|
Na
Harley-Davidson kolem Grand Canyonu
|
19.04.2008 |
|
|
|
|
|
|
Všechno
má své klady i zápory, cestování kolem světa je otravné, obzvláště pokud
člověk nelítá v business třídě, musí si lámat nohy v Economy a jíst
plastovými vidličkami všechny ty prefabrikované blafy. Mezi ty příjemné
stránky patří to, že na konci cesty většinou čeká spousta možností, jak si
tohle příkoří odčinit a pořádně si užít. Moje poslední příležitost byla
hodně zajímavá, protože není na světě moc takových míst jako je Las Vegas!
Přesunul jsem se tedy z Prahy přes New York do Las Vegas, absolvoval
konferenci, o které tady fakt mluvit nebudu, a už její poslední den ve
středu jsem klepal s kámoši na dveře u Eagleriders. |
|
Jak
to začalo |
|
Příprava
byla jasná, kromě pracovních povinností |
|
|
spojených s účastí na
konferenci jsem začal ihned plánovat i mimopracovní aktivity. Las Vegas je samostatná
kapitola, ale trávit čas v casinech
přestane normálního člověka za chvíli bavit. Přes všechny ty atrakce,
show, lákadla v podobě hudebních představení a famózních staveb mě lákaly
už z letadla zasněžené hory na obzoru a za nimi nekonečná Nevadská poušť
plná dlouhých horizontů a hlubokých kaňonů táhnoucích se přes několik
států, včetně toho největšího na světě. Nebylo by to Las Vegas, aby se tam
kromě letadla, vrtulníku, Ferrari nebo motorového člunu nedala půjčit i
pořádná motorka. Už na webu jsem předem proklepl svoje oblíbené Eaglerider,
kteří měli vždycky co nabídnout. Trasu jsem příliš neplánoval, ale jedno
bylo jasné, slíbil jsem kamarádům něco extra a to se musí dodržet.
Objedeme Grand Canyon za tři dny! Kdysi jsem si objel autem západ USA a už
tenkrát mě ten volant v ruce štval více než kdy jindy, protože tady přeci
člověk musí držet řidítka, mít pod sebou dva hrnce do „V“ a slyšet ty
údery kovadliny, jak tam padají kvalty táhnoucí více než tři metráky
železa! Bylo tedy více než jasné, že cesta povede do těch samých míst, i
když tři dny, které nám na cestu zbyly nedovolily to samé co před lety.
HarleyDavidson.com nabízí novou verzi plánovače tras, kde si můžete najít
trasu mimo dálnice a zároveň vám to spočítá v mílích vaši denní dávku.
Věděl jsem, že 250-300 mil denně je opravdu drsné tempo, ale risknul jsem
to jako plán „A“ s tím, že plán „B“ počítal s kratší návratovou trasou
v případě, že bychom se cestou zdrželi. Takže kudy? Instrukce byly jasné,
Grand Canyon a to kolem dokola. Lehce se to řekne, trochu hůř se to
naplánuje na mapě a sakra hůř se to udělá v praxi. Jen si to představte,
Grand Canon si nevysloužil svoje jméno nadarmo, je to monstrum, které za
miliony let vyhloubila řeka Colorado v náhorní plošině Coconino, která je
velká jako celá naše Česká kotlina i s kusem Moravy. Coconino se rozkládá
ve výšce 2000 m.n.m. a to je opravdu vysoko, je to plochý útvar
z relativně měkkých hornin v typické hnědočervené barvě a Colorado si
s ním za ta léta relativně lehce poradilo. Výsledkem je rýha v zemské kůře
viditelná i z Měsíce, která je dlouhá asi 350 km, široká v průměru 20 km a
hluboká 1,6km. Objeďte to na motorce za tři dny, to není vůbec „easy“!
