Kterak jsem se královsky obdaroval - II.

 

     Nápad půjčit si ve Státech Harleye ve mně uzrál už před nějakou dobou. Už jsem tam párkrát na různých místech byl a běhal mi mráz po zádech, když jsem viděl ty bandy, které se tam prohánějí na nekonečných dálnicích. Řekl jsem si prostě, tohle si dám jako dárek ke „40“. Upřímně řečeno, nedělal jsem žádné velké přípravy, prostě jsem šáhnul na internet a našel firmu - eaglerider - nebo spíš - eagleriderdallas - , protože jsem samozřejmě hledal něco v místě, kde zrovna budu.
     Když se člověk podívá na web, při dnešním kurzu dolaru kolem 22,- Kč za kus (pamatuju i 40,- Kč za kus před 7 lety) je to docela snesitelné. Denní sazba za půjčení velkého Harleye je cca 139 doláčů je pro všechny „big twins“ včetně Gold Wingů, ale pozor, samozřejmě neobsahuje pojištění, které považuji za naprosto nezbytné, na tom se prostě šetřit
nesmí! Navíc, pokud si člověk sjedná pojištění, půjčovna si zablokuje „jenom“ 1000 USD jako depozit, bez pojistky už si blokuje 3000,- USD a to je taky znát. Depozit je samozřejmě po vrácení motorky uvolněn, ale prostě ho musíte někde mít k dispozici. Takže abych to zkrátil, 4 dny mě stály cca 420 USD včetně plného pojištění a přilby.
   Tím se dostávám k dalšímu a sice co je k půjčení vlastně potřeba. Rozhodně je potřeba řidičák, ideálně ten úplně poslední ve formě pevné karty, kde je prostě obrázek motorky a označení, že člověk na tom smí jezdit. Amíci nemají občanky a řidičák je pro ně nejběžnější ID (aj-dý) takže řidičák je potřeba mít pořád po ruce. Další nezbytností je kreditní karta. Nechci dělat moc chytrého, ale asi je vhodné zopakovat, že není karta jako karta. Určitě máte všichni tzv. debetní platební karty k vašemu běžnému účtu, ale tu bych teda pro tyto účely rozhodně nepoužíval, protože vlastně dáváte svoji hotovost z ruky, maník se někde uklepne o nulu a podojí vám účet. Než to dáte doma do pořádku, budete za velkou louží bez dolaru.
   Takže, pro všechny podobné aktivity doporučuji zřídit si kartu kreditní, ke které nemusíte mít založený účet a kde vám banka v podstatě poskytne úvěr mezi 30 až 100 tis i víc až na 50 dní bez úroků a provede za vás všechny platby a vy jí to pak zaplatíte převodem podle výpisu. Pokud je na výpisu něco špatně, tak to prostě reklamujete. Jak jsem už říkal, podstatné je, že vám nikdo „nehrabe“ přímo na účet, obzvláště v situaci, kdy je tam požadovaný ten depozit.
   Takže rekapitulace: motorku vám nepůjčí pokud je vám méně než 21 let, musíte mít řidičák na motorku, ze kterého se to dá poznat a musí se platit kartou, přičemž doporučuji kartu kreditní. Kolem půjčování je samozřejmě pár papírů. Vzhledem k tomu, že motorky většinou půjčují docela zajímavý pokérovaný týpci, nečekejte, že se s Vámi budou bavit nějací trénovaný prodejci jak v autosalonu Lexus. Prostě něco zahuhlaj, řeknou si o kartu a řidičák a pak už musíte dávat trochu pozor co podepisujete, chce to prostě alespoň nějakou angličtinu. Helma je v ceně, takže co podstatné, není potřeba jí tahat s sebou, nicméně jsem s sebou tahal kompletní „kůži“ včetně pořádných bot. Koupil jsem si tam nakonec kalhoty nové (viz foto), protože za těch 70 babek se to prostě nedalo nekoupit (tady by stály 2x tolik), ale doporučuji si vzít svoje věci, na který jste navyklý, než tam pak někde experimentovat. Jak vidíte na fotkách, hodně lidí jezdí jenom v šátcích. Nikdo vás za to nebude pokutovat, je to váš problém a policajta to začne zajímat až když se něco stane, proto, přilbu rozhodně ano, samozřejmě krom nějakého mazáckého popojíždění.
č - 2 č - 3 č - 4 č - 5 č - 6 č - 7
   V půjčovně je většinou k mání 10-15 motorek. Byl jsem sice rozhodnutý, že si motorku budu rezervovat přes internet, ale pak jsem si řekl, něco se semele a já přijdu o 400 babek, protože v tomto případě je platba nevratná. Tak jsem to tedy risknul, napsal jsem jim alespoň e-mail, že přijedu, oni mi napsali ať si to rezervuju on-line, ale nakonec bylo z čeho vybírat a byl jsem rád, že jsem to nechal až na místě. Stroje jsou většinou mírně jeté (kolem 5-10 tis mil) a v dobrém stavu. Součástí půjčovny je i prodejna nových strojů a servis, takže je i na co koukat. Při půjčení je stroj umytý, natankovaný a dostanete k němu minimálně blok na kotoučovou brzdu. Podle toho, co jsem viděl si sice nedovedu představit, že by někdo ukradl motorku, ale je lepší to s ohledem na pojistku používat. Kamarádi ve Státech to mají vesměs jednodušší, protože prostě stroj odstaví někde u „knajpy“ nechají tam přilbu i bundu a jdou na steak nebo na pivo a můžou být v klidu, ale to už by bylo na jinou diskusi.
   Takže, máte Harleye, papíry, vybavení a plnou nádrž a může se jet! Jenže kam? Fakt doporučuji alespoň letmo si naplánovat okruh podle času který máte. Nemá smysl to rvát a trávit celé dny v sedle, je potřeba si to také užít a pokoukat se. Takže kupte mapu a koukněte se na její měřítko! To myslím vážně, protože když se podíváte na mapu v Čechách a řeknete se jedu do Budějovic, tak víte už na první pohled kolik to je, jenže mapa, kterou budete mít pravděpodobně v ruce tam, bude ve stejném formátu ukazovat 10 x větší vzdálenost, a to díky jinému měřítku. Texas je například 10 v větší než celá ČR, takže to pánové bude chtít malou násobilku. Potom taky pozor na míle, což je cca 1,6x víc než 1 km. Nevěřili byste ovšem, jak velký rozdíl je 10km a 10 mil, když vám v noci za jízdy svítí rezerva a nikde žádná pumpa. Takže bych neplánoval víc než nějakých 200-250 mil denně a už to je pěkná šichta, to můžu potvrdit a u toho pečlivě a včas tankovat. Na druhou stranu silnice jsou tam perfektní a to včetně těch „okresek“ které jsem s chutí vyhledával a ujížděl jsem z velkých dálnic.
   Co se týká tankování, cen benzinu a placení. U amerických pump je zvláštní minimálně jedna věc, a sice to, že je jedno, odkud ke stojanu přijedete! Není to jako u nás, že tam jsou pruhy a cedule jako pro ovce. Tam je prostě všude dost místa, takže si ke stojanu zajedete zepředu, zezadu, zleva zprava jak se vám zachce a proto je taky potřeba dávat pozor na to, abyste Haryka neopřeli o chromované roury nějakého rodinného dvoutunového pick-upa s osmi hrnci pod kapotou. Tankování je tam hrozně „easy“. Do stojanu stačí zastrčit kartu, hned jí zase vytáhnout a pak už jenom zmáčknete tlačítko, kolik chcete oktanů a vrazit to pistoli nádrže, nemusíte se bát, že tam bude diesel, protože na ten v Americe jezdí v podstatě jen trucky a je i na zvláštních stojanech. Zatímco tankujete, tak se vám na některých stojanech spustí malá LCD obrazovka s upoutávkou na například nějaký nový film, abyste tam jen tak zbůhdarma nečuměli. Když máte natankováno, pistoli vrátíte zpět, vezmete si účtenku a odjíždíte. Člověk se prostě nemusí hnout od mašiny a nebo se někde dohadovat na pumpě. Nicméně je to další pádný důvod proto mít kreditní kartu. Ceny jsou pro nás opravdu mírné. Galon (cca 4l) stojí cca 2,50 USD a malou násobilkou podle kurzu se dostanete k ceně za litr, která je v porovnání poloviční než v Čechách, takže tohle rozhodně není brzda v rozletu!
č - 8 č - 9 č - 10 č - 11 č - 12 č - 13
   Takže do sedla a hurá na jih. Brašny má RoadKing pořádné - vešli nějaké ty svršky a spodky + něco k pití a trochu té hygieny,ale na takovém výletu fakt není potřeba se holit. Je dobrý si motorku trochu osahat, jak brzdí, jak zrychluje, jak se chová v zatáčkách a co se stane, když se trefí nějaká ta nerovnost. Musím říct, že v tomto směru jsou víc než tři metráky dobrým argumentem, Road King sedí jak přibitý, na to jak je velký se s ním skvěle manévruje a motor táhne pěkně odspoda, takže stačí tam nakopat kvalty a držet se až do večera na pětce. Systém amerických dálnic je na první pohled pro Evropana nepochopitelný, ale po nějaké době zjistíte, že je naopak zcela jednoduchý a logický. Amíci nepotřebují ukazatele na každé křižovatce do kterého města ta či ona dálnice vede, protože se to tak úplně ani nedá udělat, například Interstate 10 vede od západního pobřeží na východní, takže těžko někdo bude psát všechna města kam vede. Prostě najedete na „desítku“ a jedete dokud nenarazíte na „junction“ , která vás napojí třeba na nějakou vedlejší nebo spojovací dálnici. Logika je v tom, že velké dálnice jsou číslovány od jihu na sever a od západu na východ, takže pořád člověk tak nějak tuší kde je. Je to podobné jako s číslováním ulic ve městech.
   No tak já jsem najel na Interstate dálnici č. 35 směrem na jih, abych se vymotal z Dallasu a pak jsem plánoval mírně uhnout na západ a najít si nějakou vedlejší okresku se žlutým pruhem uprostřed. Americké dálnice mají širší pruhy, těch pruhů mívají pět až šest a mají také mnohem větší poloměry zatáček (pokud vůbec nějaké jsou) a dálničních nájezdů. Výsledkem je to, že každá významnější křižovatka zabírá obrovskou plochu, aby se na nájezdech „ohnuly“ i velké trucky a šestimetrové cadillac-ky, řízené zralými důchodkyněmi Jakmile pochopíte systém, je všechno relativně jednoduché, pak už zbývá čas na kochání. Dalším neevropským zvykem je to, že se na dálnicích v podstatě praktikuje souběžná jízda. Jinými slovy, vyberte si pruh, zapněte tempovat a ostatní vám můžou vlézt na záda. Budete si asi říkat, že jsem pako, ale ten Road King má tempomat taky a já jsem ho nakonec začal používat, protože občas z toho prostě bolí ruka Nervózní evropské blikání dálkovými světly s rypákem na nárazníku tady neznají, respektive, pokud to nějaký nervózní němec s pronajatým bavorákem zkusí, je to jeho problém, nikdo mu stejně neuhne. Oblíbená hláška silného Čecha s vytuněnou Octávii TDi (nechci nikoho urazit ) je, že amíci jezdí pomalu jako baby, i když mají pětilitrové motory a široké dálnice. Omyl! Ono totiž když jedete 75 mil za hodinu POŘÁD, ujedete samozřejmě víc, než když na D1 třikrát zaparkujete na půl hodiny v koloně za převráceným kamionem a mezitím jedete rádoby rychle. Americká města samozřejmě znají „traffic“ tedy pořádné a široké kolony, ale dálnice prostě jezdí. Moje oblíbená značka, kterou jsem zahlédl v Kalifornii říká něco jako „ Okamžitě odstraňte havarované vozy z jízdních pruhů“ to je totiž ten hlavní problém! U nás se čeká až přijedou po dvou hodinách „fíci“ a začnou složitě vyšetřovat uražené zrcátko, nebo odřený nárazník, je jim úplně putna, že se za hodinu udělá kolona z Barrandova až na Černý most. Viděl jsem na vlastní oči situaci, kdy americká dálniční patrola, tedy jeden polda vystoupil z auta a jedním pohybem zastavil provoz na pětiproudé dálnici, kde se zastavil nějaký líný starý Buick. Polda nelenil a hrazdou umístěnou na předku jeho auta odstrkal Bucka na krajnici. Potom mávnul znovu a všechno se dalo během pár minut zase do pohybu. Bohužel jsem na to vejral tak toporně, že jsem to ani nevyfotil.
č - 14 č - 15 č - 16 č - 17 č - 18 č - 19
   Takže potom už nezbývá než se pohodlně usadit, vybrat si pruh a najít horizont. Je potřeba dávat pozor na trucky. Jsou to opravdová monstra vepředu s obrovskými motory, které ústí do rour za kabinou většinou velikosti nerezového komína na rodinném domku. Kabina řidiče je sama o sobě zážitek, maximální pohodlí při jízdě, navigace, vysílačky, kafíčko a automatické převodovky i tady. Za kabinou je „obývák“ .Přesně tak, přejet od západního na východní pobřeží a zpět není žádná sranda a zastavovat v motelech je blbost. Řidiči trucků jsou tvrdý chlapíci a mám někdy pocit, že vlastně ani nikde jinde nebydlí. Vjel jsem jednou omylem autem na místo, které se jmenuje Truck Stop. Najednou jsem stál uprostřed stovek seřazených kamiónů, které hučeli jak elektrárna. Na takovém místě si řidiči odpočinou, vyperou si, dají sprchu, projedou myčkou a neotravují někde na odstavných pruzích ve městech jako v Čechách, kde bohužel takové truck stopy nemáme. Takže v čem pozor na kamiony? Jak jsem už psal, mají všichni vysílačky a domlouvají se na policejních hlídkách nebo letadlech (ano, přesně tak, někde v poušti vás spíše změří z letadla a pak už dostanete jenom pozvánku k pokladně) takže se vyplatí se kamiónů držet, protože oni jezdí občas i kilo a tím myslím kilo v mílích (!) což je teda hukot. Problém je v tom, že oni jedou třeba v prostředním pruhu a rozhodně se nezabývají myšlenkou že by někam uhnuly, není to totiž moc jednoduché. V tomto případě je lepší jim rozhodně uhnout, nejlépe doleva,. Ano čtete správně uhnete do rychlého pruhu, protože v tom pravém jsou jiné kamiony a tento rozjetý pětadvacetimetrový kolos vás vezme zprava hákem a je lepší uhnout hned protože ta natlakovaná vzduchová houkačka, která na vás míří, by vás mohla sfouknout ze silnice i s tím tučným Harykem. To je zážitek! V této situaci je dobré ještě říct, že Harley má docela inteligentní systém blinkrů, určitě znáte sami, že občas zapomenete jako správný amatéři vypnout blinkr. Harley pozná (a fakt nevím jak), že jste dokončili odbočovací manévr a blinkr sám vypne. Myslel jsem si, že je tam časovač, ale pokud jsem stál na křižovatce v pruhu, tak furt blikal, jakmile jsem odbočil, blinkr zhasnul, asi je to náklonem, nebo jiným bazmekem, ale fakt jsem na to nepřišel.
   Po dlouhé cestě bodne kafe nebo něco k pití a k jídlu. Možností je hodně, pokud vynecháme fast foody a blafy od McDonalds apod., je tam spousta autentických mexických podniků, kde se rozhodně budete v okovaných botách cítit lépe. Ceny jsou docela lidové, najíte se klidně za 3-4 doláče, nebo v levné restauraci za 8-10 babek a můžete vyrazit dál. Jak už jsem říkal, jel jsem víceméně „zvoleje“ a to je dobré mít na paměti velikost nádrže, jednou jsem se už seriózně chystal na nocleh mezi dobytkem, ale nakonec se štěstí usmálo a dojel jsem k pumpě. Harley má překvapivě velkou rezervu, asi ví proč. Těšil jsem se na americké motely. Je to totiž skvělý pocit, když přijedete v podvečer do nějakého Innu ve tvaru podkovy, zaparkujete si miláčka přímo před dveře, dáte si pivo na terase a koukáte pak z okna jak se vám blýskají roury. Noclehy se dají sehnat taky za rozumnou cenu. Většinou něco mezi 60-100 dolarů, což už je slušnější bydlení s klimatizací a TV, ale většinou bez snídaně.Zase je nezbytná kreditka a pozor na další věc. Všechny ceny ve Státech jsou bez jejich „tax“ (kromě benzinu) . Ty si určuje každý stát sám a nesmíte se divit, když pak vždycky platíte o nějakých 8% víc, než bylo na cenovce, to platí i pro ubytování, ke kterému navíc nabíhají jiné přiblblé taxy určované lokálními úředníky. V případě nejistoty se prostě zeptejte jaká bude konečná cena včetně tax. Probuzení bývá skvělé, dát si k němu pak kafe a kovbojskou omeletu byla opravdová extáze, člověk už pak celý klepe na další jízdu. Sjížděl jsem z dálnic na „okresky“ které ovšem mnohdy mají také dva pruhy v jednom směru. Americké dálnice se nedrží tak striktně pohromadě v obou pruzích, může se stát, že se oddělí lesem nebo nějakým údolím a pak se člověk lekne, jestli nejde v protisměru, ale to je většinou dobře ošetřené. Amíci jsou v tomto směru trochu natvrdlí a je potřeba jim jasně říct „tudy ne“ čili „Wrong way“ Většina značek je textových, kde je napsáno že například že „pravá lajna musí uhnout vpravo“ nebo že v tomto pruhu může jet ve špičce jenom auto, kde sedí více než dva lidi, to je docela chytré. Našel jsem i pěkné unikátní kousky, (viz foto) jak už jsem říkal, většinou je to jednoduché a chytré, stejně dobrý nápad mi připadá to, že semafory jsou na druhé straně křižovatky, takže na ně krásně vidíte a nemusíte občas vykukovat z okénka přes autobus, jestli máte zelenou. Zajímavá je i křižovatka typu „4 xSTOP“ tam jede první ten, kdo první přijede, zdálo se mi to nemožné, ale perfektně to funguje, prostě přijedete ke křižovatce, rychle zkouknete kdo tam je a kdo přijíždí a podle toho prostě chytnete pořadí kdy pojedete. Nevím ovšem jak by to fungovalo v Čechách, kde se pár odolných jedinců ještě pořád nenaučilo ani pravidlo zipu…
č - 20 č - 21 č - 22 č - 23 č - 24 mapa
   Jak už jsem psal ve svém úvodním článku, projel jsem přes Austin, San Antonio a zpět do Dallasu (viz mapa), a to většinou vedlejšími silnicemi a dálnicemi. Najel jsem skoro tisíc mil za necelé 4 dny, což je docela slušná dávka, když chce člověk ještě něco vidět. Byla to první zkušenost, ale rozhodně ne poslední. Asi bych si ještě lépe cestu naplánoval, abych neztrácel čas, ale na druhou stranu byl to fakt relax a ten pocit, že nevím kde budu spát, co budu jíst a jestli někam vůbec dojedu, mě prostě bere. Pokud si to někdo chcete zkusit, vřele vám to doporučuji. Asi bych do žádosti o vízum neuváděl, že se jedete užít volnost na Harleyi, ale naplánoval bych to jako dovolenou s konkrétní trasou, nebo třeba jako cestu do jazykové školy, stačí si vytisknout nějaký registrační formulář z webu a přiložit ho k žádosti. Pokud člověk není kriminálních podle ksichtu, tak to úředníci většinou rychle vyřídí.
   To je ode mne asi vše, pokud někdo máte nějaké speciální otázky, víte kde mě hledat.

Výpis souvisejících článků

1) První část tohoto článku
2) Boston a New York
   Takže brzo nazdar v sedle!
  Vaklaf
Text  : Vaklaf

   spojení na autora článku

 
Foto  : Vaklaf    

+420 602 362834
     

vaklaf800

 

 

Zpět do sekce : Velký flám

 
Džejár (eurotel.cz) 09.04.2007 00:19
To je ono ! Delší článek a spoustu moc zajímavých informací,možná i užitečných,to jako kdyby někdo chtěl obdarovat mě.Díky za pokračování !!
Vogi (upc.cz) 09.04.2007 15:06
Super skvělý počtení, díky. Dokonce jsem se přistihnul, že jsem tam chviličku jel...
Vaklaf (iol.cz) 09.04.2007 19:53
Pro Generála, díky! díky! Perfektní! jenom se zeptám, jestli popisky k fotkám vypadly nebo se nevešly?
Cobra (121.12) 10.04.2007 09:53
Chvílema jsem měl pocit, že cítím vítr ve tváři na americký dálnici... hezky jsi to napsal. Díky za pěkný článek.
Jarýs (karneval.cz) 10.04.2007 10:00
Prostě paráda!!!! Místy jsem se i pobavil. Vaklafe, těším se někdy v sedle...
lachtan (iol.cz) 10.04.2007 21:16
Tak to je přesně ono!!!! dík super článek super čtení.Není co dodat snad jen dlouho jsem nic tak pěkného nečetl.
Rooks (cvut.cz) 11.04.2007 10:29
Hmmm super článek. THX Vaklaf
d,max (erkor.cz) 24.11.2007 07:45
super snad to někdy prožiju také
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser