Na motorce po Bali

jaro 2008

   Před mnoha lety jsem si vysnil dovolenou do potápěčského ráje - Bali. V minulém roce touha sílila a myšlenka na rozšíření o projetí ostrova na mašině vše urychlila. Takhle koncem listopadu ze mě vypadlo: „ .. v dubnu jedem na Bali a hotovo.....“ A tak se stalo…

     Tento ostrov patří k sedmnácti tisícům ostrovů Indonésie a rozlohou je velký asi jako kraj Vysočina a Brněnský dohromady a žije tam asi 3 miliony člověků. Ostrov má přibližně tvar elipsy (foto 1) - 150 km na délku a 80 km na šířku. Procestování ostrova jsme naplánovali ještě doma v domnění, že vše bude v poho, protože zapůjčení motorky bylo domluveno dopředu,  tak snad žádný problém nenastane.

   Po 22-ti hodinovém letu jsme se dostali do hlavního města Dempasar, kde na nás čekal místní klučina s autem. Už při přepravě z letiště na základnu, kde jsme byli ubytovaný (cca 100 km = 3,5 hodiny), jsem začal tušit, že tak úplně v poho to asi nebude. Průjezd hlavním městem, kde je letiště, trval asi hodinu. Velice velmi to připomínalo klipy, které kolují po mailech, kde je chaotická doprava ve všech směrech, tisíce motocyklů a aut, těsné vzdálenosti při míjení a předjíždění. Mám pocit, že je jedno, zda je to Korea, Vietnam či Bali. Už tady mě jala myšlenka na sepsání tohoto povídání jak se jezdí na druhém konci světa.

foto č.1
foto č.2

   Záhy zjišťuji, že počet pruhů na silnici je jen orientační, zrovna jako přerušovaná či plná čára (k tomu se vrátím později). Postřeh, že základní strana tvé jízdy je vlevo, na sebe nechá chvilku čekat, neboť v první chvíli to tak jasné zase není.

   Konečně jsme mimo město. Další důležitá a cenná zkušenost byly v tom, že jsem byl jako pasažér pozorovatel, který má dost času vysledovat aspoň jakási pravidla. Pak musí následovat nějaká doba na vstřebání.  Dalším tréninkem je celodenní výlet autem s domorodým průvodcem, který navíc umí trochu česky a leccos objasní – vysvětlit to nelze. A další vstřebávání.

   Po týdnu pobytu a s těmito průpravami hurá do hlavního města do půjčovny Harley-Davidson. V půjčovně si projíždím tři stroje a jeden si vybírám – H-D 1700 Road King (r.v. 2007) – viz foto 2. Druhý stroj si bere náš kamarád Harry, který s námi pojede na dva dny. A následuje další zkušenost. Zde se nic neurčuje na kilometry, ale na čas. Jelikož jsme si motorky půjčili až na večer (cca v 1730 hod. – v 1800 už je tma jak v ranci), přesouváme se na hotel, abychom mohli hned ráno vyrazit. Na otázku jak daleko je to do hotelu dostávám odpověď , že asi 10 minut. A skutečně, za 9 minut jsme u Hotelu MELASTI. Tachometr říká 2,8 km od půjčovny. K hotelu jedem v těsném závěsu za naším průvodcem – Made (místňák). Ráno to bude zajímavé …….

   A bylo! Při snídani si říkáme: „zeptáme se v recepci, tam nám popíšou cestu z města nebo dají mapku.“ Pěkný hovnajs !?!? Na recepci je, oproti večeru, děvče, které má problém s určením levé a pravé strany, natož vysvětlit cestu od hotelu z města. Její odpověď zní: Z parkoviště hotelu doleva a pak už to najdete……….“. Polkl jsem na sucho. Inu, vzhůru do víru velkoměsta. Nutno říct, že portýr po nastartování našich strojů beze slova okamžitě vyrazil do ulice a zastavil pro nás dopravu, abychom jako vážení hosté mohli vyrazit, dle rady recepční, doleva.

   Nechci unavovat podrobným popisem cesty, ale pár postřehů musím. Když si představíte pražskou dopravu, jde zde asi třetina aut – tak to je docela dobrý. To by odpovídalo, ale s tím, že na každé auto je 15-20 motorek/skútrů (max. objem 120 ccm). Neskutečný množství. Stovky, tisíce, fakt. Řadíme 1-2-1-2….. Na semaforech na zhebnutí, protože už v půl devátý je ve stínu kolem 30°C. Na každý červený je tolik motorek jako když má K1400 Anabázi nebo Bystřičku. Konečně dostáváme díky intuici mimo město a správným (požadovaným) směrem. Tato část cesty trvá asi hodinu, což obnáší asi 10 km. Pak začíná prima jízda. Díky již získaným zkušenostem z role pozorovatele mě vcelku nic nepřekvapuje. Vrývá se mi do podvědomí několik základních pravd až pravidel. Zde jsou ta nejběžnější na volno a to určitě něco nevzpomenu:

-         zastav si, kde potřebuješ, ostatní tě nějak objedou – není nutno vybírat přehledný úsek (tedy jsou možné i serpentiny či horizont)

-         počítej s tím, že to udělají i ostatní

foto č.3 foto č.4
foto č.5 foto č.6

-         předjížděj, kde potřebuješ a počítej s tím, že budeš předjížděn všude. Plná čára neznamená „nepředjíždět“, ale pouze vyšší pozornost při tomto úkonu. Serpentiny a horizont nevyjímaje. Plná čára je prostě jen více barvy při lajnování. Nic víc.

foto č.7
foto č.8

-         Potřebuješ předjet z leva? Je to pro tebe lepší? Není problém – proveď to. Buď připraven, že se ti to bude stávat běžně. Jen letmé tut-tut – upozornění klaksonem a frrrr. Troubí se pořád, něco jako „bacha jedu“  - nelekni se mě. Auta, motorky, náklaďáky…..

-         Počítej s tím, že budeš-li předjíždět, vejdeš se všude, neboť oni jsou velice tolerantní a udělají ti místo – oba směry. Fakt.Všude. Plná, neplná, rovina, zatáčky či horizont. To samé se ale čeká od tebe.

-         Počítej s tím, že silnice druhé třídy jsou někdy až čtyři metry široké (celá) -viz foto 3

-         Obecně platí, že se parkuje, kde potřebuješ, třeba i v protisměru. Nic se nezamyká. Všechny zaparkovaný motorky mají ponechané klíčky v zapalování. Prý se tam nekrade

-         Na červený, pokud jedeš doleva, nemusíš čekat, stačí známé tut-tut pro pořádek a upozornění a jede se.

   Pokud přistoupíš na tato pravidla, není opravdu problém. Dle jejich vyjadřování: NA BALI NENÍ NIC PROBLÉM. Je třeba si jen uvědomovat, že při jízdě ve tvém pruhu ti patří jen tak široká část silnice, kterou představuje tvé vozidlo. Tedy pokud se proti tobě řítí auto, které předjíždí a ty se tam vejdeš, třeba jen na boční čáře, tak buď v klidu. On na tebe buď blikne nebo tutne – jako že díky – a vše dobrý. Ty neblikej, protože on o tobě ví.

  Moje nejdelší předjíždění bylo serpentinách, samo, že na plný čáře asi dvoukilometrová kolona náklaďáků na dvakrát. Když jsme byli v půlce, tak se na horizontu objevil náklaďák. V té chvíli jsem málem přišel o rameno jak mě ledvinka štípala a následovala věta: „kam jedeš vole, chceš nás zabít…!?“ Ale já byl zůstal slušnej a přešel jsem to mlčením. V mžiku jsem měl místo před předjížděným autem, kam jsme se schovali. Během 3 vteřin bylo okolo nás asi deset dalších motorek. Protijedoucí auto nás míjelo a během dalších 5 vteřin jsme byli v mezeře zase sami. Zkrátka prospal jsem start a všichni nám ujeli. Musím říct, že jsme měli docela problém udržet kolonu dvou strojů, protože stále jsou uplatňována pravidla již uvedená.

foto č.9 foto č.10
foto č.11 foto č.12

   S těmito zkušenostmi jsme projeli celý ostrov, viděli spoustu krásných věcí, míst a památek (fota 4 - 12). Za celou dobu jsme neviděli ale jedinou nehodu, jediného rozčileného člověka. Opravdu vše bylo s úsměvem na rtech.

   Za celou cestu (3 dny) jsme mohli potkat takových 12-15 tisíc motorek, které řídili řidiči od 9 do 80 let. Co se přilby týká, je údajně povinná, ale mají ji tak 50% lidí. Motorka zároveň slouží pro všechny možné i nemožné účely. Vzhledem k místní chudobě je to hlavně rodinné vozidlo. Běžně zde uvidíte, že jezdí ve dvou, ve třech, ve čtyřech (viz foto13) nebo až v pěti lidech na jedné motorce (viz foto 14) . Jinak motorka slouží na přepravu všeho možného materiálu. Není velkou výjimkou, kdy motorka s nákladem má šíři 2 metrů

(viz foto15 + 16). Vrcholem byla přeprava velké tlakové láhve na foto č.13 foto č.14
acetylen či kyslík, která byla na nosiči napříč a uchycená gumicukem. Jelikož jsem nevěděl, jestli je plná či prázdná, raději jsme provedli povinné tut.-tut , předjeli a pryč od něj. Foto bohužel není, byli jsme z toho v šoku, že jsme ani nezareagovali focením.

   S orientací v terénu je to hodně složité, zde by si GPS přišla na své, neboť tady není značeno nic. Nepoznáš začátek obce, ani konec obce. Jedna se prolíná s druhou, takže nevíš, kde vlastně jsi. Jen fíglem jsme zjistili, kde konkrétně na cestě vlastně jsme. Byl-li někde poutač na místního podnikatele (to je velmi nadnesené označení, ale jiné nemám), bylo nutné skoro zastavit a přečíst komplet celou adresu malým písmem, kontrola s mapou a hurá - vím na chvíli, kde jsem a jedu dál. Větší města měla i ukazatele, ale velice vtipně umístěné mezi korunami stromů, které jsou stále zelené. Pokud jsme je zahlédli, museli jsme zpomalit či téměř zastavit, k následné kontrole s mapou. Ostatní značení se taky moc nevede. Když je třeba díra v silnici (asi tak 2 x 2m a půl metru hluboká), odbude se to ručně psanou cedulí „Hati-Hati“ (pozor-pozor). V případě, že voda vzala asi 20 metrů silnice a jezdí se po kořenech stromů, je místo označeno pečlivěji

(viz foto 17). Volný překlad tohoto oznámení - pozor - pozor cesta pojebaná.
foto č.15 foto č.16
foto č.17 foto č.18

   Dle pravidla stále ve střehu, používají kluci balijský dva názvy pro města či místa. Jeden původní, druhý po holandských kolonizátorech. Musíš si prostě zapamatovat oba, protože je vtipně a nepravidelně střídají (pokud je teda ukazatel nalezen) .

   Dle rady místního chasníka jsme vozili v kapse 5-10 tisíc rupií (tj. 8-16 Kč) pro případ policejní kontroly. Bankovka vložená do dokladů se dává jako všimné na cíga a kontrola je tímto provedena a záhy ukončena. Této pocty se nám

naštěstí nedostalo.
foto č.19
   Náš balijský přítel Made – říkal, že motorky typu H-D policajti v podstatě nezastavují, protože takovou motorku mají pouze bohatý lidi nebo kamarádi policajtů - skutečně to tak bylo.
   Po celém ostrově je spousta oficiálních čerpacích stanic (viz foto 18) a druhá spousta neofiko stanic (viz foto 19). Ty druhé jsme vynechávali. Při tankování to bylo mnohem příjemnější než u nás. Jeden litr benzinu (místní název – Premium) stojí v celé Indonésii 4500,- rupií (cca 7,50 Kč). Pro srovnání v obchodě stojí 1,5 litru balené vody 4000,- rupií. Studená Coca-Cola při cestě stojí 3000,- rupií.

   Tento článek slouží především jako info o způsobu ježdění v jiné části světa. Bylo velice příjemné a zajímavé se podívat do této exotické země a vidět jak žijí lidi jinde. O to víc si pak člověk váží toho co má doma…….tut – tut!!.

   Všechny zdraví
Luban a Martina
 

   spojení na autora článku

 
Text  : Luban    

+420 602 362122
Foto  : Martina  

luban150

 

 

Zpět do sekce : Velký flám

 
jirkam (rcn.com) 31.05.2008 19:25
Pěkný článek, musí tam být pěkně. Máte krásný zážitek, ale to cestování na máše :-) .
Evelyna (meteor-cs.com) 31.05.2008 19:28
Lubane a Martino, sqělý článek :o)))) a pěkně poučný. Tak jsem vás zítra chtěla vyzpovídat, jak bylo na Bali a tady je vylíčené do detailů. Díky za super průvodce, rozhodně si z tohoto vezmu ponaučení, až se rozhodneme vyrazit na Bali :o))))
Marconi (eurotel.cz) 31.05.2008 21:27
Martino, Lubane, moc hezký čtení, jako bych tam jel s Vámi...
Fáfa (upc.cz) 01.06.2008 00:22
super sice jsemto už slyšel ,ale čtení je supeeer.dík za každej takovej článek
Petr Brno (karneval.cz) 01.06.2008 20:59
Lubane , opravdu hodně dobrý . Ale musím Ti říct , že seš úplné magor . Gdybych já byl , s mně oddanou Martinou na nějakým ostrově , tak bych se věnoval úplně jiné činnosti , než jezdit na nějakým posraným Hádéčku .
Hanka (eurotel.cz) 01.06.2008 23:54
Lubane, Martino - moc pěkné čtení. Takže také tut tut :-)
Kouťas (eurotel.cz) 02.06.2008 07:26
Prima počteníčko před rozbíhající se sezónou! Svět ze sedla motky je fakt krásnej. DÍKY moc Martino a Lubane!
Vogi (upc.cz) 03.06.2008 08:22
No fakt super, tut-tut! Hezky jsem se svezl po Indonésii, akorát s tou levou stranou mám trochu problémy, ale zvykám si. Díky za počteníčko, tut-tut...
Vendys (gov.cz) 05.06.2008 15:46
Užili jste si nádhernou dovču a dík, že jste nás tak trochu vzali s sebou. Ale taky bych měl, jako Vogi, trochu lufta z té levě strany...
Vaklaf (iol.cz) 11.06.2008 23:53
Teda fakt jsem se pobavil, jste fakt originální, projet Bali na Harleyi to musela byt bomba. Diky za prima večerníček! :-)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser