|
Motto
: "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně
špatné zkušenosti. Ptejte |
|
se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Když to praskne ... část
II. - pneu |
|
|
|
|
|
|
|
|
V létech - ne až tak dávno minulých, byl defekt
pneumatiky naprosto běžná záležitost a opravu (třeba i uprostřed
hlubokých lesů) zvládal takřka každý motorkář. Nejen naši dědové a
otcové, ale i starší z nás si jistě velice snadno vzpomenou, že lepící
souprava |
|
|
a montajzny,
byla úplně běžná (povinná) výbava stroje a dle tehdy
platných předpisů jste museli vozit kompletní soupravu pro opravu
pneumatiky, nebo - rezervní duši.
|
|
Tento úvod u nejmladších motorkářů jistě vyvolá úsměv a mnozí budou možná
marně přemýšlet co to je montajzna (pro ně jsem zařadil foto č.1).
Za to, že lepení není již tak běžná výbava motorkáře (dalo by se říct,
že potka takto vybaveného motorkáře je dnes skoro taková rarita jako
potkat osmnáctiletou panu) vděčíme nejen zlepšenému stavu vozovek
(nyní se nesmějte - je to tak, ještě v šedesátých létech se mnohdy i v
|
|
|
zahraničí jezdilo na šotolině) a enormnímu
rozšíření servisní sítě, ale především obrovskému pokroku v kvalitě
pneumatik. Přes obrovský pokrok který pneumatika za posledních třicet let
udělala musíme mít na paměti, že kolo motocyklu není pás obrněného
transportéru a ať už je kvalitní jakkoli jsou na motocyklu (na rozdíl
od auta) stále jenom dvě. A proto defekt kterékoli kola znamená
(přinejmenším), okamžitou
ztrátu stability a znepojízdnění stroje. Proražení pneumatiky, které bylo
dříve naprosto normální a většinou se obešlo pouze časovou ztrátou,
maximálně nějakým tím "silničním lišejem", dnes končí velice často
nepojízdným stroje a v tom horším případě ... Proč tomu tak je? Na tuto
spíše řečnickou otázku jistě každý odpověď |
|
foto č.1 |
zná a tak je pro pořádek připomenu, že dnešní stroje se na jedničku
pohybují mnohdy rychleji nežli byla maximálka většiny motocyklů ještě v
polovině sedmdesátých let. A jaký může být výsledek rovnice : rychlost x
hmotrnost / pneu x vozovka? To nejlépe dokumentuje foto č.2 |
|
Přestože pneumatiky prodělali obrovský
pokrok a to nejen v konstrukci ale též v používané směsi - příčiny
píchnutí, proražení, či bouchnutí pneumatiky zůstávají stále stejné. A)
defekt způsobil cizí předmět. B) k proražení došlo vlivem nepřizpůsobení
rychlosti stavu a povaze vozovky. C) došlo k závažnému a velmi hrubému
porušení pravidel používání pneumatiky. |
Rozebírat zde první příčinu je zcela
zbytečné, neboť tu nedokáže nikdo z nás ovlivnit a ta |
foto č.2 |
druhá je již tak "okřídlená", že má dokonce přidělen
svůj paragraf. To co však dokážeme ovlivnit je třetí příčina. Přestože
pravidla pro používání pneumatiky jsou výrobcem více nežli jasně
stanovená, setkáváme se dnes a denně s jejich velmi hrubím porušením,
které bohužel mívá i ty nejtragičtější následky. Možná řeknete, že je
zbytečné zde rozebírat jak je důležité dodržet předepsaný tlak v
pneumatikách a minimální hloubku vzorku. Řeknete si - to snad musí být
jasné každému, že gumu s mizerným vzorkem (viz foto č.3) se velice snadno
propíchne a to třeba i o ostrý kamínek. Ale nebezpečí proražení pneumatiky není jediné čemu se vystavujeme.
Podhuštěním pneumatik výrazným
způsobem zkrátíme nejen jejich životnost, ale takováto pneumatika je též
příčinou bantamového efekt a na pneumatice s mělkým vzorkem si na mokré
vozovce přímo "koledujeme" o aquaplaning. Obě tyto krajně
nepříjemné a nebezpečné situace se s rychlostí jízdy umocňují. |
Bantamový efekt : |
většina z vás velice dobře ví co toto slovo ve spojení
s motorizmem znamená. Bantamový efekt (neboli neřízené a
nekontrolovatelné pružení stroje v pneumatikách) vzniká vždy a je
přímo úměrný rychlosti, stavu vozovky, kvalitě a stavu pneumatik. Většina
z vás si velice dobře dokáže představit jak takový bantamový efekt v praxi
vypadá, ale je nutné si uvědomit, že vedle vertikálního (nahoru a dolu) vniká daleko
horší horizontální (stranové) pružení. V praxi to vypadá tak, že
při průjezdu zatáčky se vlivem odstředivé síly přesouvá veškerá hmotnost
stroje i jezdce na vnější stranu zatáčky. Čím více je pneumatika
podhuštěná tím více se tomuto tlaku podá a po průjezdu zatáčky se vrací do
své původní polohy ovšem o mnoho rychleji nežli vlastní stroj. Tento i
když zdánlivě malý pohyb (přímo úměrný na stavu podhuštění a boční
výšce pneumatiky) dokáže stroj v mnoha případech doslova rozvlnit a
pokud motorkář zazmatkuje je na průšvih zaděláno. Výrazného potlačení
bantamového efektu se dosáhlo tím, že byli zkonstruované nízkoprofilové
pneumatiky a litá kola (viz foto č.4). Ovšem něco je vždy za něco, takže jízda na
takovýchto pneumatikách je obzvláště u nás jako by jste na stroj osadili
kola ze žebřiňáku. |
Aquaplaning - co o něm víme
: |
Zde si
můžeš stáhnout ilustrační AVI video. Klikni na kameru a než dočteš
článek, tak budeš mít video stažené. |
Video |
|
3,53
MB |
|
rovněž toto slovo (na kterém by si jeden zlámal
jazyk) bude zřejmě většina motoristů řadit k výrazům jejichž význam
chápe. Rovněž bude každému jasné, že se jedná o velmi vážnou situaci o
které již přinejmenším slyšel. Málo kdo si však spojuje aquaplaning s
motocyklem, přestože nebezpečí vzniku je zde z mnoha příčin ještě
větší a následky mnohem hrozivější nežli u automobilu. Připomenu proto jen několik zcela zásadních
věcí, které by měl každý
znát a
dodržovat neboť opět platí moto našeho článku.
|
Mnohdy stačí krátký a důkladný liják k tomu, aby se cesta, kudy jindy
jezdíme bez |
problémů
proměnit v zákeřnou past. Jde o ta místa, kde během deště vznikají velké
kaluže nebo souvislé vodní plochy. Touto vodní plochou se musí pneumatika
"proříznout", aby zůstala na pevném podkladu vozovky. Pokud je vzorek
dostatečně hluboký, pak "stíhá" vodu odvádět mimo styčnou plochu vozovky a
pneumatiky. Čím je vzorek menší a rychlost jízdy větší - tím je nebezpečí
vniku
aquaplaning
pravděpodobnější. Jestliže totiž již vzorek nestíhá odvádět vodu vně
styčné plochy vozovky a pneumatiky - začnete jet po vodní vrstvě. A z toho
vyplývá první způsob
obrany před aquaplaningem
: kvalitní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem, ale především
přizpůsobení rychlosti jízdy. Musíte si též uvědomit, že |
|
foto č.3 |
pneumatiky cestovních motocyklů jsou jakýmsi kompromisem, který umožňuje
jízdu za such i mokra, ovšem u pneumatik (nízkoprofilových) pro
výkonnější stroje je tendence se přibližovat ke konstrukci pneumatik určených pro
suchou trať, kde je vzorek spíše symbolický (viz. č.4). Proto mějte
na paměti, že ani kvalitní guma není samospasitelná. Je-li před námi
vrstva vody na vozovce, musíme tomu v každém případě přizpůsobit techniku
jízdy. Než na tuto souvislou hladinu najedete snažte se snížit svou
rychlost. Pokud jste však nestihli snížit rychlost a již jedete "po vodě"
v žádném případě se nesnažte brzdi - ani motorem. Naopak - vymáčkněte |
|
spojku,
aby se kolo mohlo snázeji "odvalovat" a nedostalo se do smyku. Velmi
důležité je |
foto č.4 |
nepodlehnout panice, nezmatkovat a vyvarovat se prudkých reakcím. Udržujte
přímý směr, protože jakýkoli pokus o změnu směru jízdy povede k pádu.
Musíte si uvědomit, že pokud již jedete "po vodě" je to takřka stejné
jako by jste jeli na ledě a zrovna tak se bude chovat i váš stroj .
To že se okamžik
vnikl
aquaplaningu blíží vám bude signalizovat takřka
neexistující stopa za vašim strojem a
že jste se octli "na vodě" neboli vnikl
aquaplaning poznáte hned podle několika indicií.
Nejmarkantnějších je, že se sami od sebe výrazným způsobem zvýší otáčky
motoru. |
Defekt : |
jedny z nejhorších "polízanic" bývají,
pokud za jízdy "rupne" guma na předku. (Pánové, samozřejmě myslím na
předním kole motocyklu). Teoretizovat zde jak se v danou vteřinu zachovat
je více nežli zbytečné, neboť to co se děje bezprostředně po prasknutí
předního kola již plně řídí náš instinkt, který buď máme nebo se musíme
spolehnout pouze na pudu sebezáchovy. Snad jediné co se dá pro tuto - asi
jednu z nejkrizovějších chvil poradit je to, aby jste se snažili maximálně
odlehčit přední kolo a za každou cenu se vyhnuli čelnímu střetu. Pro tuto
chvíli, která může potkat doslova každého se opravdu víc poradit nedá
protože po |
|
prasknutí předního kola bude váš stroj do značné míry
neovladatelný (neřiditelný) a pojede v |
foto č.5 |
naprosto nepředvídatelném směru. |
Jak předejít případnému defektu jsme si
již řekli a pokud k němu přece jenom dojde (tato možnost je zde vždy
obzvláště pak po zimním období) potom bude hodně záležet na tom, jakým
způsobem k defektu došlo a jak dalece je poškozená pneumatika případně
duše. Pokud dopadnete jako je tomu na snímku č. 5 pak jiná varianta
nežli servis prakticky není. |
Sprej není všelék |
|
v poslední době se stalo takřka módní
vozit sebou sprej na rychlou opravu defektu. Pokud mám říci pravdu pak
neinformovaný motorkář sebou může vozit takovýto sprej spíše nežli pro
opravu na dojetí - jako talisman pro štěstí. Vždyť pouze přečtení návodu
na použití jej musí přivést do rozpaků. Jen pro představu jak zavádějící
můžou být údaje oficiálního dovozce na výrobcích, které nám jsou nabízeny
jako výrobky renomovaných fy. uvádím dva návody na totožný výrobek - tedy
: Spreje pro rychlou opravu defektu. Zatímco prvním uvádí : "Příčinu
|
defektu pokud
možno odstraňte" druhý nabádá : " Předmět který je příčinou defektu, pokud |
foto č.6 |
možno
neodstraňujte (viz foto č.6). Jestliže jste vyřešily dilema :
vytáhnout či nevytáhnout (pánové stále hovoříme o pneumatice
motocyklu) čeká vás další rébus. Neboť první přípravek v návodu pro
aplikaci uvádí : "kolo natočte ventilkem do polohy na 10 nebo 2 hodiny
zatímco druhý nabádá kolo natočte ventilkem na 6 hodin (viz foto č.7).
Zatímco jeden přípravek říká, že sprej je možné použít pouze na bezdušové
pneumatiky a u vozidel alespoň dvoustopých druhý láká koupěchtivé
prohlášením, že je určený pro automobily a motocykly. Ovšem o duších se
pro jistotu raději vůbec nezmiňuje. Ale, abych nekřivdil - v jednom se oba
|
|
přípravky
(návod na použití) zcela vzácně shodují - a to v upozornění, že sprej
se má |
foto č.7 |
|
našroubovat na
ventilek poškozené pneumatiky .............
|
Jak tomu doopravdy je
|
Na
první pohled by se zdálo, že se jedná o dva naprosto rozličné přípravky.
Ale, není tomu tak - neboť pravidlo že voda do kopce neteče platí všude. V
žádném případě nechci říct, že jsou tyto přípravky k ničemu. Jen je nutné
znát pravidla pro jejich použití. Předně by jsme se tedy měli zajímat zda
tento přípravek lze aplikovat na pneumatiky |
foto č.8 |
které mají duši
či nikoli. Odpověď z hlediska prodejce by měla být jednoznačná. Nelze.
|
Ovšem mimo
kameru vám mohu říct, že v některých případech tento sprej můžete použít i
na pneumatiku která má duši. Oč se jedná. Jestliže máte ve své pneumatice
duši a použijete sprej tehdy - když došlo k defektu průrazem neostrého
předmětu (šroubem, kamenem....), může dojít k tomu, že se sprej
dostane mezi duši a plášť což je silně nežádoucí. Ale pokud je pneu
"pouze" píchnutá ostrým předmětem, který duši nepotrhal je většinou možné
zatěsnit i pneumatiku s duší. A tímto se rovněž dostáváme k dilema :
vytáhnout či nevytáhnout. Pokud je jisté, že po vytažení cizího
předmětu nebude otvor příliš velký pak je lepší : vytáhnout. Pokud na vás
však z pneumatiky kouká hlava M10 šroubu pak jej tam nechte. Sprej který
aplikujete do pneumatiky by měl utěsnit unikající vzduch kolem tohoto
předmětu a mělo by se nechat dojet do servisu. A jak je to s polohou
ventilku? Je úplně jedno jestli bude |
na jedenáctou
nebo třetí hodinu - v žádném případě však nemůže být na šestou.
(Pánové hovoříme o ventilku pneumatiky) Pokud by byl ventilek
na šestou pak by jsme "učily téct vodu do kopce", neboť sprej a to je
rovněž důležité se má aplikovat do úplně vypuštěné pneumatiky. Proč
například poloprázdnou pneumatiku úplně vypustit? Je to z toho důvodu aby
proti tlaku spreje nepůsobil tlak z pneumatiky. Nemusíte se obávat
pneumatiku vypustit. Naopak - pokud jí úplně nevypustíte pak se vytavujete
tomu, že bude aplikováno méně tekutiny ze spreje nežli bylo potřeba.
Bezprostředně po aplikování spreje je nutné pokračovat |
|
v jízdě a to z
důvodu, aby byl obsah spreje plynule rozložen po celém vnitřním běhounu
|
foto č.9 |
|
pneumatiky, avšak prvních pět kilometrů
by rychlost jízdy neměla překročit 30km/hoď. Další rychlost jízdy by v
žádném případě neměla odpovídat normálu. Jedná se vždy pouze o opravu
na dojetí! A měli bychom též vědět, že tento sprej se nedá aplikovat
na pneumatiku která byla poškozena (píchnutá, proražená .....) z boku! |
Co říci v závěru? |
můj názor je takový, že opravená pneumatika nebo
duše bude vždy pouze opravenou. Nikdo ani ve specializovaném servisu vám
nezaručí, že například svářečka duší neměla poškozený termostat..... a v
případě duše se ve srovnání s cenou opravy havarovaného |
foto č.10 |
stroje jedná
skutečně o korunové hodnoty. Rovněž svůj názor na sprej jsem již řekl, ale
|
k případné
opravě defektu si neodpustím připomenu ještě jednu věc. |
Každý stroj výrobce vybavuje takzvanou povinou výbavou. Pokud si jí člověk
prohlédne tak by mnohdy uronil slzu neboť výbava stroje, který stojí ne
desítky, ale statisíce je taková, jako by byla určená pro kroužek mladého
modeláře. Mnohdy při jejím prohlížení marně přemýšlíte : co my to tam ten
šikmoočko dal za klíč. Ale vše se vyjasní ve chvíli kdy budete potřebovat
vyndat kolo. Neopomeňte tedy tuto zdánlivě nepotřebnou sadu vozit sebou
neboť se vám může velice snadno stát, že se vám podaří dojet do
pneuservisu - případně servisu jiné značky nežli sedláte a až tam zjistíte
že například ten obrovský imbus klíč byl na povolení kola a je více nežli
pravděpodobné, že takový pneuservis ani servis jiné značky mít nebude.
|
Nezapomínejte též na tu skutečnost, že
pneumatika stárne - a to dost podstatnou rychlostí. Takže pokud jí
neujezdíte v jedné ani druhé sezóně potom budou její vlastnosti úplně jiné
nežli by se dalo očekávat. Avšak nejen pneumatiky - ty máme alespoň na
očích takže jejich zpuchření lze pozorovat, ale i duše by jste měli
alespoň jednou za tři roky vyměnit. |
A na úplný závěr? |
Možná je můj názor trochu konzervativní,
ale montejzna má své neopakovatelné kouzlo a zcela nezastupitelné místo.
Generace která vyrůstala na Jawě si s její pomocí dokáže v hluboké tmě
poradit s opravou pneumatiky 200 metrů pod vrcholem Grossglockneru (viz foto č.9).
A pokud máte za zády pneuservis potom vám vyndání kola, zalepení a
opětovná montáž nemůže zabrat více času nežli je zapotřebí k vykouření
jedné cigarety (viz foto č.10).....
|
|
Volné pokračování série článků : co
dělat když to...... budeme věnovat problémům se startováním. |
Mějte se fajn |
|
|
|