Grand Canyon je přístupný ze severu i z jihu, ale díky vzdálenosti mezi
oběma body se jedná v podstatě o dva parky. Přestože oba body jsou od sebe
vzdálené vzdušnou čarou jen asi 10km, dělí je pro motorizované návštěvníky
celých 220 km, protože přes Colorado nejsou , bohudík, v délce Grand
Canyonu žádné mosty, takže jediná cesta Las Vegas vede přes monstrózní
přehradu Hoover Dam a další možnost přejezdu je až v Arizoně v městě Page
dalších cca 400 km daleko. Cíl byl tedy jasný, stihnout dojet až do Page a
vrátit se včas do Las Vegas přes Utah od severu po Interstate 15! A jak
řekli tak udělali, ale to už trochu předbíhám. |
|
|
|
|
|
|
č - 2 |
č - 3 |
č - 4 |
č - 5 |
č - 6 |
č - 7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č -
8 |
č -
9 |
č -
10 |
č -
11 |
č -
12 |
č -
13 |
|
|
|
|
|
|
|
1 –
Eaglerider,
Las Vegas |
2 –
Live
to ride, ride to live ! |
3 –
Naším cílem není nic
menšího než Mother Road Route 66 |
4 –
Setkání s legendou, "Panhead
1953" |
5 –
Příprava k jízdě a
napojení koní |
6 –
Zastávka s vyhlídkou na
Lake Mead |
7 –
Road
King nedočkavě vibruje řed startem |
8 –
Zatím jsme ještě ve
výšce, kde je opravdu teplo |
9 –
Na přehradě Hoover Dam |
10 –
Hrázi brzo uleví nový
dálniční bypass nad Coloradem |
11 –
Parta hic po startu |
12 –
Colorado tvoří hranici
mezi Nevadou a Arizonou, Hoover Dam je hraniční přechod |
13 –
Spotřeba vody v Las
Vegas stoupá a Colorado už nestačí dodávat dostatek vody |
|
|
Eaglerider Las Vegas |
Jak už
jsem psal, ještě před cestou jsem prověřil svoje oblíbené Eagleriders
v Las Vegas, což je největší půjčovna Harley Davidson v USA. Byl jsem tedy
relativně v klidu , protože na webu se hrdě hlásili ke stovkám strojů ,
které mají na skladě. Rezervaci jsem nedělal, protože už loni z Dallasu
jsem věděl, že rezervovat znamená zaplatit předem , a to se mi rozhodně
nechtělo. Řekl jsem si, že to zase riskneme a pojedeme bez rezervace.
Konference nám skončila ve středu odpoledne a první co jsme udělali byl
rychlý start z hotelu Hilton do půjčovny vzdálené asi pět mil. Vzali jsme
taxika a netrpělivě jsme poňoukali řidiče, aby nám řekl, jak je to ještě
daleko, ten nám místo toho zamotal hlavu, když říkal, že on by jel do
Death Valley, protože objet za tři dny Canyon je šílené tempo. Nenechali
jsme se zviklat a šli tvrdě na věc. Před půjčovnou stálo asi padesát
strojů , což je sám o sobě famózní pohled, nicméně kočička za pultem nám
nezúčastněně svými prošitými pysky oznámila, že nám nemůže nechat vybrat
barvu, že si máme vybrat stroj a pak se uvidí. Opakovala to tak dlouho, až
jsme to vzdali, já si řekl o svého oblíbeného Road Kinga s windshieldem a
kolega šel cíleně do Fat Boye, který měl navíc obutou skvělou „200“ zadní
pneumatiku. Nakonec bylo vše OK, oranžový chlapík vyvezl dva červené
stroje model 2007 se šestistupňovými převodovkami a my jsme se uklidnili.
Prošli jsme nezbytným papírováním s kreditkami a řidičáky, podepsali jsme
pojistky a prohlášení, že nebudeme kropit v sedle a lít do nádrže naftu a
mohli jsme vyrazit. Už jsem se celý chvěl, Road King tvrdě naskočil a opět
nezklamal, přestože přátelé v Milwaukee trochu ladili výfukový systém,aby
byl ohleduplnější ke spoluobčanům u amerických dálnic, výsledek není tak
hrozný. Stroje mají svůj nenapodobitelný zvuk a vibrace jsou i nadále na
úrovni slušně rozjetého pneumatického kladiva. Byli jsme spokojený a mohli
jsme vyrazit zpět do hotelu zabalit svoje saky paky na cestu. Stroje jsme
nechali v hotelovém parkingu spolu se zbytkem party, která čítala jednu
Kawasaki Ninja a doprovodný Ford Mustang Cabrio s plátěnou střechou.
Připravili jsme vše na ráno, nachystali věci na cestu, kamery a foťáky a
mohli jsme si dát pár piv na dobrou noc a jít netrpělivě spát. Duben je
ještě pořád mimo sezonu. Severní přístup ke kaňonu je zavřený, na svazích
hor je stále sníh a na silnicích není tolik turistů. Podle mě je to prostě
časně na jaře lepší než v létě, kdy si koledujete o úpal jen zastavíte
motorku, do Death Valley se na motorce nesmí a všude na vás šlapou miliony
turistů |
|
|
|
|
|
|
č -
14 |
č -
15 |
č -
16 |
č -
17 |
č -
18 |
č -
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č - 20 |
č - 21 |
č - 22 |
č - 23 |
č - 24 |
č - 25 |
|
|
|
|
|
|
|
14 –
Na arizonských pláních |
15 –
Jedeme sřední cestou, Route 66 |
16 –
Díky kurzu dolaru je pro
nás cena galonu neuvěřitelně nízká, zatímco američany přivádí do
varu |
17
– Z nostalgických míst kde se rodila hitorie cestování po dálnících
napříč USA |
18 –
Svačina u KFC v Arizoně |
19 –
Los Angeles je nad naše
možnosti |
20 –
Ale Route 66 je za rohem |
21 –
Koráby dálnic, které
neustále křížují USA všemi směry |
22 –
Preventivní dotankování
je nezbytné |
23 –
Před odbočkou ke Grand
Canyonu |
24 –
Bróňa opět testuje svou
kartu |
25 –
V Indiánském motelu před
vjezdem do parku |
|
|
|
Den
první: z Las Vegas do Arizony |
Ráno jsme v devět
vyrazili. Byl krásný den a výhodou celé této letošní akce bylo to, že
v Mustangu seděli tři lidi s foťáky a s kamerami a zároveň pro nás mohli
převážet věci, které by se nám nevešly do brašen. Skalní příznivci možná
ohrnou nos, že jsme houby motorkáři, když máme kolem sebe doprovodný vůz,
ale jen díky tomu máme neskutečné fotky a záběry z jízdy o kterých se mi
nikdy ani nezdálo a samozřejmě, parta se díky tomu udržela pohromadě a
užili jsme si spoustu srandy. Cesta z Hiltonu je naštěstí relativně
jednoduchá. Las Vegas je stejně jako jiná americká města rozdělen do
čtverců a ulice vedou z jednoho konce města na druhý, od severu k jihu, od
východu na západ, stačí vědět v podstatě dvě ulice a dostanete se ven
z města. Navíc je systém Interstate dálnic podobně jednoduchý, takže jsme
věděli, že ta správná je Interstate „15“ South no a na férovku je potřeba
říct, že kámoš měl v Mustangu navigaci, tím lépe pro nás. Už jsem to
párkrát zažil, ale jak jsme vyburáceli na rampu dálnice a zapojili se mezi
tisíce aut a kamionů, zamrazilo mě v zádech. V dálce se ukázaly zasněžené
vrcholky hor nad pouští a dálnice nás vedla neomylně k jihu ve směru na
přehradu Hoover Dam, která zásobuje vodou a elektřinou 1,8 miliónu lidí
v Las Vegas. Je to monstrum postavené už ve 30.letech, kdy začal ten
správný boom v celé oblasti. Byl krásný den, sluníčko pralo a teplota se
šplhala k magickým 100F, což je jasná výzva k tomu, abychom na to šlápli a
nechali se chladit proudícím větrem. Přejeli jsme s krátkou zastávkou
Hoover Dam, nad kterým se zvedá jiná famózní stavba, dálniční bypass přes
Colorado, který uleví přetížené silnici na přehradní hrázi, která
nepočítala s tím, že tam budou jezdit ročně milióny aut. Hoover Dam
zároveň představuje přechod mezi dvěma americkými státy, Nevadou a
Arizonou a zároveň tedy magický most, mezi státem, kde je povolený hazard,
což je Nevada a státem, kde je naopak striktně zakázaný, Arizonou.
Přebublali jsme vzorně v koloně přehradu a vyrazili do Arizony, která se
představila obrovskými nehostinnými pláněmi, které jsou ovšem v očích
motorkáře neskutečně nádherné, protože jsou z pohledu ze sedla půlené tou
magickou žlutou čárou až na horizont. Překvapením byl vítr, který byl
dozvukem špatného počasí na středovýchodně, specielně v Texasu, kde řádila
tornáda a odnášela domy jako krabičky od sirek. Vím, kdy a kde si vybrat
výlet na motorce, v Texasu jsem byl totiž vloni, ale bylo tam hezky. Vítr
mi tolik nevadil, ale parta v kabrioletu zatáhla střechu a kámoš na Fat
Boyi měl trochu trable, protože neměl windshield a dostával dost solidní
masáž pleti od pouštního větru plného drobných částeček písku. Vítr foukal
celý den, ale nakonec jsme si zvykli. Jeli jsme na jihovýchod, kde jsme
křižovali zbytky magické Route 66, která je dnes postupně v některých
úsecích obnovována a kolem rostou restaurace pro motorkáře, stylové pumpy
a prodejny suvenýrů. Legenda se vrací a za ní ročně desetitisíce motorkářů
a vyznavačů tohoto životního stylu. Mother Road, jak se route 66 říká
vedla z Chicaga do LA a dnes už jí na mapě v podstatě nenajdete, ale o tom
už píše do všech detailů Džejár ve svém článku. Nicméně ty kousky které
zbyly stojí za to. Cesta Arizonou nás zavedla postupně na sever od
Phoenixu až do města Williams ze kterého vedla odbočka přímo ke Grand
Canyon, respektive k jeho jižní stěně. Cestou jsme potkávali obrovské
trucky, které směřují na obě pobřeží a převážejí tuny zboží, potravin, ale
i nových trucků, kusů letadel, nebo součástek do větrných turbín. V USA
platí jiná omezení pro délku trucků, takže některá monstra se opravdu ani
nevešla do objektivu foťáku. Další Arizonskou specialitou jsou tzv. RV,
což je zkratka pro „residential vehicle“, což není nic jiného než dům na
kolech. Řeknete si hele autobus a ona si zatím rodinka vyrazila na víkend.
Co je na tom zajímavé, je to, že to je často jejich jediné obydlí. V
Americe takto kočují tisíce rodin napříč Státy a jejich RV je jejich
jediným bydlením. Potkáte zde lidi, kteří to mají jako řešení v nouzi, ale
taky evidentně dobře situované důchodce, kteří si prostě na penzi užívají
a cestují sem tam. Aby si to amíci trochu zjednodušili, tahají za sebou
ještě osobák připojený za přední nápravu k obytnému vozu. Ten připojený
vůz bývá často vzrostlé SUV a na zadním nárazníku má pro jistotu ještě pár
bicyklů, nebo skútr, kdyby bylo nejhůř. Ano, některé zvyky našich spojenců
jsou fakt hodně vzdálené našim možnostem, a to nejenom finančním, ale
zejména prostorovým. Začali jsme tedy stoupat na planinu Coconino a první
neklamné známky stoupající nadmořské výšky byly zřejmé velmi brzo. Teplota
šla rychle dolů. Zastavili jsme u pumpy a navlíkli na sebe zbytek naší
výbavy, dali si kafe na křižovatce s Route 66 a pokračovali po dálnici
dále na východ. Večer jsme dojeli k odbočce k národnímu parku, doplnili
palivo a vyrazili prudce na sever ke kaňonu přes indiánskou rezervaci
kmene Hualapai. Jak už jsem se zmiňoval ve své reportáži z Texasu, palivo
je potřeba sledovat velmi bedlivě. Na rozdíl od velkých aglomerací nebývá
na pláních a v parcích států jako je Nevada, Arizona, Utah příliš
možností k doplnění paliva, takže se musí využít každá možnost, i když je
třeba v nádrži více než půlka. Tankování je jednoduché, pokud máte
kreditní kartu, jinak funguje předplatný režim a většina čerpacích stanic
nebere karty debetní, ale to už jsem také vysvětloval ve svém minulém
článku. Dojeli jsme tedy po dálnici číslo „40“ přes města Kingman a
Seligman mezi kterými jsou zbytky Route 66 (stejně jako to udělal ve svém
snu Vendys) a dali jsme se ve městě Wiliams kolmo na sever k místu
zvanému South Rim. Začalo se stmívat a citelně se ochladilo, naštěstí se
můj risk vyplatil a narazili jsme na cestě do Grand Canyon na skvělý volný
motel , kde jsme tradičně zaparkovali koně přímo před dveřmi, dali si
Coronu na stojáka a mohli se kochat jak se nám ten chrom leskne a plánovat
kam se vydáme další den. Byl čtvrtek, ideální den na výlety, ti kdo
vyrazili v pondělí už jsou pryč a sobota je ještě daleko. Ráno bylo jasné
a křišťálově chladné, vyrazili jsme na poslední kus cesty před kaňonem.
Strážce parku s námi na vstupu laškoval, že motorkáři platí 200 USD a
pokud jsou z Čech, tak 300 USD
J
, ale nakonec jsme samozřejmě prošli za standardních 12 babek. On měl
totiž chlapík doma fungl nového Road Kinga, takže jsme si mohli pokecat o
tom, jaká je to dobrá volba a v tom má sakra pravdu, ale k tomu se ještě
vrátím. |
|
|
|
|
|
|
č - 26 |
č - 27 |
č - 28 |
č - 29 |
č - 30 |
č - 31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č - 32 |
č - 33 |
č - 34 |
č - 35 |
č - 36 |
č - 37 |
|
|
|
|
|
|
|
26 –
...a řádně ustájené
ocelové koně |
27 –
Měli jsme kliku na
poklidný penzion |
28 –
Medvědi bohužel nebo
naštěstí také pouze oceloví |
29 –
Ráno před startem do
Grand Canyonu |
30 –
Jsme fakt děsně zlý týpci |
31 –
Nad jedním z divů přirody |
32 –
To co příroda modelovala
miliony let, hoblujií teď boty turistů |
33 –
Na velikosti záleží!
Impozantní rozměry Grand Canyonu, 330km x 20km x 2 km |
34 –
Colorado se zarylo do
náhorní plošiny Coconino |
35 –
Coconino leží ve výšce
2000 m.n.m a kaňon odhaluje vrstvy z pravěku Země |
36 –
Není atraktivnějšího cíle
pro motorkářské bandy než klikaté silnice ke kaňonu |
37 –
Zbytky indiánské kultury
kmene Ho |
|
|
Konečně Grand Canyon a přechod přes Colorado |
Grand
Canyon nás přivítal doslova otevřenou náručí. Při své minulé návštěvě jsem
navštívil jeho severní stěnu, která není tolik přístupná. Ta jižní je
přístupná dlouhou silnicí podle okraje s mnoha zastávkami s dech beroucími
vyhlídkami a umožňuje zajet až k okraji. Potkávali jsme spoustu motorkářů
i velkých motorkářských band, které směřují do těchto legendárních míst
velmi často. Jedno takové setkání by vydalo na samostatný článek se
spoustou fotek, ale k tomu se vrátím snad někdy v budoucnu.O kaňonu se
toho mnoho říct nedá, čeština na to nemá slova a i kdyby měla, bylo by to
zbytečné, musí se to vidět. Objektiv foťáku to prostě nevezme a kamera jen
předstírá, že její 2D zobrazení je dokonale „high definition“ Kulový,
dokud nebudou pořádné 3D technologie, doporučuji do takových míst jezdit
osobně a já tam budu jezdit stejně, i když budou ty televize opravdu HD.
Monumentální místa jako je Grand Canyon se mají s nostalgickými značkami
jako je Harley Davidson rády a fotky a záběry z těchto míst jsou úžasné.
Koukněte na fotky a představte si, že vidíte pouhá procenta z celkové
velikosti a krásy tohoto přírodního zázraku. Nicméně čas kvapil, pokud
jsme se měli držet alespoň trochu plánu, nezbývalo než se zase zabalit a
vyrazit dál na severovýchod. Cesta dolů z kaňonu východním vstupem je
nádherná, sjíždíte desítky kilometrů dolů z plošiny mezi lesy a v dálce se
otevírají zasněžené vrcholky čtyřtisícovek, člověk klopí ty zatáčky a
kochá se tím, jak ten velký stroj poslouchá a chová se jak poslušná dětská
tříkolka. Další etapa byla opět více než 250 mil dlouhá. Museli jsme dojet
do města Page, přejet přehradu Glenn Canyon Dam a vyrazit na sever do
Utahu. Do Page jsme dojeli docela rychle, poslouchal jsem sice nějaký
kecy, že chci svoje parťáky zničit, ale nedalo se nic dělat, museli jsme
to stihnout. Broňa jedoucí na Fat Boyi dokonce přijel s monoklem pod okem
a lakonicky konstatoval, že ho trefil čmelák. Musela to být pecka a smáli
jsme se tomu jako telata. Jiří na Kawasaki s větrem na pláních Arizony
taky bojoval, jeho stroj byl lehký a je vidět, že značka HD prostě nemohla
vzniknout v Japonsku. Znovu se mi potvrdilo, že větrný štít je nezbytný,
bez něj se to prostě nedá absolvovat v takové pohodě a relativně bez
únavy. Dojeli jsme tedy do Page, pokochali se pohledem na Colorado pod
obrovským hrázním mostem a udělali si pár fotek jezera Lake Powel, kde se
v přízračné pouštní krajině natáčely první díly série Planeta opic.
Hydroelektrárna v Page postavená někdy v 50.letech dala práci lidem a
přilákala spoustu lidí, přestože město leží v nehostinné krajině, dnes zde
najdete krásné domy a samozřejmě luxusní golfová hřiště, ale upřímně, tam
se na Harleyi nejezdí, takže hup do sedel směr Utah. |
|
|
|
|
|
|
č - 38 |
č - 39 |
č - 40 |
č - 41 |
č - 42 |
č - 43 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č - 44 |
č - 45 |
č - 46 |
č - 47 |
č - 48 |
č - 49 |
|
|
|
|
|
|
|
38 –
I smalým kašpárkem
se dá udělat pěkná fotka |
39 –
Splněný klukovský
sen |
40 –
Krkavec velikosti
evropského orla |
41 –
Foťák ani kamera
neumí tu hloubku pojmout a Imax s sebou nemáme |
42 –
Alespoň pár skoků
na erodujících skalách |
43 –
Poslední fotky a
míříme dál na sever |
44 –
Spanilá jízda
kolem Grand Canyon |
45 –
Nezbytná fotka na
odjezdu z parku směrem na východ |
46 –
U východního
vjezdu do parku |
47 –
Sjíždíme k
přehradě Glenn Canyon Dam, ta rýha v zemi je Colorado |
48 –
Krásně vidíme
profil náhorní plošiny Coconino |
49 –
Neopakovatelná
kombinace, rudé skály a klasický Harley Davidson |
|
|
Národní parky v Utahu |
Utah nás přivítal
změnou terénu, postupně se začaly objevovat kaňony, pláně přecházely
v červené skály a nakonec jsme dojeli až do města Kanab, které si oblíbil
velký John Ford, mistr westernů, který jich mnoho režíroval a v mnoha
z nich i hrál. Bylo by ideální v Kanabu přespat, ale to by jsme už měli
další den problém se vrátit do Vegas a to jsme nemohli riskovat. Dali jsme
si tedy kafe, napojili koně, zakously sušené jerky a vyrazili na sever.
Mimochodem, jerky, jako pozůstatek starých indiánských receptur je sušené
hovězí maso nakládané v různých kořeních, které se suší v kouři hikorového
dřeva. Je to výborná, výživná a netučná strava a člověk si na ní rychle
zvykne. Přivezl jsem si pár balíčků domů. Jeli jsme tedy dál po silnici
„89“ na severozápad směrem na národní park Zion, do kterého jsme vjeli
jeho východním vjezdem, a kupodivu zadarmo, už když se začalo stmívat, což
byla škoda, protože Zion mám osobně raději než Grand Canyon. Důvod je
jasný, můžete si ho projet na motorce, neuvěřitelné klikaté silničky
zabarvené do červena, protože jejich povrch byl míchán někde v místě
s místním pískem. Silnice stoupá a klesá mezi neuvěřitelnými skalními
útvary, homolemi, stěnami, malými kaňony a vše je neuvěřitelně harmonické,
hladké a jakoby designérsky čisté. Zion je nádherný a jeho obě údolí
spojuje velmi dlouhý tunel ve skále, který vyúsťuje vysoko nad druhým
údolím a když se pak podíváte v sedle zpět, uvědomíte si, že jste vyjeli
v polovině obrovské skalní stěny, do které je velmi ohleduplně vytesána a
začleněna silnice. Prodělali jsme tedy další jednostopé vyvrcholení a
projížděli jedním z nejkrásnějších amerických parků v sedle. Doufal jsem,
že budeme mít štěstí znovu a vrazil jsem do prvního motelu na výjezdu
z parku na západní straně a ukecali jsme skvělý apartmán se snídaní za 150
babek pro všechny s výhledem na údolí Zion. Dali jsme si pár kusů místních
„živých“ piv a k tomu nějakou tu flákotu, zasmáli se dnešním zážitkům a
mohli jsme spokojeně padnout na postel. |
|
|
|
|
|
|
č -
50 |
č -
51 |
č -
52 |
č -
53 |
č -
54 |
č -
55 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č -
56 |
č -57 |
č -
58 |
č -
59 |
č -
60 |
č - 61 |
|
|
|
|
|
|
|
50 –
Most přes Colorado
v Page |
51 – Glenn Canyon Dam |
52 – Další cíl |
53 –
Startujeme na
sever do Utahu |
54 –
Tankujeme ve
westernovém městě Kanab |
55 –
Poslední záběry v
Zion national park před západem slunce |
56 – Kuchař
spívající hity Johnyho Cashe ke snídani byl jako ze sna |
57–
Springdale, brána
do Zion np |
58 –
Jsme zpět v
Arizoně, nekonečné dálnice mezi rudými horami |
59 –
Správný úsek na to
vrazit tam šestku a dát si pohov |
60 –
Bandy motorkářů se
prohánějí po silnicích motorkářského ráje |
61 – To není
fototapeta, to je realita! |
|
|
Den
druhý: Probuzení v Zion national park |
Ráno nás přivítaly
úchvatné scenérie osvícené vycházejícím sluncem. Kuchař zpívající ke
snídani s kytarou songy Johnyho Cashe už mě donutil, abych se štípnul,
jestli se mi to nezdá. Vůbec se mi nechtělo odjet, ale nedalo se nic
dělat, museli jsme se do tří hodin vrátit do Vegas a to znamenalo ještě
220 mil na závěr, Utah má naštěstí již středozápadní čas, tak jsme proti
Nevadě hodinu ušetřili. Vyrazili jsme na západ přes ranče kolem Zion a
město Hurricane zpět do severozápadního cípu Arizony do města Mesquite,
které je už na Nevadské straně a okamžitě vítá projíždějící svými casiny a
jinými lákavými pokušeními. Přestože jsme jeli opět po dálnici číslo „15“
která vede přes Salt Lake City až do Kanady, cesta byla okouzlující.
Dálnice je totiž vetkána mezi nádherné skály a mě okamžitě popadl můj
„amok“ a zapomněl jsem na všechno a na všechny kolem sebe a jen jsem se
pokládal do zatáček a valil se dolů z planiny směrem do pouště kolem
jezera Lake Mead, které vzniklo po postavení přehrady Hoover dam. Tady se
musím zastavit u „svého“ Road Kinga. Modely 2007 dostaly poprvé
šestistupňové převodovky a je to znát. Šestka je hodně těžká rychloběžka,
která potřebuje rychlost alespoň 70 mph a potom zaručuje pohodovou jízdu a
překvapivě nízkou spotřebu. Pětka funguje pořád stejně dá se na ní
odjezdit většina „backroads“ šestku je vhodné dávat ideálně ve chvílích,
kdy si člověk natahuje nohy dopředu na padáky a jde se kochat dlouhým
horizontem. Měl jsem nižší spotřebu než vloni v Texasu, což mě překvapilo,
protože jsem v některých chvílích jel až 100 mil za hodinu, což je sice
porušení předpisů, ale já jsme prostě musel. Sjížděli jsme tedy zpět do
Nevadské pouště kolem Las Vegas a co nejdříve jsme sjeli i z dálnice,
abychom to vzali kolem jezera Lake Mead, které se v délce několika set (!)
kilometrů a představuje obrovskou zásobárnu vody a zároveň vyhlášené
rekreační místo. Na klopených silnících v kaňonech a údolích kolem Lake
Mead jsme potkávali motorkářské bandy ale i snobáky s velkými Lincolny,
kteří táhli obrovské čluny do mnohých marin kolem jezera. Každý svého
štěstí strůjcem. Mysleli jsme, že už nás nečeká žádné překvapení, ale
nakonec ještě přišlo, Jirkův japonský stroj dostal v klopených rozpálených
zatáčkách defekt na zadku a Jiří prokázal velkou chladnokrevnost, když to
udržel na silnici a neposlal to mezi kaktusy. Co se dá dělat, odstavili
jsme Ninju u silnice, zavolali majiteli půjčovny kde jí najde a vyrazili
jsme dál. Naštěstí jsme byli v civilizované zemi, bylo jasné, že motorka
zůstane na svém místě a že majitel si jí samozřejmě na svém pick-upu bez
řečí odveze. Taky se tak později stalo. Sjezd do Las Vegas byl
v rozpáleném odpoledni osvobozující, dotankovali jsme nádrže a vyrazili do
půjčovny. Poslední projížďka kýčovitými ulicemi Las Vegas byla už jen
třešnička na dortu před vrácením strojů v Eagleriders, která proběhla
v pohodě a bez problémů. Zamávali jsme těm dvěma třímetrákovým ocelovým
ořům, kteří nás po tři dny provázeli nejkrásnějšími místy západu USA a
vyrazili jsme taxíkem zpět do Hiltonu na Paradise Road. Nezbývalo než se
rychle zapakovat, dát si poslední pivko na báru v Casinu a ráno vyrazit
přes Atlantu do Evropy, do denní reality a pokusit se smazat co nejdříve
devítihodinový rozdíl způsobující nemoc zvanou „jetlag“. |
|
|
|
|
|
|
|
č - 62 |
č - 63 |
č - 64 |
č - 65 |
č - 66 |
č - 67 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
č - 68 |
č -69 |
č - 70 |
č - 71 |
č - 72 |
č - 73 |
|
|
|
|
|
|
|
62 –
Olympijské město leží daleko na severu Utahu za horami |
63
–
Další
z mnoha variací, obrovské trucky v pozadí nás provázeli celou cestu |
64 –
Trucky jsou červené krvinky Ameriky |
65 –
Joshua tree |
66 –
Zpět
v Nevadské poušti |
67–
Některé názvy jsou spíše cynické, tady nebylo po vodě ani památky |
68 –
Skály
v nevadské poušti |
69 –
Ve
dvou se to lépe jede |
70 –
Testování Fatboye |
71 –
Doprovodný Mustang |
72 –
V
pozadí Nevadská poušť |
73 –
Míříme zpět do Vegas |
|
|
Pokud chcete vidět místa, které jste nikdy neviděli, musíte udělat věci,
které jste nikdy neudělali |
Ještě
pár slov na závěr. Už minulý rok jsem dostal od mnohých z vás dotazy na to
jak je to vlastně složité podniknout takovou cestu. Zkusím vám tedy
odpovědět jednoznačně už nyní. Není to vůbec složité a nemusíte ani čekat
až vyměníme radar za bezvízový styk. Současná doba je totiž neuvěřitelně
výhodná díky tomu, jak naše korunka tvrdne i bez Viagry a stačí ji k tomu
jenom Topolánek. Počítejte se mnou a váš sen bude blíž, uvádím reálná
čísla z naší poslední cesty, násobením můžete získat náklady dle vašeho
plánu: |
|
|
Zpáteční letenka Praha Las Vegas (ale i Phoenix, nebo Salt Lake
City) |
cca 22.000,- Kč |
Půjčovné motocyklu na tři dny ( 119 na den + 24 pojištění) |
cca 08.000,- Kč |
Benzin na 1000 km (3,60 USD za galon) |
cca 01.000,- Kč |
Tři noclehy ve slušných motelech (cca 80-100USD noc) |
cca 05.000,- Kč |
Stravování po cestě (jedno jídlo s nápojem cca 10-15 USD)
|
cca 02.000,- Kč |
|
|
|
|
74
–
Bezpečně jsme
vrátili stroje, výlet končí |
75
– Rozloučení s naší barmankou původem Milwaukee (!) v casinu, která
pro nás měla v Hiltonu i pravou Plzeň! |
76 – Občas je třeba
přelézt plot a sednou si na pořádnou stavbu s motorem "SS" |
|
|
Vzal
jsem si s sebou vlastně jen svoji lehkou motobundu , boty a kožené
kalhoty, přilba je zdarma a pak už je to jen na vás, jestli podlehnete
nákupní mánii a nakoupíte za levné dolary hadry manželce, anebo si užijete
plnými doušky dlouhé horizonty a pojedete domů (můžete klidně stihnout
oboje J
). Prostě si myslím, že si můžete splnit sen za nějakých 50 tis Kč a
budu-li upřímný, to už asi většina z vás utratila za větší blbosti
J
Tohle jsem napsal v letadle cestou zpět, jsem toho všeho plný, a to je
asi ten nejlepší okamžik na to, abych se s vámi podělil a trochu vám
zamotal hlavu. Jenom neříkejte manželkám, že to máte ode mě
J |
Splnění
snu jako od Vendyse vám všem |
to ze srdce přeje . |
|
|
Text :
Vaklaf |
spojení na autora článku |
|
Foto :
Vaklaf |
|
|
|
+420
602 362834 |
: |
|
|
|
vaklaf800 |
|
|
|
Zpět do sekce : Velký flám |
|
|
|
|
|
|