|
Finsko
2007 - kalba nesmírná |
|
|
 |
|
|
|
|
Již od
dob střední školy máme známe ve Finsku, ze kterých se postupem času stali
dokonce motorkáři, ale to bych předbíhal. Vše začalo někdy za sychravého
zimního večera roku 1995 kdy si temnotou (a hrozivými daněmi (nejen) na
alkohol uvalenými) sympatický pár dlouhoplavovlasých Finů vyrazil
odpočinout do Prahy, a světe div se zrovna do vyhlášené putyky čtvrté
cenové skupiny
U Žaludů (viz. Obr. 1) na Novém městě…kde však
personál neznal ani slovo cizojazyčně, respektive nevládl žádným z jazyků
ovládaným Finy (finština, švédština, angličtina, němčina). Jelikož já v té
době byl studentem střední školy, umístěné rovněž na Novém městě, bylo
více než pravděpodobné, že se v té hospodě musíme setkat, což se ukázalo
býti štěstím pro obě (všechny) |
|
|
zúčastněné
strany…neboť Finští spolustolovníci se konečně dozvěděli co je možno si
dát k jídlu a poté se najedli a my navázaly nové přátelství, které se sice
v roce 1995 zúžilo na exkurzi pražskými hospodami, kde pivo v té době
stálo neuvěřitelných (pro Finy zvyklé na pivo za 120 Kč) korun deset.
Nicméně přátelství formou korespondenční pokračovalo a v roce 1997 jsme se
setkali znovu, opět v Praze a opět týdenní pobyt seveřanů připomínal pivní
maratón…a my se rozhodli, že rok další bude opět rokem setkání, tentokráte
ale ve Finsku. |
|
|
|
A jak
bylo rozhodnuto tak se i událo a v létě 1998 jsme navštívili Turku, kde
naši finští známí žili. Ismo (jméno jednoho z nich) na jaře roku 1998
zakoupil svůj první motocykl
Enfield bullet 500 classic (viz. Obr. 2), se kterým
se v roce následujícím vypravil z Finska až do Španělska (a ač je to
k nevíře i zpět – bez jediného problému). Naše přátelství bylo po velmi
vydařeném měsíčním
pobytu (viz. Obr. 3) |
 |
 |
 |
Obr. 1 |
Obr.
2 |
Obr.
3 |
|
(14 dní strávených
prací, aby bylo možno dalších 14 dní kalit) utuženo a další setkání na
sebe (ne)nechalo dlouho čekat, až do doby, kdy Ismo vyměnil svůj Bullet za
Hyosung Comet 650 (viz. Obr. 4) a v roce 2005 se
s ním vypravil na výlet do jeho oblíbené Prahy…v této době jsem už i já
byl přes rok šťastným majitelem
jednostopého vozidla (viz. Obr. 5) (páč pionýra
nepočítám) a naplánovali jsme tedy tour de čechy…(samozřejmě s nezbytnou
návštěvou podniků restauračních…). Ismem zvolený termín návštěvy nejhezčí
země střední Evropy byl opravdu naplánován skvěle, takže mu bylo ctí se
zúčastnit K1400 akce
24 hodin v sedle (viz. Obr. 6), konkrétně etapy
Klatovy – Horní Planá a Horní Planá – Chlum u Třeboně…na což má dodnes
nezapomenutelné zážitky, a když o tom vypráví, tak používá výrazů, jako
„na této akci se předjíždí Ghostriderovským stylem…“ |
Jelikož
jsme si společného ježdění po Čechách (bohužel na Moravu opravdu nezbyl
čas) užili, bylo dohodnuto, že příští setkání bude opět ve Finsku,
tentokráte však za využití pozemní dopravy (a ne letecké jak v roce 1998).
Bohužel rok 2006 se ukázal býti na jakékoli severské setkání nevhodným,
páč se projevil rokem jižním a motodovolená byla trávena |
 |
 |
 |
Obr.
4 |
Obr.
5 |
Obr.
6 |
|
v Chorvatsku, což šlo
brát jako jakýsi příslib (trénink) dovolené severské. |
A
skutečně, rok 2007 byl z hlediska konstelace hvězd (respektive státních
svátků červencových) vydařený a tak nic již nemohlo zabránit dlouho
očekávané
projížďce skandinávské
(viz. Obr. 7). A tak jsme tedy (já a Regis) v den výdeje
vysvědčení závěrečných dítkám školou povinným vyrazili
z Prahy (viz. Obr. 8)
přes Náchod a Vroclav do Varšavy. |
|
|
|
Cesta v poho, ač jsem
se jí zprvu dost obával, ale Poláci šli do sebe (nebo spíše do práce) a
tak silnice jsou opravdu s kvalitním povrchem a zhruba 150 km úsek za
hranicemi v dlouhých táhlých zatáčkách byl opravdu lahodou. Cesta 660
(nebo že by 666) km z Prahy do Varšavy byla zvládnuta za 8 hodin. Druhý
den, v sobotu jsme měli plánovaný úsek 700 km z Varšavy do Rigy, přes
litevský Kaunas. |
 |
 |
 |
Obr.
7 |
Obr. 8 |
Obr. 9 |
|
Na
severní straně Polska to bylo již trochu horší s kvalitou silnic, a
potkávali jsme úseky 2-5 km s opravdu hustě vyjetými kolejemi, ale nebylo
jich mnoho…hranice žádný problém, tedy když nepočítáme to, že jsme na
každém přechodu museli ukazovat papíry od mašiny. Litva v poho, řidiči
jsou ukáznění (na rozdíl o Polska, kde si s dodržováním rychlostních
limitů nigdo (včetně nás) starosti nedělal), a stejně jako ve všech
projížděných zemích motorkáře respektují a uhýbají nám. V Litvě bylo krom
kvalitního povrchu silnic také ohromné množství
čápů (viz. Obr. 9),
nejvíce co jsem co jsem jich ve svém životě bídném viděl. |
Cestu Varšava Riga
jsme zvládli s přestávkami za 10 hodin a již v půl
jedenácté (viz. Obr. 10) jsme okusili místní mok (rozuměj pivo a cider) k našemu nemilému překvapení však za nekřesťanskou cenu 120 korun
českých za půllitr. Třetí den bylo v plánu lehce přes 300 km z Rigy do
Tallinnu a v případě hezkého počasí výlet do legendárního estonského města
|
 |
 |
 |
Obr. 10 |
Obr. 11 |
Obr. 12 |
|
Kundy
(viz. Obr. 11). Bohužel nás však prvních 100 km
z Lotyšska doprovázel déšť, respektive pekelná průtrž
mračen…a jízda v 10 cm hlubokých, od kamionů vyjetých kolejích plných vody
byla opravdu zážitkem, kor když nás v protisměru ve stejně hlubokých
kolejích a stejně zaplněných vodou míjel kamion…takže jsme byli kompletně
promočení a na Kundu bohužel nevybylo
L
(což zas tak nevadí, neboť je to pádný důvod navštívit Estonsko na mašině
znovu). Na hranicích s Estonskem nás déšť zanechal svému osudu, a 200 km
podél baltského počasí stačilo k tomu abychom uschnuli…našli ubytování…a
vyrazili na prohlídku Tallinnu a test estonského piva (45 Kč za půllitr).
Na další den (pondělí) ráno jsme měli zakoupené lístky
na trajekt
(viz. Obr. 12) z Tallinu
do Helsinek.
|
|
|
|
Vše proběhlo v pohodě
a ani jsem nepotřeboval kurty (které jsem si vezl) k uvázání mašiny, neb
jich na trajektu bylo dostatek (vlastně na všech trajektech které jsme pak
použili byl dostatek vázacího a kotvícího materiálu, s motorkáři tam
prostě počítají). Po krátkém výletě v Helsinkách
(viz. Obr. 13) jsme vyrazili západním směrem do kýženého města
Turku, kde |
 |
 |
 |
Obr. 13 |
Obr.
14 |
Obr.
15 |
|
jsme se potkali
s naším starým známým Ismem, který v roce 2006 stihl vyměnit svého
Hyosunga Comet za
MotoMorini Corsaro 1200 (viz. Obr. 14) v úžasně
červeném provedení. Další dny se nesly v duchu |
večerněnočněranního
barbecue spojeného se saunou (pod pojmem
barbecue (viz. Obr. 15) rozuměj spoustu piva, háfo
tvrdého a trocha buřtů) či návštěv místních zařízení výčepních. Vzhledem
k tomu, že v létě nejní ve Finsku tma, tak jak ji známe od nás
(nejtemnější okamžik naší dovolené je zvěčněn
zde (viz. Obr. 16)), tak jsme se rozhodli nestarat o
čas a užívali si té nejfantastičtěji představitelné dovolené : |
|
|
|
 |
 |
 |
Obr. 16 |
Obr. 17 |
Obr. 18 |
|
kalba –
vyjížďka (viz. Obr. 17) – kalba –
vyjížďka (viz. Obr. 18)….prostě úžasný….spát se
chodilo o páté, snídalo se v poledne a okolo třetí se vyráželo jezdit,
okolo 21té oběd, pak barbecue se saunou, o půlnoci večeře a nanovo…. |
|
|
|
Ve
čtvrtek večer jsme se odebrali pomocí trajektu do Švédska, kde jsme
navštívili
největší sraz americkejch kár (viz. Obr. 19) na světě
a poté Stockholm (kde jsme v neděli posadili nebohého Regise nemajícího
více dnů dovolené na letadlo do Prahy). Ze Stockholmu jsme se pak banda
tří motorek (já+Shadow, Ismo+Corsaro a Andre+Suzuki
DL650 |
 |
 |
 |
Obr. 19 |
Obr. 20 |
Obr. 21 |
|
V-Strom (viz. Obr. 20)) vydali směr Berlín, kde se
naše cesty měly rozejít (a nakonec skutečně rozešly). V neděli jsme chytli
opravdu zlé počasí, které dva dny předtím způsobilo záplavy v Malmö, a tak
po 250 km v dešti, na kost promočení, jsme byli rádi, že jsme našli
toto (viz. Obr. 21) ubytování (ono taky čí srdce by
nezaplesalo při shlédnutí této cedule
J
). |
V pondělí nás čekal pouze dopolední deštík cca 70 km a tak počet celkových
kilometrů mohl směle dosáhnout 560 po kterých jsme dorazili do Malmö.
Následující den jsme po ránu pokořili most spojující Malmö s Kodaní,
projeli Dánskem a použili trajektu (40 min) mezi Dánskem a Německem, kde
jsme pak pokračovali cca 40 km před Berlín, kde nás již tma, zima a únava
(z 650 km) donutily ulehnout. Následující den (středa) byl věnován Berlínu
a rozlučkové
kalbě (viz. úvodní foto článku), která opravdu stála
za to a díky ní, jsem se na zpáteční cestu domů mohl vypravit až ve dvě
odpoledne. Cestou do Prahy se neudálo nic zvláštního, pokud nepočítám
déšť, který mě nahnal na dálnici a cestu tak výrazně zrychlil. |
|
Praktické informace: ubytování jsme po cestě řešili formou:
- hotelů (Berlín –
28 € osoba se snídaní na trojlůžáku)
- rádoby hotelů
(Riga – 25 € / dvoulůžák v hotelu 4 kategorie pavlačového domu),
- hostelů (Tallinn –
600 Kč / hezký dvoulůžák včetně parkoviště),
- ubytování u
známých (Varšava, celé Finsko, Stockholm)
- kempů (Vasteras ve
Švédksu - 600 kč / stan, motocykl, dvě osoby)
- bed and breakfast
(Švédsko - 800 kč/osoba se snídaní)
- Chatky v kempu (Malmö
Švédsko – 650 kč / osoba ve čtyřlůžkové chatce)
- Penzionů (Německo
– 35 € / osoba včetně snídaně)
|
|
Nejdůležitější ceny a statistické údaje viz tato tabulka. |
|
země |
měna |
kurs |
cen benzinu v domaci měně |
cena benzinu v kč |
cena 0.5 piva v hospodě v Kč |
cena 0.5 piva v obchodě v Kč |
Polsko |
zloty |
7.60 |
4.40 |
33.44 |
42.00 |
??? |
Litva |
litas |
8.30 |
3.31 |
27.47 |
??? |
??? |
Lotyšsko |
lat |
0.67 |
41.07 |
27.39 |
120.00 |
??? |
Estonsko |
koruna |
1.83 |
14.50 |
26.54 |
45.00 |
30.00 |
Finsko |
euro |
28.60 |
1.40 |
40.04 |
140.00 |
75.00 |
Švédsko |
koruna |
3.11 |
12.00 |
37.32 |
140.00 |
70.00 |
Dánsko |
koruna |
3.85 |
10.40 |
40.04 |
??? |
??? |
Německo |
euro |
28.60 |
1.40 |
40.04 |
80.00 |
??? |
Trajekty* |
|
kurs |
cena v € |
cena v Kč |
doba jízdy |
|
Tallinn |
Helsinki |
28.60 |
60.00 |
1716.00 |
3 hodiny |
|
Turku ** |
Stockholm |
28.60 |
120.00 |
3432.00 |
7 hodin |
|
Dánsko |
Německo |
28.60 |
35.00 |
1001.00 |
40 minut |
|
Most |
|
kurs |
cena v DKK |
cena v Kč |
|
|
Malmö |
Kodaň |
3.85 |
135.00 |
519.75 |
|
|
* pro dvě osoby +
motocykl |
|
|
|
|
** noční, včetně
kajuty, večeře a snídaně |
|
|
|
celkem najeto |
4774 |
km |
|
|
|
celkem čerpáno |
230 |
l |
|
|
|
průměrná spotřeba |
4.82 |
l/100 km |
|
|
|
|
|
|