Finsko 2007 - kalba nesmírná  

     Již od dob střední školy máme známe ve Finsku, ze kterých se postupem času stali dokonce motorkáři, ale to bych předbíhal. Vše začalo někdy za sychravého zimního večera roku 1995 kdy si temnotou (a hrozivými daněmi (nejen) na alkohol uvalenými) sympatický pár dlouhoplavovlasých Finů vyrazil odpočinout do Prahy, a světe div se zrovna do vyhlášené putyky čtvrté cenové skupiny U Žaludů (viz. Obr. 1) na Novém městě…kde však personál neznal ani slovo cizojazyčně, respektive nevládl žádným z jazyků ovládaným Finy (finština, švédština, angličtina, němčina). Jelikož já v té době byl studentem střední školy, umístěné rovněž na Novém městě, bylo více než pravděpodobné, že se v té hospodě musíme setkat, což se ukázalo býti štěstím pro obě (všechny)
zúčastněné strany…neboť Finští spolustolovníci se konečně dozvěděli co je možno si dát k jídlu a poté se najedli a my navázaly nové přátelství, které se sice v roce 1995 zúžilo na exkurzi pražskými hospodami, kde pivo v té době stálo  neuvěřitelných (pro Finy zvyklé na pivo za 120 Kč) korun deset. Nicméně přátelství formou korespondenční pokračovalo a v roce 1997 jsme se setkali znovu, opět v Praze a opět týdenní pobyt seveřanů připomínal pivní maratón…a my se rozhodli, že rok další bude opět rokem setkání, tentokráte ale ve Finsku.
   A jak bylo rozhodnuto tak se i událo a v létě 1998 jsme navštívili Turku, kde naši finští známí žili. Ismo (jméno jednoho z nich) na jaře roku 1998 zakoupil svůj první motocykl Enfield bullet 500 classic (viz. Obr. 2), se kterým se v roce následujícím vypravil z Finska až do Španělska (a ač je to k nevíře i zpět – bez jediného problému). Naše přátelství bylo po velmi vydařeném měsíčním pobytu  (viz. Obr. 3)
Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3
(14 dní strávených prací, aby bylo možno dalších 14 dní kalit) utuženo a další setkání na sebe (ne)nechalo dlouho čekat, až do doby, kdy Ismo vyměnil svůj Bullet za Hyosung Comet 650 (viz. Obr. 4) a v roce 2005 se s ním vypravil na výlet do jeho oblíbené Prahy…v této době jsem už i já byl přes rok šťastným majitelem jednostopého vozidla (viz. Obr. 5) (páč pionýra nepočítám) a naplánovali jsme tedy tour de čechy…(samozřejmě s nezbytnou návštěvou podniků restauračních…). Ismem zvolený termín návštěvy nejhezčí země střední Evropy byl opravdu naplánován skvěle, takže mu bylo ctí se zúčastnit K1400 akce 24 hodin v sedle (viz. Obr. 6), konkrétně etapy Klatovy – Horní Planá a Horní Planá – Chlum u Třeboně…na což má dodnes nezapomenutelné zážitky, a když o tom vypráví, tak používá výrazů, jako „na této akci se předjíždí Ghostriderovským stylem…“
   Jelikož jsme si společného ježdění po Čechách (bohužel na Moravu opravdu nezbyl čas) užili, bylo dohodnuto, že příští setkání bude opět ve Finsku, tentokráte však za využití pozemní dopravy (a ne letecké jak v roce 1998). Bohužel rok 2006 se ukázal býti na jakékoli severské setkání  nevhodným, páč se projevil rokem jižním a motodovolená byla trávena
Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6
v Chorvatsku, což šlo brát jako jakýsi příslib (trénink) dovolené severské.
   A skutečně, rok 2007 byl z hlediska konstelace hvězd (respektive státních svátků červencových) vydařený a tak nic již nemohlo zabránit dlouho očekávané projížďce skandinávské (viz. Obr. 7). A tak jsme tedy (já a Regis) v den výdeje vysvědčení závěrečných dítkám školou povinným vyrazili z Prahy (viz. Obr. 8) přes Náchod a Vroclav do Varšavy.
   Cesta v poho, ač jsem se jí zprvu dost obával, ale Poláci šli do sebe (nebo spíše do práce) a tak silnice jsou opravdu s kvalitním povrchem a zhruba 150 km úsek za hranicemi v dlouhých táhlých zatáčkách byl opravdu lahodou. Cesta 660 (nebo že by 666) km z Prahy do Varšavy byla zvládnuta za 8 hodin. Druhý den, v sobotu jsme měli plánovaný úsek 700 km z Varšavy do Rigy, přes litevský Kaunas.  
Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9
   Na severní straně Polska to bylo již trochu horší s kvalitou silnic, a potkávali jsme úseky 2-5 km s opravdu hustě vyjetými kolejemi, ale nebylo jich mnoho…hranice žádný problém, tedy když nepočítáme to, že jsme na každém přechodu museli ukazovat papíry od mašiny. Litva v poho, řidiči jsou ukáznění (na rozdíl o Polska, kde si s dodržováním rychlostních limitů nigdo (včetně nás) starosti nedělal), a stejně jako ve všech projížděných zemích motorkáře respektují a uhýbají nám. V Litvě bylo krom kvalitního povrchu silnic také ohromné množství čápů (viz. Obr. 9), nejvíce co jsem co jsem jich ve svém životě bídném viděl.
Cestu Varšava Riga jsme zvládli s přestávkami za 10 hodin a již v půl jedenácté (viz. Obr. 10) jsme okusili místní mok (rozuměj pivo a cider) k našemu nemilému překvapení však za nekřesťanskou cenu 120 korun českých za půllitr. Třetí den bylo v plánu lehce přes 300 km z Rigy do Tallinnu a v případě hezkého počasí výlet do legendárního estonského města
Obr. 10 Obr. 11 Obr. 12
Kundy (viz. Obr. 11). Bohužel nás však prvních 100 km z Lotyšska doprovázel déšť, respektive pekelná průtrž mračen…a jízda v 10 cm hlubokých, od kamionů vyjetých kolejích plných vody byla opravdu zážitkem, kor když nás v protisměru ve stejně hlubokých kolejích a stejně zaplněných vodou míjel kamion…takže jsme byli kompletně promočení a na Kundu bohužel nevybylo L (což zas tak nevadí, neboť je to pádný důvod navštívit Estonsko na mašině znovu). Na hranicích s Estonskem nás déšť zanechal svému osudu, a 200 km podél baltského počasí stačilo k tomu abychom uschnuli…našli ubytování…a vyrazili na prohlídku Tallinnu a test estonského piva (45 Kč za půllitr). Na další den (pondělí) ráno jsme měli zakoupené lístky na trajekt (viz. Obr. 12) z Tallinu do Helsinek.
Vše proběhlo v pohodě a ani jsem nepotřeboval kurty (které jsem si vezl) k uvázání mašiny, neb jich na trajektu bylo dostatek (vlastně na všech trajektech které jsme pak použili byl dostatek vázacího a kotvícího materiálu, s motorkáři tam prostě počítají). Po krátkém výletě v Helsinkách (viz. Obr. 13) jsme vyrazili západním směrem do kýženého města Turku, kde
Obr. 13 Obr. 14 Obr. 15
jsme se potkali s naším starým známým Ismem, který v roce 2006 stihl vyměnit svého Hyosunga Comet za MotoMorini Corsaro 1200 (viz. Obr. 14)  v úžasně červeném provedení. Další dny se nesly v duchu
večerněnočněranního barbecue spojeného se saunou (pod pojmem barbecue (viz. Obr. 15) rozuměj spoustu piva, háfo tvrdého a trocha buřtů) či návštěv místních zařízení výčepních. Vzhledem k tomu, že v létě nejní ve Finsku tma, tak jak ji známe od nás (nejtemnější okamžik naší dovolené je zvěčněn zde (viz. Obr. 16)), tak jsme se rozhodli nestarat o čas a užívali si té nejfantastičtěji představitelné dovolené :
Obr. 16 Obr. 17 Obr. 18
kalba – vyjížďka (viz. Obr. 17) – kalba – vyjížďka (viz. Obr. 18)….prostě úžasný….spát se chodilo o páté, snídalo se v poledne a okolo třetí se vyráželo jezdit, okolo 21té oběd, pak barbecue se saunou, o půlnoci večeře a nanovo….
   Ve čtvrtek večer jsme se odebrali pomocí trajektu do Švédska, kde jsme navštívili největší sraz americkejch kár (viz. Obr. 19) na světě a poté Stockholm (kde jsme v neděli posadili nebohého Regise nemajícího více dnů dovolené na letadlo do Prahy). Ze Stockholmu jsme se pak banda tří motorek (já+Shadow, Ismo+Corsaro a Andre+Suzuki DL650
Obr. 19 Obr. 20 Obr. 21
V-Strom (viz. Obr. 20)) vydali směr Berlín, kde se naše cesty měly rozejít (a nakonec skutečně rozešly). V neděli jsme chytli opravdu zlé počasí, které dva dny předtím způsobilo záplavy v Malmö, a tak po 250 km v dešti, na kost promočení, jsme byli rádi, že jsme našli toto (viz. Obr. 21) ubytování (ono taky čí srdce by nezaplesalo při shlédnutí této cedule J ).

   V pondělí nás čekal pouze dopolední deštík cca 70 km a tak počet celkových kilometrů mohl směle dosáhnout 560 po kterých jsme dorazili do Malmö. Následující den jsme po ránu pokořili most spojující Malmö s Kodaní, projeli Dánskem a použili trajektu (40 min) mezi Dánskem a Německem, kde jsme pak pokračovali cca 40 km před Berlín, kde nás již tma, zima a únava (z 650 km) donutily ulehnout. Následující den (středa) byl věnován Berlínu a rozlučkové kalbě (viz. úvodní foto článku),  která opravdu stála za to a díky ní, jsem se na zpáteční cestu domů mohl vypravit až ve dvě odpoledne. Cestou do Prahy se neudálo nic zvláštního, pokud nepočítám déšť, který mě nahnal na dálnici a cestu tak výrazně zrychlil.

   Praktické informace: ubytování jsme po cestě řešili formou:

  • hotelů (Berlín – 28 € osoba se snídaní na trojlůžáku)
  • rádoby hotelů (Riga – 25 € / dvoulůžák v hotelu 4 kategorie pavlačového domu),
  • hostelů (Tallinn – 600 Kč / hezký dvoulůžák včetně parkoviště),
  • ubytování u známých (Varšava, celé Finsko, Stockholm)
  • kempů (Vasteras ve Švédksu - 600 kč / stan, motocykl, dvě osoby)
  • bed and breakfast (Švédsko - 800 kč/osoba se snídaní)
  • Chatky v kempu (Malmö Švédsko – 650 kč / osoba ve čtyřlůžkové chatce)
  • Penzionů (Německo – 35 € / osoba včetně snídaně)

   Nejdůležitější ceny a statistické údaje viz tato tabulka.

země

měna

kurs

cen benzinu v domaci měně

cena benzinu v kč

cena 0.5 piva v hospodě v Kč

cena 0.5 piva v obchodě v Kč

Polsko

zloty

7.60

4.40

33.44

42.00

???

Litva

litas

8.30

3.31

27.47

???

???

Lotyšsko

lat

0.67

41.07

27.39

120.00

???

Estonsko

koruna

1.83

14.50

26.54

45.00

30.00

Finsko

euro

28.60

1.40

40.04

140.00

75.00

Švédsko

koruna

3.11

12.00

37.32

140.00

70.00

Dánsko

koruna

3.85

10.40

40.04

???

???

Německo

euro

28.60

1.40

40.04

80.00

???

Trajekty*

 

kurs

cena v €

cena v Kč

doba jízdy

 

Tallinn

Helsinki

28.60

60.00

1716.00

3 hodiny

 

Turku **

Stockholm

28.60

120.00

3432.00

7 hodin

 

Dánsko

Německo

28.60

35.00

1001.00

40 minut

 

Most

 

kurs

cena v DKK

cena v Kč

 

 

Malmö

Kodaň

3.85

135.00

519.75

 

 

* pro dvě osoby + motocykl

 

 

 

 

** noční, včetně kajuty, večeře a snídaně

 

 

 

celkem najeto

4774

km

 

 

 

celkem čerpáno

230

l

 

 

 

průměrná spotřeba

4.82

l/100 km

 

 

 

 
Text : McFly

   spojení na autora článku

Foto : McFly a spol.  

+420 737 146076

 

Zpět do sekce : velký flám

           

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/flam/finsko/2007.php:102) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/flam/finsko/2007.php:102) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Hake (iol.cz) 07.08.2007 17:07
Pěkně napsané Hake
LaHve (radiomobil.cz) 10.08.2007 15:42
já chválím i fotodokumentaci a vyčerpávající tabulku, je vidět že se v práci neflákáš :-)
McFly (vupsv.cz) 13.08.2007 14:48
ooooo diky za tu chvalu....
Fáfa (upc.cz) 13.08.2007 15:30
Paráda, ale je fakt že clastání je v Chorvatsku asi levnější
Vendys (iol.cz) 16.08.2007 16:59
Pěknej článek, pěkný zážitky. Škoda, že vás poměrně dost potrápil déšť. Jinak bílý noci jsou nádhera!
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser