpáky. Při odchodu jsem
zaregistroval na stojanu u dveří podezřele známé výfuky - byly to ony :
laďáky na VS1400, na dvě strany! Už jsem se jich nepustil. Čekal mě tedy
poměrně zajímavý večer : vyměnit výfuky, naleštit motorku a zpakovat se na
cestu. To vše s kombinací vstávání ve 4:00. Výměna, leštění i zkušební
projížďka proběhly |
úspěšně, zavřel jsem Introše do garage a odebral se domů. Na ICQ už na
mě mrkal Milan.
Diskutovali jsme asi do jedenácti hodin a potom jsem upadl do
pelechu s čím dál vzrůstající trémou. |
|
Cesta tam: |
Vstávání ve čtyři hodiny
je opravdu hrůza (zvlášť pro člověka, který touto dobou obvykle chodí
spát) - kdo nevyzkoušel, nepochopí. Přes veškerou snahu jsem se řítil
na sraz (5:15 na Strakonické, na Aralce) s cca 10min zpožděním. Jako
obvykle jsem tam byl první. Pět minut po mně dorazil Polis a zdělil mi
sladké tajemství, že Sava a Milana tahal před deseti minutami z
pelechu. Po této informaci jsme si v klidu dali kávičku a koláčky. Po
deseti minutách dorazil Savo se Štěpánkou a po další čtvrthodině
Milan. Byli jsme komplet a chvíli po šesté jsme vyrazili směr
Strakonice, Vimperk, Strážný. Ve Strážném na hraničním přechodu na nás
čekal zbytek výpravy - Vlk se Soňou a David s Jarkou. |
Po drobném dohadování s
německým pohraničníkem, kterému se nezdál chromovaný braincap, kryjící
Savovu hlavu (celkem oprávněně, neboť vevnitř se skví nápis : “jen pro
sběratelské účely”) si Savo
(vlevo)
vypůjčil homologovanou přilbu od Polise (který měl na hlavě úplně
tentýž braincap jako Savo
, pouze v černé
barvě - u něho to nevadilo) a přejeli jsme hranici. Vedení výpravy se
ujal David a vcelku plynule jsme se rychlostí 80km/h řítili
|
|
|
|
|
směrem na
Passau.
Zde jsme se podle itineráře od
Vladimíra drželi řeky po levé ruce, ovšem po cca 10 km se mi začal směr
cesty zdát divný. Dle mých kusých zeměpisných znalostí jsme se měli
pohybovat přibližně směrem jihojihozápad, zatímco náš směr byl spíše
severozápadozápad. Sice podle řeky, ale stejně mi to přišlo divné. Ta řeka
byla moc široká a vypadala spíš jako Dunaj než jako Inn. David, podpořený
autoritou GPS navigátoru trval na tom, že jedeme dobře , ale šipka v našem
směru s nápisem Degendorf mě utvrdila v pochybnostech. Zastavili jsme
místního zemědělce a David mu položil dotaz, jak daleko |
to máme do
Pockingu. Zemědělec se vyděsil a začal ukazovat rukama na všechny
světové strany a vysvětlovat nám, že Pocking je na druhou stranu. David
se ho snažil chvíli přesvědčit, že se mýlí ale bavorák vypadal celkem
jistý v kramflecích. Vrátili jsme se tedy do Passau, našli jsme
křižovatku na níž jsme špatně odbočili, přesně podle GPS jsme si
prohlédli nádraží a vyjeli jsme opět na naší oblíbené křižovatce. Teď už
to bylo jednoduché - zbýval nám jediný směr a ten byl správný. Dál cesta
probíhala poměrně plynule : 30 - 40 km tempem 60 - 80 km/h, potom 10 min
přestávka na cigárko. Pokračovali jsme celkem úspěšně přes Pocking,
Simbach na Burghausen. Trochu mě překvapilo, že jsme se ocitli v
Rakousku na placené dálnici, ale brzy jsme z ní sjeli a vrátili se
mírnou zajížďkou zpět do Německa, do Burghausenu. Pokračovali jsme přes
Tittmoning a Laufen směrem na Lofer. Přejeli jsme do Rakouska a valili
se na Zell am See. U Loferu se nám ztratila polovina výpravy. Dali jsme
si přestávku na |
|
|
cigáro (bohužel nikdo z nás
zbylých nekouřil), opalování atd. Po půlhodince se zbytek výpravy objevil a
objasnil nám důvod zdržení - Vlk zjistil, že ztratil batoh a vydali se ho se
Savem a Milanem hledat. Jelo se dál. V Zell am See jsme zastavili u pumpy a
občerstvovali se. Někteří mladší účastníci zájezdu neudrželi po příjezdu
kabrioletu s jednou průměrně hezkou blonďatou Rakušank |
|
|
hormony na
uzdě a poté, co do auta usedla druhá, mnohem ošklivější slečna, kabrio
obklíčili a jali se plynulou češtinou obě dámy vyzývat k účasti na našem
výletu. Používali výrazy jako : “Nedělej krávu, nech tady tu plechovku a
pojeď s náma...”. Situace houstla. Já být mladá blonďatá Rakušanka a vidět
jak mě obklíčil stopadesátikilový Polis
(vlevo),
stokilový Milan a padesátikilový, ale o to nebezpečněji vypadající balkánec
Savo, neudržel bych pravděpodobně klid ani stolici. Hrozící konflikt vyřešil
David. Něco žblebtnul německy, ale nechtěl nám říct co. |
V Zell am See už začínají
ukazatele na Grossglockner Hochalpenstrasse. Právě se zde odehrával sraz
sportovních vozů, tak jsme se mohli kochat - Ferrari Testarossa člověk
nevidí na silnici každý den. |
Po příjezdu k mýtu jsme
zjistili celkem potěšující věc - jelikož jsme přijeli pozdě, platili
jsme jenom 8.50 místo 17 euroňů. |
Cesta nahoru je opravdu
paráda - serpentina stíhá serpentinu, večer už nejezdí tolik aut |
|
|
|
nahoru, takže se
dá jet. Pod Edelweissspitze na parkovišti jsme povečeřeli na český způsob
(řízky, chleba se salámem, chleba se sádlem apod.) a vydali jsme se na
Edelweissspitze, což je nejvyšší místo celé cesty (2571m n.m.). V automatu
je možno si za 1 euroň nechat vylisovat z deseticentu pamětní plaketu.
Všichni jsme si nechali vylisovat plaketu a potom někdo přišel na to, jak se
dá nechat vylisovat plaketa s bikerem. Tak si někteří rozmařilci lisovali
ještě plaketu s motorkářem. Při sjezdu zpět na parkoviště si Polis stěžoval
na divné cvakání v zadním kole. Zběžná kontrola nic neodhalila. |
Pokračovali jsme směrem na
Heiligenblut průsmykem Hochtor a odbočili jsme na Franz-Josefs-Hohe,
odkud je výhled na ledovec Pasterzenkees i vlastní Grossglockner. V
předposlední serpentině jsem si všiml, že Polis tak nějak podivně jezdí
zatáčky a jeho zadní guma nevykazuje tu správnou oblost v profilu. Po
zastavení jsme zjistili, že jsem v Praze to lepení nekupoval zbytečně. |
|
Odstavili jsme Polise na
odpočívadlo a začal koncert. Kde vzít stojan? Otočíme lavičku. Vercajk
ven, osu i s distanční podložkou ze zadního kola jsem měl venku za
minutu, mezitím už Vlk s Davidem povolovali brzdič, k němuž se nemohli
dostat přes krásný kryt od Generála. Polis byl u toho, když mu Generál
ten kryt montoval, ale nebyl schopen popsat, jak ho tam dal. Rychlý
telefonát Generálovi vše řeší a za pár minut je kryt i brzdič dole.
Zadní kolo ven, montpáky a David dělá gumu během pár minut. Strkám
ruku dovnitř a ohledávám drát, který Polis chytil. Vlk ho vyrve ven
kleštěma a zjišťujeme, že je to zhruba pět cm dlouhá závlačka! Udělala
pochopitelně ne jednu, ale dvě díry do duše. Velký flek to naštěstí
spraví. Lepím a současně si uvědomujeme, že nemáme pumpičku. Téměř
všichni se rozjíždějí na všechny (dvě) strany. Úspěch slaví Savo s
Milanem, kteří našli nějaké maníky na skůtru a vypůjčili si od nich
asi 15 cm dlouhou plastovou pumpičku na bycikly. Mezitím jsme s Vlkem
vložili zalepenou duši a nasadili gumu. Pumpujeme na střídačku asi
hodinu, pak se rozhodujeme, že už to Polise unese a vyjíždíme. Předtím
ještě David, který je z nás jediný schopný se domluvit německy, volá
Herr Huberovi, že se poněkud opozdíme (to je asi půl jedenácté večer).
Cesta přes Heiligenblut a Lienz do Matrei probíhá již poměrně
pohodově, až na docházející benzín a zavřené benzínky. Nakonec s
úlevou tankujeme před Lienz. |
Dáváme si ještě
neplánovanou noční prohlídku Matrei a dojíždíme v 00:30 do Rasthaus
Felbertauernstuberl. Pár piv, něco k jídlu, menší pokec a pár panáků s
Herr Huberem a rychle (ve 3:00) spát. |
|
|
|
|
Cesta zpátky: |
Ráno jsem se vzbudil v 7:30 a
napadlo mě, že by nebylo špatné zkusit si trénink na adrenalínovku
(Grossglockner tam a zpět za jeden den) navrhovanou Generálem. Pohrával
jsem si s tou myšlenkou až jsem zase usnul. V devět jsem se definitivně
vzbudil a rozhodnut jet sám jsem se odebral na snídani. Podiskutoval
jsem se sympatickou slečnou, nahradivší pro toto ráno Herr Hubera (že by
dcera?), posnídal, znovu se dal do řeči s |
|
|
obsluhující
slečnou, přičemž jsem, poté co jsem se ujistil, že vládne angličtinou,
přešel do jazyka Shakespearova, kde jsem si přeci jen jistější než v
němčině. Několika poměrně stylisticky vybroušenými větami jsem shrnul svůj
kladný vztah k okolní přírodě, Alpám, Rakousku, Rakušanům obecně a jí
zvlášť. Celou dobu mě poslouchala, usmívala se a přikyvovala. Poté, co jsem
skončil svůj proslov, se mě zeptala : “Do you speak English?”. Zanechal
jsem plané konverzace a začal balit (svá zavazadla, nikoliv slečnu). |
|
Jelikož všichni
ostatní byli ještě tuzí, poslal jsem Milanovi SMS, že jedu sám a vyrazil
jsem.
Cestou zpět se neodehrálo vcelku
nic pozoruhodného, snad jen to, že část úseku mezi Zell am See a Loferem
jsem si projel dvakrát; té nádherné silnici vinoucí se údolím mezi skálami
se prostě nedalo odolat. |
Na hraniční
přechod Strážný jsem dorazil zhruba ve třičtvrtě na tři a řešil jsem problém
: jet do Prahy, nebo se ještě projet po Šumavě. Nakonec rozhodlo počasí. Na
severu, ve směru |
|
na Strakonice a
Prahu se začaly houfovat černé mraky, zatímco jak na západě tak na jihu byla
obloha krásně modrá. Takže jsem odbočil před Horní Vltavicí na Borovou Ladu,
Kvildu, Horskou Kvildu, a přes Kašperské Hory zpět do Vimperka.
Potom jsem objel Boubín a přes
Volary, Horní Planou do Černé, kde jsem odbočil na Krumlov, Budějice a do
Prahy. |
Domů jsem
dorazil po desáté, stihnul jsem se akorát svalit do postele a omdlít. |
Závěr : |
Celkem jsem za sobotu a
neděli najel přes 1300km, spotřeba byla okolo 6l/100km. Soudě podle mé
cesty zpět, je zcela reálná Generálova adrenalínová varianta :
“Grossglockner za jeden den, tam i zpět”Bez všelijakých zajížděk a
projížděk by to mělo vyjít pod 1000km (Praha-Praha). Bezprostředně po
dojezdu
jsem říkal (a i jsem to psal Generálovi) : “už nikdy, na
adrenalínovku kašlu”. Teď, s odstupem několika dnů si začínám říkat :
“a kdy že to vyrážíme? 16.8.2003?”. |
|
Díky
Vladimírovi za itinerář, Generálovi za inspiraci a všem účastníkům za fotky
a video. |
|
|
|
|
|
Itinerář zde : |
|
Spojení na autora článku :
e-mail |
|
|
Medvěd |
|
|
Autor textu : |
|
|
Zpět do sekce Velký flám : |
|
|
|
|
|
|
|
|