|
|
|
|
|
|
|
1. den |
|
Dne 22.6.2009 v 8:00 hodin výjezd z
Města Albrechtic ve složení : |
|
|
Petr Pargač |
Yamaha Virago 750 |
Petr Pábl |
BMW 650 |
Tomáš Vrba |
BMW 650 |
Marcel Bala
|
Honda
Varedero 1000 |
Marek Florián |
Yamaha
Ténéré 660 |
|
|
Vzdali : Petr Drgač a Tomáš Menšík |
|
|
Počasí 10 st. C, zataženo déšť. |
|
|
Jízda v dešti celkem
uběhla až do prvního tankování v Rožnově na 117 km cesty. Vzhledem k
dobrému oblečení nemáme |
|
|
|
problémy s deštěm a pokračujeme přes
slovenskou hranici v Beskydech do
Vrútek, kde na 203. km navštěvujeme Chopper Club, kde si schováváme se
svolením motorky pod střechu restaurace a jdeme na jídlo. Výborná mexická
polévka, čaj a výborný personál nás navnadí na další pokračování.
Odjíždíme po hodinové přestávce ve 13:00 hodin směr Levoča, kde také na
348. km opět zastávka. Je stále zataženo a 15 st. C .V 18:30 hodin
dorážíme na Zemplínskou Šíravu t.j. 518. km naší cesty. Docela záběr ,ale
takto jsme si ušetřili čas na Ukrajinu. Po chvilce hledání okolo Šíravy
nacházíme kemp bez poplatku. Zcela prázdný. K dispozici sprchy i záchody.
Udělalo se krásné počasí, tak ještě večer koupání v Šíravě. Super. Místní
správce nám sděluje k našemu překvapení, že okolo Šíravy se na takových
místech již neplatí poplatky. Rozděláváme stany a sedíme a popíjíme
pivečko na motorkách dovezené. Oheň, pivo a těšení na Ukrajinu. Plánujeme
další cestu a spát jdeme okolo druhé hodiny ranní. |
|
|
|
2. den |
|
|
|
Dne 23.6.2009 vstáváme 6:30 hodin , je
polojasno 20 st. C. |
Koupání v Šíravě, snídaně a v 9:00 hodin
vyrážíme směr Ukrajina. Po zkušenostech jiných motorkářů se vydáváme na
hraniční přechod Ubla. |
Je menší a je zde i menší
čekací doba. Vyšné Nemecké |
Obr. 01 |
Obr. 02 |
Obr.
03 |
nebrat. Obrovský zmatek na přechodu .A
nekonečné čekaní .O tom trošičku později. |
|
Okolo 10:30 přijíždíme k
hraničnímu přechodu Ubla. Slovenská policie a celníci si nás zapisují do
svých PC. Zapisují pas i OTP od mašin. Žádný problém.Jen jsem si všiml, že
slovenský celník je samé zlato. Proč to netuším. Jsou však slušní a nic
nechtějí. Přejíždíme na stranu Ukrajinskou. Zmalovaná asi 2m vysoká
pasovačka nás odstavuje i s motorkama bokem. Přistoupí k nám a sama
povídá, že jestli jsme turisti, tak že musíme dát 5 Euro. Posbírám tedy
všech 5 pasů a do prvního dávám 5 „éček“. Vyplňujeme potřebné papíry,
které Vám dají .Jedna hezká slovenka nám s tím pomáhá a přistupuji k
okénku , kde se mně vysoká pasovačka ptá kde jsou zbylá Eura v pasech.
Povídám, že jsem „netušil „ že má dát každý. Sice kouká jako blázen, ale
v tom se objevuje její kolega. Mladý kluk. Dostává policejní triko, které
strká za uniformu a je náš. Pouští nás i s papíry k celníkům vedle.
Ukrajinský celník nás dává bokem a bez jakýchkoli skrupulí ukazuje na
každého z nás se slovy „pjať euro“. Mě navíc žádá o dárek, co dostal
pasovák. Nemá smysl diskutovat. Vypadá zanedbaně a sebevědomě. Dáváme 20
Euro a jedeme k vojákovi u závory. Ten nám sděluje, že jednomu z nás chybí
razítko. Ten celník prostě za 20 „éček“ dal razítka jen čtyřem . Kolega se
vrací a dělá že nerozumí. V tom posílám na scénu pasováka, co dostal
triko. Za chvíli opouštíme celnici. Chceme se fotit, voják to zakazuje se
zdůvodněním , že by ho zavřeli. Konečně na Ukrajině. Celé toto trvalo 2
hodiny a stálo nás to tričko a 25 “éček“. Zpočátku nás to štve, ale
později po zkušenostech na velkém přechodu ve Vyšném Nemckém, je to
odvar. |
Pokračujeme dál přes větší
města Užgorod a Mukačevo, dál na východ. Určitou dobu nás doprovází
policie. Netušíme proč, ale pouští všechny 4 blinkry a jede před námi cca
15 km. Pak rychle zmizí tak, jako se nečekaně objevili. Cesty ujdou, i na
chopperu se to dá v pohodě. V Mukačeve jedeme přes město. Povrch kočičí
hlavy. Jeden pád. Marcel s Varaderem padá na
|
|
|
|
Obr.
04 |
Obr. 05 |
Obr.
06 |
|
kočičích hlavách. Naštěstí padací rám a
skvělý ukrajinský postřeh šoféra zabrání
neštěstí. Marcel se
z toho otřepává. Našli jsme banku a měníme peníze. Kurs je 1 hrivna 2,50
Kč. Máme Eura i Dolary a v pohodě si měníme 50 “éček“. Opouštíme Mukačevo
a míříme na venkov směr Koločava. Za Mukačevem se rozhodujeme, zda-li jet
cestou delší, kvůli chopperu nebo kratší a risknout to. Zastavujeme u
místního obchůdku na nějaké pití a zde ochotná paní prodavačka nám
vysvětluje cestu. Venku před obchodem sedí pop. Ten nám povídá, že máme
jet cestou delší, že je vhodnější pro mého choppera. Pak nám ještě všem
požehná ve stoje a my pokračujeme dál na Koločavu. Je krásné počasí a
krásná příroda. Vesničky v horách , cesty docela v pohodě i pro choppera.
I když některé úseky je třeba jet tak 40 km/h. Po 294. km ze Zemplínské
Šíravy zastavujeme v Koločavě u „Četnické stanice“. Je to restaurace paní
Natálky. Ukrajincům jde krásně rozumět. Ubytováváme se v hezkém pokoji pro
4 lidi.
|
|
|
úvodní foto : Foto s
naší hostitelkou Natálkou |
foto č.01 : Užgorod |
foto č.02 : Čerpací stanice
|
foto č.03 : Četnická
stanice Koločava |
foto č.04 :
Četnická stanice -restaurace |
foto č.05 : Četnická
stanice -restaurace |
foto č.06 : Mukačevo |
|
|
Zde ochotně nám přidávají
jednu postel. Takže vše OK. Parkujeme motorky v uzavřeném a oploceném
dvoře restaurace. |
Ubytování je skvělé. Jdeme na
večeři dolů do restaurace. Dáváme si výborný místní boršč, steak a pivo.
Tedy více piva. Boršč stojí 12 hriven ( 30 ,- Kč), pivo 4 hrivny (10 ,-
Kč). Moje útrata za večer steak a několik piv a čaj 150,- Kč. |
Na výběr jsou další jídla,
šašlik 23 hriven, halušky 23 hriven, vejce s klobásou 12 hriven. |
Takže ubytování za 60 hriven
1osoba /noc - sprcha , WC - možno doplatit snídani, nebo si ráno prostě
objednat, co chceš. Pivo je dobré a jelo nám docela slušně. Takže jsme
četnickou stanici Koločava nakonec zvolili k ubytování a odtud podnikali
výlety. Druhý den skončil a jdeme spát okolo půlnoci. V restauraci
potkáváme české turisty, pěšáky z Olomouce. Jsou zde ubytováni již před
námi. Jeden z nich se opil. Zítra mu to moc šlapat asi nebude. |
3. den |
24.6. 2009 Polojasno,
Koločava 20 st. C |
Vstáváme v 8:00 hodin,
snídaně, volské oko se slaninou káva, čaj. |
V 9:30 hodin vyrážíme do
Národního parku Sinevir. Projíždíme místní vesničky, objíždíme všude
přítomné krávy, koně a zase krávy. Cesty nic moc ,ale opatrně projíždím i
já se svým choperem. Ostatní se silničními endurama úplně v pohodě. Přes
vesnice lidé mávají jak na prvního máje. Nádherná příroda a obrovské
protiklady. Dům poslance a na druhé straně dřevěnka. U každého druhého
domu ZIL obrovský. Sem tam koník s povozem. Jedeme tak 30-50 km v hodině.
Kocháme se přírodou. Brána Sinevirského parku. Zde stojí dva v uniformě.
Vstup 2 hrivny ( 5,- Kč ) samozřejmě bez dokladu jako vše. Fotíme se se
strážci a pokračujeme. Cesta nic moc, ale i na Viragu dorážíme k další
bráně v parku. Tato vede k Sinevirskému jezeru v horách. Za 5 hriven jsme
vpuštění nahoru. Místní jdou nahoru pěšky. Vyjedeme až k samotnému jezeru.
Nádhera. Fotíme se a potkáváme Poláky, kteří se jdou zde v Národním parku
potápět. Mají potvrzení od ředitele národního parku. Jak je získali není
třeba popisovat. Rozbalují si svou výstroj a v tom k nim přistupuje
místní ochránce a přikazuje jim vše sbalit, že jej potvrzení ředitele
nezajímá. Za 20 „éček“ potápění povoluje o 10 m dál. No prostě borec. Po
pokochání pokračujeme zpět do národního parku . V jednom zákoutí řeky si
rozvíjíme tábor a vytahujeme vařič a obědváme. Koupeme se v řece „na adama“.
A je tu okolo tak krásně, že se chce zůstat. Vše kazí jen všudepřítomné
plastové lahve, co přinesla voda. |
|
foto č.07 :
Před Koločavou |
foto č.08 :
Koločava z dálky |
foto č.09 :
Na Ukkrajině-Koločava |
foto č.10 :
Koločava |
foto č.11 :
V centru Koločavy |
foto č.12 :
Právo přednosti v jízdě je zcela jasné |
|
|
Ty plasty Ukrajinu zahltí.
Odpadové hospodářství neexistuje. Je zde řeka. Co se nespálí, místní
házejí do ní. Nevědí, co činí. Nedivíme se ale tomu a pokračujeme zpět na
Koločavu. Projíždíme pomaličku vesničkami a údolími. Místní se chtějí
fotit s motorkama. |
Žádáme místního kluka o foto. Plivne si jak chlap a pořídí nám společnou
fotku. Pak zmizí v horách. Kam? Netušíme. Okolo není žádný domek |
|
parku nachází nádherné vodopády. Zde
poprvé musím odstavit choppera a poslední kilometr jedu jako ledvinka na
Varaderu. Choppera mi zatím hlídá místní prodavač suvenýrů u sebe doma. A
to za jednu policejní čepici. Když mu ji předávám povídá, že má vnuky dva.
Já však dvě čepice nemám. Dostali jsme se na motorkách až k vodopádům.
Vstup 2 hrivny. Ptáme se, zda se můžeme ve vodopádech vykoupat. Strážce
nemá nic proti a víme proč. 10 hriven zaručilo souhlas. Voda je studená
jako led, ale čistá, že jsem v životě čistější neviděl. |
|
Nemá zuby a jedna slivovice z ČR jej uspí
a pošle do ticha ráje a zapomnění. Dobrý chasník, ten Ivan. |
Jdeme spát a probíráme jednu
zvláštnost. Na Ukrajině se totiž toaletní papír nesplachuje, ale po
utření se dává do koše vedle mísy. Nepěkný zvyk, ale nutný vzhledem k
průměru odpadní roury 5 cm. |
4. den |
25.6. 2009 23 st. C, jasno |
Koločava. Vstáváme a náš plán
je jasný. Proč jsme sem přijeli? Najít hrob Nikoli Šuhaje loupežníka. Máme
štěstí. Paní Natálka, majitelka restaurace a učitelka místní školy,
spravuje místní muzeum Ivana Olbrachta. Vyrážíme pěšky cca 2 km do místní
školy, která má kupodivu 500 žáků. Potkáváme lidi a spoustu krav a koní.
Povídáme si s paní Natálkou o velké vodě a o poměrech a děkujeme bohu,
odkud jsme přišli. Muzeum je v místní škole. Jen skromné a poutavé
vyprávění o konci Nikoli Šuhaje nás překvapuje. |
|
nápisem Nikola Šugaj. Rezavý kbelík beze
dna a vše zarostlé. Kdo ví, jak dlouho tu ještě bude. Já ho viděl i se
svými kamarády. Zda tu bude za pár let, to netušíme. Jdeme zpátky a po
cestě si kupujeme v místním obchodě čokoládové bonbóny a zmrzlinu. Jeden z
nás místo zmrzliny kupuje zmrzlé máslo. Kdo to má poznat. Obchod jak u
nás, ale kolem roku 1950. |
|
foto č.13 :
Kontrola |
foto č.14 :
Ukrajinské cesty |
foto č.15 :
Ukrajinská silnice II.tř. |
foto č.16 :
Ukrajinská vesnice |
foto č.17 :
Někde v Zakarpatí |
foto č.18 :
Foto s pracovníkem Národního parku |
|
|
Sbalíme motorečky, loučíme se s
místními lidmi, paní Natálkou a jejím mužem, který dává každému „na cestu“
láhev alkoholu a jedeme směr Slovensko. |
|
pokračujeme. Náhoda, že v tak velké zemi
potkáme krajana v nouzi. No koukal taky jako blázen a povídal, že ani už
nedoufal, že tu mašinu ještě uvidí. |
V Mukačeve navštěvujeme místní
supermarket .Vcházíme dovnitř a jsme jediní zákazníci. Zboží jako u nás,
ale nikdo nekupuje. Není za co. Bedlivě nás sleduje cca 5 prodavaček a 2
členové ochranky. Jeden z nás to nevydrží a povídá, že nejsme zloději, ale
motorkáři v kožených oblecích a že máme penízek dost. Koukají na nás, jako
bychom spadli z nebe. Kupujeme nějaké pití a jídlo a jdeme na parkoviště.
Zde již na nás čekají malí snědí hoši a žebrají slovy „panko daj
hrivničku“. Dostávají ho-no a pokračují ve své staleté pouti jako jejich
předkové. |
|
Odstavuje všechny nás na bok a dopravák k nám přistupuje s
radarem v ruce a ukazuje 104 km v hodině. Marná je snaha mu vysvětlit, že
jsme asi půl hodiny jeli za tím vrakem. Jediná cesta je to ukecat.
Vytahují trumf a povídám, že jsme policisté. Polevil a přecházíme do
útoku. Nášivky policie a nějaké pivo nám otvírá cestu. Dlouho za náma
ještě koukali. No zkrátka štěstí. Právě jsme ušetřili 5x 50 Euro.
Pokračujeme dál přes Užgorod na přechod Vyšné Nemecké. |
|
foto č.19 :
V národním parku Sinevir |
foto č.20 :
V Sineviru |
foto č.21 :
Piknik v Sinevirském parku |
foto č.22 :
U Sinevirského jezera |
foto č.23 :
Sinevirské jezero |
foto č.24 :
Vodopády u Volovce |
|
|
Přechod Vyšné Nemecké. Zde se
zrovna střídají směny. Vypadá to jako by měli jít na popravu. Vše se
vleče. Klábosí, kašlou na všechny kolem.Rozhodli jsme se nic nedat ani
celníkům a ani pasovákům , a vše vytrpět. Blíží se bouřka a my stále
trčíme v nějaké koloně. Nedbáme rad Slováků a nedáváme ani všimné 5
hriven. Konečně se dostáváme pod nějakou halu na celnici. Nějakým
zázrakem jsme proklouzli přes Ukrajinské zdržování . |
|
nevezeme nic, jen touhu opustit přechod.
Na závěr se ptá kolik máme benzínu v nádržích. Když se ptám proč je to
důležité ,neodpověděl. Ptám se tedy jestli bych musel z nádrže vysát třeba
litr kdybych se spletl, nebo kdyby to uměl v nádrži změřit. Měrku
nehledal.Jen prohodil „čekejte až se zvedne závora“, a pak šel kontrolovat
slovenské auto, nechal jej vyložit skoro vše. To vše Slovákovi.
Nedivím se a mlčím. Evropská unie je tak blízko a zároveň tak daleko. |
Konečně se zvedá závora .Po třech hodinách
čekání jsme volní a nestálo to ani hrivnu či Euro. Ale dle místních jen
štěstí začátečníků, neboť zde se bez úplatku běžně stojí 10 i 20 hodin.
Děkujeme Bohu a venku začíná pršet. Oblékáme „olačky“ a jedeme Na
Zemplínskou Šíravu, kde se ubytováváme na stejném místě, ale tentokrát pod
altánem venkovní restaurace. Majitel ráno přijíždí a nemá nic proti.
Dáváme mu láhev Ukrajinského chlastu. On na oplátku dává nám místní
alkohol. Obchod je obchod. Je to skvělý chlapík. |
Celkem ujeto 214 km. |
5. den |
26.6.2009 polojasno,25 st.C |
Ráno BMV jedno stávkuje opět. Snaha
opravit jej se zdá být marná. Přivoláváme z domu odvoz a 4 pokračujeme
okolo 11:00 hodin dál směrem k domovu. |
|
ubytování a to u faráře v obci Liptovský
Trnovec. Jedeme tedy tam a tam nás již čeká mladý farář, který je
motorkář. Dává nám k dispozici skoro půl fary. Zahradu. Zde jsme se tedy
ubytovali. Pan farář nám dává láhev hruškovice a několik piv na rozprach.
|
Na oplátku mu dávám na
Ukrajině zakoupený otčenáš v ruštině na dřevěných dýhách napsaný. Ani
nevím proč jsem jej tam na Ukrajině koupil. Byl levný. Teď se hodil. Farář
byl dojatý. Po ubytování v zahradním altánu se jde na pivo a jídlo. Místní
„restauráteři“ nás natáhli a to v restauraci „Gól“. 2 ovarová kolena a 8
piv 60 Euro. Děkujeme a všem motorkářům Vás „doporučíme“. Nikdy více.
Zlatí ukrajinští hostitelé. Jdeme zpátky na faru a uleháme v altánu. Pan
farář doma není, odjel s přáteli. |
Dne 26.6. najeto 236 km. Nikam
nespěcháme a tak raději odpočíváme a ráno vyrazíme domů. |
6. den |
Vstáváme v 8:00
hodin,zataženo 15 st. C |
Ráno vstáváme v 7:30 hodin, balíme své věci a v 8:00 opouštíme faru a i
Liptovský Trnovec a přes Bešeňovo, Žilinu , Beskydy, Ostravu , Krnov se
vracíme domů. Vracíme se v dešti, ale zdraví a živí a plní zážitků. |
Dnes
najeto 240 km |
SHRNUTÍ SLOVAKIA TOURS 2009 |
Celkem ujeto 1668 km.
Ukrajina je nádherná země a po celou dobu jsme se nesetkali s nějakým
problémem či nebezpečím. Výjimkou jsou hraniční přechody na Ukrajinu.
Jednoznačně doporučujeme jet přes přechod Ubla, i když povinné úplatky
jsou nutností. Za pár eur to stojí za to a nesmí se přemýšlet, že je to
nemorální, neboť si je nutné uvědomit, že to je poslední takto střežená
hranice v Evropě. A podle nás ještě dlouho bude. Ruský vliv je zde patrný.
|
|
foto č.25 :
Koupání ve vodopádech |
foto č.26 :
Ukrajinský venkov u Pilipce |
foto č.27 :
Ukrajinský venkov u Poljany |
foto č.28 :
U hrobu Nikoli Šuhaje |
foto č.29 :
Hrob Nikoli Šuhaje loupežníka |
foto č.30 :
Ukrajina u Koločavy |
|
|
|
vyhnout,
kde se dá dojet nádherně a
kde s obtížemi. Jak na místní policii či celníky. Jednoznačně doporučuji
ubytování v Koločavě na „Četnické stanici“. Paní Natálka s manželem pro
motorkáře připravili dalších 8 pokojů po 2 lidech. Fotky jsou z Ukrajiny
sice nádherné, ale vidět se to musí na vlastní oči. Věřte mi. Nashledanou
Ukrajinský venkove, nashledanou Ukrajino. Petr, Marek, Marcel, Tomáš a
Petr tě rádi opět navštíví. To mi věř. |
|
|