Letní jízda 2009 aneb Expedice žabí stehno  

22.07.2009

   Letošní letní jízda byla pro náš komorní orchestr - Vendys (Intruder 1400, první navigátor), Martin (Virago 750, ubytovatel), Bizon (Intruder 1400, plánovač), Maxa (Virago 1100, druhý navigátor) a Mára (Shadow 1100, tichý konzument) - nejambicióznější v jeho cca čtyřleté historii. Tentokrát se nepřidal žádný z našich občasných externistů, takže jsme museli všechny nástroje zvládnout sami. Vcelku se to podařilo, ačkoli nad některými nejmenovanými umělci chvílemi visel Damoklův meč v podobě polního soudu a okamžitého zastřelení

   Celkem jsme za osm dní urazili zhruba 3500km (naši moravští přátelé pak ještě o několik stovek navíc), projeli velehory i rokliny a užili si vedro i déšť. V následujícím textu se pokusím čtenáře nejen trochu

pobavit, ale především poskytnout několik tipů na zajímavé trasy a také vhodné ubytování po cestě.

   Stejně jako loni jsme s Martinem z Prahy vyjížděli do deště. Tradičně začalo pršet na pumpě v Rudné a pak nás ještě „lízlo“ několik přeháněk po cestě do Mariánek. Myslím, že bez nich by nás to ani nebavilo. Upřímně řečeno jsme to čekali a před odjezdem se ani nenamáhali leštit motorky. Očista přišla na řadu až v sobotu ráno, kdy nás čekal ostrý start spolu s ostatními. Namísto profesionální wapky a speciálních leštidel a gelů stačila zahradní hadice a obyčejná

plena (obr. 01). Jen nevím, zda ji Dráža měla schovanou ještě po dětech, nebo už

foto č.1

 připravenou pro Vendyse …

   První část dne jsme strávili celkem nudným (avšak nutným) přesunem po dálnici přes Říši. Teprve odpoledne jsme se dostali do Černého lesa (Schwarzwald) u hranic s Francií, který se podobá tak trochu Šumavě až na to, že silnice jsou asi tak o sto tisíc procent lepší a vesničky vypadají jako by byly postavené z Lega, nikoli z rezavého Merkuru, který přejel nejdřív vlak a pak parní válec, jako u nás (obr. 02). Krásné poježdění v lese a po kopcích - balzám na duši po 6 hodinách na Autobahnu …- KLIKNI ZDE - Ubytování ve Wiedenu bylo příjemné a domácí přátelští. Bez problémů komunikovali anglicky. K dispozici byla velká dvojgaráž, do které se kromě našich pěti strojů pohodlně vešlo ještě auto, čtyřkolka, vozík

foto č.2

a několik bicyklů (www.haus-alpenblick.com). V přízemí domu stála plná lednice piva, vína a softdrinků, které si každý bral podle chuti a pouze učinil zápis do knihy. Evidentně nejsou zvyklí na Čechy, protože jinak by měli na dveřích zámek, ledničku samotnou pro jistotu přimontovanou řetězem ke zdi a kolem nastražené nášlapné miny. Také cena se snídaní byla více než přátelská - € 20.  

   Následující den jsme si ještě trochu pojezdili po Černém lese a po nezbytném zápase s navigací ve volném stylu a několika průjezdech cihelnou, blázincem a nákupní zónou

konečně překročili hranici do Francie - KLIKNI ZDE - Bohužel jsme nezamířili směrem na

foto č.3

západ, kde se nacházejí mnohé vinice a vinařské podniky, ale na jih ke hranici se Švýcarskem. Namísto vína v žaludku nás tedy potěšil alespoň pohled na skalní útvary, jezera a rozsáhlý hradní komplex Jeux (obr. 03 + 04).

- KLIKNI ZDE - V okolí našeho místa ubytování se nacházejí ještě vodopády Cascades de Harrison, ke kterým je však třeba vyšplhat pěšky. Kdybychom měli dostatek času, určitě by nám ani naše přirozená lenost nezabránila je navštívit . Každopádně podle obrázků v průvodci vypadají velmi fotogenicky. Spaní jsme měli zajištěno na venkovském statku, kde jsme však naštěstí nemuseli sdílet stáj s dobytkem a mýt se pod pumpou. Místní však komunikují výhradně francouzsky, takže pro neznalé této řeči a ty, kteří se nedomluví nohama a rukama (a Fáfy, který se domluví s každým, aniž by hnul rukou nebo nohou), není nejvhodnější (www.chezleshypolites.free.fr). Dvoulůžkový pokoj se snídaní za € 22, k dispozici

foto č.4

velká zamčená stodola, kam se v pohodě vejde minimálně deset motorek. Kromě večerní bouřky nám prozatím počasí přálo a na následující dny hlásili jasno, přinejhorším polojasno a teploty kolem 25 stupňů.

   Když jsme se následujícího rána probudili, asi tři metry nad vesnicí visely těžké šedé mraky a v nich někdo otevřel požární hydrant. V televizi nám pak hezká francouzská rosnička s úsměvem prozradila, že po celé Francii bude hezky, místy krásně. Samozřejmě s výjimkou té části, v níž jsme se nacházeli my. Klasika. Naštěstí po snídani alespoň ustal déšť. Do nepromoků se nám moc nechtělo, tak jsme trochu provokovali štěstěnu a vyrazili jen v kůži (jen podotýkám, že jsme si nehráli na nudisty, ale kromě vlastní jsme na sobě měli i trochu té hovězí). Nakonec jsme nezmokli, jen cestou přes horské sedlo do Švýcarska jsme vjeli do

mlhy, která by se dala nejen krájet, ale i balit do krabic a prodávat. Na druhé straně hor bylo

foto č.5

o trochu příjemněji a po cestě kolem Ženevského jezera na nás dokonce občas vykouklo i slunce. Cesta po severní straně jezera není až tak krásná, jak jsme si představovali, protože pobřeží je z velké části zastavěno soukromými

domy, takže voda je vidět jen sporadicky. Na druhé straně je zde spousta vinic, které se táhnou kam až oko dohlédne a několik pěkných městeček (obr. 05). Teprve v severovýchodním cípu vede silnice přímo kolem vody. Za zastávku zcela určitě stojí vodní hrad Chillon (obr. 06 + 07). Mnohem více příležitostí zastavit prakticky až na břehu jezera (a dokonce se i vykoupat) nabízí jižní, francouzská strana. V každém případě však cestu kolem Ženevského jezera doporučuji. Městečka jsou plná historických   

foto č.6

foto č.7

luxusních hotelů v lázeňském stylu a kolem dokola se tyčí mohutné štíty hor se zasněženými vrcholky - KLIKNI ZDE -

   Asi v polovině jižní části jezera jsme se od vody odklonili a zamířili na jih do kopců. Čekala nás spousta zatáček a úchvatných výhledů (obr. 08). Bohužel silnice nejsou v tak dobrém stavu jako v Německu nebo ve Švýcarsku, ale pro našince zvyklé na tankodromy typu dálnice D1 jsou stále ještě přijatelné. Člověk se jen musí občas podívat i před sebe, nejen se kochat okolní krajinou. Spaní bylo domluveno nedaleko městečka Flumet, uprostřed divočiny na úpatí mohutné hory, jejíž vrchol se ztrácel v oblacích. Prostě klišé jako prase . Majitelé velmi přátelští - motorkáři (byť nikoli našeho stylu). Bezproblémová komunikace anglicky. Rozhodně ocenili hruškovici, kterou jsme měli s sebou, a překvapivě nabídli svou vlastní (vynikající). Pokoje poněkud dražší (€ 30 na osobu po troše smlouvání z původních 34), ovšem úroveň cenu celkem ospravedlňuje (www.chalet-marie.com). Francouzská specialitka - mezi pokojem a koupelnou se záchodem nejsou dveře, takže je možné sdílet všechny intimní okamžiky J. Garáž na motorky byla samozřejmostí. Majitel měl připravenu i zásobu piva, takže nám v podstatě nic nescházelo (no, uznávám, že možná trocha striptýzu a nějaký to hulčo … ).

foto č.8

foto č.9

foto č.10

foto č11 foto č12

   Naše další cesta vedla přes národní park Vanoise, v němž leží mimo jiné i světoznámé lyžařské středisko Val d’Isére (obr. 09). Ještě před ním jsme zdolali horské sedlo ve výši 2770 metrů nad mořem, což je ještě o několik metrů výše nežli proslulé Passo dello Stelvio v Itálii (obr. 10). O krajině těžko hovořit jinak než v superlativech. Silnice šplhá směrem vzhůru v nekonečných křivkách, aby se spustila do dalšího údolí a poté znovu vedla vysoko do oblak. Mnohé cesty v zimě neexistují a skrývají se pod nánosem několika metrů sněhu. Dlouhé sloupy kolem silnic prozrazují, že těmito místy vedou v zimě sjezdovky. Při průjezdu parkem lze z různých míst spatřit také Mont Blanc. My měli mimořádné štěstí na počasí, protože celý den svítilo slunce a bylo teplo. Dokonce i vysoko v horách stačily rukavice bez prstů (obr. 11 + 12 - KLIKNI ZDE -

   Druhá část trasy pak vedla přes poněkud přátelštější území, na němž tu a tam rostla i nějaká vegetace a dokonce žili lidé . Projíždět v létě přes zimní střediska je poněkud zvláštní zážitek, protože se v zásadě mění v města duchů.

Soukromé domy i velké hotely jsou zabedněné a v ulicích je vidět nanejvýš silničáře a údržbáře. Bydlení na konci čtvrtého dne bylo dohodnuto v typicky šaramantním francouzském městečku Barcelonette. Cena přijatelná (€ 20 za osobu bez snídaně), zařízení poněkud opotřebené a jako vystřižené z osmdesátých let, ale na přespání naprosto dostatečné. Prostorná garáž k dispozici, personál mluví anglicky (www.chevalblancbarcelonnette.com). Hotel je přímo v centru, které je prošpikováno tradičními kavárnami a pekárnami v úzkých uličkách. Na náměstí pak několik restaurací nabízí posezení pod širým nebem.   

foto č.13

   Následující den jsme projeli částí dalšího národního parku (Mercantour), od něhož jsme zamířili na západ směrem ke Kaňonu Verdon. Na cestě se nachází mnohem menší, avšak neméně krásný Kaňon Daluis. Zalíbil se nám natolik, že jsme se do něho vrátili ještě další den a projeli si ho znovu. Za zastávku rozhodně stojí také středověké město Entrevaux (obr. 13) - KLIKNI ZDE -

   Kolem třetí jsme dorazili do našeho cílového bodu, jímž bylo město Castellane. Tady jsme se plánovali ubytovat a jet si prohlédnout Kaňon Verdon (obr. 14 + 15 + 16). Když jsme přijeli na místo, majitele jsme trochu vyděsili, protože   

foto č.14

foto č.15

foto č.16

foto č17

teprve dokončovali naše pokoje. Nemyslím tím ovšem, že by uklízeli a převlékali postele. Teprve je montovali! Do večera ovšem bylo vše připraveno, i když na zdech ještě docela nezaschla barva a nábytek byl trochu cítit krabicí. Tady bych rád poznamenal, že na opravdovou prohlídku kaňonu včetně jezera a mostu na jeho konci je třeba minimálně celý den. My jsme to bohužel trochu podcenili, takže jsme nakonec viděli jen menší část, ačkoli i ta stála rozhodně zato. Majitelé, Heidi a Fons, sami motorkáři (u domu jim stáli dva krásní Harýci - obr. 17) jsou Belgičané usazení v Provence a hovoří několika jazyky (česky zatím bohužel ne ). Navíc nám poradili, na která vyhlídková místa v kaňonu zajet. Výhledově (až dokončí dům) mají v úmyslu motorkáře po okolí dokonce osobně doprovázet (bude-li zájem). Cena za osobu se snídaní € 22 (www.maisoncastellane.com). Motorky pod širým nebem, ale v zahradě domu - KLIKNI ZDE -

   Tady nám počasí opravdu přálo - nebe bez mráčku a teploty atakující 30 stupňů (v kopcích však příjemně foukalo, takže nám nebylo horko). Ani se nám odtud nechtělo. Kdybychom nemuseli zpět domů, zřejmě ještě sedíme na terase, popíjíme pivo, sluníme se a kecáme s majiteli.

   Vzhledem k panujícím vysokým teplotám jsme se v této části naší jízdy rozhodli změnit plán a nejezdit do Monte Carla, jak bylo původně naplánováno. Středozemní moře je sice krásné a navštívit Monako zcela nepochybně  zajímavé, ale průjezd velkým městem v horku není až tak
příjemným zážitkem. Proto jsme upravili trasu a zamířili na severovýchod. Znovu jsme si foto č.18

projeli již zmíněný Kaňon Daluis (obr. 18 + 19 + 20) a přes národní park Mercantour překročili hranici do Itálie. U Guillaumes (obr. 21) jsme si poněkud neplánovaně udělali scénický okruh v horách, který asi nebyl v dané situaci tak

úplně nezbytný, protože jsme dost pospíchali. Alespoň jsme si však (znovu) připomněli, že GPS navigace není všemocná v okamžicích, kdy selže zdravý rozum. Těžko se pak divit, že US Army v Afghánistánu vybombarduje školu, protože se velící důstojník náhodou podíval o jeden čtvereček na mapě stranou. V našem případě naštěstí nedošlo ke ztrátám na životech, i když to bylo jen o chlup . V Col de la Lombarde (obr. 22) jsme se definitivně rozloučili se zemí požíračů žabích stehen a zamířili do

foto č.19

foto č.20

Makarónova. - KLIKNI ZDE -

   Cílem etapy byla vesnice Albaretto della Torre, ve vinařské a ovocnářské oblasti severozápadní Itálie. Jedná se o oku lahodící zvlněnou krajinu posetou nekonečnými vinicemi a sady (obr. 23). Na kopci se tu a tam tyčí středověký hrádek. Naše původní představa rodinného statku s vinným sklepem a místního folklóru se ovšem ukázala jako poněkud lichá. Namísto toho jsme se ocitli v moderně vybaveném a zcela profesionálním ubytovacím zařízení, které mělo k rodinnému duchu poměrně daleko. Což neznamená, že bychom nebyli spokojeni. Komunikace s majitelem byla trochu složitější, protože i těch pár anglických slov, která znal, dokázal vyslovit způsobem, jenž úspěšně zamaskoval jejich význam, avšak

foto č.21

nakonec jsme se v pohodě vyspali a ráno se i najedli. To vše za pěkných 25 Eur (www.agriturismoalbrich.it). Motorky odpočívaly v garáži a my jsme navštívili místní hostinec, kde jsme si pochopitelně dali - pivo . Měrná jednotka 0,66 litru se nám zalíbila obzvláště po několika dnech ve Francii, kde je standardem kojenecká porce 0,25.

   V tomto okamžiku spěla naše cesta k neodvratnému konci. Náš původně naplánovaný program byl vyčerpán a vzhledem k únavě a nepříliš optimistické předpovědi počasí jsme neměli důvod jej dále prodlužovat (Mára, který chtěl mermomocí trhnout rekord v počtu

foto č.22

ujetých kilometrů a objemu srážek na čtverečný centimetr svého koženého oblečení,

si naplánoval návrat dokonce o den dříve; mimochodem, nakonec dorazil domů ve stejný den jako my, byť na rozdíl od nás nad ránem a nikoli večer). My ostatní jsme chtěli příštího dne dorazit do severoitalské Chiavenny, kde jsme měli dohodnuté ubytování, a odtud se vydat do Čech respektive na Moravu. Mára se s námi rozloučil již na první pumpě, takže jsme dále hráli jen jako kvarteto. Ráno jsme sice vyjížděli do krásného počasí, ale poté, co jsme dosáhli jezera Como, se obloha hrozivě zatáhla a hrozila nás smýt z povrchu zemského. Nezbylo, nežli jít do nepromoků. Nutno však dodat, že to bylo poprvé za sedm dní, což lze myslím považovat za více než přijatelné. Bohužel ani napodruhé jsme tak nezvládli navštívit muzeum Moto Guzzi (poprvé jsme se do něho chystali před rokem při naší cestě kolem italských jezer). Pro zájemce podotýkám, že má otevřeno jen hodinu denně (od 14:00 do 15:00). Nemohli jsme obdivovat ani vodní hladinu, protože většina trasy vedla tunelem. Na druhé straně jsme tak unikli nejhorší průtrži, takže jsme do Chiavenny dorazili téměř suší. Také jsme sem dorazili s výrazným předstihem. Proto jsme se rozhodli pokračovat v jízdě na sever, abychom to na druhý den neměli tak daleko domů. Těžko říci, zda to byla dobrá volba. Problémy nastaly takřka okamžitě. Ačkoli cesta z Chiavenny do Švýcarska měří jen zhruba 30km, trvalo nám téměř hodinu, nežli jsme ji urazili. Jedna vracečka střídala druhou a silnice nebyla v nejlepším stavu. Když jsme konečně vyšplhali do horského sedla a zamířili do Švýcarska, začalo pršet. Navíc se ukázalo, že k průjezdu silnice, která se v mapě (i ve skutečnosti) jevila jako obyčejná 1. třída, je třeba dálniční známka (kterou jsme neměli;

navíc ve Švýcarsku nelze koupit známku jinou než roční). Následkem toho jsme se trmáceli přes kopce a doliny, což nás dále zdrželo. Za normálních okolností by se jednalo o krásnou cestu, avšak nikoli v dešti a s rychle se blížící tmou. Náš původní předpoklad, že bychom kolem sedmé mohli být u Bodamského jezera, se ukázal jako naprosto nereálný. V sedm jsme se ještě plahočili přes střední Švýcarsko a začínali toho mít plné zuby (a zubní protézy). Navíc nás u pumpy trochu vyděsila místní policie, která s vodováhou v ruce měřila jinému motocyklistovi sklon poznávací značky! Ani jsme si netroufli nastartovat, aby neslyšeli ten rachot z našich výfuků … Několik pokusů nalézt ubytování po cestě vyznělo naprázdno.

foto č.23

Upřímně řečeno se nelze moc divit. Když do nablýskané recepce penzionu vstoupí dvojice mokrých a špinavých kosmonautů s podivným přízvukem, nikdo jim kolem krku neskočí. V půl deváté jsme překročili hranice do Lichtenštejnska, kde už nám ani neotevřeli dveře, abychom se mohli zeptat. Nakonec jsme unavení a mokří dojeli do Rakouska, kde se nad námi smilovali. Tedy nikoli Rakušané. Našimi zachránci byli čínský majitel domu, který zahrnoval restauraci, obchod, hotel a zřejmě několik dalších provozoven, o jejich existenci je lepší nevědět, a jeho vrchní, který podle vzhledu pocházel odněkud z Blízkého východu. V naší situaci jsme však byli připraveni spát i pod mostem v krabici od televizoru, takže jsme vůbec nezaváhali.

   Následující den jsme se probudili do zamračeného rána. Předpověď neslibovala nic dobrého, ale vidina domova nás i tak naplnila dobrou náladou. V noci přišel vzkaz od Máry, který ujel pěkných 1250 kilometrů na jeden zátah, z toho 700 v dešti. Nás čekalo pouhých 600. Nejprve jsme se rozloučili s Maxou, který zamířil přes Rakousko na rodnou moravskou hroudu. My pokračovali přes Bodamské jezero, které jsme si však bohužel neměli čas prohlédnout (alespoň máme důvod se do těchto končin podívat znovu ), na Mníšek pod Alpou. Cestou jsme trochu zmokli, ale v zásadě se jelo v pohodě. Za Regensburgem se oddělil Vendys a my s Martinem pokračovali ve dvou do Prahy. Naše letošní velká jízda byla definitivně u konce.

Ale pochopitelně už plánujeme další … .      
Bizon

Foto  : účastníci zájezdu

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce : Velký flám

 
     
Kouťas (73.140) 23.07.2009 08:04
Parádní článek a v pravý čas Bizone! Moc dobrá inspirace co plánovat příští rok. Díky!
Roman (cservis.cz) 23.07.2009 08:10
pánové super!takovýhle výletů,není nikdy dost!
Fáfa (eurotel.cz) 27.07.2009 10:18
pánové gratuluju ke krásnýmu vejletu a Bizonovi dík za super počtení
Jarýs (karneval.cz) 30.07.2009 19:56
...a já trouba nejel. :-( Alespoň jsem si moc pěkně početl. Díky!
Véna (egap.cz) 06.08.2009 09:03
Dobrý, bejci. Skvělá rekognoskace terénu pro vaše už ne tak hrdinné následovníky. za 1.
pargi (iol.cz) 06.08.2009 17:53
Skvělé, skvělé ,skvělé...víc písmen není potřeba
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser